Gå til innhold
Hundesonen.no

En klassiker - ensamhet & ödeläggelse

Anders

Recommended Posts

Ja, som titeln säger så har jag ett problem som nog alla hundägare har haft. Min valp förstör allt han får tag på när han lämnas ensam.

Å jag undrar väl egentligen om det här är något som dem växer ifrån eller något som jag måste träna bort...

För att ge en liten längre version av problemet:

Jag köpte en grand danois-valp för 4 veckor sedan. Han var då 3 månader gammal (alltså 4 månader nu.. <_< ).

Jag är själv en student och jag har lektioner som jag måste gå på så jag var tidigt tvungen att lämna honom någon timma eller två/dag. Jag fick honom på en fredag och under helgen lämnade jag honom ensam i små perioder varje dag...ca 30 min. Sen redan på tisdagen var jag tvungen att lämna honom ensam i två timmar. Å sen likadant hela veckan och alla veckor... Han har varit ensam ca 2-3h/dag. Det är givetvis mer än jag skulle vilja, men har inget alternativ.

I början tog han det jättebra. Första gången hittade han några pärmar han bet sönder. Men när jag bara vände dem så att ryggen på dem pekade utåt så tittade han inte på dem mer och inget annat heller för den delen. Visst han hoppade upp i säng och soffa och småbet lite på filtarna men det var inte så farligt.

Helt plötsligt efter 3 veckor så har han fått fnatt.

Han bär alla skorna från ingången och till alla delar av lgh, småbiter på dem och gömmer dem. Sen så har han fått syn på mitt skrivbord och fått tag på papper där och rivit i småbitar, dragit ut kläder från tvättkorgen.... Ja, på alla sätt han kunnat förstört lägenheten. Varje dag har jag flyttat bort saker längre och längre bort från honom. Idag flyttade jag bort allt som låg 3-5 dm från skrivbordskanten och stängde dörren ut till skorna. Nu är det ju som sagt en grand danois så det är en ojämn kamp....

Så lik förbannat hade den lille räven kommit sig upp på skrivbordet och nått mitt penn-ställ som nog är en halvmeter in på skrivbordet. Fått med sig ett gäng med bläckpennor upp i min säng och envist tuggat sönder dem......sen gick han lös på min mus-matta. Han hade även nått min fjärrkontroll som nog låg uppe på matbordet som är omringad med höga stolar...

Jag har åxå en dum planlösning på min lgh... Ett stort rum med säng, matbord, soffa, säng, data, m.m. och sen ett litet kök med in/ut-gång från lgh. Så jag kan liksom inte spärra av lgh på nåt smidigt sätt heller. Kan ju inte ha honom i det lilla köket och i resten av lgh har jag allt värdefullt och ömtåligt.... :-S

Jag brukar gå en lite längre runda på ca 30 min inne i stan innan jag lämnar honom. Han har åxå lite olika leksaker framme...bit-snöre, boll, bit-ring... Mat har han fått på morgonen...

Så en liten mer utförlig fråga på problemet.

Som valpägare får jag ju givetvis förvänta mig förstörda saker men denna omfattning känns nästan lite väl manisk. Å det jag framför allt reagerar på är att han helt plötsligt började efter 2 veckor utan problem trots att vi har samma vanor som innan.

Så vad tror ni att jag har här??? En understimulerad/rastlös valp, en som bara är nervös för att vara ensam, en helt vanlig nyfiken valp eller vad???

Å vad kan/ska jag göra för att bli av med det??? Jag har inga direkta möjligheter att börja med någon ensamhets-träning. Om en månad slutar mina lektioner så då har jag tid med det men tills dess är lgh helt förstörd och det är ju inte bra för hunden att gå runt så i en månad.

När jag kom hem nu så har han bara legat helt utslagen på sin filt och sovit.

Men nu ska jag få "hämnas" lite genom att ge honom en liten dusch för att få bort all färg från tassar och huvud.... :rolleyes:

Tacksam för ideér och tankar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som da Buster var rundt fire mnd. Han har og foreksempel stjelt penalet, og han satt oppi sengen og tusjet på dyntrekket. Et ganske komisk syn egentlig :) . Jeg ryddet og stengte vekk alt som kunne gjemmes og som jeg var redd for, og smurte inn tapetet med fuktighetskrem (av alle ting :rolleyes: ) for når han ikke hadde noe annet å ta på så gikk det ut over tapetet. Det jeg så begynte å gjøre var å legge ut pappesker som han faktisk fikk lov å herje med å ødelegge, samt la ut godbiter over hele rommet pluss alle tyggeben og leker.

Noen hunder kan være veldig kreative når de er alene, og det var min til gangs. Men han vokste det av seg heldigvis. Han var heller ikke usikker, å det gjorde han ingenting å være alene i det hele tatt. Men han kjedet seg fort. Ikke var han understimulert heller, det var bare en periode vi måtte igjennom.

Mitt råd er rydd unna det du er redd for, steng vekk sko, smør inn faste gjenstander med et eller annet som smaker æsj, legg ut ting valpen kan ødelegge å herje med, og gled deg til den blir eldre :D . Det er mye bedre å komme hjem til en ødelagt pappeske, enn ødelagte finsko (eller strimlet tapet som jeg kom hjem til :P ) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svaret.

Jag får väl prova det...nu gäller det då bara att få tag på pappersaskar... <_<

Å en sak till...hur märkte du att han växit ur det där och hur lång tid tog det ungefär????

Jag har inte ditt problem med tapeterna för jag har nämligen stenvägg inomhus, den gillar iofs att bita på men den klarar han inte av att skada och jag räknar med att han slutar med det när han fått sina permanenta tänder.

Å istället för fuktighetskräm har jag köpt hem ättika och smort in valda ställen. Så nu biter han inte där längre......han slickar där istället.... *suck*.....jaja, aningens bättre iaf...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Doruller og aviser er kjempekjekt for små bøller som ødelegger alt. Når min var rundt 5 mnd ødela han endel.. Jeg strødde godbiter rundt i rommet og gjemte overalt, la ut doruller og aviser- og han holdt seg til det. Han var heller ikke redd eller usikker, bare.. Kjedet seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten le litt, en virkelig oppfinnsom valp du har fått deg... :)

Jeg tror vel kanskje, ut fra det du skriver, at han har fått litt for dårlig tilvenning, og at du har gått litt fort frem. Men hva annet kan man gjøre? Jobb/studier hører liksom til hverdagen...

Når min BC var valp, var han et lite troll av dimmensjoner. MEN han har faktisk aldri ødelagt noe når han har vært alene hjemme, merkelig nok... Han kunne finne på allverdens når jeg var tilstede, men når han var alene tror jeg han stort sett tok livet med ro. Flaks antar jeg.. :D

Min forrige hund var stikk motsatt, ganske grei sammen med meg, men et skikkelig monster når hun var alene. Det gikk skikkelig for seg, omtrent som du beskriver. sofaputer og sko var favorittene hennes.

Jeg lot henne få et avgrenset område, og gjorde som flere her skriver, la ut masse som det var greit å tygge på., og leker som ga litt hjernebry. Kong stappet med godis, godis innpakket i doruller, aktivitetsball med godis etc.. Men det jeg tror gjorde utslaget for henne, var å få et avgrenset område. Etter en periode uten herværk på kjøkkenet prøvde jeg igjen å ha henne løs over hele leiligheten, men fortsatt med konger, baller etc, men da var det på'n igjen med herping.

Nå var dette en mye mindre hund enn din, så det var lett å avsperre områder, noe du antakelig sliter med, med din lille ponny, som lett skritter over grinder og stengsler...

Du sier at du har en mnd igjen av studiene før du har litt fri, du klarer ikke finne et alternativ denne mnd da, og sette igang med seriøs hjemme-alene trening når du har litt fri? Noen naboer som kan ha han, hund-dagis e.l. Evt ha han med i bilen, hvis du kjører til studiene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tänkte bara ge lite feedback..lämnade honom "ensam" igår (passar en katt över helgen för att träna honom på att vara med katter..., så han var ju inte helt ensam...) och jag lämnade framme lite toarullar med godis i och även en 0,5l petflaska med godisbitar i. Sen gömde jag godisbitar lite överallt.

Å det gick jättebra, godisbitarna hittade och åt iofs katten innan jag ens hunnit lämna lgh men toarullen var "borta" när jag kom hem och petflaskan var tom. Det enda var att han legat i sängen och det är jag väldigt nöjd med.

Nu får jag bara se om det funkar lika bra utan katt i lgh att titta på.

Hoppas hoppas.... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Ville bara säga lite snabbt att nu när jag provat i några veckor med att ha saker framme som han kan leka med så är resultatet fortfarande jättebra. Han har inte förstört något allvarligare sen dess. Så tack så mycket för hjälpen och för er med samma problem så kan ju givetvis rekommendera det här.

God jul på er allihopa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Noen hunder gjør også dette fordi det føles trygt å leke med det som lukter av eierne, mens eierne ikke er hjemme.

Så det å legge frem ting som er typisk eiern, som dopapir, kan gi hunden en enkel tilgang på mennesketing som er trygge og fine, uten at det er ting som vi faktisk vil beholde :whistle:

Vår hund har nesten sluttet med dette, etter at jeg fikk sambo til å slutte å gi hunden kjeft for det...

Han hadde en periode på flere måneder nå der vi ikke kunne la ham være alene i stua for da gikk det pyntegjenstander, papirer og alt annet tyggbart med.

Men så sluttet vi å gi ham oppmerksomhet ved hjemkomst dersom han hadde tygget på noe, og har ham i gangen med en tyggeleke hvis vi skal være lenge borte, og det eneste han fremdeles har, er hangen til å hente sokker som han sutter på :ahappy:

Jo forresten, måtte redigere inn en ting til: leppepomade, og da spesielt lypsyl er en deilig snack. Den liker han så godt at han prøver å slikke den av leppene mine om han får sjangsen. Passer vi ikke på så tar han alt han kommer over. Men sånn er det med hund, visse ting må man bare lære seg å leve med og passe på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei alle hundefolk! 😀 Jeg er på jakt etter en ny turkompis og følgesvenn. Jeg har tenkt på rase lenge og ønsker også innspill fra dere, så håper dere kan hjelpe meg. Jeg er tidligere vant med Alaska Husky da jeg har hatt 2 av den rasen, jeg elsker polarhunder og liker veldig personligheten og ærligheten til huskyene, så jeg var i utgangspunktet bestemt på en ny Alaska, men har senere sett mye på Siberian (SH grunnet at jeg liker at de er kraftigere) men så er det som trekker ned at jeg gjerne ønsker en som kan være litt løs i rundt meg når jeg holder på ute uten og stikke av, har også sauer beitende rundt eiendommen så det er jaktinstinktet som er litt vanskelig. Jeg bor på et stort småbruk med masse plass, går mye turer både i skog og på fjellet. Har også sett litt på rasen Lapsk vallhund, da de er litt like i utseende men den er en gjeterhund og har lite jaktlyst, gjeterhunder har jeg lite erfaring med og er redd det kan bli slitsomt mye lyd (helt greit med lyd når de er i aktivitet og lek) men vil ikke ha en som står å bjeffer hele dagen. Er også redd for at den skal begynne å gjete på alt. Jeg har gått litt tom for alternativer på eventuelt flere raser, og der håper jeg dere kan hjelpe. Er også interessert i å høre erfaringer fra folk som har Siberian eller Lapsk.
    • Vesle Yoshi er blitt over 2 år nå. Vi driver stort sett med blåbær løp da han er en smule overivrig på stevner og vil hilse på alle, så vi er avhengig av gjerder. Han har dog startet noen offesielle stevner. Han ble 3. beste agility hund i japaner klubben. Han er fremdeles minstemann i flokken og er kjempeglad for at båndtvangen er over, han elsker å løpe.
    • Han er helt nydelig😍  Blir veldig nysgjerrig på en sånn en dag😅
    • Tusen takk for det. Da er oppdretteren useriøs men jeg visste ikke om det før jeg kjøpte valpen. Ikke alt man kan lese om på dogweb eller Facebook.
    • Nei, seriøse oppdrettere lurer naturligvis ikke valpekjøpere. Useriøse oppdrettere gjør hva de vil.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...