Gå til innhold
Hundesonen.no

Innavl?

icebluelagoon

ok med et innavla ledd?  

34 stemmer

1. 1.

• Ja,helt iorden.
      2
    • Tja,spørs på helsa til hunden.
      5
    • Kanskje,kanskje ikke.
      3
    • Nei,trur nok ikke det.
      9
    • Er`u gæren?Overhodet ikke.
      15

Recommended Posts

Skrevet

Okei da jeg kunne ha sakt det på finere mått men jeg blir så iritert av slikt. Hvorfor kan man ikke dra til utlane og pare istede da??? :P

• Svar 88
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Det er ikke alltid like lett... Tro meg...! Begge nuffene mine har forfedre i england, tyskland, amerika osvosv... Men det fantes kanskje 30 nuffer i tyskland for 100 år siden og alle de med samme stammor! Så uansett hvor mye en importerer, så går det ikke alltid.. Og hvorfor tror du noen bevisst linjeavler? Jo, fordi de har nok erfaring og har forsket og undersøkt i flere år på at denne kombinasjonen er perfekt og vil gå bra!

Skrevet
Okei da jeg kunne ha sakt det på finere mått men jeg blir så iritert av slikt. Hvorfor kan man ikke dra til utlane og pare istede da??? :P

Hvis du leste hva jeg nettopp skrev!

Guest Vicky
Skrevet

syns indavel er helt greit så lenge det er kontrollert og riktig sånn at ikke linjene krasjer.

Skrevet

Hvorfor skulle du egentlig få valpen? Det er vel ikke vanlig å bare gi bort valper, selv om man kjenner dem?

Skrevet

det er dyrt det vet du, det er ikke alle som har råd til det.

har hørt om en som importerte frossen cæd fra usa for å innseminere tispen sin med, det kostet 100000,- og det ble bare en valp av det som ble tatt med keisersnitt. det var en dyr valp det du. :wink:

Skrevet
Okei da jeg kunne ha sakt det på finere mått men jeg blir så iritert av slikt. Hvorfor kan man ikke dra til utlane og pare istede da??? :D

Da regner jeg med at du drar til utlandet og parrer den fremtidige tispa di så du er sikker på at det ikke blir innavl.

Skrevet

Jeg har faktisk tenkt på og dra til utlande og pare, men først skjeker jeg nøye stamtavlene til hanhundene her i lande. :D

Skrevet
Har du virkelig råd til det da, Tyra?

lure jeg også på, men man bør jo ha drømmer, og kanskje de kan la seg realisere. Vi vet vel ikke hvor god råd enkelte har.... 8)

Skrevet

Tror at Jenny kjenner eieren veldig godt...Men er ikke sikker..veit bare om en som de kjenner som har CC så:P De har også er storpuddel og et eller annet...tror de har en blanding av dvergpuddel og dachs... :D

Skrevet
Tror at Jenny kjenner eieren veldig godt...Men er ikke sikker..

ja det slo meg jo akkurat da jeg postet den meldinga, at ho kunne jo kjenner eieren.... Men men.... :D :roll:

• 3 weeks later...
Skrevet

Jeg kan ikke noe om hundeavl, så jeg skal ikke si for mye om jeg er for eller i mot. Men innavl generelt er vel et ord som jeg tror de fleste har fått unødvendig negativt inntrykk av. Innavl kan forårsake mutasjoner som gjør at avkommet får alvorlige defekter eller til og med dør, men innimellom så kan en art utvikle seg videre pga. en mutasjon som førte noe godt med seg. Så innavl har sin plass i evolusjonen, hvis jeg husker riktig fra hva jeg leste i biologi i fjor :P

Dette var kanskje litt off topic, da :)

Skrevet

Jeg hadde sett det ann litt!

Se hvordan innavel det er. Om det er nær familie..

Hvis valpen blir frisk og fin så hadde jeg kanskje gjort det.

Jeg er jo egentlig litt i mot bevist innavel!

så.. jeg ville sett ann om hunden er frisk og fin!

• 3 weeks later...
Skrevet

Spørsmål:

Hva mener dere er innavl? Husk at det er stor forskjell på innavl og linjeavl. Selv driver jeg ikke med innavl, men har veldig god erfaring på linjeavl. Både Mala til Silje og Lille Leah her linjeavlet :D

Skrevet

Jeg liker IKKE innavl. Jeg skjønner bare ikke vitsen..

Alt fra tremenninger og utover er greit men eller så forstår jeg bare ikke vitsen.

Skrevet

I Mona sitt tilfelle er jo som sagt foreldrene søskenbarn. Vil du vite hvorfor? JO, du skjønner det, kjære deg, at i Norge finnes det omtrent rundt 300 ulvehunder. Ikke spesielt mange altså.

For noen år siden var det 3 hannhunder som var spesielt gode og som de aller fleste kennelene fikk valper med. Det vil si at mange av ulvehundene, faktisk de aller fleste, i Norge i dag har de samme linjene på grunn av disse gode hannhundene. Og det betyr igjen at det blir vanskelig å finne mor og far som ikke gir innavl.

Så de krysset Dvina med fetteren sin for å komme inn igjen på de gode, danske linjene med supert gemytt.

Derfor.

De hadde sikkert andre grunner også..

Skrevet
Jeg liker IKKE innavl. Jeg skjønner bare ikke vitsen..

Alt fra tremenninger og utover er greit men eller så forstår jeg bare ikke vitsen.

Jeg liker IKKE innavl. Definer hva du mener med innavl er du snill :lol:

Skrevet

De hadde sikkert andre grunner også..

Paring av søskenbarn er ikke innavl :lol: Faktisk er det søskenbarn av tobeinte (mennesker altså) som gifter seg og får barn. :) Innavl mener oppdrettere er etter avkom far mot datter etc.

Skrevet

Jeg liker IKKE innavl. Definer hva du mener med innavl er du snill :lol:

At de parrer søsken og fettere,kusiner osv osv osv for å "forbedre" rasen. Syns jeg er tull. De kan heller finne en hund som ikke er i slekt å bruke syns jeg

Skrevet
Ja, men det var noen som sa det ikke skjønte avl nærmere enn tremenninger.. :lol:

Det var jeg..

Fordi at fettere og kusiner er i slekt.

Dere syns kanskje jeg er sær og dum men jeg ser ikke vitsen...

Det går an å finne hunder som ikke er i slekt

Skrevet

nå skal jeg forklare IGJEN:

En rase har ett år 3 gode hannhunder, de fleste tispene parres med disse, og det ender med at de fleste hundene i Norge viser tilbake til disse tre hannhundene.

Derfor tar man en søskenbarnkrysning for å få inn igjen andre linjer.. Og bra gemytt.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...