Gå til innhold
Hundesonen.no

Essay


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Kan essay inneholde banning? Har nå skrevet en 2 og en halvt siders essay, hvor siste setningen er : " Fa*ens viskelær"

Er egentlig litt fornøyd med essayet, men finner ikke en passende slutt, så jeg håper essay kan inneholde banning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å la være. Skriver alltid Essay selv, kjempe gøy forresten! ;)

Mange lærere liker ikke banning. Bedre å være på den sikre siden kanskje ;) Har alltid fått anbefalt av lærer at det ikke er særlig lurt.

Litt irriterende egentlig.. I noen sammenhenger passer det jo veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er et personlig essay du har skrevet?

I et personlig essay skal forfatteren ta med leseren på en tankereise rundt temaet uten at forfatteren skal komme med ferdigspikrede konklusjoner, men essayet skal inneholde den berømte røde tråden.

Jeg tror nok ikke jeg ville hatt den slutten. Så fremst det er mulig så holder man seg unna banning i norsktekster, det viser ofte svakheten din i forbindelse med ordforråd og det å kunne uttrykke seg godt skriftlig. Dessuten bør ikke en essayist trekke så klare konklusjoner, og et essay skal gjevnt over være saklig(å banne blir skjelden sett på som saklig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hmm...Personlig? hva mener du med det? At jeg skriver det bare for å skrive et eller? ;)

det er altså en skoleoppgave. Læreren min er veldig ung, og er vant med at vi banner og lager allaskans ståk så.. Hmm ;)

Får vel bare diskutere det med hu, fordi hu er veldig grei sånn sett.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...Personlig? hva mener du med det? At jeg skriver det bare for å skrive et eller? ;)

det er altså en skoleoppgave. Læreren min er veldig ung, og er vant med at vi banner og lager allaskans ståk så.. Hmm ;)

Får vel bare diskutere det med hu, fordi hu er veldig grei sånn sett.... ;)

Snakk med henne! Helt klart det smarteste her.

Et sakessay er et essay hvor saken står i fokus, mens et personlig essay er et essay hvor essayisten kommer mer frem. Et personlig bygger ofte på personlige erfaringer og tanker.

Jeg vil tørre å påstå at det virkleig ikke fins upersonlig Essay. Skribentens meninger er stort sett alltid i fokus og egne erfaringer trekkes også ofte inn. Mye slingring fra sakens kjerne, men man skal ha den røde tråden som du sier! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tørre å påstå at det virkleig ikke fins upersonlig Essay. Skribentens meninger er stort sett alltid i fokus og egne erfaringer trekkes også ofte inn. Mye slingring fra sakens kjerne, men man skal ha den røde tråden som du sier! ;)

Helt klart, essay er personlig, uansett om det er et saksessay eller et personlig essay. Men i et saksessay så setter man saken klarere frem enn i et personlig essay. Har ikke norskpermen med meg hjem idag, så jeg kan ikke si hva de konkrete forskjellene er.

Her står det litt om essay som eksamensstil

http://www.riksmalsforbundet.no/eksamen/eks_11.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Oj, så snille dere er! ;)

Jeg droppa banninga, og endra hele slutten istedenfor. Er første gangen i livet mitt jeg skriver essay, så jeg er ikke så sikker på om det ble så bra da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet en del skolestiler med banning i, både på vgs og ungdomsskolen. Og har fått gode karakterer på de også. Noen ganger hører det bare med i settingen (for eksempel skrev jeg en novelle om incest på ungdomsskolen, som krevde en del harde uttrykk. Fikk S på den forresten, ganske så stolt av den, den var særdeles gripende, hehe.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, essay er personlig, uansett om det er et saksessay eller et personlig essay. Men i et saksessay så setter man saken klarere frem enn i et personlig essay. Har ikke norskpermen med meg hjem idag, så jeg kan ikke si hva de konkrete forskjellene er.

Her står det litt om essay som eksamensstil

http://www.riksmalsforbundet.no/eksamen/eks_11.html

Ok! :P Takk :D Greit å vite, siden jeg skriver en del essay.

Sist gang jeg skrev essay var på eksamen, skrev om kornsirkler faktisk! Mange som lo av det temaet.. Men fikk toppkarakter så.. den som ler sist ler best! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Okei, legger det ut her jeg :) Dette er det første essayet jeg har skrevet, fordi jeg netopp har lært hva det er, og jeg vet egnetlig ikke om det er et essay en gang.. Ikke forvent no bra! :D

"Et viskelær..Hva er egentlig det? Jo, det er arbeid og sløsing.

Du skriver noe og visker, skriver og visker, skriver og visker. Visker ut tanker, stolthet og skrift. Skrifta er tankene, tankene en er stoltheten og stolheten er borte. Borte fordi viskelæret tok de.

Mens du visker blir tankene dine til små smuler. Mindre og mindre, og til slutt er de borte. Som regel blir de skyvd ned på gulvet, hvor moppen tar de. Da er endelig tankene borte for godt. De dro ut døra med fortiden.

Så kommer de nye tankene sammen med skrifta. Stoltheten forsvant da viskelæret tok de, og når viskelæret visker, tar det lang tid før stoltheten kommer tilbake,

Tankene blir lengre og lengre, skrifta mer slurvete og blyanten slitt. Når blyanten blir slitt kommer blyantspisseren inn i bildet. Når blyantspisseren er sløv, så er det ikke en blyantspisser lenger, fordi det ligger nemmelig i navnet at en blyantspisser skal være spiss!

Så kommer det flere tanker, som du skriver ned. Etter du har lest alt om igjen, og bestemt deg for at det du nettopp skrev overhode ikke passet inn i teksten din, forsvinner tankene igjen. Nok en gang med viskelæret. Denne gangen ut bakdøra fordi irritable og negative tanker er en bakdel. Og bakdeler? Jo, de går på hodet ut av…BAKDØRA!

Fortida ligger igjen ned på gulvet sammen med de andre smulene og venter på moppen. Det er visst ikke moppens dag i dag, den står i hjørnet ved søppelbøtta og råtner.

Så får du nye tanker. Du skriver, skriver og skriver. ”Nå begynner vel teksten og bli ferdig” tenker du. Men nei, du oppdager at firkantet absolutt ikke skriver med d. Dermed blir viskelæret tatt opp igjen. Vi hiver tankene ut av vinduet denne gangen, fordi et vindu er firkantet.

Fortvilt ser du ned på haugen av viskelær smuler og tanker. Du sukker høylytt og henter moppen. Så skyver du sakte smulene mot søppelbøtta, og tar med deg viskelæret med det samme. I det du hiver smulene, tankene, fortida og viskelæret i søppelbøtta så kommer de nye tankene. Du løper mot arbeidsplassen din og setter deg intens til og skrive. Så oppdager du at du har skrevet en feil, og leter fortvilet etter viskelæret…"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

haha! Syns den var råbra! Skremmende absurd, noe jeg personlig liker. Et tips er litt mer egne tanker. Et essay skal inneholde mye av skribentens egne tanker i forhold til emnet.

Men tror denne når høyt opp på skalaen! :D

Hihi, takk :P

Men hva betyr absurd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absurd betyr meningsløs.

Jeg synes det var greit til å være ditt første. Det var veldig mange gjentakelser, og kanskje litt kort(m/ noen ufullstendige avsnitt), etter min mening. Ellers synes det var et morsomt tema, kreativt :)

Jeg skjønte ikke helt dette da:

..." Denne gangen ut bakdøra fordi irritable og negative tanker er en bakdel. Og bakdeler? Jo, de går på hodet ut av…BAKDØRA!

"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Absurd betyr meningsløs.

Jeg synes det var greit til å være ditt første. Det var veldig mange gjentakelser, og kanskje litt kort(m/ noen ufullstendige avsnitt), etter min mening. Ellers synes det var et morsomt tema, kreativt :D

Jeg skjønte ikke helt dette da:

Hmm..Vi lærte at gjentakelser er veldig viktig for essay så... Ja, litt kort er det, men et veldig langt essay er vel ikke så brA?

Altså..Kan jo fortsatt endre på ting osv da. Er jo ikke helt ferdig. :P

Den er egnetlig veldig intern..Utrolig vanskelig og forklare den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Herlig fine bilder av glad og superfin hund i farta 
    • Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...