Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterelisering/kastrering


Fillerya

Recommended Posts

Mine kaniner er ikkje kastert/sterilisert nei.

Har lyst til å ha et kull på Electra.

Men Kasper skal aldri ha unger siden han er blandingsrase fra dyrebutikk, og har også genetisk tannfeil, som eg ikkje vil videreføre ved å ha unger etter han.

Har latt vere å kastrere han alikevel fordi eg er ganske fornøgd med oppførselen hans sånn som den er no.

Han har en flott personlighet, og er ikkje slik at han alltid prøver å parre seg med andre. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to kaniner. En jente og en gutt.

Gutten er kastrert.

Det er såklart både fordeler og ulemper..

Etter at jeg kastrerte Lurven så har han sluttet å parre på jenta mi (ganske naturlig at han gjorde det da, såklart ) Jeg kan ha de sammen.

Og kaninjenta har nå flyttet inn til Lurven.

han markerte ikke, men er mange gutter som gjør det.

De går kjempebra sammen, liker hverandre godt og tror kaninene trivest bedre sånn, enn å være alene i mange timer..

Ulemper

Ulempene jeg kommer på er at de kan bli roligere av seg, ta livet mer med ro.

Jeg kastrerte gutten og undersøkte jenta. Prisen var mellom 650-750. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
Hvor gammel bør kaninen være før den kastreres?

Nå har jeg aldri kastrert egne kaniner, men jeg mener det er noe med at kaninen skal være ferdig utviklet fysisk og psykisk. Sistnevnte gjelder visst spesielt for gutta da de kan bli litt 'evig ungdommer' hvis man gjør det for tidlig - med alt det kan innebære, med feks skvetting osv. Små raser modnes tidligere enn større raser.

Håper noen andre kan si noe mer eksakt da dette er noe av det jeg kan minst om når det gjelder kaniner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 9 months later...

Alle mine hanner har alltid blitt kastrert. Jeg pleier å få det gjort så fort som mulig, ved ca 5 mnd alder. Da unngår man "manne"fakter, som brumming, skvetting og annen markering. De blir i tilleg så godt som "luktfrie", er min oppfatning.

Huene har jeg ikke kastrert, fordi jeg dessverre ikke var klar over hvor stor risiko de har for å få livmorkreft.

Jeg har kun en hunn nå, og hun ble kastrert for noen måneder siden. (ca 1,5 år ved inngrepet)

Dette ble gjort for å unngå livmorkreft, for å unngå brunst (hun var nærmest konstant brunstig, og da også hissig) og for å forhindre "kaninodøren".

Det høres kanskje egoistisk ut å kastrere kaniner for å unngå lukt, men jeg ser kun helsemessinge gevinster ved kastrering av begge kjønn.

De blir roligere, mindre stresset, og lever lengre :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Alle mine hanner har alltid blitt kastrert. Jeg pleier å få det gjort så fort som mulig, ved ca 5 mnd alder. Da unngår man "manne"fakter, som brumming, skvetting og annen markering. De blir i tilleg så godt som "luktfrie", er min oppfatning.

Huene har jeg ikke kastrert, fordi jeg dessverre ikke var klar over hvor stor risiko de har for å få livmorkreft.

Jeg har kun en hunn nå, og hun ble kastrert for noen måneder siden. (ca 1,5 år ved inngrepet)

Dette ble gjort for å unngå livmorkreft, for å unngå brunst (hun var nærmest konstant brunstig, og da også hissig) og for å forhindre "kaninodøren".

Det høres kanskje egoistisk ut å kastrere kaniner for å unngå lukt, men jeg ser kun helsemessinge gevinster ved kastrering av begge kjønn.

De blir roligere, mindre stresset, og lever lengre :closedeyes:

Forandrer hunnkaniner adferd om man kastererer de?

Hadde tidligere 4 kaniner som levde i flokk.

Mor, far og 2 døtre.

Far ble kasterert rett etter at døtrene ble født.

Og disse 4 levde i harmoni til de døde av alderdom en etter en.

Fikk ytterligere enn han som jeg kastererte umiddelbart.

Denne bodde sammen med den eldre hannen og døtrene til døde, og ble ensom etter dette.

Siden jeg er krisehjem for dyrebeskyttelsen kom det raskt ny kanin i hus.

Ei frøken som virkelig fant tonen med den unge hannen jeg hadde igjen.

Bakdelen avr at den var toitalt menneskesky, kunne godt bite om vi måtte håndtere den.

Syntes ikke det var kjekt med en kanin som ikke hverken kunne klippes klør på,eller ta en tannsjekk uten full narkose.

I tillegg bor mine kaniner i stallen vår, og inneimellom har vi barn på besøk.

Ikke gøy for en menneskeredd kanin å leve med mennesker tett innnpå, og ikke gøy for barn å bli bitt.

Så da dyrebeskyttelsen fant nytt hjem til den i vår, lot jeg den reise i trygg forvissing om at det fantes nok av hjemløse kaniner der ute.

Nok en gang ble hannen alene, og begynte å sture.

Så jeg bestemte meg for å ta til meg en 2 år gammel hunn, både pen og trivelig.

Men disse 2 får jeg altså ikke til å leve sammen...

De søker sammen når de går i hver sin utegård, ligger tett og har det bra, men da med gjerde mellom seg.

Men slipper jeg de sammen blir det lugging, og tissing på hverandre.

Dette gjør de selv om de har masse plass til å unngå hverandre.

Synes det er trasig at de skal leve adskilt, jeg som alltid har hatt kanin i flokk...

Tror du det vil hjelpe å kasterere hunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, 80% av hunnene (som ikke brukes i AKTIV avl) får livmorkreft og dør før de er 5 år dersom de ikke kastreres. bare dette i seg selv synes jeg er en god grunn til å kastrere dem.

hunnkaniner forandrer adferd ved kastrering. de blir roligere, og mer stabile i temperamentet. hunner kommer i brunst når de blir stresset (kaniner er morsomme dyr :wub: ) og en stresset hunn vil/kan derfor være i tilnærmet konstant brunsttilstand. når de er brunstige er de gjerne mer grinete, de roter i strøet, og skvetter.

så jeg vil absolutt anbefale deg å kastrere hunnen din.

nå er det jo slik at det er ikke alle kaniner som går godt sammen.

noen ganger tåler de ikke trynet på hverandre, uansett.

men lykke til med kaninene :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine to jenter er kastrerte. Jeg har veldig lyst, men...

Fordelen for jenter; De får ofte livmorkreft når de er mellom 4-12 år, de kan ikke få unger, de blir ofte rensligere.

Fordelen for gutter; De parrer ikke på føtter og alt som er, de markerer ikke sånn som de pleier å gjøre når de ikke er kastrerte, de blir ofte rensligere.

Det varierer veldig hva det koster å kastrere kaniner. Ofte mellom 800-1200 for hannkaniner, og 1200-1800 for hunnkaniner er vanlig.

Hunnkaninen bør være 6 mnd, men noen kan taes når de er 5 mnd, hannkaniner bør være 3-4 mnd. De kan taes når testiklene (eller hva det nå heter) har falt ned.

Håper dette hjalp :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Når du ber om en øvelse eller tar en strafferunde så belønner du bjeffingen med at det skjer noe. Så det beste er at det ikke skjer noe. Hva med å prøve konsekvent time-out i bilen? Eller lær å bjeffe på kommando og stoppe å bjeffe på kommando. Om du ber han om å slutte å bjeffe så husk å tell til tre før du belønner, ellers belønner du for tidlig at han er stille og han kan ta det som belønning for bjeff. 
    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...