Gå til innhold
Hundesonen.no

hormonproblemer

ElinT

Recommended Posts

Ja, du kan helt sikkert ta en blodprøve og sjekke det. Hva er problemet? Fikk ei sterilisert da hun var ca 1 år, og jeg merket ikke store forskjellen på henne. Nå er hun 3 år. Gemyttet er det samme, men hun har litt lettere for å legge på seg. Hannhunder er veldig interessert i henne, men det går i perioder. Virker som enkelte tror hun har løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan helt sikkert ta en blodprøve og sjekke det. Hva er problemet? Fikk ei sterilisert da hun var ca 1 år, og jeg merket ikke store forskjellen på henne. Nå er hun 3 år. Gemyttet er det samme, men hun har litt lettere for å legge på seg. Hannhunder er veldig interessert i henne, men det går i perioder. Virker som enkelte tror hun har løpetid.

Vel, problemet er (kort fortalt) at tispa mi hadde i sitt første leveår 3 løpetider og 2 innbildte svangerskap. I denne perioden ble hun mer og mer stressa og nervøs. Hun oppførte seg også hele tiden som om hun var høyløpsk, rygget etter hann hunder og stilte seg opp. Hun ble sterilisert for ca 2,5mnd siden, men blir fortsatt bare verre.. Det som er så rart er at hun kan i korte perioder være helt normal, tøff og uredd, kjempe glad i alt og alle, for så å bli et lite nerve vrak igjen... Derfor lurer jeg litt på om kanskje hun fortsatt har mye hormoner i kroppen og at det er det som gjør henne så stressa og nervøs.

Og også om det går ann å gi noe for å få hormonene under kontroll, selv om jeg skulle tro at de slutta å produsere disse hormonene etter sterilisering...

Edit: hun har hele tiden blitt godt sosialisert og har ikke hatt noen dårlige opplevelser som kan forklare denne adferden. Hun var en helt normal og harmonisk liten hund frem til hun begynte med løpetidene.

(Bare så det er avklart ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, uff, det hørtes jo ikke så hyggelig ut.

Du kunne kanskje tatt en blodprøve å sett hva den viste. I farten husker jeg at kroppen kan, ved en 'miss', danne hormonproduserende vev andre steder enn der den normalt skal. Men mye kan jeg ikke tenke meg at det blir.

Har ikke sjekket hvor lang tid det tar før en ster.skal ha effekt, men hos hanner ser man ikke alltid forskjell før det er gått flere måneder. Hormonproduksjonen daler ganske fort, men gemyttmessig tar det ofte tid. Tispa mi la heller ikke på seg første året syns jeg, det kom liksom sakte men sikkert.

Håper noen andre har et bedre svar, jeg har ikke satt meg så veldig mye inn i akkurat sånne ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har snakket med veterinæren atter en gang i dag (får snart klippekort der) og hun skulle snakke med 2 andre veterinærer om hva vi evt kan gjøre for å bedre hverdagen for lille snuppa mi. Hun snakket om at det gikk ann å gi noen medisiner for å få alt til å roe seg (jeg spurte ikke om hva) men at det var ikke anbefalt.

Hun ringer meg senere i dag,så får vi håpe at vi finner en bra løsning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...