Gå til innhold
Hundesonen.no

Innavl?

icebluelagoon

ok med et innavla ledd?  

34 stemmer

1. 1.

• Ja,helt iorden.
      2
    • Tja,spørs på helsa til hunden.
      5
    • Kanskje,kanskje ikke.
      3
    • Nei,trur nok ikke det.
      9
    • Er`u gæren?Overhodet ikke.
      15

Recommended Posts

• Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Det er ikke alltid like lett... Tro meg...! Begge nuffene mine har forfedre i england, tyskland, amerika osvosv... Men det fantes kanskje 30 nuffer i tyskland for 100 år siden og alle de med samme stammor! Så uansett hvor mye en importerer, så går det ikke alltid.. Og hvorfor tror du noen bevisst linjeavler? Jo, fordi de har nok erfaring og har forsket og undersøkt i flere år på at denne kombinasjonen er perfekt og vil gå bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei da jeg kunne ha sakt det på finere mått men jeg blir så iritert av slikt. Hvorfor kan man ikke dra til utlane og pare istede da??? :P

det er dyrt det vet du, det er ikke alle som har råd til det.

har hørt om en som importerte frossen cæd fra usa for å innseminere tispen sin med, det kostet 100000,- og det ble bare en valp av det som ble tatt med keisersnitt. det var en dyr valp det du. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei da jeg kunne ha sakt det på finere mått men jeg blir så iritert av slikt. Hvorfor kan man ikke dra til utlane og pare istede da??? :D

Da regner jeg med at du drar til utlandet og parrer den fremtidige tispa di så du er sikker på at det ikke blir innavl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror at Jenny kjenner eieren veldig godt...Men er ikke sikker..veit bare om en som de kjenner som har CC så:P De har også er storpuddel og et eller annet...tror de har en blanding av dvergpuddel og dachs... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Jeg kan ikke noe om hundeavl, så jeg skal ikke si for mye om jeg er for eller i mot. Men innavl generelt er vel et ord som jeg tror de fleste har fått unødvendig negativt inntrykk av. Innavl kan forårsake mutasjoner som gjør at avkommet får alvorlige defekter eller til og med dør, men innimellom så kan en art utvikle seg videre pga. en mutasjon som førte noe godt med seg. Så innavl har sin plass i evolusjonen, hvis jeg husker riktig fra hva jeg leste i biologi i fjor :P

Dette var kanskje litt off topic, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sett det ann litt!

Se hvordan innavel det er. Om det er nær familie..

Hvis valpen blir frisk og fin så hadde jeg kanskje gjort det.

Jeg er jo egentlig litt i mot bevist innavel!

så.. jeg ville sett ann om hunden er frisk og fin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

I Mona sitt tilfelle er jo som sagt foreldrene søskenbarn. Vil du vite hvorfor? JO, du skjønner det, kjære deg, at i Norge finnes det omtrent rundt 300 ulvehunder. Ikke spesielt mange altså.

For noen år siden var det 3 hannhunder som var spesielt gode og som de aller fleste kennelene fikk valper med. Det vil si at mange av ulvehundene, faktisk de aller fleste, i Norge i dag har de samme linjene på grunn av disse gode hannhundene. Og det betyr igjen at det blir vanskelig å finne mor og far som ikke gir innavl.

Så de krysset Dvina med fetteren sin for å komme inn igjen på de gode, danske linjene med supert gemytt.

Derfor.

De hadde sikkert andre grunner også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker IKKE innavl. Definer hva du mener med innavl er du snill :lol:

At de parrer søsken og fettere,kusiner osv osv osv for å "forbedre" rasen. Syns jeg er tull. De kan heller finne en hund som ikke er i slekt å bruke syns jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det var noen som sa det ikke skjønte avl nærmere enn tremenninger.. :lol:

Det var jeg..

Fordi at fettere og kusiner er i slekt.

Dere syns kanskje jeg er sær og dum men jeg ser ikke vitsen...

Det går an å finne hunder som ikke er i slekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå skal jeg forklare IGJEN:

En rase har ett år 3 gode hannhunder, de fleste tispene parres med disse, og det ender med at de fleste hundene i Norge viser tilbake til disse tre hannhundene.

Derfor tar man en søskenbarnkrysning for å få inn igjen andre linjer.. Og bra gemytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ja, jeg har brukt silver shade-dekken til hest om sommeren, og min erfaring er positiv. Materialet reflekterer sollys godt og bidrar til å holde hesten kjøligere, spesielt på veldig varme dager. Det gir også en viss beskyttelse mot insekter, selv om det ikke erstatter et eget fluedekken. Det er viktig å velge riktig størrelse og sikre at det sitter godt, slik at det ikke gnager. Jeg opplevde at hesten virket mer komfortabel, særlig under opphold på beite i solsteiken.
    • Lyden av ordet diary..  Vurderte i går å oppdatere om suksessen med ris, havregrøt, gulrot og brokkoli mos, ren kyllingfilet og egg, med en gradvis reintrodusering av tørrfor. Etter 2x kakao kunstverk av perfekt konsistens, som bare var å plukke fra gresset uten any smear, så det ut som en suksess, og Ede fikk V&H blandet med litt gulrotmos til kvelds. I morges viste det seg at jeg var litt snar med å trekke konklusjoner i går, og min vurderingsevne før morgenkaffe er heller ikke noe å skryte av. Det første som kom ut var fint, så jeg avfeide den siste klatten med softis som ingenting. ..og jeg glemte å tenke på at Ede ikke har fått intimbarbering på en stund. Rævskjegget hadde rukket gro nok til å kunne forveksles med ansiktet på en nykonvertert islamist, noe jeg smertelig ble gjort oppmerksom på da jeg noen timer senere måtte tørke stumpen hans fra en ladning med viskositet lik brun kjøttkakesaus ved 278°K. Det som først så ut som en grei tørkejobb viste seg å være det verste tilfellet av danglebær jeg ikke har hørt om før. Ord kan vanskelig beskrive den følgende halvtimen.  Det ble tørket og vasket og lugget i det nyanlagte talibanskjegget uten antydning til å nærme seg måloppnåelse. Ede begynte bli sår i stumpen og protesterte mot behandlingen, men forstod alvoret i situasjonen og samarbeidet tålmodig for å la meg prøve fikse problemet med dobbel effileringssaks, noe som heller ikke var noen quick fix. Vurderer begynne kalle ham Harald nå, etter Harald Hårfagre. Etter at effileringssaksen hadde gjort hva den kunne, så var det fortsatt en absurd mengde småsmuler av brun sement stuck i fløyelen rundt kaviarstjerna på den heltemodige pompen. Å finne frem sjampoen hadde liknende effekt på Ede som på røverne i Kardemommeby. Den heltemodige roen og tålmodigheten slo over i engstelse og han ville ikke samarbeide mer. Fordi han er hjernevasket fra barnsben til å forbinde dusjen med mat, så gikk han allikevel med på å la meg lukke døren bak ham, i håp om lysere tider, men forstod han var fanget i en felle øyeblikket etter, da jeg skrudde på dusjen uten at det luktet mat der inne. Ikke tale om at han ville gå med på det der. Han er for stor til å kunne tvinges nå, så å få den stumpen der inn over kantene på dusjsonen var det bare å glemme. Løsningen ble å massere inn sjampoen midt på gulvet og omstendelig vaske den ut igjen med vaskekluter og håndklær i flertall, mens han benyttet anledningen til å styrketrene muskulaturen rundt halefestet for å være bedre rustet til fremtidige konflikter av samme art.  Da det begynte vibrere truende i halsbåndet var jobben heldigvis gjort.  Nå som veslefjeset er rent og pent og utenfor PSTs søkelys, så er neste oppgave på tapetet å overbevise Harald om at det å stå stille med halen hevet mens jeg romsterer rundt analåpningen hans med en oppladbar, vibrerende, rosa plastdings er nødvendig for å gjøre neste tømming av belgen til en mindre traumatisk opplevelse for oss begge. ..med gulrot- og havregrøt som "lokkemiddel". Godt han ikke kan skrive Finn-annonser for omplassering eller ringe Dyrebeskyttelsen selv. 
    • Jeg tror nok forslaget var å få ny hund umiddelbart etter du har mistet den du har, ikke før. Det er fordeler og ulemper. Og ikke minst, folk er forskjellige.  Nå kan ikke jeg få ny hund pga. sykdom, men selv om jeg hadde kunnet det hadde jeg nok brukt god tid før neste kom i hus. Nå er det to år(!) siden vi mistet våre, og jeg kjenner jeg er mentalt klar for en ny hund. Men for min del sier helsa nei da, så det blir ikke med det første. Uansett tenker jeg det viktigste er å sette pris på den tiden man har, og ta vare på minnene når de er borte.
    • Tankk. Skal sjekke Librela. Når det gjelder ny hund så har jeg faktisk fått det forslaget av en del. Men hu blir sjalu på andre hunder hvis jeg er for "overstrømmende" så det blir evt om lenge til.
    • Fin tradisjon! Har ikke pleid å sette noen spesielle mål for hundeholdet, men kanskje det kan hjelpe på motivasjonen for ulike ting. Så, her er mine ikke så ambisiøse mål for resten av 2025 (om enn litt sent, hehe): - Har en del hundebøker liggende som jeg gjerne vil komme gjennom. Jeg leser igrunn lite bøker generelt, så blir ganske fornøyd hvis jeg kommer gjennom 2 i løpet av de neste 5 månedene - Sydney har muligens ikke så altfor lenge igjen, så hovedmålet blir å gi henne en så god pensjonisttilværelse som mulig og gjøre mitt beste for å holde henne i god helse.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...