Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur


mocci

Recommended Posts

Ja nå måtte jeg bare ta igjen. Holde på sånn da mot folk som bare vil sin hund det beste. Det er litt for uprofft å komme med trusler og ja hva alt som kom frem her. Bur er bra når det blir brukt med MÅTE. Åssen skulle politihundene ha sett ut etter en uttrykning da, uten bur? Skinnfiller! OG hvordan ser menneskene ut etter at de har fått en "elefant" i bakhodet etter en krash? Har hørt fra andre ambulansesjåfører at de har hatt personskader som har endt med døden for at hunden har "passet" på de som er i bilen slik at amb.personell ikke har fått hjelpet de skadde, og at også hundene har vært så skadd at de måtte avlives på stedet. ja dette tenker ikke burmotstanderne på tydelighvis. Mine hunder er i BUR i bilen. da kan bilen stå med bakluka åpen. Obs glemte å skrive ved moderate temp. ute da. Og mange har jo parkett, og de er glatte for både store og små hunder. det er så fort gjort at valper som leker sklir på gulvet og får strekk i sener, skader ledd og det som skal bli knokkler etterhvert. :hyper: Men jeg hadde forventet meg noen krasse svar fra "mestrene", hvor tok de veien? Fikk dem litt å tenke på, hvordan de behandler folk her!! Og det er ikke alle som kommer som nye her som har fått med seg at ting har blitt tatt opp før!!! Det må da kunne være en normal sak for "bøddelgjengen" å svare på en ordentlig måte. Jepp, jeg er veldig skuffet over at de kan få holde på sånn. Skremmer jo unna de som vill skaffe seg en hund. Ser ut for meg at hundene skal dø ut med de som kun har hund i dag, og ingen nye skal få lære det å ha hund. SKAMM DERE EGOISTER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 267
  • Created
  • Siste svar
Ja nå måtte jeg bare ta igjen. Holde på sånn da mot folk som bare vil sin hund det beste. Det er litt for uprofft å komme med trusler og ja hva alt som kom frem her. Bur er bra når det blir brukt med MÅTE. Åssen skulle politihundene ha sett ut etter en uttrykning da, uten bur? Skinnfiller! OG hvordan ser menneskene ut etter at de har fått en "elefant" i bakhodet etter en krash? Har hørt fra andre ambulansesjåfører at de har hatt personskader som har endt med døden for at hunden har "passet" på de som er i bilen slik at amb.personell ikke har fått hjelpet de skadde, og at også hundene har vært så skadd at de måtte avlives på stedet. ja dette tenker ikke burmotstanderne på tydelighvis. Mine hunder er i BUR i bilen. da kan bilen stå med bakluka åpen. Obs glemte å skrive ved moderate temp. ute da. Og mange har jo parkett, og de er glatte for både store og små hunder. det er så fort gjort at valper som leker sklir på gulvet og får strekk i sener, skader ledd og det som skal bli knokkler etterhvert. :hyper: Men jeg hadde forventet meg noen krasse svar fra "mestrene", hvor tok de veien? Fikk dem litt å tenke på, hvordan de behandler folk her! Og det er ikke alle som kommer som nye her som har fått med seg at ting har blitt tatt opp før!! Det må da kunne være en normal sak for "bøddelgjengen" å svare på en ordentlig måte. Jepp, jeg er veldig skuffet over at de kan få holde på sånn. Skremmer jo unna de som vill skaffe seg en hund. Ser ut for meg at hundene skal dø ut med de som kun har hund i dag, og ingen nye skal få lære det å ha hund. SKAMM DERE EGOISTER.

Kjære Kennern...

Det er ofte lurt å lese ALLE innlegg før man buser ut med sin vrede over andres "ufinheter". Hvor har du lest at noen her inne er i mot bruk av bur i bil ? Eller bruk av bur til hunder som har skada seg ? Det man kritiserer er bruk av bur til hverdags, INNE, HJEMME, OM NATTA, OM DAGEN NÅR MAN ER PÅ JOBB, OM KVELDEN NÅR MAN ER BORTE... altså: noen mennesker putter faktisk ukritisk dyret i bur fordi det er PRAKTISK FOR DEM - ikke fordi HUNDEN har godt av det.

Da Lotta nevnte barneseter og knuste skaller i bil, var det nok lett IRONI i det innlegget... men ironi kan jo som kjent være litt vanskelig å forstå for noen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel nå har jeg lest dette om og om igjen flere ganger, får å være sikker på at jeg virkelig leste riktig. Og hva må nå de som skaffer seg hund for første gang tro når de får sånne svar? Hva hadde du følt når du hadde fått sånne svar? Det går da vel ann å holde seg til fakta her kanskje? Du får da lese igjennom alt som står her og sette deg inn i en situasjon der du er helt ny i faget og har skaffet deg en hund. Så får du de svarene. Spørr du om noe mere her da? Eller blir du da bare en som sitter og leser, og aldri våger å spørre om noe med hunder? Hvorfor "tar" du ikke å nevner for de andre da at de er ufine mot de som spørr om ting med hunder? Du har da vel fått med deg: De små hodene som stanger mot veggen, trusler om at hadde noen her bodd i sverige så hadde de blitt anmeldt. Om mattillsynet, osv. Det er vel det at jeg traff spikeren på hodet. det må da kunne gå ann å vise litt forståelse for at det kommer nye som har fått seg hund, og som lurer på hva de skal gjøre uten å få spydige komm. og figurer. Er du ikke enig i det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig i at man kan prøve å holde en saklig tone, men disse som kaster ball med hverandre i denne tråden, tåler det nok! Nybakte hundeeiere, eller de som vurderer å skaffe seg hund, vil vel ikke legge for mye vekt på en litt "heit" diskusjon på hundesonen, når de tar sine valg? Det er et litt tynt grunnlag, kanskje!

Men det er altså ganske skremmende når folk skaffer seg dyr de ikke har tid til og bruker bur som oppbevaringsboks, i steden for å ta seg av valpen sin og tror det er til hundens beste! Det går sikkert an å si det på en pen måte, men hvorfor ikke direkte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er skremmende at de skaffer seg hunder de ikke har tid til, for så å putte dem i bur og la de være der hele dagen. Men jeg har da også vært med til folk som har latt hundene få være i hele huset, for å dra bort både i helger og uker. Og når de da kommer hjem, så har hundene herpa hele huset og ikke turde gå inn til dem. Det værste var da hos ei som satt høyt i dyrenesbeskyttelse: Hun hadde reist til syden, så det var naboer som varslet om dyrene. da vi kom dit så var det 10 store lufte gårder ute, i de så satt det 3-4 stk i hvert rom. de hadde ikke VANN, ikke TAK OVER HODET. Ingen mulighet for skygge, dette var på sommeren. Og inne i huset: var det 9 hunder som hun passet for andre som var på ferie. Det var så jævelig der at flere av dyra hadde begynnt å spise på den minste hunden. Det er skremmende hva enkelte kan gjøre mot uskyldige dyr. "og det er ikke bare hunder som blir satt i bur som tydeligvis blir behandlet dårlig".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er skremmende at de skaffer seg hunder de ikke har tid til, for så å putte dem i bur og la de være der hele dagen. Men jeg har da også vært med til folk som har latt hundene få være i hele huset, for å dra bort både i helger og uker. Og når de da kommer hjem, så har hundene herpa hele huset og ikke turde gå inn til dem. Det værste var da hos ei som satt høyt i dyrenesbeskyttelse: Hun hadde reist til syden, så det var naboer som varslet om dyrene. da vi kom dit så var det 10 store lufte gårder ute, i de så satt det 3-4 stk i hvert rom. de hadde ikke VANN, ikke TAK OVER HODET. Ingen mulighet for skygge, dette var på sommeren. Og inne i huset: var det 9 hunder som hun passet for andre som var på ferie. Det var så jævelig der at flere av dyra hadde begynnt å spise på den minste hunden. Det er skremmende hva enkelte kan gjøre mot uskyldige dyr. "og det er ikke bare hunder som blir satt i bur som tydeligvis blir behandlet dårlig".

Og det er grusomt, selvsagt, men det er da virkelig ikke relevant for bur/ikke bur diskusjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her var det jaggu mye rart! Først til LOTTA: Du nevnte noe om bilstoler til barn, at det var oppskrytt? Du mente vel IKKE det håper jeg?

Selvsagt mente jeg det! Akkurat på den måten det er sagt...

Og får det andre om at det ikke skjedde så mye ulykker med folk som stanger hodet i frontruta? Hvordan kan du sitte og mene det? har du oversikt over alle ulykkene som skjer i Norge på en dag? :glare: Og det kan ikke være noe spes. å være nykommer eller være førstegangs hundeeier her! her blir de jo regelrett kappet hodet av når de spørr om noe de lurer på. Hadde det ikke heller vært en IDE for dere mestre å komme med sakelige svar!
Jeg mener at folk som ikke klarer å ha hund uten å putte den i bur om natta, når den skal være alene, når de går på jobb, på do, leser avisa, jobber med pcen eller strikker BURDE LATT VÆRE Å SKAFFE SEG HUND.

I "gamle dager" var det så enkelt at hadde man ikke fasiliteter til å ha hund, ressurser til å ta vare på den, tid og krefter til å stelle den - så lot man være å skaffe seg hund. Nå anskaffer man seg bare et bur som tilbehør, små, nette bur som får plass under salongbordet eller på gangen, i vaskekjelleren eller på kjøkkenet - og vips - så kan selv den trangeste leilighet med de dyreste sofaene huse en liten rakker på 4 måneder... Man behøver ikke plass til å rydde bort sko eller mobiltelefoner, og man behøver ikke hundevaskerom eller dressurkurs - for bikkja putter man i multifixeverktøyet BUR og så er ihvertfall eieren fornøyd....

jeg har sittet i mange timer og sett på svarene dere gir dem, og jeg vet ikke jeg hvem som burde snakke om det å ha hund. Her sendes det trusler om at hadde noe av de som skriver her, bodd i sverige så hadde de blitt anmeldt! Det får da være grenser. Og det sendes bilder av hoder som stanger i veggen pga burbruk! Det får da være grenser. Skal ikke neste generasjon få lov til å ha hund? TA DERE SAMMEN OG HJELP DE NYE HUNDE EIERNE!

"Her sendes det trusler"? Hva er dette for rør? I Sverige er det forbudt å ha hund regelmessig i bur, og da mer enn 1 time pr døgn. Det er ikke "trusler" - det er fakta.

Ja det er skremmende at de skaffer seg hunder de ikke har tid til, for så å putte dem i bur og la de være der hele dagen. Men jeg har da også vært med til folk som har latt hundene få være i hele huset, for å dra bort både i helger og uker. Og når de da kommer hjem, så har hundene herpa hele huset og ikke turde gå inn til dem.

He, he! Hadde bikkjene stått i bur så hadde som kjent ikke huset blitt herpa ihvertfall :hyper:

Det værste var da hos ei som satt høyt i dyrenesbeskyttelse: Hun hadde reist til syden, så det var naboer som varslet om dyrene. da vi kom dit så var det 10 store lufte gårder ute, i de så satt det 3-4 stk i hvert rom. de hadde ikke VANN, ikke TAK OVER HODET. Ingen mulighet for skygge, dette var på sommeren. Og inne i huset: var det 9 hunder som hun passet for andre som var på ferie. Det var så jævelig der at flere av dyra hadde begynnt å spise på den minste hunden. Det er skremmende hva enkelte kan gjøre mot uskyldige dyr. "og det er ikke bare hunder som blir satt i bur som tydeligvis blir behandlet dårlig".

Så hvis naboen banker opp ungene sine med kjepp så er det greit at jeg dasker mine med flathånda, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "gamle dager" var det så enkelt at hadde man ikke fasiliteter til å ha hund, ressurser til å ta vare på den, tid og krefter til å stelle den - så lot man være å skaffe seg hund.

I "mine" gamle dager sto bikkjene ute i kjetting ved hundehuset, eller var bundet ved plassen sin på kjøkkenet.. Stellet var vel ikke det beste, det var få hunder det gikk an å ta på uten at hendene ble sorte av fett og møkk, og vaksine var luksus.. Så det bildet du tegner her av hvor fantastisk hundehold var før i forhold til nå, er ikke helt hvordan jeg husker hvordan det var i "de gode gamle dager" gitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "mine" gamle dager sto bikkjene ute i kjetting ved hundehuset, eller var bundet ved plassen sin på kjøkkenet.. Stellet var vel ikke det beste, det var få hunder det gikk an å ta på uten at hendene ble sorte av fett og møkk, og vaksine var luksus.. Så det bildet du tegner her av hvor fantastisk hundehold var før i forhold til nå, er ikke helt hvordan jeg husker hvordan det var i "de gode gamle dager" gitt..

Nei vel. Din historiefortolkning er sikkert til stor trøst for de mange rene og pene burhundene som akkurat nå ligger innesperret og venter på at mamsen skal komme tilbake fra jobb i halv femtida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I "mine" gamle dager sto bikkjene ute i kjetting ved hundehuset, eller var bundet ved plassen sin på kjøkkenet.. Stellet var vel ikke det beste, det var få hunder det gikk an å ta på uten at hendene ble sorte av fett og møkk, og vaksine var luksus.. Så det bildet du tegner her av hvor fantastisk hundehold var før i forhold til nå, er ikke helt hvordan jeg husker hvordan det var i "de gode gamle dager" gitt..

Tja.... i mine "gamle" dager hadde vi hundene omtrent på akkurat samme vis som nå faktisk, både vi og naboene i boligfeltet :hyper:. Hundene bodde inne hos folk - bur fantes ikke - de ble vaksinert og gått tur med - men NOEN stod selvsagt ute i bånd noen ganger, andre løp løse rundt omkring, og vi visste alltid hvilke hunder vi skulle holde oss unna :lol:.

Jeg tenkte gjennom i morges da jeg kjørte til jobben hva VI gjorde med hundene vi hadde hjemme da de var valper... Begge mine foreldre var i jobb, og vi ungene gikk på skole. Og så vidt jeg kan huske, så var små valper stengt på kjøkkenet (bak ei sponplate husker jeg - små chihuahuas greide ikke å komme seg over det) inntil de var store nok til å ha slutta å tygge på ting, etter den tid var de alltid løse i hele huset. Det var jo aldri noen problemer med det... Min bedlington var faktisk aldri innestengt - det gikk fint det også. Og siden vi aldri var inne på tanken om å bruke bur til hverdags og fest med DE hundene, så var det heller aldri et spørsmål da jeg fikk egen hund - mange ganger så stor som de vi hadde hjemme da jeg bodde der. Ikke no' probblem det heller. Alle mine 4 briardvalper har vært uproblematiske mht å være hjemme alene, tygging etc. De eneste hundene som VAR problematisk mht destruksjon av inventar var min brors ulike dobermenn (ehhh... hvordan skriver man doberman i flertall tro ???). Kan dette med herping og problemer med å være alene være rasebetinget ? Eller et eierproblem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei vel. Din historiefortolkning er sikkert til stor trøst for de mange rene og pene burhundene som akkurat nå ligger innesperret og venter på at mamsen skal komme tilbake fra jobb i halv femtida...

Det er det neppe, det var ikke det som var poenget heller - det var den forhelligelsen din av de "gode gamle dager, når folk hadde tid og ressurser til å ha hund" jeg svarte på. Jeg tviler på at hunder hadde det så veldig mye bedre før, selv om de slapp bur.

Det er ikke noe problem å ha tid nok til hund, når man går hjemme hele dagen (det gjorde min mamma, i gode gamle dager.. Det gjorde de andre mammaene i "gata vår" og.. Man hadde ikke det samme behovet for barnehager heller, den gangen). Det er ikke rare ressursene du trenger heller, når hunden lever på matrester, du ikke vaksinerer, avliver hunden fremfor å operere osv..

Tja.... i mine "gamle" dager hadde vi hundene omtrent på akkurat samme vis som nå faktisk, både vi og naboene i boligfeltet :lol:. Hundene bodde inne hos folk - bur fantes ikke - de ble vaksinert og gått tur med - men NOEN stod selvsagt ute i bånd noen ganger, andre løp løse rundt omkring, og vi visste alltid hvilke hunder vi skulle holde oss unna :).

Jeg tenkte gjennom i morges da jeg kjørte til jobben hva VI gjorde med hundene vi hadde hjemme da de var valper... Begge mine foreldre var i jobb, og vi ungene gikk på skole. Og så vidt jeg kan huske, så var små valper stengt på kjøkkenet (bak ei sponplate husker jeg - små chihuahuas greide ikke å komme seg over det) inntil de var store nok til å ha slutta å tygge på ting, etter den tid var de alltid løse i hele huset. Det var jo aldri noen problemer med det... Min bedlington var faktisk aldri innestengt - det gikk fint det også. Og siden vi aldri var inne på tanken om å bruke bur til hverdags og fest med DE hundene, så var det heller aldri et spørsmål da jeg fikk egen hund - mange ganger så stor som de vi hadde hjemme da jeg bodde der. Ikke no' probblem det heller. Alle mine 4 briardvalper har vært uproblematiske mht å være hjemme alene, tygging etc. De eneste hundene som VAR problematisk mht destruksjon av inventar var min brors ulike dobermenn (ehhh... hvordan skriver man doberman i flertall tro ???).

Som du ser i mitt svar til Lotta, så var det ikke sånn her omkring :hyper:

Og joda, hundene bodde inne, men de sto hele dagen ute bundet i kjetting, eller de var bundet på kjøkkenet.

Kan dette med herping og problemer med å være alene være rasebetinget ? Eller et eierproblem ?

Tja.. Jeg har hatt 6 hunder i hus til nå, hvorav 4 har vært belgere, og av de så har 2 vært så kreative at de har måtte sitte i bur når de har vært alene hjemme. Er det eierproblem? Eller er det rasebetinget? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det neppe, det var ikke det som var poenget heller - det var den forhelligelsen din av de "gode gamle dager, når folk hadde tid og ressurser til å ha hund" jeg svarte på.

Ditt poeng var min "forherligelse" av "de gode gamle dager"? Da synes jeg som et minimum at du burde være etterettelig i din gjengivelse av hva jeg sier, (selv om det er vanskelig å stokke rett når man sitter og fråder nedi skyttergrava si, antagelig?), og da kan du starte med å fjerne "gode" i forbindelse med "gamle" dager...

Så kan du stryke "forherligelse" mens du er i gang - om 1 års tid har jeg 30-årsjubileum som "egenansvarlig" og aktiv hundeeier. Jeg våger påstanden om at majoriteten av leserne her inne vil være enige med meg i at det er ok å kalle 70-tallet for "gamle dager" - flesteparten av de som frekventerer Hundesonen var antagelig ikke født da engang... Derfor, "i gamle dager" (ikke GODE gamle dager, altså) var GJENNOMGANGSTONEN i hundeblader (som Hundesport, f eks, i klubblader som KSS-nytt, "Mynden" og utenlandske klubb- og rasemagasiner, alle som jeg gjerne kan sitere fra dersom du skulle ønske det), hundebøker og kursmateriell AT MAN IKKE SKULLE ELLER BURDE ANSKAFFE SEG HUND HVIS IKKE FORHOLDENE LÅ TIL RETTE FOR DET.

I alle sammenhenger snakker man da om TID, PLASS, RESSURSER OG EVNER.

Jada, det FANTES og FINNES hunder som står bundet i kortere kjetting enn lov om dyrevern, paragraf 11, pkt 5 krever - og ja, det FANTES og FINNES folk som ikke bader bikkja si hver uke (jeg for eksempel) - og som forer dem med minkfor (ikke jeg, men endel bønder her og der...), men man skal være rimelig defensiv (eller blåøyd) for nekte å innrømme at Siris beskrivelse av hundeholdet i "gamle dager" (ikke GODE gamle dager, altså) i all vesentlighet stemmer med hva de fleste av oss "ferdige, feite og førti" har i tankene fra den tiden ("gamle dager", altså)

Jeg tviler på at hunder hadde det så veldig mye bedre før, selv om de slapp bur.
SELVSAGT gjør du det.

Det er ikke noe problem å ha tid nok til hund, når man går hjemme hele dagen (det gjorde min mamma, i gode gamle dager.. Det gjorde de andre mammaene i "gata vår" og.. Man hadde ikke det samme behovet for barnehager heller, den gangen).

Nettopp mitt poeng. Det er ikke alle som skal ha hund - det var det ikke "den gangen" og det er det ikke nå.

Dersom man må basere hundeholdet sitt på bur, f eks - så skal man ikke ha hund, uansett årsak (plassmangel, dyre sofaer, problemer med renslighetstrening, redsel for mobiltelefoner eller ledninger, etc etc etc.) Det er merkelig nok ingen menneskerett å være hundeeier.

Det er ikke rare ressursene du trenger heller, når hunden lever på matrester, du ikke vaksinerer, avliver hunden fremfor å operere osv..
Vel - i "gamle dager" (ikke GODE gamle dager), så var mulighetene (de vanvittige eksperimentene, om du vil) for veterinærbehandling ganske begrenset (jeg skylder mye av den utviklingen på en grisk veterinærstand som utnytter folks dårlige samvittighet og gode økonomi, jeg da - kombinert med folks enorme pengeforbruk og latterlige velstand her i landet), men allerede den gangen så vaksinerte vi alle hundene våre vi - selv om jeg altså er så gammal at "parvovirus-vaksinen" ikke var oppfunnet enda, ei heller vaksine mot "kennelhoste" - og hvis jeg ikke tar helt feil så hadde de ihvertfall fått ormekur før levering...

Og hvis noen her lurer på om bikkjer (eller unger) synes det er viktigst med utstyr og fancy senger til mange tusen kroner, framfor tid og samvær med flokken (eller familien sin) - vel, så er jeg faktisk så gammel og reaksjonær at jeg tror det er viktigere med samvær - og jeg er dessuten HELT sikker på at det er minst like sunt med havregrøt som grandiosa pizza og annen halv- og helfabrikata drittmat som serveres i dyre dommer fordi ingen har tid til å lage ordentlig mat lenger (men nå har vi RÅD til å kjøpe møkka, JIPPI!)

Og joda, hundene bodde inne, men de sto hele dagen ute bundet i kjetting, eller de var bundet på kjøkkenet.

Funny - det var grusomt og fælt når hunder ble bundet på kjøkkenet i de forherligede, gode gamle dager - men når klikkertrenerne og de unge fremadstormende gjør det nå for tiden så er det greit - for da heter det "rotrening".... :hyper:

Tja.. Jeg har hatt 6 hunder i hus til nå, hvorav 4 har vært belgere, og av de så har 2 vært så kreative at de har måtte sitte i bur når de har vært alene hjemme. Er det eierproblem? Eller er det rasebetinget? :lol:

Det er et rasebetinget eierproblem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Ååååå - snakker vi om gamledager nå?

Nabolaget jeg vokste opp i var fullt av hunder, kun en familie der både mor og far jobbet, den hunden - en labrador (senere en ny en) var i gangen når de var på jobb vet jeg, de andre stod enten ute i hundegård, i løpestreng eller på kjetting festet til hundehuset - tross at "mor" var hjemme........ Resten gikk løs og vandra hit og dit og befruktet en og annen dunker eller anna bandbikkje som stod bundet ute (tross at matmor var hjemme), hvorpå antallet odde mixer i nabolaget økte relativt regelmessig..

Som Siri lærte vi også fort hvem hunder man gikk utenom og hvem man hilste på av byens løse fugler.

Imidlertid bør nevnes at de fleste (unntakene var de løse fuglene) var utrolig lydige da, flere fikk forøvrig ikke komme lenger inn i huset enn gangen, husker tre av de nære naboene - der var det gangen og intet annet rom i huset som var hundens område. Og den gangen var ikke ytterganger veldig store..........

Min barndoms hund (som var min mormor sin) bodde ute hele tiden, stod i løpestreng faktisk....... - samme med resten av slekta sine hunder, det var bikkja i bånd på gårdsplassen......

...erindrer også en collie i mine foreldres bekjentskapskrets som ikke fikk lov til å gå på teppene i huset.... den sleit skikkelig når den kom på besøk til oss, for vi hadde vegg til vegg teppe - den måtte bæres ut på kjøkkenet, og selv der stod den pisseredd i ett hjørne fordi den tilsynelatende var for nært fillerya som lå der. Den var livredd for å få bank rett og slett. Min far la ut aviser den kunne gå på og da gikk den bort til han og ble der......

...tross burbruk så tror jeg kanskje at folk i dag er langt mer moderate med sine firbeinte sånn rent generelt, de fleste kompanserer vel for liten tid ved å la bikkja ligge både i sofa og seng ....................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i prinsippet at valpegårder er langt å foretrekke framfor bur - fordi de kan gjøres større og nødvendigvis er høye nok til at hunden skal kunne stå oppreist. Jeg pleier dog oftest å anbefale at man bruker valpegjerdene til å stenge bort det man er redd for (sofaen, ledninger, bokhylla, f eks) - og ikke valpen... Hvorfor noen skulle ha behov for å sette bikkja bak lås og slå for å selv gå på toalettet er for meg en gåte...

Valpegården var stor den hos oss.. Sannsynligvis FOR stor, for Luna klarte ikke roe seg der inne.. Vi satte ikke Luna i valpegården for å gå på do, da tasset hun etter oss, men vi satte henne der da hu hadde vært hyperaktiv og bare stresset med kattene, for å lære henne at er vi hyperaktive innendørs, så må vi roe oss ned.. Rett og slett. Det var de eneste gangene valpegården ble brukt. Ellers gikk hu sammen med oss, lå på fanget å sov, eller om natta,- i senga si ved siden av vår seng på soverommet..

Da er den altså ikke sikret ordentlig - så enkelt er det...

Så idyllisk! Må jo være drømmetilværelsen for enhver valp... Eller?

hehe, nei. Men om bikkja ulte i valpegården, i buret eller bare bak en evnt stengt dør, så hadde det blitt et fett, hadde det ikke? Bikkja likte seg jo ikke uansett?

Nå er det en kjennsgjerning at valper er aktive, travle og "brysomme" dyr som krever det meste av sine eiere - slik har det alltid vært og slik kommer det alltid til å være... Den jobben du nå må gjøre med å lære hunden din å fungere uten bur kunne du sluppet om du hadde gjort en litt større innsats når den var valp - slik alle med valp må gjøre... Passe på tingene sine så ikke valpen biter dem i stykker, følge med så valpen ikke har "uhell" inne, passe på potteplanter og sofahjørner, lære hunden å ikke tigge ved bordet, etc etc...

Ja - sammenleggbare NETTINGBUR burde vært forbudt - men jeg ser ingen grunn for å forby folk å ha tekstilbur til bruk på utstillinger f eks?

Nå har det seg sånn at hunden jeg har i huset nå ikke har vært her siden den var valp da.. Den har vært her i nøyaktig 18 dager. Hvorfor tidligere eier valgte å la denne hunden bo i bur, skal ikke jeg uttale meg om, men ja. Det er tydelig at hun ha vært for mye i bur, og må nå trenes til å være løs og å klare å roe seg UTEN bur.. Foreløpig tar vi den jobben på dagtid, og beholder fortsatt buret om natta.. Målet er at hu skal kunne ligge på GULVET på soverommet ved siden av senga om natta også, UTEN bur, men inntil videre er dette beste løsning for alle parter.. Iallefall til bikkja kan GÅ NED kommandoen.

Rent sponant ville jeg mene at det må være bedre for en hund å bli omplassert en gang og komme til et hjem hvor den slipper å ligge i bur daglig resten av livet, framfor å bli værende hos en eier som nekter å innse sin begrensning og låser den inne hele tiden fordi det synes uoverkommelig å ta de forholdsregler som trengs for et trygt hundehold...

Jeg ser dere diskuterer meg over hodetpå meg her, så vil ta meg den frihet til å svare litt her..

Ja, Luna hadde det best av å bli omplassert. Hu er en VELDIG aktiv hund, jeg vet ikke om det er normalt for valper på 12 uker å ikke sove i løpet av en hel dag, men jeg trodde iallefall ikke det, og siden jeg derfor innså at hennes aktivitetsnivå ble for mye for meg, valgte jeg å gi henne et nytt hjem.

Men, for å ha sagt det.. Hos meg hadde det ALDRI blitt et tema å la hunden bo i bur hele tiden.. Da burde jeg vel strengt tatt ha stengt henne der hver dag i løpet av de tre ukene hun var hos meg, burde jeg ikke? Istedet for å la henne være der i 2x5 minutter på de tre ukene?

Så, vil ikke si det var no feil med mine forhåndsregler. Stereokabler var stengt av med valpegrinder, alt som kunne tygges på ellers og som var farlig var fjernet, hu hadde masse tygge leker, vi stengte henne aldri inne fordi hu ikke sku tisse p gulvet, hu sov jo UTEN bur om natta osv...

MEN, siden hu fortsatt var altfor aktiv (og i følge ny eier hvr dag holder det gående fra de står opp om morran til de legger seg om kvelden), så innså jeg at det var best for Luna å komme til en gård og et sted der hu fikk oppleve noe hele dagen, løpe mye fritt ute osv.

*Dobbeltpost. Husk Siterknappen. Mod Vala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser dere diskuterer meg over hodetpå meg her, så vil ta meg den frihet til å svare litt her..

Jeg kommenterer ikke deg spesielt - men fastslår at JEG mener det er bedre at en hund blir omplassert enn at den må tilbringe store deler av livet sitt i bur - uansett eier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lotta: Du er vel ikke ølittegrann ekstrem eller...? Tror du har misforstått litt. Tror få hunder har det vondt, selv om de sover i en stor hundeseng med tak og vegger (et bur) noen få timer om dagen. Men herlighet, du skal så absolutt få lov til å kalle slikt hundehold både uforsvarlig og at det er dyreplageri ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer og svarer og svarer og svarer og svarer og svarer og svarer og svarer til DOMMEDAG at burbruk til små og uskyldige valper er noe herk fordi jeg synes det er enormt viktig å fortelle dette ENKLE FAKTUM til nye hundeeiere som blir lurt til å tro at de må ha bur for å ha hund.

- Ja, jeg vet noen av dere er "for bruk av bur også" - det forandrer ikke mitt standpunkt.

Amen Lotta! Folk tror det er nødvendig å ha bur allerede før de får hunden i hus. Er ikke så nøye med å venne den til å være hjemme alene, til å sove trygt på en fast plass. Nei, vi gjør det enkelt :rolleyes:

For all del, det er folk som får et bedre hundehold ved å bruke bur, men det er ABSOLUTT ikke en nødvendighet eller en selvfølge at man skal trenge dette utover bilturene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på Charlotte her! Om Lotta kan virke noe direkte i sine uttalelser, så har hun jo rett!

Da jeg var altfor lenge borte fra min dengang unge Tatra, så hun drepte en hodepute i frustrasjon så det lå fjær over hele hybelen da jeg kom hjem, selvom hun var nesten to år, sluttet jeg på det studie som allikevel var drepende kjedelig. Hadde jeg vært tjueto og relativt nybakt førstehundseier nå, hadde jeg vel puttet bikkja i bur isteden. Takk og lov at jeg ikke ante at det var noe som het bur for andre enn tjenestehunder og polarbikkjer i spesialbygde biler!

Eller, hvis jeg hadde vært av det pliktoppfyllende slaget (i følge min mor), hadde jeg vel innsett min begrensning og gitt hunden til noen som kunne tatt seg av henne på et skikkelig vis og fortsatt studiene!

Jeg prioriterte altså hunden og studerte noen år senere (og da på en høgskole like ved) og var aldri mer borte fra hunden mer enn seks timer! Hun ble etter hvert en drøm av en hund som aldri gikk i bånd, aldri bet istykker noe som helst og aldri noensinne i sitt tolvårige liv så hun innsiden på et bur.

Hennes etterfølger Bimbo bedlington, var mer herpete av seg i sin ungdom. Han drepte brillene mine (det hadde jeg rent glemt) og diverse andre småting, som jeg var dum nok til å la ligge tilgjengelig. Han utviklet seg også til en flott herremann som i løpet av sitt trettenårige liv, heller aldri så innsiden av et bur!

Jeg er ikke noen ekspert på noe som helst. Bare en vanlig hundeeier med en smule erfaring og en grunnfestet motstand mot å putte hunder i bur! Selv undulaten vår har åpen burdør bestandig. Det er vel ikke jeg som skal bestemme når fuglen trenger å strekke på vingene!

Det er da ikke sånn at alle skal ha hund! Det er heller ikke sånn at man bør ha flere hunder enn man makter! Som jeg tidligere har sagt. En hund er ikke et marsvin. Den likner ikke engang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Charlotte og Ida!

Burbruk (utenom hvis hunden er syk eller sitter i bil) er kamuflasje av dårlig trening og latskap. Klart at bur når man er på jobb og om natta gjør mange ting enklere og kjekt for eieren. Men langt ifra kjekt eller bra for hunden.

Det er faktisk ikke sånn at alle skal eller burde ha hund. Og skal man ha hund må man faktisk ta seg tid til å lære hunden å være alene hjemme, å ikke ødelegge ting, å ikke tisse inne og andre ting hundeholdet består av.

Lotta sier ingenting med teskje. Og det syns jeg er flott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, dere som mener at hunder ikke skal være i bur utenom når de er syke og under transport: Hvorfor er det da greit at de sitter i bur i flere timer på utstillinger da? Og mange med teppe over hele buret? Da er da vel det også dyreplageri? :P Jeg har ALDRI hatt noen av mine 12 hunder i bur på utstillinger. Og jada jeg har vært aktiv med hund i nå 32 år. så jeg har sett utvikl. av burbruken på utstillinger. Så hjemme skal ikke hunder være i bur så mye som 5min. engang, men på utstillinger så bruker dere bur og der sitter hundene deres alt i fra 30min til 4timer. ;) Så de som bruker bur hjemme har det for at de er late og dårlige til å trene hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, dere som mener at hunder ikke skal være i bur utenom når de er syke og under transport: Hvorfor er det da greit at de sitter i bur i flere timer på utstillinger da? Og mange med teppe over hele buret? Da er da vel det også dyreplageri? :P Jeg har ALDRI hatt noen av mine 12 hunder i bur på utstillinger. Og jada jeg har vært aktiv med hund i nå 32 år. så jeg har sett utvikl. av burbruken på utstillinger. Så hjemme skal ikke hunder være i bur så mye som 5min. engang, men på utstillinger så bruker dere bur og der sitter hundene deres alt i fra 30min til 4timer. ;) Så de som bruker bur hjemme har det for at de er late og dårlige til å trene hunder?

Ehm, jeg tror ikke at de som her er imot at hundene ligger i bur hjemme synes det er greit at hundene ligger i bur i timesvis på utstillinger. Meg selv inkludert.

Jeg synes at hund i bur er ok hos veterinær og i bil. Thats it. Lar ikke bur være et alternativ hjemme, ved å rett og slett ikke ha det i hus...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det er ok med hunden i bur noen ganger, er det jo bedre for hunden disse få gangene at dette er en vant situasjon... (?) På flyreiser og på mange hoteller er det faktisk påbudt med bur, hva gjør dere i en slik situasjon?

De reiser ikke på hoteller der de må sitte i bur :rolleyes:

(jeg er så glad min er vant til bur, for på ukeskurset og weekendkurset i trysil måtte de sitte i bur eller bilen, og de som ikke var vandt til bur da hadde litt problemer. Hotelet samarbeider og har kursdeltagerne der til en billigere penge, og da syns jeg at man skal holde disse reglene).

Men er jo faktisk noen av dere som er mot bur, men tillater i bil, når den er syk og på utstillinger. Er det ikke værre at en hund skal sitte i bur på utstilling, mens mange hunder får gå rundt, det er mye støy, så hvorfor er dette greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis det er ok med hunden i bur noen ganger, er det jo bedre for hunden disse få gangene at dette er en vant situasjon... (?)

Men altså, når hunden er vant til å sitte i bur i bilen, så er det jo ikke noe problem for hunden å sitte i bur hos f.eks. vet eller ved flyreise.

Den trenger da ikke å sitte i bur hver dag for å lære det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, dere som mener at hunder ikke skal være i bur utenom når de er syke og under transport: Hvorfor er det da greit at de sitter i bur i flere timer på utstillinger da? Og mange med teppe over hele buret? Da er da vel det også dyreplageri? :P

Det kan kanskje tenkes at det er fordi selv de mest ihuga utstillingsfantastene vanskelig klarer å komme seg på utstilling mer enn 2 dager i uka, uansett. Hjemme kan bikkja stå i bur året rundt...

Jeg har ALDRI hatt noen av mine 12 hunder i bur på utstillinger. Og jada jeg har vært aktiv med hund i nå 32 år. så jeg har sett utvikl. av burbruken på utstillinger.
Så du er av dem som foretrekker å redusere arbeidsmengden hjemme? (Jeg har nå vanskelig for å tro at du kan ha hatt særlig mange hunder om gangen med deg på utstilling uten å bruke bur eller grinder, jeg da...)

Så hjemme skal ikke hunder være i bur så mye som 5min. engang, men på utstillinger så bruker dere bur og der sitter hundene deres alt i fra 30min til 4timer. ;) Så de som bruker bur hjemme har det for at de er late og dårlige til å trene hunder?

Det skulle ikke være så vanskelig å se forskjellen på de fasilitetene de fleste har for å holde hund hjemme (dører og vegger, f eks, som gjør at man kan gå fra hunden og ta en tur på toalettet) - eller at man hjemme har relativt god kontroll med omgivelsene, hvem som kommer og går (både av folk og dyr) slik at man vet at hunden ikke blir forstyrret på liggeplassen sin eller kan stikke nesa oppi andres godbitpose? Hvis du har vært aktiv hundeutstiller i over 30 år så burde du ha fått med deg at det hjelper lite hvor mye man "oppdrar" egen hund - på utstillinger er det mengder av andre folk og dyr, både tilskuere og deltakere som kan være til sjenanse - og plassen til å hvile og få fred er sjelden særlig stor, den heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...