Gå til innhold
Hundesonen.no

Tisset på seg...


Recommended Posts

Er litt bekymra for lille Rikke gullet mitt... :) Hun har tisset på seg inne noen ganger nå og i går var det skikkelig ille.. Lå tiss i hele trappa og det var MYE!

Tenker jo først på urinveisinfeksjon, for hun tisser veldig mye når vi er ute å! Men det har hun jo alltid gjort... Og da tømmer hun seg skikkelig første gangen og så kommer det bare noen dråper resten av turen! Så jeg har jo bare sett på det som markering! Men er jo litt bekymra nå da...!

Hun oppfører seg som normalt ellers! Hvis det er noen som har noen anelse om hva det kan være så bare rop det ut!

Har ringt dyrlege og fikk time til mandagen, men hører gjerne hva dere mener! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt bekymra for lille Rikke gullet mitt... :D Hun har tisset på seg inne noen ganger nå og i går var det skikkelig ille.. Lå tiss i hele trappa og det var MYE!

Tenker jo først på urinveisinfeksjon, for hun tisser veldig mye når vi er ute å! Men det har hun jo alltid gjort... Og da tømmer hun seg skikkelig første gangen og så kommer det bare noen dråper resten av turen! Så jeg har jo bare sett på det som markering! Men er jo litt bekymra nå da...!

Hun oppfører seg som normalt ellers! Hvis det er noen som har noen anelse om hva det kan være så bare rop det ut!

Har ringt dyrlege og fikk time til mandagen, men hører gjerne hva dere mener! :wub:

Mira hadde urinveisinnfeksjon i fjor sommer. Da hylte hun kjempemye hver gang hun tissa, og det var litt blod i urinen hennes. Så da virker det ikke som det kan være det for meg hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mira hadde urinveisinnfeksjon i fjor sommer. Da hylte hun kjempemye hver gang hun tissa, og det var litt blod i urinen hennes. Så da virker det ikke som det kan være det for meg hvertfall :D

Ja jeg trodde også at det var vondt å ha urinveisinfeksjon, men virker ikke som om hun har vondt...

Hmm,kan det ha noe med alder(kjønnsmodning) å gjøre?(nå husker ikke jeg hvor gammel hun er da) Når Yaris var rundt 1,5 begynte ha plutselig å tisse inne et par ganger...Men det ga seg fort da.

Håper det går bra,lykke til hos dyrlegen!

Hun er 2,5 år så har nok ikke noe med det å gjøre! ;) Er så rart for hun skvetter ikke men det renner liksom bare ut av henne! Og det er ekstremt mye!

Kanskje det er blærekatarr? Det er mulig om hun blir kald visstnok, trodde det bare var mennesker som fikk det, men kanskje hun har fått det ? Vetten er nok den du burde besøke :unsure: . Huff, håper det går over :(

Nå er ikke jeg noen ekspert, men er ikke blærekatarr og urinveisinfeksjon det samme? Jaja.. Skal uansett bli bra å sjekke det!

Tusen takk for svar! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blærekatar og urinveisinfeksjon er det samme jo. Urinveisinfeksjon er et samlebegrep på infeksjoner forskjellige steder i urinsystemet. Jeg synes det høres sannsynlig ut at det er en urinveisinfeksjon av noe slag. Det kan vel utarte seg på forskjellige måter, og hunden trenger vel ikke pipe og tisse blod. Kommer vel an på hvor langt infeksjonen har kommet. Men med litt antibiotika løser det seg sikkert fort :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blærekatar og urinveisinfeksjon er det samme jo. Urinveisinfeksjon er et samlebegrep på infeksjoner forskjellige steder i urinsystemet. Jeg synes det høres sannsynlig ut at det er en urinveisinfeksjon av noe slag. Det kan vel utarte seg på forskjellige måter, og hunden trenger vel ikke pipe og tisse blod. Kommer vel an på hvor langt infeksjonen har kommet. Men med litt antibiotika løser det seg sikkert fort :icon_redface:

Håper det stemmer! :D Hadde vært veldig ålreit hvis det er så enkelt! Spent på timen jeg har seinere i dag!

EDIT:

Jeg har nå vært hos dyrlegen, og må nesten bare fortelle hvordan det gikk! Var jo litt nervøs, for "håpet" jo nesten at det skulle være en urinveisinfeksjon! Enkelt å fikse!

Kom til dyrlegen og fikk en sånn skål som jeg måtte få Rikke til å tisse i! Gikk jo kjempegreit, hun tisset med en gang! Brydde seg ikke om koppen! Etter at jeg kom inn til dyrlegen ble jeg litt bekymret for han snakket om at "hun er 2 år ja! Ja da er hun jo ung! Hun oppfører seg vanlig? Hva spiser hun?" og sånne ting! Så fikk jeg vite at det var ingen tegn til noe urinveisinfeksjon på prøven! Og da ble jeg jo ihvertfall nevøs.. Hva var det da?! Men de fant noe som ikke var normalt! Tisset hennes var basisk! (for de som ikke vet hva det er: Tenk deg en skala! I den ene enden er det surt og i den andre enden er det basisk! I midten er det nøytralt! Ikke noe bra forklaring på hva det er, men lettere å skjønne! :D )! Og tisset skal egentlig være svak surt! Så det var jo ikke normalt! Han snakket jo litt om det, og sa at det som var mest vanlig årsak, og minst farlig, var maten! Hun har jo brukt et godt fòr nå, men fikk anbefalt et merke som skal gjøre tisset surere!

Så jeg kjøpte med det da! Skal tilbake om 3 uker å ta ny prøve! Forhåpentligvis er tisset normalt da! Hvis ikke så er det ikke maten som er grunnen! Så da får vi ta flere prøver! Men vi får satse på at hun blir bra med det nye fòret! :wub:

*Dobbeltpost-Mod Vala :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, hadde ikke falt meg inn at det kunne være i andre enden av "skalaen"!

Bra at det ikke var "verre". Jeg vet strengt tatt ikke hvilken betydning det egentlig har da, men sånn som du legger det frem så høres det ut som det er betinget av et fornuftig fôrskifte-og det er flere tonn bedre enn en antibiotikakur :icon_redface:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen typer fòr gir lav pH i urinen, andre typer gir høyere. Praktisk, siden urinstener kan dannes eller hindres alt etter pH og hvilken type sten det er.

Sitter ikke å husker alt sånt, men fikk en bok om hundemat. Står at inntak av store porsjoner mat kan få pH i urinen til å stige. Om man vil senke den kan man dele opp porsjonene i 3-4 måltider og i tillegg velge et fòr som surgjør.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hilsner! ;)

Jøss, hadde ikke falt meg inn at det kunne være i andre enden av "skalaen"!

Bra at det ikke var "verre". Jeg vet strengt tatt ikke hvilken betydning det egentlig har da, men sånn som du legger det frem så høres det ut som det er betinget av et fornuftig fôrskifte-og det er flere tonn bedre enn en antibiotikakur ;)

Lykke til!

Ja det er veldig mye bedre enn en antibiotikakur! ;) Det er sant! Eneste som kan være et problem er hvis det ikke blir noe forandringer med det nye fòret! DA kan det være noe mer alvorlig!

Men man får ikke ta sorgene på forskudd! Sannsynligvis er det så enkelt som å bytte for! ;)

Hun tisset på seg i går kveld igjen, så håper virkelig det nye fòret hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...