Gå til innhold
Hundesonen.no

Aggresjon og farlige hunder


Guest Per Olav

Recommended Posts

Heisann.

Kommentarer til en kort og generell artikkel om aggresjon og farlige hunder?

http://home.online.no/~perolav/wp.htm

--

Per Olav

Artikkelen var bra og informativ. Dog syns jeg det manglet en understreking av at farlige hunder OGSÅ kan gi signaler på forhånd, (men det stod vel så smått nevnt i definisjonen). Farlige hunder i mitt hode, er hunder som overreagerer og tyr til skadende atferd i situasjoner som tilsier at dette ikke burde være nødvendig. Og at dette kan skyldes psykiske vansker hos hunden- enten medfødt eller erfaringsbasert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utdypende til det Terrier påpeker... at slike overdrevne reaksjoner kan være et resultat av måten en valp ble behandlet på av en voksen hund, og at denne valpen når den selv blir voksen kan oppvise tilsvarende overdrevne/"gale" reaksjon å reagere på - den der "vold avler vold"-saken (som gjør at man burde være UHYRE nøye med hvilke hunder valpene omgås).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Utdypende til det Terrier påpeker... at slike overdrevne reaksjoner kan være et resultat av måten en valp ble behandlet på av en voksen hund, og at denne valpen når den selv blir voksen kan oppvise tilsvarende overdrevne/"gale" reaksjon å reagere på - den der "vold avler vold"-saken (som gjør at man burde være UHYRE nøye med hvilke hunder valpene omgås).

Takk skal du ha, skal finne noen referanser og formulere noen tanker rundt det. For å sitere en liten venninde fra news: "websida mi er under stadig utvikling" ;)

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha med forskjellen på hunder som er farlige mot andre hunder, og hunder som er farlige for mennesker, eller er jeg bare litt smådum nå? ;)

Jeg synes innholdet var bra, men protesterer litt på måten det er skrevet. Kanskje er det bare meg, men jeg liker lite sånn "avsnittskriving" men du skal kanskje sy det sammen etterpå?

Hvis du ikke skal det så vet jeg mange synes dette er oversiktlig, men jeg synes det blir litt for hakkete.

Ellers synes jeg du er en veldig flink mann!

(positivt, negativt, positivt -Eva har lært om tilbakemelding ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farlige hunder behøver ikke å være aggressive? (Som pomeranien som angivelig kvelte et barn ved å ligge over ansiktet dets?)

Aggressive hunder behøver ikke å være farlige??? DET er en sannhet med modifikasjoner... (Sunne å omgås er de ihvertfall ikke, for å si det sånn...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Vil du ha med forskjellen på hunder som er farlige mot andre hunder, og hunder som er farlige for mennesker, eller er jeg bare litt smådum nå? ;)

Jeg synes innholdet var bra, men protesterer litt på måten det er skrevet. Kanskje er det bare meg, men jeg liker lite sånn "avsnittskriving" men du skal kanskje sy det sammen etterpå?

Hvis du ikke skal det så vet jeg mange synes dette er oversiktlig, men jeg synes det blir litt for hakkete.

Ellers synes jeg du er en veldig flink mann!

(positivt, negativt, positivt -Eva har lært om tilbakemelding ;) )

Primært skal det handle om hunder som biter mennesker. Men hunder som sloss innbyrdes kan også bite mennesker uten at hunden(e) verken er menneskeaggressive eller farlige av den grunn. "Det bare ble sånn", liksom. Enig?

Foreløpig er det jo bare et utkast til noe som kanskje blir til et eller annet. Meningen er at det skal sys sammen med skikkelig formatering og greier ;)

--

Per Olav

Trivelig at du har lært om tilbakemelding. Veldig glad for det, jeg både positivt og negativt ;)

Farlige hunder behøver ikke å være aggressive? (Som pomeranien som angivelig kvelte et barn ved å ligge over ansiktet dets?)

Aggressive hunder behøver ikke å være farlige??? DET er en sannhet med modifikasjoner... (Sunne å omgås er de ihvertfall ikke, for å si det sånn...)

Men tror du at pomeranien tenkte at - nå skal jeg kvele ungen ved å legge meg over ansiktet dens? Jeg kjenner ikke historien så jeg tar det for gitt at det ikke var aggresjon mot barnet som fikk hunden til å legge seg der den la seg?

Aggressive hunder behøver vel ikke å være farlige dersom man ser på hva som utløser aggresjonen?

En tispe som knurrer når noen nærmer seg valpekassa er sjelden farlig?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aggressive hunder behøver vel ikke å være farlige dersom man ser på hva som utløser aggresjonen?

En tispe som knurrer når noen nærmer seg valpekassa er sjelden farlig?

--

Per Olav

Hun er ikke nødvendigvis farlig sånn ellers, men det KAN være farlig å "overse" - som å ikke ta det alvorlig/ta hensyn til o.l. - ei knurrende tispe i valpekassa.. Så da kan hun være farlig i DEN settingen (selv om jeg ikke syns det er spesielt ønskelig med aggressjon selv om de har valper)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Hun er ikke nødvendigvis farlig sånn ellers, men det KAN være farlig å "overse" - som å ikke ta det alvorlig/ta hensyn til o.l. - ei knurrende tispe i valpekassa.. Så da kan hun være farlig i DEN settingen (selv om jeg ikke syns det er spesielt ønskelig med aggressjon selv om de har valper)

Selvfølgelig ;) Men normale hunder har etter min mening et bredt spekter av signaler før den eventuelt angriper (selv om den i utgangspunktet skal ha så mange hemninger at den ikke gjør det). I følge definisjonen er en farlig hund et individ som ikke gir signaler før den setter tennene i et menneske eller dyr. Slik jeg har forstått det er det der farligheten eller uforutsigbarheten ligger?

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Primært skal det handle om hunder som biter mennesker. Men hunder som sloss innbyrdes kan også bite mennesker uten at hunden(e) verken er menneskeaggressive eller farlige av den grunn. "Det bare ble sånn", liksom. Enig?

Helt enig!

Foreløpig er det jo bare et utkast til noe som kanskje blir til et eller annet. Meningen er at det skal sys sammen med skikkelig formatering og greier ;)

--

Per Olav

Der ble jeg glad! Sy som en singer!

Trivelig at du har lært om tilbakemelding. Veldig glad for det, jeg både positivt og negativt ;)

Og alle levde lykkelig i mange dager, (små kommafeil på tross) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal artikkelen brukes i noen bestemt sammenheng?

Som du er inne på, finnes det ingen skikkelig statistikk over hundebitt i Norge, men det finnes noen tall i høringsutkastet til hundeloven (mulig du har disse allerede, men jeg tenkte jeg skulle nevne det for sikkerhets skyld) Se punkt 3.3: http://www.dep.no/jd/norsk/dok/hoeringer/f.../hov003-nu.html

Jeg er enig med fidelio i at det kunne være greit å ha med litt om forskjellen mellom hund-til-hund-aggressjon og aggresjon mot mennesker, selv om artikkelen først og fremst handler om hunder som biter mennesker. Denne forskjellen kommer ofte ikke skikkelig frem når hundesaker diskuteres/omtales i media, og folk flest (ikke-hundefolk) vet ikke om denne forskjellen.

I følge definisjonen er en farlig hund et individ som ikke gir signaler før den setter tennene i et menneske eller dyr. Slik jeg har forstått det er det der farligheten eller uforutsigbarheten ligger?

Tja.. En hund som gir signaler før den biter vil vel være farlig for en person som ikke er i stand til å lese disse signalene? Og en annen hund, som har en lav terskel for å bite uten så mye som å blunke først, vil fremdeles være farlig selv om "alle vet" at denne hunden er slik? Den sistnevnte hunden vil - forhåpenligvis - bli forhindret i å gjøre noen skade fordi man er klar over problemet, men hunden i seg selv vil vel fremdeles kunne regnes som farlig?

Ellers har jeg full forståelse for at det er vanskelig (umulig?) å lage en presis definisjon av hva en farlig hund er ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig ;) Men normale hunder har etter min mening et bredt spekter av signaler før den eventuelt angriper (selv om den i utgangspunktet skal ha så mange hemninger at den ikke gjør det). I følge definisjonen er en farlig hund et individ som ikke gir signaler før den setter tennene i et menneske eller dyr. Slik jeg har forstått det er det der farligheten eller uforutsigbarheten ligger?

--

Per Olav

Vel.. Bare for å fortsette med denne aggressive tispa da, så trenger hun ikke nødvendigvis å ha et bredt spekter av signaler før hun angriper når hun forsvarer valpekassa, selv om hun kanskje vanligvis har det..

Og, bare for å ha spurt.. Hva er et bredt spekter av signaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav

Vel.. Bare for å fortsette med denne aggressive tispa da, så trenger hun ikke nødvendigvis å ha et bredt spekter av signaler før hun angriper når hun forsvarer valpekassa, selv om hun kanskje vanligvis har det..

Og, bare for å ha spurt.. Hva er et bredt spekter av signaler?

Nei selvsagt trenger hun ikke å vise mange signaler, men det normale er vel at hundene viser seg så tøff som de kan for å slippe å angripe. Signalene kan for eksempel være haleføring, ørereising, knurring, reiser bust, vising av tenner osv.

--

Per Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei selvsagt trenger hun ikke å vise mange signaler, men det normale er vel at hundene viser seg så tøff som de kan for å slippe å angripe. Signalene kan for eksempel være haleføring, ørereising, knurring, reiser bust, vising av tenner osv.

--

Per Olav

hehe - Poenget mitt, søte PO - tror jeg - var vel at det å ha valper (forhåpentligvis) ikke er "normalen" for ei tispe, og hormoner og morsinstinkt _kan_ forvandle verdens søteste lille hunkjønn (uansett art) til et monster man ikke burde tulle med.. Uten at det nødvendigvis er snakk om "normalt" farlige hun(d/n)er ;)

Mener du at en farlig hund ikke viser en eller flere av disse signalene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Per Olav
Skal artikkelen brukes i noen bestemt sammenheng?
Det er meningen.
Som du er inne på, finnes det ingen skikkelig statistikk over hundebitt i Norge, men det finnes noen tall i høringsutkastet til hundeloven (mulig du har disse allerede, men jeg tenkte jeg skulle nevne det for sikkerhets skyld) Se punkt 3.3: http://www.dep.no/jd/norsk/dok/hoeringer/f.../hov003-nu.html
Jeg kjenner til dokumentet, og i pkt. 3.3 skriver dept'et at det ikke finns statistisk grunnlag for å kunne beregne skader som er påført mennesker fra hund. Et estimat på et så tynt grunnlag som departementet etter min mening opererer med gir neppe grunnlag for å tro noe som helst.
Jeg er enig med fidelio i at det kunne være greit å ha med litt om forskjellen mellom hund-til-hund-aggressjon og aggresjon mot mennesker, selv om artikkelen først og fremst handler om hunder som biter mennesker. Denne forskjellen kommer ofte ikke skikkelig frem når hundesaker diskuteres/omtales i media, og folk flest (ikke-hundefolk) vet ikke om denne forskjellen.

Tja.. En hund som gir signaler før den biter vil vel være farlig for en person som ikke er i stand til å lese disse signalene? Og en annen hund, som har en lav terskel for å bite uten så mye som å blunke først, vil fremdeles være farlig selv om "alle vet" at denne hunden er slik? Den sistnevnte hunden vil - forhåpenligvis - bli forhindret i å gjøre noen skade fordi man er klar over problemet, men hunden i seg selv vil vel fremdeles kunne regnes som farlig?

Jeg har skrevet litt om det.
Ellers har jeg full forståelse for at det er vanskelig (umulig?) å lage en presis definisjon av hva en farlig hund er ;)
Jeg forholder meg pr idag til den amerikanske definisjonen - så får jeg etterhvert se om jeg kan finne andre som etter min mening kan være mer dekkende ;)

Tusen takk for innspill.

--

Per Olav

hehe - Poenget mitt, søte PO - tror jeg - var vel at det å ha valper (forhåpentligvis) ikke er "normalen" for ei tispe, og hormoner og morsinstinkt _kan_ forvandle verdens søteste lille hunkjønn (uansett art) til et monster man ikke burde tulle med.. Uten at det nødvendigvis er snakk om "normalt" farlige hun(d/n)er ;)

Mener du at en farlig hund ikke viser en eller flere av disse signalene?

Ehhhh.... ;) morsaggresjon er vel definert som en sosial atferd uansett hvor normalt eller unormalt det er for ei tispe å ha valper? Det handler vel om atferden til ei tispe i morsituasjonen og da blir det kanskje en "normalsituasjon" likevel? Og dessuten - å forsvare valpene er vel grunn god nok til å karakterisere hunden som ikke-farlig men aggressiv nettopp fordi den forsvarer valpene sine? Knurring f eks er en aggressiv atferd selv om den er et avstands-økende signal.

Det er såvidt jeg vet ikke skrevet noe om at en farlig hund ikke kan vise en eller flere av disse signalene. Definisjonen jeg har brukt sier at ”Med ”farlig hund” menes enhver hund som uten grunn angriper person eller husdyr og forårsaker skade eller død, eller som oppfører seg på en slik måte at en normal person vil anta at det foreligger en øyeblikkelig og grunnløs trussel for skade på person eller husdyr. [--]" I samme dokumentet som jeg har hentet sistatet fra er det gitt en rekke unntak fra hva som skal betegnes som farlig. Slik jeg forstår teksten er den sentrert rundt beskrivelsen " som uten grunn angriper" og "øyeblikkelig og grunnløs trussel". Vi kan sikkert filosofere til vi blir blå om hvorfor morsaggressjon er listet som en sosial atferd og hva uten grunn og grunnløs trussel innebærer, men det var nå ikke det som var hensikten med det som skulle bli en generell og kort artikkel ;)

--

Per Olav

*Dobbelpost. Mod Vala

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg tenker det er viktig at du tar dette på alvor. Hun signaliserer at hun ønsker avstand, og om det ikke respekteres kan det eskalere. Jeg ville som det sies over fått henne grundig sjekket for om hun kan ha smerter. Ville også vurdert å lære inn en fast liggeplass som er litt unna folk, som du kan kommandere henne til når du tenker at det kan oppstå knurring.
    • Jeg hadde tatt henne til en kiropraktor/rehab og fått en skikkelig gjennomgang. Er hun røntget (hofter/albuer/rygg)? Det KAN være hun har vondt, og rett å slett knurrer fordi hun er redd folk skal komme for nærme. Knurring er jo ett signal på at hun ønsker å være i fred.
    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...