Gå til innhold
Hundesonen.no

En nybakt hundeeier spør..


Minadachs

Recommended Posts

Ja, det er flere ganger her jeg har lest på sonen at det er nybaktehundeeiere som spørr om råd og slik, men det de får tilbake er ikke akkurat hva jeg vil kalle hjelpsomme svar. De er ofte negative og er som regel: Det burde du vite FØR du skaffet deg hund, du MÅ gi hunden grenser eller skjønner du ingenting. Slik oppfatter jeg det. Og jeg er selv førstehundseier, og det er ikke lett, men om folk spørr om ting, så prøv å svar så greit som mulig, og ikke bare sleng ut at sånn er sånn og at du er dum om du ikke greier sånn og sånn.

Vi hundefolk skal holde sammen vet dere :wub: hehe.

Så om noen spørr om tips om f.eks trening og for og slikt, og evnt. hundehold, så hjelp de, ikke få de til å føle seg slemme, nettopp det jeg gjorde en gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at enkelte ting burde man som hundeeier sjekke opp før man kjøper seg hund. Det er enkelte ting som er grunnleggende læring og som man bør tenke gjennom _før_ man går til anskaffelse av et levende vesen, enten det er hund eller katt.

Men, når folk spør om ting, så fortjener de å få et svar da. Det er jo gjennom øvelse man lærer, og kan man ikke spørre, så står man jo ganske grønn tilbake. Men, jeg reagerer på enkelte ting som man som hundeeier burde satt seg inn i, slik som f.eks: hvor lenge har en tispe løpetid, hvor ofte bør valpen få mat, hva skal hunden ha av vaksiner etc. Dette er ting jeg mener man bør sjekke ut og kunne litt om før man skaffer seg hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen ting som heter eksperter når det gjelder hund. Man blir aldri ferdig utlært.

Men, enkelte ting burde man kunne før man skaffer seg hund. Det kreves ikke så mye å ta opp en bok og lese denne og lære litt om huner før man kjøper seg et levende individ.

Det burde være et minimumskrav at man har lest en eller to hundebøker før man skaffer seg hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være et minimumskrav at man har lest en eller to hundebøker før man skaffer seg hund.

Man trenger ikke nødvendigvis lese to hundebøker, folk lærer like mye av praksism å jobbe f.eks på en klinikk o.s.v blir litt for spesifikt å sette en mal som 2 bøker vil jeg tør å påstå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har selv "reagert" litt på når folk spør om såkalte "åpenbare" spørsmål. Som feks. hvilket utstyr trenger jeg før jeg får valpen i hus. Da tenker jeg litt sånn at sånnt burde man egentlig vite. Men jeg svarer ikke surt uansett hva folk spør om jeg. Men noen spørsmål blir jeg bare litt overrasket over at de spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har selv "reagert" litt på når folk spør om såkalte "åpenbare" spørsmål. Som feks. hvilket utstyr trenger jeg før jeg får valpen i hus. Da tenker jeg litt sånn at sånnt burde man egentlig vite. Men jeg svarer ikke surt uansett hva folk spør om jeg. Men noen spørsmål blir jeg bare litt overrasket over at de spør om.

Det med at folk burde vite litt mer når de skal få valp, JA, det er jeg enig i, men det er bra du ikke svarer de som ikke helt har skjønt ting så surt. Altså, ja, alle burde jo vite mest mulig om valpen før de får den i hus. Men man lærer så lenge man lever, og da går det ann å spørre om ting UTEN å få en sur komentar smelt opp i fjeset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har selv "reagert" litt på når folk spør om såkalte "åpenbare" spørsmål. Som feks. hvilket utstyr trenger jeg før jeg får valpen i hus. Da tenker jeg litt sånn at sånnt burde man egentlig vite. Men jeg svarer ikke surt uansett hva folk spør om jeg. Men noen spørsmål blir jeg bare litt overrasket over at de spør om.

Jeg spurte selv om hva jeg burde kjøpe inn før jeg hentet Tia, av den simple grunn at jeg var redd det var noe jeg hadde glemt, ikke for at jeg ikke visste det..

Men enig i at noen spm kan være direkte skremmende :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen spørsmål burde man kunne når man skaffer seg valp, men man blir jo aldri ferdig utlært heller da.

Noenting tenker man rett og slett ikke på før man har fått valpen.

Enig med at folk kan svar litt bedre på tråder. Ikke være så negativ osv.

Hundefolk skal holde sammen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så klart skal man sette seg inn i hva en hund trenger før man får seg en valp! det som alucinor sier at det burde være et minimum med å lese to hundebøker, er jeg apsolutt ikke enig i. jeg har lest ei hel bok! og jeg har hatt to hunder. jeg er ikke den som vet så mye om hund, men jeg lærer noe nytt hele tiden! den beste måten å lære om hund på, er ikke å lese, men å utføre i praksis og at noen viser meg. jeg har da dysleksi, så det er hovud grunnen til at jeg ikke leser. det tar en evighet å komme meg gjennom en hel bok, og etterpå husker jeg ikke helt hva jeg leser.. noen ganger stokker jeg om ordene og setningen får en helt annen mening. som oftest så ringer det ei bjelle oppi hodet mitt. det er nok også flere dårlige hundebøker (jeg er ikke den som vet mest om det..hehe...)

selvfølgelig så er det kjempe bra å lese bøker! for de som liker å lese og som lærer mye av det! jeg skulle selv ha ønsket at jeg var flinkere til å lese!

svar på innlegg trenger ikke være spydige! det er ingen vits, men å si sin mening er jo helt ok! noen oppfatter da det som negativt.

vi hundefolk skal holde sammen, jah!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er flere ganger her jeg har lest på sonen at det er nybaktehundeeiere som spørr om råd og slik, men det de får tilbake er ikke akkurat hva jeg vil kalle hjelpsomme svar. De er ofte negative og er som regel: Det burde du vite FØR du skaffet deg hund, du MÅ gi hunden grenser eller skjønner du ingenting. Slik oppfatter jeg det. Og jeg er selv førstehundseier, og det er ikke lett, men om folk spørr om ting, så prøv å svar så greit som mulig, og ikke bare sleng ut at sånn er sånn og at du er dum om du ikke greier sånn og sånn.

Vi hundefolk skal holde sammen vet dere :( hehe.

Så om noen spørr om tips om f.eks trening og for og slikt, og evnt. hundehold, så hjelp de, ikke få de til å føle seg slemme, nettopp det jeg gjorde en gang!

Nesten så jeg kunne skrevet det selv.. Veldig enig! Uansett hvor dumme eller åpenbare spørsmål man har burde man kunne få et ordentlig svar. Det er jo tross alt bedre at man spør enn at man ikke gjør det. Folk burde ikke være redd for å bli "angrepet" fordi man spør spørsmål om hund på et hundeforum. Jeg synes det er tøft å tørre å avsløre at man ikke har peiling, og da burde man heller få hjelp enn kjeft :D Men selvfølgelig skal man også gjøre det man kan for å forberede seg før man får hunden i hus.

Jeg opplever selv at jo mer jeg leser, jo mer forvirra blir jeg ofte, fordi forskjellige bøker som regel sier forskjellige ting. Derfor er det greit å kunne spørre folk om hvordan ting fungerer i praksis, ikke bare i teorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt hund i over fjorten år jeg, og vet enda ikke hvor lenge tisper har løpetid. Hundebøker har jeg lest i tonnevis også.

Er helt enig i at det er en uting å bli irritert på uskyldige spørsmål, men er en av de som blir litt gretten når spørsmål som " nå har jeg hatt valpen i tre dager og den er ennå ikke renslig, vil ikke levere den tilbake men..." Det handler om respekt for det livet man har kjøpt, mens spørsmål som "hva har jeg glemt, valpen kommer snart" det er jo bare koselig. Eller er det bare meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesten så jeg kunne skrevet det selv.. Veldig enig! Uansett hvor dumme eller åpenbare spørsmål man har burde man kunne få et ordentlig svar. Det er jo tross alt bedre at man spør enn at man ikke gjør det. Folk burde ikke være redd for å bli "angrepet" fordi man spør spørsmål om hund på et hundeforum. Jeg synes det er tøft å tørre å avsløre at man ikke har peiling, og da burde man heller få hjelp enn kjeft :D Men selvfølgelig skal man også gjøre det man kan for å forberede seg før man får hunden i hus.

Jeg opplever selv at jo mer jeg leser, jo mer forvirra blir jeg ofte, fordi forskjellige bøker som regel sier forskjellige ting. Derfor er det greit å kunne spørre folk om hvordan ting fungerer i praksis, ikke bare i teorien.

Det er bra du skjønner hva jeg mener, det er flott, ja jeg er enig med at folk burde kunne noe FØR de anskaffer seg valp, men det var ikke det emnet mitt handlet om i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er greit å spørre om sånne "dumme" spm som "hva trenger jeg til valpen kommer". Man glemmer fort ting i valpefeberen, og ingen grunn til å bli sur på den personen av den grunn. Det finnes mange småting man kan glemme i farta.

Og om det er noe "teit" man lurer på, så vil man aldri lære det om man ike spør. Og mange tør jo ikke spørre på et forum fordi dem er redd for tilbakemeldinger.

MEN å legge ut en tråd som fidelio sier

"...nå har jeg hatt valpen i tre dager og den er ennå ikke renslig, vil ikke levere den tilbake men..."

BLIR for dumt. Har man aldri hatt hund før, så greit nok, men da spør man ikke om det engang til :D

Det blir fort litt krasse svar til nybakte hundeeiere, de blir skremt, og tror resten av hundemiljøet er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må si meg evig enig med trådstarter! Jeg tør nesten ikke spørre om hjelp her inne lengre. Jeg satt som ny valpeeier med en tre måneder gammel redd valp. Dette skremte meg. Men etter å ha skrevet etter hjelp her inne var jeg helt lamslått av skrekk. Det er fint at folk er kritiske, og at de kommer med advarsler. Men et sted burde grensen gå på hvor mye man uttaler seg om noe utifra et innlegg her inne.

Når det gjelder å spørre "dumme spørsmål" synes jeg folk skal slutte å irritere seg. Hvis det er for dumt kan man la være å svare. Personlig synes jeg det er gøy å svare på ting jeg kan. Det er veldig individuelt hva folk synes er en selvfølge å vite.

Må jo legge til at jeg synes det er mange hyggelige og flinke folk her inne også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg enig med trådstarter, jeg synes til tider folk er fæle i å henge seg opp i små detaljer og hause seg opp for ingenting. Noen er nye i gamet, og det må det gå an å respektere eller bare unngå posten. Samtidig er det faktisk sånn at sannheten ikke alltid er så veldig behagelig, og det er unødvendig å hause seg opp fordi man ikke får "snille" nok svar. Er temaet for tråden så sart at du blir såret av alternative løsninger eller litt kritikk, så bør du ta opp emnet med en instruktør eller fagperson i nærheten av deg i steden. Forum er til for diskusjon, for hjelp og for deling av erfaringer - ikke for å være hyggelig og leke nikkedokker..

Litt innskjerping fra begge sider kreves, spør du meg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er klart man må tåle kritikk når man ber om meninger. Av og til passer det ikke med trøstende ord og klapp på skuldra. Men jeg har sett flere eksempler på at trådstarter kun får høre hvor mye feil andre mener h*n har gjort, mens hjelpsomme svar og løsninger uteblir. Det hjelper hverken hund eller eier, og det skaper en dårlig stemning.

Istede for å bare skrive "dette burde du sjekket før" kunne man foreslått en bok eller et sted hvor vedkommende kan lære det de trenger.

Jeg brukte mange måneder på bøker, artikler, folk som kan rasen min og hunder generelt. Men det er fortsatt mange ting jeg ikke vet om hundehold. Bare fordi noen har et dumt spørsmål så betyr ikke det at de ikke har forberedt seg på oppgaven. Jeg synes det er viktig å holde seg saklig så ikke noen sitter og føler seg som komplette tullinger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg enig med trådstarter, jeg synes til tider folk er fæle i å henge seg opp i små detaljer og hause seg opp for ingenting. Noen er nye i gamet, og det må det gå an å respektere eller bare unngå posten. Samtidig er det faktisk sånn at sannheten ikke alltid er så veldig behagelig, og det er unødvendig å hause seg opp fordi man ikke får "snille" nok svar. Er temaet for tråden så sart at du blir såret av alternative løsninger eller litt kritikk, så bør du ta opp emnet med en instruktør eller fagperson i nærheten av deg i steden. Forum er til for diskusjon, for hjelp og for deling av erfaringer - ikke for å være hyggelig og leke nikkedokker..

Litt innskjerping fra begge sider kreves, spør du meg..

Altså, jeg mener at alle burde tåle kritikk og få litt tilbake om de spørr, men det har seg slik at ikke alle kan så mye som andre. Som PIP sa, folk er her inne for å dele erfaringer. Og at man spørr, trenger ikke muligens bety å få ett negativt svar, men at man får kritikk er noe alle bør lære seg og takle. Så det jeg mener er at folk bør ikke være negative til små detaljer, det skaper bare uhygge og ett lite koslig forum, men om alle på begge parter kan skjerpe seg, så kanskje det blir litt klarere hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har selv "reagert" litt på når folk spør om såkalte "åpenbare" spørsmål. Som feks. hvilket utstyr trenger jeg før jeg får valpen i hus. Da tenker jeg litt sånn at sånnt burde man egentlig vite. Men jeg svarer ikke surt uansett hva folk spør om jeg. Men noen spørsmål blir jeg bare litt overrasket over at de spør om.

Ofte når folk spør slike "åpenbare" spørsmål, så tenker jeg at de vet nok svaret, men det som er stort i livet deres nå er at de skal få en valp (altså et nytt familiemedlem) og så vil de liksom bare snakke litt om det. Sånn jentegreie ofte, sende synspunkter frem og tilbake, kanskje få noen lure tips. Og litt oppmerksomhet fra andre på akkurat det som er hovedfokuset deres for øyeblikket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte når folk spør slike "åpenbare" spørsmål, så tenker jeg at de vet nok svaret, men det som er stort i livet deres nå er at de skal få en valp (altså et nytt familiemedlem) og så vil de liksom bare snakke litt om det. Sånn jentegreie ofte, sende synspunkter frem og tilbake, kanskje få noen lure tips. Og litt oppmerksomhet fra andre på akkurat det som er hovedfokuset deres for øyeblikket.

det har jeg ikke tenkt på, men det er nok veldig sant! vi jenter har så lyst å fortelle om vår lille, sjønne, herlige kose klomp at vi spør om ting for andre grunner. da jeg fikk ny hund, ville jeg jo at alle skulle få vite det, og jeg gikk som en stolt hane! noen ganger vet vi kanskje svaret, men vi vil vite andres synspunkter! det er da ikke glat?

det jeg ikke liker er når folk henger seg opp i OT for mye! jeg har ingening i mot når dere spør om andre ting av og til, men å henge seg opp i, og argumentere for noe som ikke har noe med saken å gjøre, og til slutt må tråden stenges. det er ikke noe gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er førstegangs hundeeier, jeg lest og gravet mye ca 1-2 år før jeg skaffet meg valpen. Men jeg lurer på ting ganske ofte, ting som ikke alltid står i bøkene.. ting som kommer litt uforbredt, man vil jo alltid det beste for hundene, og er bra å ha et forum som dette der hvor man kan dele erfaringer og få hjelp og svar.

Jeg har fått utrolig mye positiv hjelp her, er er veldig takknemlig for det! så takk alle sammen hvertfall :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er svært få dumme spørsmål jeg..

Klart, man bør jo gjøre skaffe seg kunnskaper i hvordan en valp skal taes i mot, hvordan hundeholdet skal være, om foring, om stell og utstyr osv.. Men jeg mener at man ikke kan lese seg til alt heller. Ofte kan man glemme noe av det som står i bøkene, blir forvirret over at det står forskjellige ting i forskjellige bøker, og dessuten er det ikke sikkert at bøkene er helt korrekte heller..

Da synes jeg det er topp at det finnes forum med mange forskjellige hundefolk med forskjellige erfaringer og kunnskaper om hund, man kan spørre om veiledning underveis. Det kan alltid oppstå et problem, en situasjon eller tanke som man kan bli vedlig usikker på, og da er det jo fint at vi har sjansen til å spørre andre hundefolk. Det som da er vedlig lite motiverende eller som gjør at man ikke vil spørre om råd(og kanskje da heller går rundt med den usikkerheten, og kanskje gjør noe som ikke er helt riktig med hundeholdet),er hvis man får kommentarer, som trådstarter sier, at man er så dum og blir hakket på fordi man ikke vet det! Vel, jeg tør å påstå at ingen her er eksperter på hunder, og kan kunne trenge litt veiledning, støtte og råd innimellom..

La det bli en hyggelig stemning, og ikke la folk bli redde for å spørre! Ingenting er verre enn å gå rundt å lure på noe, og ikke få svar..

Forresten, så synes jeg det er vanskelig å vite så mye om løpetiden, selv om jeg har lest mye om det, både før og etter at jeg fikk hund,men både bøker og folk gir så ulike svar.. Hvilket svar skal jeg forholde meg til..!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ikke dumme spørsmål, men dumme svar! Så der fikk vi den :icon_redface: hehe

på skolen sier de omvendt :wub:

"det finnes ikke dumme svar, bare dumme spm". Men syns ikke det stemmer :D Tror de sier det kun for at elevene skal tørre å spørre. Men jeg har gjennomskuet dem. hehe. Neida.

Men synd om folk som er nye her inne, som får et krast svar om de spør om noe fordi de har fått valp, forsvinner like fort som de kom. Så PRØV å ikke skremme bort de nye om de spør om noe fordi de nettop har fått valp. Er det ikke bedre om de spør enn å bare la vær å gjøre noe med det?

man plukker fort ut de som er "nye" og spør fordi man er førstegangseier. Og engang må jo være den første til å spørre om noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på skolen sier de omvendt ;)

"det finnes ikke dumme svar, bare dumme spm". Men syns ikke det stemmer ;) Tror de sier det kun for at elevene skal tørre å spørre. Men jeg har gjennomskuet dem. hehe. Neida.

Men synd om folk som er nye her inne, som får et krast svar om de spør om noe fordi de har fått valp, forsvinner like fort som de kom. Så PRØV å ikke skremme bort de nye om de spør om noe fordi de nettop har fått valp. Er det ikke bedre om de spør enn å bare la vær å gjøre noe med det?

man plukker fort ut de som er "nye" og spør fordi man er førstegangseier. Og engang må jo være den første til å spørre om noe.

Jeg er så enig så enig. Men, da er saken ute av verden? ;) Hehe, ta vare på hverandre her inne, de som spørr får så mye fint ut av det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...