Gå til innhold
Hundesonen.no

Bur


mocci

Recommended Posts

Ok, da vet jeg det.. Jeg trodde faktisk en hund trengte å læres til å være i bur om den sku det en eller annen gang innimellom. Og jeg tror faktisk ikke jeg er den eneste som tror det heller.

Du tror tydeligvis mye forskjellig.

Men, bare et eksempel da? Ligger aldri du på hotell med bikkja? Veit at det er mange plasser de der krever bur... Har kun gjort det en gang med Buffy, og da fikk hu heldigvis gå løs, men..

Jo - jeg har hatt hund med meg på hotell og brukt bur. I denne tråden forteller jeg også om at jeg har brukt bur nå på Hamar, både på utstillingen og i flyet dit - uten å ha "trent" - men så er jeg så heldig at jeg har en relativt harmonisk og grei gutt også da - selv om han bare er 13 måneder...

Ja, for DEG er det meningsløs og bortkastet trening.. Prøv å innse at folk har forskjellig syn på ting og GODTA det!

Nei - jeg kommer ALDRI til å godta bur som "hjelpemiddel" i vanlig norsk hundehold. Vil du godta at jeg er uenig med deg i dette?

Og IGJEN, ser du ikke forskjellen på å ha bur med i trening under oppveksten av valpen, og det å stenge den der hver natt i 8 timer, hver dag mens du er på jobb i 9 timer og i tilegg litt tid på kvelden fordi du bare ikke orker at bikkja tasser rundt???

Nei.

Og hvis jeg faktisk TRENGER å si at JEG ikke kommer til å STENGE bikkja mi i bur x antall timer om dagen, så har du virkelig gått glipp av noe.. MEN, jeg sier det allikevel, fordi jeg vet hvor vanskelig det er å få med seg ting inne på en slik plass...

Hi, hi! :rolleyes:

Og ja, jeg tror faktisk du skulle satt deg litt mer inn i ting før du halshugger meg for dette. Folk har faktisk frskjellig mening om bruk av bur, til tross for at det mener bur er OK! (igjen, det er forskjell på et åpent bur hele dagen med kanskje 5 min stengt dør, og ei bikkje som ligger der 15-20 timer i døgnet. Det siste synes også jeg er forkastelig)

Ingen burmotstandere jeg har hørt om i en eneste diskusjon om bur og burbruk har innvendinger mot innebur med ÅPEN DØR. Hvor tar du det fra?

Nei, det er ikke alle som skal eller bør ha hund, men jeg vet at jeg er en av de som er skikket til å ta meg av en hund. Så enkelt er det. Selv om jeg kanskje kommer til å stenge døra til buret i noen min om dagen. (MINUTTER ikke TIMER)

Og det gjør du selvsagt fordi du ønsker å kunne stenge døra i lange perioder omgangen hvis hunden din viser seg å være av det umulige slaget som spiser fjernkontroller og sofaer, var det ikke slik da...?

Du så ikke ironien her heller? Hvorfor tar du ikke dette ut på alle jakthund eiere der ute som KUN bruker bikkja si i jakta og resten av året står den fast i hundegård?

Ja, jeg har hundegård, jeg kommer kanskje til å sette den opp igjen, jeg vet ikke enda.. Foreløpig står den sammenpakket i garasjen min. Men jeg ser ikke helt forskjellen på å la bikkja stå 30 min i hundegård mens du er på butikken, kontra å bli stengt inne i huset de 30 minuttene. Eller i buret i bilen, for den del. (for i bil er det vel ok med bur?? eller bruker du ikke det der heller?)

Jeg synes hverken det er morsomt eller særlig god ironi å trekke fram et annet dårlig virkemiddel som forsvar for bur. Nei - jeg har ikke bilbur - og nei, jeg synes aldri det er greit å gå fra hunder i hundegård uten tilsyn. Det har jeg utdypet i flere innlegg, bl a her på Sonen.

men, går du aldri fra hundene dine du? Har du dem med deg 24 t i døgnet? Alltid ser hva dem driver med? Går de rundt beina dine hele tiden mens du er hjemme? Da du har besøk? Når du er borte på besøk? På jobb? i dusjen? alt?

Jeg går fra hundene mine hver eneste dag - men aldri i bur hvis det ikke er "doctor's orders" pga sykdom eller skade.

Du får ta deg en tur hjem til meg da jeg får Luna da vettu, så får vi se hva du sier da. For fortsatt så har tydeligvis ikke du sett forskjellen på bur med åpen dør, frivillig tilgang og evnt stengt dør i non minutter mens bikkja sover, kontra 2/3 av døgnet i buret.

Hvorfor er det så viktig for deg hva jeg eventuelt måtte mene om deg og ditt hundehold? (Og fortsatt har du tydeligvis ikke forstått hva burmotstandere snakker om, du vet, det der med åpne og lukka dører og sånt...)

Men, det er mulig det er så enkelt som du skal ha det til, at hvis man kommer i en situasjon der bikkja bør være stengt vekk fra situasjonen rundt (være seg hvilken som helst situasjon), så kan den bare stenges i buret selv om det ikke er lært inn på forhånd... Er det så enkelt, så er det jo kjempebra. Jeg trodde at en hund som kanskje MÅ oppleve visse situasjoner i løpet av sitt liv, burde vært utsatt for disse situasjonene på forhånd for å takle dem ok.. Men meget mulig jeg tar feil her. Som sagt brukte jeg aldri bur på Buffy annet enn i bilen. EN gang måtte jeg sette henne i buret borte fra bilen... Da jeg kom tilbake hadde hu drept hele skum madrassen som lå der. Etter det slapp hu buret og jeg unngikk situasjoner der hu måtte stenges noe sted.

Denne situasjonen var kun at jeg flytta bilburet fra bilen som stod midt i sola i 30 g og inn i forteltet på campingvogna der det var mye lunere og lot henne stå der en liten time mens vi spilte minigolf. Jeg trodde hu sku takle det bra, men tydeligvis ikke.. Tipper hu hadde gjort det om jeg noen ganger tidligere hadde satt buret hennes litt her og der, og stengt døra mens jeg gikk fra henne i 10 min om gangen. Men, selvfølgelig vanskelig å si. Det er ikke lett å forutsi hvordan en hund vil reagere i situasjoner før det er prøvd.

Nettopp så du gikk fra hunden din i forteltet til campingvogna - innestengt i bur uten mulighet til å komme seg bort - og så tror du reaksjonen hennes beror på at hun ikke er vant med å være i bur?...

Men, hey! Skyt meg, meld meg, gjør hva du vil... Men først kanskje du skal prøve å kjenne meg og mine tanker om bur, burhunder, livet med hund osv osv. :D

Sorry - ikke interessert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 267
  • Created
  • Siste svar

Jeg lurer - virkelig LURER - hvordan har dere det hjemme folkens? Jeg mener, siden hver eneste "burbikkje" i landet behøver et "fristed" - hva er det den behøver "fri" fra? Steinkasting? Illsinte katter? Uoppdragne og ondsinna unger? Maset deres? Hvilke farer er det som lurer i de tusen hjem nå for tiden som gjør at bikkjene på død og liv må ha et "fristed" med tak og vegger og så liten åpning at de kan forsvare seg selv i døra? Slanger, muligens?

Jeg tenkte faktisk ikke på det før i går kveld hva i ******* jeg skal gjøre med Luna i en slik situasjon som var da... Lucifer, katta på 1,5 år med adhd, satte igang med sin jakt i huset. Han spinner rundt, opp på veggene, over bord, sofaer, gjennom alt han kan komme gjennom, og drar gjerne med seg både katt nr to og tre på samme runde. Jeg ser liksom for meg det røkkene hans med 20 kg BC i hælene. Yapp, dette er noe JEG må trene på, og noe jeg kommer til å trene på. At hu ikke skal forsvinne i full fres etter kattene da de setter igang, men hvordan? Holde henne fast i fanget mitt? bånd? Eller bare et bur i de 15-20minuttene som kattene holder på som værst?

Jeg tror faktisk bikkja hadde hatt det best i bur da iallefall.. Jeg føler iallefall selv at det frister å rømme inn på et annet rom da kattene setter i gang som i går.. De er GALE! (gå inn på kattesonen her inne, så ligger det haugevis med bilder av dem. og det er ikke av de i mest fart, for det rekker jeg sjelden å ta bilde av).

Men ja, dette er nok en situasjon der jeg tror bikkja kan ha det fint i et bur... En valpegård holder liksom ikke, kattene hadde spunnet tvert nedi den og ælet om bikkja så godt de kunne.

Men, dette gjenstår å se.. Jeg aner jo ikke åssen Luna vil reagere på dette i det hele tatt,forhåpentligvis lærer hun etterhvert å sove seg gjennom disse røkkene, i bur med ÅPEN dør, i senga si eller bare rett ut på gulvet... Men for alle som har opplevd katter som oppfører seg sånn, så ser de kanskje vanskeligheten med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte faktisk ikke på det før i går kveld hva i ******* jeg skal gjøre med Luna i en slik situasjon som var da... Lucifer, katta på 1,5 år med adhd, satte igang med sin jakt i huset. Han spinner rundt, opp på veggene, over bord, sofaer, gjennom alt han kan komme gjennom, og drar gjerne med seg både katt nr to og tre på samme runde. Jeg ser liksom for meg det røkkene hans med 20 kg BC i hælene. Yapp, dette er noe JEG må trene på, og noe jeg kommer til å trene på. At hu ikke skal forsvinne i full fres etter kattene da de setter igang, men hvordan? Holde henne fast i fanget mitt? bånd? Eller bare et bur i de 15-20minuttene som kattene holder på som værst?

Jeg tror faktisk bikkja hadde hatt det best i bur da iallefall.. Jeg føler iallefall selv at det frister å rømme inn på et annet rom da kattene setter i gang som i går.. De er GALE! (gå inn på kattesonen her inne, så ligger det haugevis med bilder av dem. og det er ikke av de i mest fart, for det rekker jeg sjelden å ta bilde av).

Men ja, dette er nok en situasjon der jeg tror bikkja kan ha det fint i et bur... En valpegård holder liksom ikke, kattene hadde spunnet tvert nedi den og ælet om bikkja så godt de kunne.

Men, dette gjenstår å se.. Jeg aner jo ikke åssen Luna vil reagere på dette i det hele tatt,forhåpentligvis lærer hun etterhvert å sove seg gjennom disse røkkene, i bur med ÅPEN dør, i senga si eller bare rett ut på gulvet... Men for alle som har opplevd katter som oppfører seg sånn, så ser de kanskje vanskeligheten med det.

I min verden er det veldig enkelt - hvis du har en livssituasjon som gjør at du tror at (lurer på om) du må sette hunden i bur med døra igjen fordi andre i husstanden gjør det umulig for den å være trygg/rolig/what ever - så skal du ikke ha hund. Hvis en valpespekulant hadde skissert scenarioet over til meg og vært interessert i en hund så ville jeg vennlig, men bestemt avvist denne personen, uten å nøle et sekund...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tror tydeligvis mye forskjellig.

Yapp, jeg tror at det kommer snø til jul osv også jeg, men jeg tror ikke på Gud da. Så ja, jeg tror mye rart.

Jo - jeg har hatt hund med meg på hotell og brukt bur. I denne tråden forteller jeg også om at jeg har brukt bur nå på Hamar, både på utstillingen og i flyet dit - uten å ha "trent" - men så er jeg så heldig at jeg har en relativt harmonisk og grei gutt også da - selv om han bare er 13 måneder...

åååå, så du HAR brukt bur selv asså? Åssen har du SAMVITTIGHET til det??? Jeg tipper du i den situasjonen, men utstilling, fly osv sannsynligvis kommer til å bruke bur mer enn meg, med stengt dør... Bortsett fra at jeg vil bruke det i bilen pga sikkerhet, og at jeg kjører mye bil, så...

Nei - jeg kommer ALDRI til å godta bur som "hjelpemiddel" i vanlig norsk hundehold. Vil du godta at jeg er uenig med deg i dette?

ja jøss. Ikke noe problem med det. Men jeg angriper ikke, har lyst til å melde deg, eller halshugger deg for at du IKKE bruker bur...

Ingen burmotstandere jeg har hørt om i en eneste diskusjon om bur og burbruk har innvendinger mot innebur med ÅPEN DØR. Hvor tar du det fra?

Nei, men hva med 5 min stengt dør da? Som jeg hadde med i mitt innlegg?

Og det gjør du selvsagt fordi du ønsker å kunne stenge døra i lange perioder omgangen hvis hunden din viser seg å være av det umulige slaget som spiser fjernkontroller og sofaer, var det ikke slik da...?

Nei, for hvis de viser seg at bikkja er slik, så satser jeg på å ha den med meg og trene på det, men noen tilfeller kan ikke bikkja være med... (som feks i 30 minus eller midt i solsteken på sommern)

Jeg synes hverken det er morsomt eller særlig god ironi å trekke fram et annet dårlig virkemiddel som forsvar for bur. Nei - jeg har ikke bilbur - og nei, jeg synes aldri det er greit å gå fra hunder i hundegård uten tilsyn. Det har jeg utdypet i flere innlegg, bl a her på Sonen.

Nei, så du syns at det er trafikk sikkert og bra for hundene dine om du sku kræsje og du ikke har bur til dem i bilen?

Jeg går fra hundene mine hver eneste dag - men aldri i bur hvis det ikke er "doctor's orders" pga sykdom eller skade.

så du bruker fortsatt bur da, om det er "doctors order"? Og ja, ære være deg for det at det da bare er å stenge bikkja i buret og vite at den slår seg til ro der..

Som sagt, det er mulig det funker sånn.Håper jo det, men vet ikke om jeg tørr ta den sjansen.

Hvorfor er det så viktig for deg hva jeg eventuelt måtte mene om deg og ditt hundehold? (Og fortsatt har du tydeligvis ikke forstått hva burmotstandere snakker om, du vet, det der med åpne og lukka dører og sånt...)

Fordi det atter engang er forskjell på krisetilfeller i bur og 20 t i døgnet i bur...

Nettopp så du gikk fra hunden din i forteltet til campingvogna - innestengt i bur uten mulighet til å komme seg bort - og så tror du reaksjonen hennes beror på at hun ikke er vant med å være i bur?...

Så hu sku fått gå løs da, komme seg ut av forteltet, gnelder på halve campingplassen, stikke av, kanskje bli påkjørt osv osv da? Og ja.. Hadde hu lært at bur var ok, så hadde hu slappet av den vesle timen vi var borte fra henne, da hadde ikke den reaksjonen kommet.

I min verden er det veldig enkelt - hvis du har en livssituasjon som gjør at du tror at (lurer på om) du må sette hunden i bur med døra igjen fordi andre i husstanden gjør det umulig for den å være trygg/rolig/what ever - så skal du ikke ha hund. Hvis en valpespekulant hadde skissert scenarioet over til meg og vært interessert i en hund så ville jeg vennlig, men bestemt avvist denne personen, uten å nøle et sekund...

Fint for deg at du er så kritisk, det er supert det. Ikke tvil heller. Du kan sikkert luke ut mange tullinger på den måten, men var forsitkig så du ikke mister gode valpekjøpere ved å tenke for mye på en ting da...

Men, forskjellig syn er helt ok det. Jeg veit bare at det er mange som er 1000 g værre enn meg også.

Kan ha noe med å gjøre at du sitter å kritiserer hennes hundehold på et offentlig forum baser på noen få ord. :D

Takk ;)

*bruk siteringsknappen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, bare et eksempel da? Ligger aldri du på hotell med bikkja? Veit at det er mange plasser de der krever bur... Har kun gjort det en gang med Buffy, og da fikk hu heldigvis gå løs, men..

OT:

Har faktisk aldri vært på et hotell der de har godtatt dyr i noen form. (Jeg smuglet med meg gamlepusen min inn på Quality hotel i Kristiansand da vi var der på ferie. Lille pus dreit på badegulvet og akkurat da kom stuepiken og ville vaske.. Alle fikk panikk og ropte "Nei, nei, nei, vi har det helt ryddig her inne vi! :D ")

Hvilke hoteller er det som godtar hunder? Noen som har en liste? ;)

"men, går du aldri fra hundene dine du? Har du dem med deg 24 t i døgnet? Alltid ser hva dem driver med? Går de rundt beina dine hele tiden mens du er hjemme? Da du har besøk? Når du er borte på besøk? På jobb? i dusjen? alt?"

What? Hund som går rundt bena hele tiden? Har jeg aldri hatt. Hunden ligger å sover i rommet ved siden nå han, han driter i hva jeg gjør her. Går jeg ut i stuen nå, så gidder han så vidt å løfte hodet for å se på meg. Han følger isåfall ikke etter meg over alt, det har ikke noen av de andre hundene jeg har hatt gjort heller. De har vært selvstendige vesener, ikke mammadalter.

Når jeg går ut, så går jeg ut. Dyret sover for det han. Uansett om jeg er ute, i dusjen, whatever. Tenker aldri noensinne på hva han måtte gjøre på når jeg ikke ser. Han ligger vel og sover, drikker vann, leker eller noe. Ham om det.

Når vi har besøk sitter han ved døren når de kommer, så hilser han, så går han å legger seg av seg selv når vi har satt oss ned og det ikke skjer noe mer spennende. Kjedelige mennesker som bare sitter og prater er kjedelig uansett... :P

Når vi tar han med andre steder, så ser han seg først omkring, snuser litt, drikker litt vann han har fått satt frem, og legger seg ned. Uansett om det er hos folk han kjenner eller ikke.

Hvis ikke har ham med, og vi skal være vekke litt lenge, eller for eksempel skal på byn, så er han hos svigers, der leker han i hagen, og sover. Det er det han gjør inne, sover, drikker, leker litt. Hadde blitt veldig kjedelig å overvåke det i lengden ja.

Tror aldri han kommer til å ødelegge noe, men klart, vi kan ikke ha for eksempel sofa av stoff, bare skinn. Siden han slever på dem, men det vet vi og kjøper derfor skinn. Jeg vet han liker å tygge på tøflene mine og hanskene mine, så legger de alltid der han ikke når dem når de ikke er i bruk. Og det gjør jeg automatisk.

Ledninger har han aldri bitt på. Men når nye valpen kommer, da bare drar jeg ut de ledninger som ikke er i bruk. Tygger han på de, ja så er vel det gjort. Det må man rekne med når man har hund. Forøvrig kan man kjøpe noen fine plastrør å ha ledninger i på Ikea, så blir ikke ledningene så tilgjengelige.

Fyren her tygde av tapeten når han var dårlig i magen i fjor og var alene hjemme. Fikset det og det kostet ca. 1000 kr, men det er sånt man må rekne med. Gutten her er uansett verdt MYE mer enn tapeten. Og da snakker jeg ikke om penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

Har faktisk aldri vært på et hotell der de har godtatt dyr i noen form. (Jeg smuglet med meg gamlepusen min inn på Quality hotel i Kristiansand da vi var der på ferie. Lille pus dreit på badegulvet og akkurat da kom stuepiken og ville vaske.. Alle fikk panikk og ropte "Nei, nei, nei, vi har det helt ryddig her inne vi! :D ")

Hvilke hoteller er det som godtar hunder? Noen som har en liste? ;)

Veit vi lå på et hotell i Ålesund sentrum med Buffy da hu var lita... Det gikk bra det, men vi måtte bo på røykerom da.

Ellers har jeg blitt nektet å ta med chnichilla inn på hotell rom I bur også jeg, fordi jeg først sa at det var som en blanding mellom rotte og kanin da resepsjonisten lurte på hva slags dyr det var... Da hu fikk se dem i buret var det ok, en de måtte IKKE få komme ut av buret på NOE som helst vis!

Vi slapp dem ut på badet vi da, de måtte jo få strekke på seg. Etter å ha måtte bo 2 dager for lenge i et lite fraktbur pga folk som ikke henta dem når de sku og bilhavari.

Ellers veit jeg ikke om hoteller som godtar hunder... Har aldri råd til å bo på hotell, og hvis jeg først gjør det er jeg som regel hundefri den helga. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse burdebattene er alltid like underholdende. Enkelte her tar jo helt av, artig.

Som Lill sa, jeg er vel en av dem som har blitt "omvendt." For når jeg ser på min egen hund, som jeg ikke bruker bur på, så går jo det helt fint? Ja, jeg brukte bur på henne frem til hun var 5 mnd eller noe slikt (da var hun for stor til å få plass inni der mer), men har ikke brukt bur på henne senere.

Gud veit hvor mange bikkjer som lå i bur hele dagen på NKK Hamar i helgen. Bikkjer som ikke engang burde ha vært inne i hallen, Mona og jeg ble faktisk angrepet av et bur vi gikk forbi, jeg trodde jeg skulle få hjerteinfarkt. Eller bikkja som dreit inne i grupperingen.. :D Jeg tror det er veldig, veldig mange som velger bur som en lettvint løsning f. eks på utstillinger og lignende, fordi det gir dem selv bedre bevegelsesfrihet, samt de slipper en stressa hund.

I fjor på Bjerke, hadde jeg et intenst ønske om å kunne ha stappet bikkja i et bur, fremfor å få vannblemmer i henda av en stressa, diger klump av en valp. Det samme i Vikingskipet i fjor, jeg trodde jeg skulle få armene revet av. Men med flere turer på utstillinger og lignende situasjoner, så har hunden blitt bedre, og overrasket flere enn meg selv i helgen. Jeg hadde ingen ønsker om å kunne putte henne i et bur. Nå er jo ulvehundene "naturlig rolige," men allikevel.. Det er ingen som legger dem i et bur av den grunn, bare for å ha hendene fri.

Jeg har valp i tankene til sommeren, og jeg vil prøve uten bur til den. Jeg har ikke lyst til å være avhengig av buret, og tror og håper at jeg klarer å oppdra den lille uten bur ;)

Folk må få gjøre som de vil, men jeg personlig angrer på alle timene med bur for Mona da hun var liten (men vi fikk jo beskjed av dyrlegen om å ikke gå fra henne uten bur da, pga beinet og sår osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle hotellene jeg har vært på- ikke ofte det altså.

Men de tar i mot hund, men man må betale et lite honorar, tror det er 70 kr dagen, og man må bo på røykerom. jeg har vært på hotell i sverige og på Quality hotell. Husker ikke navnene på de andre jeg.

Bare å si fra på forhånd.

Jeg tror ikke man må bruke bur, det har aldri jeg gjort.

Jeg har reist noen ganger med fører av førerhund, og der har det aldri vært snakk om bur...

Når vi ikke er på rommet ligger hunden igjen.

052006042006_1120_164734.jpg

Her er Bajas, andre dagen han har hatt buret.

Han ser ikke ut som han verken har i mot det, eller som han har "gitt opp" siden han aldri har kjempet for å komme ut. Ikke er døra spesielt liten heller.

Pga allergi kan han ikke ligge i sengen vår, eller inn på soverommet.

Han går jo løs i hele leiligeten, minus soverommet. Så da har han 85 kvadrat plass å boltre seg på.

Han ligger hvor han vil når han vil. Og stort sett velger han buret. Men bytter på det. Ligger også rett ut på gulvet, eller koser seg i gjestesengen eller ligger i sin seng.

Jeg tror ikke det er synd på ham.

Jeg har prøvd å sette opp barnegrind, men den hopper han glatt over.

Så om katt og hund.

Her bor det to katter.

Når de har raptus har jeg sagt på plass til hunden, så har han lagt seg da i sin seng.

Men en liten valp, så er det ikke så enkelt.

men prøv å klappe den under munnen, der er det beroligende, på brystet og under labben. Si rooolig med mild stemme og ros den for oppmerksomheten den gir deg, eller når den legger seg.

Snart lærer den nok at det ikke er noe hensikt å spinne etter katten.

Bajas leker ofte med Noldus, pga størrelsesforskjell så er det litt hadt innimellom. Da stopper jeg dem.

Gir de seg ikke slipper jeg Noldus ut.

Men det er ikke sikkert du som skal ha Luna har den muligheten?

Jeg synes synd på hunder som lever i bur, men ikke som er der i kortere perioder.

Samme om det er i fly, i bil, på ståkete utstilling eller hjemme?

Jeg ser bare ikke helt logikken her...

Hunden til min tante bodde under trappa. Der hadde den en hule for seg selv, og egen madrass.

Og ingen som klaget på at den hadde "hule"

Men så fort hulen har gitter, så er det en helt annen sak.

Hvor er logikken?

Og Akela, jeg har aldri kaldt deg den stygge her, du er jo en av de som er konstruktiv.

Det er lov å være uenig, men det går an å snakke på en voksen måte liksom.

Og jeg hintet ikke bare til dette inlegget, jeg har lest flere tråder her inne, hvor nybegynnere får gjennomgå hardt. Synes det er litt trist, men det er min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at jeg har fått så mye kritikk når jeg har sagt hele tiden at døra er åpen.

Samt at hunden ikke trenger en hule, eller et sted den kan slappe av...

I alle fall virker Bajas kjempe fornøyd etter den fikk buret.

Kanskje savnet den buret fra der den bodde før?

Jeg vet ikke om han hadde bur/hule eller ikke.

vet veldig lite om hans første 9 mnd.

Og jeg tror de aller fleste hundeeiere kjenner sin hund best. (Aldri regel uten unntak)

Og når jeg ikke har klart å stresse ham ned ved egen seng, ikke kan lukke han inne på små områder, noe som skal være beroligende i følge vetterinæren. (synes det å minner om at hunden har behov for noe eget)

så valgte jeg å gi meg, skaffe bur. (Men åpent)

og så mye positiv respons på kort tid, velger jeg å tro at det i HANS tilfelle var bra.

Det er ikke sagt at han skal være innestengt, at han skal ha buret resten av livet, det er noe han avgjør helt selv.

Hundehus er jo en kjent sakt, er ikke hundehus og Bajas sitt bur ale det samme?

Et sted han kan være i fred, ha ro.

Alle levende ting krever ro.

Å ligge på gulvet hvor man tråkker over dem, er ikke ro.

men mange hunder liker det.

Min hund farer opp, følger etter, hva skjer nå.

Om han er mammadalt, eller usikker, eller "klar for noe action" vet jeg ikke.

Men det er sånn han er, nå.

Men håper han på sikt slapper av, også hjemme alene, og når vi er rundt omkring.

Etter han fikk buret slapper han av også når jeg gjør rent, eller spaserer rundt her.

Jeg er kjempe fornøyd!

Men jeg mener ikke at alle må være enig, og det er ikke sikkert alle hunder virkelig trenger bur/hus/hule

Men Bajas gjør det, og det aksepterer jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er veldig rart! For denne diskusjonen (som et par andre :D ) dreier seg nok om det er bra for hunden å bli stengt (med lukket dør og haspen for) inne i et bur som en rutinemessig oppbevaring, eller om det ikke er bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT:

Har faktisk aldri vært på et hotell der de har godtatt dyr i noen form. (Jeg smuglet med meg gamlepusen min inn på Quality hotel i Kristiansand da vi var der på ferie. Lille pus dreit på badegulvet og akkurat da kom stuepiken og ville vaske..

Hvilke hoteller er det som godtar hunder? Noen som har en liste? :D

Vi har vært på hotell med hunden i Bergen og Lillehammer (hotellkjeder), samt et høyfjellshotell i Gudbrandsdalen. Ikke hatt med bur noen av stedene - heller ikke blitt spurt om det. Har forøvrig måttet sove på røykerom. Da vi var i Lillehammer, gikk vi en lang tur der Casper (som valp) fikk i seg tydeligvis en god mengde sauebæsj, som han spydde opp i hotellsengen da vi kom tilbake. At jeg var temmelig uoppmerksom og dum er helt klart - og jeg grudde meg forferdelig til å ringe ned i respesjonen for å si i fra. Jeg var ærlig og fortalte hva som hadde skjedd, hvorpå hotellbetjeningen begynte å le, og spurte om det var greit at vi skiftet på sengen selv... :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. hunder på hotell.

Jeg har bodd på Quality i Trondheim og i Kr.sand (rett ved utst.hallen), samt på Scandichoteller er det i alle fall tillatt å ha med hunder. Det er ikke engang et spørsmål om bur på noen av disse. Vi har også reist nedover Europa med hunder - gått inn på første og beste hotell og overnattet - med under og uten bur.

Så denne hotellproblematikken bør man kanskje kunne ligge snart? A skylde på at man må "trene" i tusenvis av timer for noe som ikke engang kan komme til å bli et reelt problem.

Bur på utstilling

Det er INGEN av oss motstandere til den økende burbruken som sier at bur på utstilling er like ille som det jevnlige bruket av bur som foregår i de norske hjem.

Hvor mange timer i året er man på utstilling, egentlig? Selv mine hunder, som stilles ut myyyye, er likevel bare en brøkdel så lenge i bur på slike steder - enn de som oppbevares i bur "bare på natten" (7-8 timer i døgnet)..

Ja, mine to var i bur både i bilen til/fra samt inne i selve Vikingskipet i helgen. Men de behøver da ikke komme hjem for å puttes inn i nok et bur.. At det er lettvint for MEG å bruke bur på utstilling? Ja selvsagt er det derfor - og en av årsakene. Dessuten vil en hund føle seg tryggere inne i buret mellom "slagene" - slippe andre hunder som kommer i nærheten, snuser på dem, risiko for å bli angrepet etc. Men de behøver fremdeles ikke ligge i bur hver natt/dag for å greie å slappe av i buret på en utstilling.

Bur med åpen dør

- har ikke noe med for/imot "burbruk-diskusjonene". Et bur uten dør (eller åpen dør) er for hunden det samme som å legge seg under et bord, bak en sofa, etc. Og DET må den jo få velge selv om den vil ligge hardt, mykt, varmt eller kaldt - men det er i det øyeblikket man stenger døren man fratar hunden denne muligheten. Og det er vel det som er temaet og problemstillingen i hele diskusjonen - vår vilje til å detaljstyre og bestemme over dyrene våre.

Og ærlig talt - det MÅ da være bedre å ha en hund som greier å roe seg ned på hoteller, hytter, besøk hos svigers, etc - UTEN at man må drasse med seg bur overalt?

Men hvis det ikke er mulig med den hunden man har - javel, bruk bur, da. Men man må vel ikke av den grunn nødvendigvis forsøke å overbevise resten av verden at dette er nærmest en nødvendighet i hundeholdet? Det er faktisk ikke det for de fleste av oss andre..

De som har/får så store problemer med hunden sin at den ikke greier å slappe av uten bur finner sikkert ut av dette selv.

Man MÅ vel ikke få beskjed om at et hjemme/inne/nattbur er en så normal og fornuftig måte å holde hund på at bur kjøpes inn allerede før valpen kommer i hus??

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror mye av skylda for at man "må trene" på at hunden skal ligge i bur kan tilskrives klikkertreningen dessverre. Når all trening skal foregå så stegvis og forsiktig at man bruker 5 år bare på å lære dyret å pent på plass, så skjønner jeg jo at noen også tror at man må trene på burbruk i tilfellerottefelle.

De aller fleste hunder takler helt fint å bli satt i bur UTEN at man har trent på å lukke døra i 5 min en dag, 10 min neste, for så å utvide til at man synes det er praktisk at hunden faktisk BOR i buret - for DA kan man iallefall være trygg på at den også roer seg ned når man VIRKELIG får behov for å putte den i bur.

Første gangen mine hunder ble putta i bur med burdøra igjen, var på utstilling. Inn med seg, lukk døra - og hundene sovna. Enkelt og greit liksom. Ikke noe mikkmakk og om og men. Trygge hunder TAKLER det nemlig. Man TRENGER ikke å øve og øve og øve og øve og øve og øve på dette. Man bare GJØR det med den største selvfølgelighet.

Jeg skjønner forøvrig heller ikke den hotell-problematikken. Jeg har aldri møtt krav om at hunden skal være i bur på hotellrommet jeg. Man betaler en bitteliten ekstrasum for hund på rommet - får tildelt et illeluktende røykerom - og alt er vel :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yapp, jeg tror at det kommer snø til jul osv også jeg, men jeg tror ikke på Gud da. Så ja, jeg tror mye rart.

åååå, så du HAR brukt bur selv asså? Åssen har du SAMVITTIGHET til det??? Jeg tipper du i den situasjonen, men utstilling, fly osv sannsynligvis kommer til å bruke bur mer enn meg, med stengt dør... Bortsett fra at jeg vil bruke det i bilen pga sikkerhet, og at jeg kjører mye bil, så...

Jeg gjentar, for sjutusendeogstruttitutiende gang:

Det er OK å bruke bur i følgende 3 - tre - situasjoner:

1) under transport

2) hvis hunden er syk/skadet og må holdes absolutt i ro på veterinærens ordre

3) på utstillinger/prøver o.l

Forøvrig var min hund, som har deltatt på 6 utstillinger fra august i år i bur for første gang på Hamar, de 5 andre utstillingene i høst brukte jeg ikke bur fordi jeg hadde bedre alternativer både for ham og meg. Likevel fant han seg vel tilrette I buret med døra igjen de timene vi var i Vikingeskipet - og vi har aldri "trent" på burligging...

ja jøss. Ikke noe problem med det. Men jeg angriper ikke, har lyst til å melde deg, eller halshugger deg for at du IKKE bruker bur...

Jeg halshugger ingen - bare påpeker at det bl a i vårt naboland og foregangslandet Sverige er forbudt å bruke bur til hund regelmessig - og med regelmessig menes hyppigere/mer enn 1 time pr døgn...

Nei, men hva med 5 min stengt dør da? Som jeg hadde med i mitt innlegg?

For å si det veldig enkelt - jeg tror deg ikke. En hund som bare har "behov" for å få døra stengt i 5 minutter om gangen kan like gjerne få leve uten at du stenger døra...

Nei, for hvis de viser seg at bikkja er slik, så satser jeg på å ha den med meg og trene på det, men noen tilfeller kan ikke bikkja være med... (som feks i 30 minus eller midt i solsteken på sommern)

Jeg antar at du bor i et hus sammen med denne hunden?

Nei, så du syns at det er trafikk sikkert og bra for hundene dine om du sku kræsje og du ikke har bur til dem i bilen?

Mine hunder har det helt fint i bilen, tusen takk.

så du bruker fortsatt bur da, om det er "doctors order"? Og ja, ære være deg for det at det da bare er å stenge bikkja i buret og vite at den slår seg til ro der..

Det handler ganske mye om å ha normaltfungerende hund også det da - og ja, takk - at hundene mine har fått relativt ok oppdragelse og er trygge og harmoniske... Jeg gir likevel genetikken mesteparten av æren for det, jeg da :)

Så hu sku fått gå løs da, komme seg ut av forteltet, gnelder på halve campingplassen, stikke av, kanskje bli påkjørt osv osv da? Og ja.. Hadde hu lært at bur var ok, så hadde hu slappet av den vesle timen vi var borte fra henne, da hadde ikke den reaksjonen kommet.

Dersom du ikke vet at hunden din er trygg og har det bra der den er så får du gi blaffen i å spille minigolf i en time. Man setter ikke hunden sin i et fortelt sperra inne i et bur på en campingplass. Hvordan vet du hva den hunden er blitt utsatt for mens du var borte? Og hvor mye mer trening enn å sitte i bur under bilkjøring mener du hunden din skulle hatt før du kunne gå fra den i bur i en time... Reaksjonen hos din hund handlet garantert ikke om buret, men om helt, helt andre ting...

Men, forskjellig syn er helt ok det. Jeg veit bare at det er mange som er 1000 g værre enn meg også.

Ja, det var det naboen tenkte da han piska kvigene sine ut på jordet her i våres også... Det er jo noen som slår dem med staur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjentar, for sjutusendeogstruttitutiende gang:

Likevel fant han seg vel tilrette I buret med døra igjen de timene vi var i Vikingeskipet - og vi har aldri "trent" på burligging...

Nå vet jeg et jeg gjør noe dumt ved å svare, Lotta, for du har jo en tendens til å dra konklusjoner som er litt "out there", men denne gangen lurer jeg faktisk på noe litt på sidelinjen.

Mener du at alle hunder kan takle å settes direkte i et bur om det plutselig skulle bli tvingende nødvendig, og nå snakker jeg også om at du må forlate buret og ikke sitte rett ved siden av, for det er jo litt anderledes? Er ikke det veldig individuelt?

*dukker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg et jeg gjør noe dumt ved å svare, Lotta, for du har jo en tendens til å dra konklusjoner som er litt "out there", men denne gangen lurer jeg faktisk på noe litt på sidelinjen.

Takk. (Apropos konklusjoner: Litt besynderlig å være interessert i meningen til en person som du synes

tenderer til å trekke merkelige konklusjoner, kanskje, eller??? :rolleyes: )

Mener du at alle hunder kan takle å settes direkte i et bur om det plutselig skulle bli tvingende nødvendig, og nå snakker jeg også om at du må forlate buret og ikke sitte rett ved siden av, for det er jo litt anderledes? Er ikke det veldig individuelt?

Absurd spørsmål. Tatt i betraktning at vi daglig, bl a her på Sonen, får høre om allverdens atferdsproblemer, mer eller mindre rabiate hunder med en uendelig rekke besynderlige problemer så vet jeg selvsagt at man ikke kan si "alle" om "noe" i det hele tatt... Det har jeg heller ikke gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. (Apropos konklusjoner: Litt besynderlig å være interessert i meningen til en person som du synes

tenderer til å trekke merkelige konklusjoner, kanskje, eller??? :rolleyes: )

Vel, det er jo rart med det, på et diskusjonsforum, at folk kan vise så stor interesse for andres meninger! :)

Absurd spørsmål. Tatt i betraktning at vi daglig, bl a her på Sonen, får høre om allverdens atferdsproblemer, mer eller mindre rabiate hunder med en uendelig rekke besynderlige problemer så vet jeg selvsagt at man ikke kan si "alle" om "noe" i det hele tatt... Det har jeg heller ikke gjort.

Nei, vet du ikke sa det, men siden du ordla deg som du gjort der jeg siterte deg over, så tolket jeg det slik at du mente det ikke var nødvendig å trene på burbruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vet du ikke sa det, men siden du ordla deg som du gjort der jeg siterte deg over, så tolket jeg det slik at du mente det ikke var nødvendig å trene på burbruk.

Min erfaring ER dog at normalt utrustede, trygge og stabile hunder som har fått en grei oppdragelse IKKE trenger å "trene på å bruke bur" - men nå er ikke alle hunder hverken normale, trygge eller stabile - eller får grei oppdragelse... Jeg mener at "burtrening" er en lam unnskyldning for å bruke bur regelmessig, og at folk sier at "det er greit å "kunne" i tilfelle hunden skal legges inn hos veterinæren engang"... De færreste hunder MÅ legges inn på et dyrehospital i sin levetid (takk og lov), de færreste hunder MÅ ut å fly, eller kjøre tog i lasteavdelingen...

Dessverre blir det likevel flere og flere nevrotiske hunder, tilsynelatende - kanskje fordi så mange tror de kan leve med burhunder og ikke klager til produsentene på den dårlige varen (eller produsentene selger valp til folk som ikke har ressurser til å ta seg av hund, og dermed havner valpen i bur...?)...

Lotta

PS: Det er ikke alles mening på diskusjonsfora jeg er like interessert i - for å si det slik, Yngvil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring ER dog at normalt utrustede, trygge og stabile hunder som har fått en grei oppdragelse IKKE trenger å "trene på å bruke bur" - men nå er ikke alle hunder hverken normale, trygge eller stabile - eller får grei oppdragelse... Jeg mener at "burtrening" er en lam unnskyldning for å bruke bur regelmessig, og at folk sier at "det er greit å "kunne" i tilfelle hunden skal legges inn hos veterinæren engang"... De færreste hunder MÅ legges inn på et dyrehospital i sin levetid (takk og lov), de færreste hunder MÅ ut å fly, eller kjøre tog i lasteavdelingen...

Dessverre blir det likevel flere og flere nevrotiske hunder, tilsynelatende - kanskje fordi så mange tror de kan leve med burhunder og ikke klager til produsentene på den dårlige varen (eller produsentene selger valp til folk som ikke har ressurser til å ta seg av hund, og dermed havner valpen i bur...?)...

Lotta

PS: Det er ikke alles mening på diskusjonsfora jeg er like interessert i - for å si det slik, Yngvil :)

He he, nei, det er så, men det du skrev over var akkurat det jeg håpet på du skulle skrive. En begrunnelse på hvorfor du reagerer som du gjør. Det er mulig du tror du har skrevet det tidligere, og kanskje du har det også uten at jeg har fått det med meg, men som regel halshugger du bare de som nevner bur og bare stiller retoriske spørsmål tilbake, for så å kappe av de armer og bein om de tør å svare.

Når det kommer til hvorfor det har blitt så mange flere nervrotiske hunder, så tror jeg det selvfølgelig er flere årsaker til det, en av de er at det rett og slett er flere hunder. En annen ting er at mens det før bare var folk "på landet" som hadde hund og de fløy løs over alt, så er det nå flere og flere som bor slik til at de ikke kan ha hunden løs store deler av hundens liv. Om man tenker på at bur fengsler hunden, så kan man vel kanskje stille spørsmåltegn ved om det er et godt hundeliv å gå i flexiline hele livet og bare få luftet seg i parken der man møter andre hunder på en, for hunden, unaturlig måte. En hund som ikke er sosial nok til å ønske slike møter, og som kanske er villig til å si ifra at dette ønsker den ikke, vil snart bli et problem for sin eier.

Det er nok mange årsaker til at man har mer burbruk og flere problemhunder, uten at det nødvendigvis henger sammen. Det aller største problemet, tror jeg, begynner allerede med rasevalget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle innleggene, men må innrømme at jeg blir både imponert og litt skremt over alle innleggene.

Vel, jeg har en blanding på 11 år, han ble vent til bur fra dag 1, i dag kan han være løs i huset uten å tygge på noen ting når vi er borte.

Men jeg har også en liten blanding på snart 5 mnd (som er normal og trygg) som tygger på ALT visst han får "lov"... Han ligger i bur når jeg er på jobb og på natten. På natten står buret rett ved siden av sengen.

Her om dagen sovnet jeg på sofaen, da var han løs, når jeg våknet var brillene mine til 5000,- tygd på, og en blomster ferdig revet sund.... vel, det er bare slik han er, så han sover i bur for husets og sin egen skyld, han har en tendens til å tygge på ledninger også. Vil ikke komme hjem å finne et nedbrent hus, med en svidd valp, er det så lurt da????

Så jeg bruker bur, og ser ikke noe problem i det.

Så til dere som ønsker å bruke bur og gjør det med fornuft, dere har min støtte..l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...