Gå til innhold
Hundesonen.no

En klassiker - ensamhet & ödeläggelse

Anders

Recommended Posts

Ja, som titeln säger så har jag ett problem som nog alla hundägare har haft. Min valp förstör allt han får tag på när han lämnas ensam.

Å jag undrar väl egentligen om det här är något som dem växer ifrån eller något som jag måste träna bort...

För att ge en liten längre version av problemet:

Jag köpte en grand danois-valp för 4 veckor sedan. Han var då 3 månader gammal (alltså 4 månader nu.. <_< ).

Jag är själv en student och jag har lektioner som jag måste gå på så jag var tidigt tvungen att lämna honom någon timma eller två/dag. Jag fick honom på en fredag och under helgen lämnade jag honom ensam i små perioder varje dag...ca 30 min. Sen redan på tisdagen var jag tvungen att lämna honom ensam i två timmar. Å sen likadant hela veckan och alla veckor... Han har varit ensam ca 2-3h/dag. Det är givetvis mer än jag skulle vilja, men har inget alternativ.

I början tog han det jättebra. Första gången hittade han några pärmar han bet sönder. Men när jag bara vände dem så att ryggen på dem pekade utåt så tittade han inte på dem mer och inget annat heller för den delen. Visst han hoppade upp i säng och soffa och småbet lite på filtarna men det var inte så farligt.

Helt plötsligt efter 3 veckor så har han fått fnatt.

Han bär alla skorna från ingången och till alla delar av lgh, småbiter på dem och gömmer dem. Sen så har han fått syn på mitt skrivbord och fått tag på papper där och rivit i småbitar, dragit ut kläder från tvättkorgen.... Ja, på alla sätt han kunnat förstört lägenheten. Varje dag har jag flyttat bort saker längre och längre bort från honom. Idag flyttade jag bort allt som låg 3-5 dm från skrivbordskanten och stängde dörren ut till skorna. Nu är det ju som sagt en grand danois så det är en ojämn kamp....