Gå til innhold
Hundesonen.no

Essay


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Kan essay inneholde banning? Har nå skrevet en 2 og en halvt siders essay, hvor siste setningen er : " Fa*ens viskelær"

Er egentlig litt fornøyd med essayet, men finner ikke en passende slutt, så jeg håper essay kan inneholde banning ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å la være. Skriver alltid Essay selv, kjempe gøy forresten! ;)

Mange lærere liker ikke banning. Bedre å være på den sikre siden kanskje ;) Har alltid fått anbefalt av lærer at det ikke er særlig lurt.

Litt irriterende egentlig.. I noen sammenhenger passer det jo veldig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med at det er et personlig essay du har skrevet?

I et personlig essay skal forfatteren ta med leseren på en tankereise rundt temaet uten at forfatteren skal komme med ferdigspikrede konklusjoner, men essayet skal inneholde den berømte røde tråden.

Jeg tror nok ikke jeg ville hatt den slutten. Så fremst det er mulig så holder man seg unna banning i norsktekster, det viser ofte svakheten din i forbindelse med ordforråd og det å kunne uttrykke seg godt skriftlig. Dessuten bør ikke en essayist trekke så klare konklusjoner, og et essay skal gjevnt over være saklig(å banne blir skjelden sett på som saklig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hmm...Personlig? hva mener du med det? At jeg skriver det bare for å skrive et eller? ;)

det er altså en skoleoppgave. Læreren min er veldig ung, og er vant med at vi banner og lager allaskans ståk så.. Hmm ;)

Får vel bare diskutere det med hu, fordi hu er veldig grei sånn sett.... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...Personlig? hva mener du med det? At jeg skriver det bare for å skrive et eller? ;)

det er altså en skoleoppgave. Læreren min er veldig ung, og er vant med at vi banner og lager allaskans ståk så.. Hmm ;)

Får vel bare diskutere det med hu, fordi hu er veldig grei sånn sett.... ;)

Snakk med henne! Helt klart det smarteste her.

Et sakessay er et essay hvor saken står i fokus, mens et personlig essay er et essay hvor essayisten kommer mer frem. Et personlig bygger ofte på personlige erfaringer og tanker.

Jeg vil tørre å påstå at det virkleig ikke fins upersonlig Essay. Skribentens meninger er stort sett alltid i fokus og egne erfaringer trekkes også ofte inn. Mye slingring fra sakens kjerne, men man skal ha den røde tråden som du sier! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tørre å påstå at det virkleig ikke fins upersonlig Essay. Skribentens meninger er stort sett alltid i fokus og egne erfaringer trekkes også ofte inn. Mye slingring fra sakens kjerne, men man skal ha den røde tråden som du sier! ;)

Helt klart, essay er personlig, uansett om det er et saksessay eller et personlig essay. Men i et saksessay så setter man saken klarere frem enn i et personlig essay. Har ikke norskpermen med meg hjem idag, så jeg kan ikke si hva de konkrete forskjellene er.

Her står det litt om essay som eksamensstil

http://www.riksmalsforbundet.no/eksamen/eks_11.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Oj, så snille dere er! ;)

Jeg droppa banninga, og endra hele slutten istedenfor. Er første gangen i livet mitt jeg skriver essay, så jeg er ikke så sikker på om det ble så bra da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet en del skolestiler med banning i, både på vgs og ungdomsskolen. Og har fått gode karakterer på de også. Noen ganger hører det bare med i settingen (for eksempel skrev jeg en novelle om incest på ungdomsskolen, som krevde en del harde uttrykk. Fikk S på den forresten, ganske så stolt av den, den var særdeles gripende, hehe.) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart, essay er personlig, uansett om det er et saksessay eller et personlig essay. Men i et saksessay så setter man saken klarere frem enn i et personlig essay. Har ikke norskpermen med meg hjem idag, så jeg kan ikke si hva de konkrete forskjellene er.

Her står det litt om essay som eksamensstil

http://www.riksmalsforbundet.no/eksamen/eks_11.html

Ok! :P Takk :D Greit å vite, siden jeg skriver en del essay.

Sist gang jeg skrev essay var på eksamen, skrev om kornsirkler faktisk! Mange som lo av det temaet.. Men fikk toppkarakter så.. den som ler sist ler best! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Okei, legger det ut her jeg :) Dette er det første essayet jeg har skrevet, fordi jeg netopp har lært hva det er, og jeg vet egnetlig ikke om det er et essay en gang.. Ikke forvent no bra! :D

"Et viskelær..Hva er egentlig det? Jo, det er arbeid og sløsing.

Du skriver noe og visker, skriver og visker, skriver og visker. Visker ut tanker, stolthet og skrift. Skrifta er tankene, tankene en er stoltheten og stolheten er borte. Borte fordi viskelæret tok de.

Mens du visker blir tankene dine til små smuler. Mindre og mindre, og til slutt er de borte. Som regel blir de skyvd ned på gulvet, hvor moppen tar de. Da er endelig tankene borte for godt. De dro ut døra med fortiden.

Så kommer de nye tankene sammen med skrifta. Stoltheten forsvant da viskelæret tok de, og når viskelæret visker, tar det lang tid før stoltheten kommer tilbake,

Tankene blir lengre og lengre, skrifta mer slurvete og blyanten slitt. Når blyanten blir slitt kommer blyantspisseren inn i bildet. Når blyantspisseren er sløv, så er det ikke en blyantspisser lenger, fordi det ligger nemmelig i navnet at en blyantspisser skal være spiss!

Så kommer det flere tanker, som du skriver ned. Etter du har lest alt om igjen, og bestemt deg for at det du nettopp skrev overhode ikke passet inn i teksten din, forsvinner tankene igjen. Nok en gang med viskelæret. Denne gangen ut bakdøra fordi irritable og negative tanker er en bakdel. Og bakdeler? Jo, de går på hodet ut av…BAKDØRA!

Fortida ligger igjen ned på gulvet sammen med de andre smulene og venter på moppen. Det er visst ikke moppens dag i dag, den står i hjørnet ved søppelbøtta og råtner.

Så får du nye tanker. Du skriver, skriver og skriver. ”Nå begynner vel teksten og bli ferdig” tenker du. Men nei, du oppdager at firkantet absolutt ikke skriver med d. Dermed blir viskelæret tatt opp igjen. Vi hiver tankene ut av vinduet denne gangen, fordi et vindu er firkantet.

Fortvilt ser du ned på haugen av viskelær smuler og tanker. Du sukker høylytt og henter moppen. Så skyver du sakte smulene mot søppelbøtta, og tar med deg viskelæret med det samme. I det du hiver smulene, tankene, fortida og viskelæret i søppelbøtta så kommer de nye tankene. Du løper mot arbeidsplassen din og setter deg intens til og skrive. Så oppdager du at du har skrevet en feil, og leter fortvilet etter viskelæret…"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

haha! Syns den var råbra! Skremmende absurd, noe jeg personlig liker. Et tips er litt mer egne tanker. Et essay skal inneholde mye av skribentens egne tanker i forhold til emnet.

Men tror denne når høyt opp på skalaen! :D

Hihi, takk :P

Men hva betyr absurd? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absurd betyr meningsløs.

Jeg synes det var greit til å være ditt første. Det var veldig mange gjentakelser, og kanskje litt kort(m/ noen ufullstendige avsnitt), etter min mening. Ellers synes det var et morsomt tema, kreativt :)

Jeg skjønte ikke helt dette da:

..." Denne gangen ut bakdøra fordi irritable og negative tanker er en bakdel. Og bakdeler? Jo, de går på hodet ut av…BAKDØRA!

"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Absurd betyr meningsløs.

Jeg synes det var greit til å være ditt første. Det var veldig mange gjentakelser, og kanskje litt kort(m/ noen ufullstendige avsnitt), etter min mening. Ellers synes det var et morsomt tema, kreativt :D

Jeg skjønte ikke helt dette da:

Hmm..Vi lærte at gjentakelser er veldig viktig for essay så... Ja, litt kort er det, men et veldig langt essay er vel ikke så brA?

Altså..Kan jo fortsatt endre på ting osv da. Er jo ikke helt ferdig. :P

Den er egnetlig veldig intern..Utrolig vanskelig og forklare den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...