Gå til innhold
Hundesonen.no

Sterelisering/kastrering


Fillerya

Recommended Posts

Mine kaniner er ikkje kastert/sterilisert nei.

Har lyst til å ha et kull på Electra.

Men Kasper skal aldri ha unger siden han er blandingsrase fra dyrebutikk, og har også genetisk tannfeil, som eg ikkje vil videreføre ved å ha unger etter han.

Har latt vere å kastrere han alikevel fordi eg er ganske fornøgd med oppførselen hans sånn som den er no.

Han har en flott personlighet, og er ikkje slik at han alltid prøver å parre seg med andre. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to kaniner. En jente og en gutt.

Gutten er kastrert.

Det er såklart både fordeler og ulemper..

Etter at jeg kastrerte Lurven så har han sluttet å parre på jenta mi (ganske naturlig at han gjorde det da, såklart ) Jeg kan ha de sammen.

Og kaninjenta har nå flyttet inn til Lurven.

han markerte ikke, men er mange gutter som gjør det.

De går kjempebra sammen, liker hverandre godt og tror kaninene trivest bedre sånn, enn å være alene i mange timer..

Ulemper

Ulempene jeg kommer på er at de kan bli roligere av seg, ta livet mer med ro.

Jeg kastrerte gutten og undersøkte jenta. Prisen var mellom 650-750. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...
Hvor gammel bør kaninen være før den kastreres?

Nå har jeg aldri kastrert egne kaniner, men jeg mener det er noe med at kaninen skal være ferdig utviklet fysisk og psykisk. Sistnevnte gjelder visst spesielt for gutta da de kan bli litt 'evig ungdommer' hvis man gjør det for tidlig - med alt det kan innebære, med feks skvetting osv. Små raser modnes tidligere enn større raser.

Håper noen andre kan si noe mer eksakt da dette er noe av det jeg kan minst om når det gjelder kaniner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 9 months later...

Alle mine hanner har alltid blitt kastrert. Jeg pleier å få det gjort så fort som mulig, ved ca 5 mnd alder. Da unngår man "manne"fakter, som brumming, skvetting og annen markering. De blir i tilleg så godt som "luktfrie", er min oppfatning.

Huene har jeg ikke kastrert, fordi jeg dessverre ikke var klar over hvor stor risiko de har for å få livmorkreft.

Jeg har kun en hunn nå, og hun ble kastrert for noen måneder siden. (ca 1,5 år ved inngrepet)

Dette ble gjort for å unngå livmorkreft, for å unngå brunst (hun var nærmest konstant brunstig, og da også hissig) og for å forhindre "kaninodøren".

Det høres kanskje egoistisk ut å kastrere kaniner for å unngå lukt, men jeg ser kun helsemessinge gevinster ved kastrering av begge kjønn.

De blir roligere, mindre stresset, og lever lengre :closedeyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Alle mine hanner har alltid blitt kastrert. Jeg pleier å få det gjort så fort som mulig, ved ca 5 mnd alder. Da unngår man "manne"fakter, som brumming, skvetting og annen markering. De blir i tilleg så godt som "luktfrie", er min oppfatning.

Huene har jeg ikke kastrert, fordi jeg dessverre ikke var klar over hvor stor risiko de har for å få livmorkreft.

Jeg har kun en hunn nå, og hun ble kastrert for noen måneder siden. (ca 1,5 år ved inngrepet)

Dette ble gjort for å unngå livmorkreft, for å unngå brunst (hun var nærmest konstant brunstig, og da også hissig) og for å forhindre "kaninodøren".

Det høres kanskje egoistisk ut å kastrere kaniner for å unngå lukt, men jeg ser kun helsemessinge gevinster ved kastrering av begge kjønn.

De blir roligere, mindre stresset, og lever lengre :closedeyes:

Forandrer hunnkaniner adferd om man kastererer de?

Hadde tidligere 4 kaniner som levde i flokk.

Mor, far og 2 døtre.

Far ble kasterert rett etter at døtrene ble født.

Og disse 4 levde i harmoni til de døde av alderdom en etter en.

Fikk ytterligere enn han som jeg kastererte umiddelbart.

Denne bodde sammen med den eldre hannen og døtrene til døde, og ble ensom etter dette.

Siden jeg er krisehjem for dyrebeskyttelsen kom det raskt ny kanin i hus.

Ei frøken som virkelig fant tonen med den unge hannen jeg hadde igjen.

Bakdelen avr at den var toitalt menneskesky, kunne godt bite om vi måtte håndtere den.

Syntes ikke det var kjekt med en kanin som ikke hverken kunne klippes klør på,eller ta en tannsjekk uten full narkose.

I tillegg bor mine kaniner i stallen vår, og inneimellom har vi barn på besøk.

Ikke gøy for en menneskeredd kanin å leve med mennesker tett innnpå, og ikke gøy for barn å bli bitt.

Så da dyrebeskyttelsen fant nytt hjem til den i vår, lot jeg den reise i trygg forvissing om at det fantes nok av hjemløse kaniner der ute.

Nok en gang ble hannen alene, og begynte å sture.

Så jeg bestemte meg for å ta til meg en 2 år gammel hunn, både pen og trivelig.

Men disse 2 får jeg altså ikke til å leve sammen...

De søker sammen når de går i hver sin utegård, ligger tett og har det bra, men da med gjerde mellom seg.

Men slipper jeg de sammen blir det lugging, og tissing på hverandre.

Dette gjør de selv om de har masse plass til å unngå hverandre.

Synes det er trasig at de skal leve adskilt, jeg som alltid har hatt kanin i flokk...

Tror du det vil hjelpe å kasterere hunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel, 80% av hunnene (som ikke brukes i AKTIV avl) får livmorkreft og dør før de er 5 år dersom de ikke kastreres. bare dette i seg selv synes jeg er en god grunn til å kastrere dem.

hunnkaniner forandrer adferd ved kastrering. de blir roligere, og mer stabile i temperamentet. hunner kommer i brunst når de blir stresset (kaniner er morsomme dyr :wub: ) og en stresset hunn vil/kan derfor være i tilnærmet konstant brunsttilstand. når de er brunstige er de gjerne mer grinete, de roter i strøet, og skvetter.

så jeg vil absolutt anbefale deg å kastrere hunnen din.

nå er det jo slik at det er ikke alle kaniner som går godt sammen.

noen ganger tåler de ikke trynet på hverandre, uansett.

men lykke til med kaninene :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine to jenter er kastrerte. Jeg har veldig lyst, men...

Fordelen for jenter; De får ofte livmorkreft når de er mellom 4-12 år, de kan ikke få unger, de blir ofte rensligere.

Fordelen for gutter; De parrer ikke på føtter og alt som er, de markerer ikke sånn som de pleier å gjøre når de ikke er kastrerte, de blir ofte rensligere.

Det varierer veldig hva det koster å kastrere kaniner. Ofte mellom 800-1200 for hannkaniner, og 1200-1800 for hunnkaniner er vanlig.

Hunnkaninen bør være 6 mnd, men noen kan taes når de er 5 mnd, hannkaniner bør være 3-4 mnd. De kan taes når testiklene (eller hva det nå heter) har falt ned.

Håper dette hjalp :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...