Gå til innhold
Hundesonen.no

Innavl?

icebluelagoon

ok med et innavla ledd?  

34 stemmer

1. 1.

• Ja,helt iorden.
      2
    • Tja,spørs på helsa til hunden.
      5
    • Kanskje,kanskje ikke.
      3
    • Nei,trur nok ikke det.
      9
    • Er`u gæren?Overhodet ikke.
      15

Recommended Posts

• Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Det er ikke alltid like lett... Tro meg...! Begge nuffene mine har forfedre i england, tyskland, amerika osvosv... Men det fantes kanskje 30 nuffer i tyskland for 100 år siden og alle de med samme stammor! Så uansett hvor mye en importerer, så går det ikke alltid.. Og hvorfor tror du noen bevisst linjeavler? Jo, fordi de har nok erfaring og har forsket og undersøkt i flere år på at denne kombinasjonen er perfekt og vil gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei da jeg kunne ha sakt det på finere mått men jeg blir så iritert av slikt. Hvorfor kan man ikke dra til utlane og pare istede da??? :P

det er dyrt det vet du, det er ikke alle som har råd til det.

har hørt om en som importerte frossen cæd fra usa for å innseminere tispen sin med, det kostet 100000,- og det ble bare en valp av det som ble tatt med keisersnitt. det var en dyr valp det du. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei da jeg kunne ha sakt det på finere mått men jeg blir så iritert av slikt. Hvorfor kan man ikke dra til utlane og pare istede da??? :D

Da regner jeg med at du drar til utlandet og parrer den fremtidige tispa di så du er sikker på at det ikke blir innavl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at Jenny kjenner eieren veldig godt...Men er ikke sikker..veit bare om en som de kjenner som har CC så:P De har også er storpuddel og et eller annet...tror de har en blanding av dvergpuddel og dachs... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Jeg kan ikke noe om hundeavl, så jeg skal ikke si for mye om jeg er for eller i mot. Men innavl generelt er vel et ord som jeg tror de fleste har fått unødvendig negativt inntrykk av. Innavl kan forårsake mutasjoner som gjør at avkommet får alvorlige defekter eller til og med dør, men innimellom så kan en art utvikle seg videre pga. en mutasjon som førte noe godt med seg. Så innavl har sin plass i evolusjonen, hvis jeg husker riktig fra hva jeg leste i biologi i fjor :P

Dette var kanskje litt off topic, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sett det ann litt!

Se hvordan innavel det er. Om det er nær familie..

Hvis valpen blir frisk og fin så hadde jeg kanskje gjort det.

Jeg er jo egentlig litt i mot bevist innavel!

så.. jeg ville sett ann om hunden er frisk og fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

I Mona sitt tilfelle er jo som sagt foreldrene søskenbarn. Vil du vite hvorfor? JO, du skjønner det, kjære deg, at i Norge finnes det omtrent rundt 300 ulvehunder. Ikke spesielt mange altså.

For noen år siden var det 3 hannhunder som var spesielt gode og som de aller fleste kennelene fikk valper med. Det vil si at mange av ulvehundene, faktisk de aller fleste, i Norge i dag har de samme linjene på grunn av disse gode hannhundene. Og det betyr igjen at det blir vanskelig å finne mor og far som ikke gir innavl.

Så de krysset Dvina med fetteren sin for å komme inn igjen på de gode, danske linjene med supert gemytt.

Derfor.

De hadde sikkert andre grunner også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker IKKE innavl. Definer hva du mener med innavl er du snill :lol:

At de parrer søsken og fettere,kusiner osv osv osv for å "forbedre" rasen. Syns jeg er tull. De kan heller finne en hund som ikke er i slekt å bruke syns jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det var noen som sa det ikke skjønte avl nærmere enn tremenninger.. :lol:

Det var jeg..

Fordi at fettere og kusiner er i slekt.

Dere syns kanskje jeg er sær og dum men jeg ser ikke vitsen...

Det går an å finne hunder som ikke er i slekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal jeg forklare IGJEN:

En rase har ett år 3 gode hannhunder, de fleste tispene parres med disse, og det ender med at de fleste hundene i Norge viser tilbake til disse tre hannhundene.

Derfor tar man en søskenbarnkrysning for å få inn igjen andre linjer.. Og bra gemytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...