Gå til innhold
Hundesonen.no

Skal kanskje kjøpe hest når jeg blir 18

MegaMarie

Recommended Posts

Skrevet

Hei hei! :wub:

Har fåttt lov av mamma å få hest når jeg blir 18 år :) (vet at jeg bestemmer over meg selv da, men det kan jo være jeg bor hjemme forsatt og da må jo hun gi tilatelse siden jeg har en hund som kommer til å være hjemme når jeg er i stallen).

Skal få hest sammen med en vennine og vi kommer nok til å leite etter hest før vi blir 18 år :D

Lurer da på et par ting. I stallen vår er det lang vente liste på å få leie boks, noen har stått på vente liste i 2 og et halv år å enda ikke fått boks. <_<

Når ville dere da satt dere på vente liste og da vis du får boks tideligere en forventet hva gjør man da?

Kan man låne den vekk på egent ansvar på en måte eller må man sette seg nederst på listen.???

Vet at dere ikke har svaret for min stall men ossen er det i deres. :D

Og hvilken høyde ville være passelige for oss vis vi nå er 2 jenter på 154 cm og 158 cm ca???

Og hvilken steder er gode å lete etter hest og ossen syns dere at første hesten burde være? :unsure:

Guest Christine
Skrevet

Vurderte å kjøpe hest med ei veninne jeg også(fikk lov liksom) og vil bare si at det ikke er så veeldiig smart om vennskapet går skeis...

Men det spørs jo litt på dere også da :wub:

Om hvordan hest? Det bør nesten rideferdighetene dine og erfaringen din avgjøre...

Skrevet

mener liksom ossen en typisk første gangs hest burde være i oppførsel. Trenger ikke å være ossen den skal være i dressur og lignende.

Ja det blri nok komplikasjoner når vi blir uvenner, om vi blir.

Men det for vi heller ta da, om 18 år, oyy skrev det igjen :wub: når vi er 18 år om vi finner ut noe om ossen man skal gjøre det. hesten kommer jo sikkert til å være bedre hos den ene(ikke i bedre hender men at den oppfører seg bedre) enn hos den andre :)

Skrevet

Skal vi se, dette er jo noen år frem i tid, og slike planer har en tendens til å forandre seg underveis. Først og fremst vil jeg anbefale deg å spare endel penger, så når den tid kommer så kan du kanskje kjøpe hesten alene, og heller ha en forrytter noen dager i uken. Da har du hovedansvaret for hesten, og også full bestemmelsesrett. Har dårlige erfaringer med venninner som kjøper hest eller hund sammen, mye kan gå galt.

Til stall-leie så ville jeg nok snakket med eier av stallen, og hørt hva de mente. Men når du er atten vil du kanskje flytte, og da må jo hesten flyttes med. Jeg ville nok ikke snakket med eier før planene var relativt sikre, kanskje om to-tre års tid?

Hvis du rir fast frem til du er atten vil du nok ha utviklet preferanser innen hest, og funnet ut hvilke typer du går best sammen med. Ville gått ut ifra det i letingen.

Danmark er ett fint sted å lete, helst få med deg ridelæreren din på jakten, i danmark er hestene ofte noe rimeligere, og det er lettere å finne kvalitetshester til normale priser. Nå vet jeg ikke hvordan dette fungerer i bergen, da det er noe lenger til danmark derfra enn herfra.

Skrevet

Ja, det spørs jo hvor jeg vi ta videre utdanning og sånt også da.

Det er 4 år til jeg blir 18. Føles ut som bitte liten tid, hihi :wub:

Viste ikke at det var billigere i danmark, takk for tipset :)

Sparer penger allerede men er ikke kommet langt :D

Skrevet

Med toll og avgifter og sånt så blir det kanskje ikke mye billigere, men danmark (de fleste land utenom norge egentlig) har en hestetradisjon, og det er flere salgsstaller, noe som gjør det lettere å finne akkurat hesten for deg, enn å lete rundt på finn.no

Du kan prøve flere typer hest på ett sted, for å si det enklere. Og gode hester er ikke så overpriset som de kan være her.

• 2 weeks later...
Skrevet

Jeg delte en hest med en venninne... Det er noen år siden nå, så da var det en ypperlig løsning for meg. Men neste gang skal jeg ha hest alene ja :D

Skrevet

Travhest er ikke aktuelt da jeg vil drive med blant annet sprang og litt dressur...

Den var ikke lite frekk! :P hehe! Skal si deg en ting jeg - travhester som er skikkelig omskolert kan bli veldig flotte spranghester! Klart de ikke er avlet for det, men de kan faktisk hoppe! Dressur er det kanskje verre med, i hvertfall på proffesjonelt plan. MEN - Jeg har en 12 år gammel varmblodstraver på fôr. Hun gikk løp for rundt 6 år siden, men er nå trent opp til klassisk dressur; hun går på tøylen, styres kun ved trykk i stigbøylene, og er veldig oppmerksom på rytterens signaler. En annen travhest jeg rir (som også har gått løp i sine yngre dager) kan til og med gå sjenkelvikninger! En annen travhest på stallen hopper glatt 1.30 m.!

Så min konklusjon: travhester kan - hvis de får sjangsen og riktig opplæring! :) Så hvis du skal satse på proff sprang- eller dressurriding så er kanskje ikke en travhest noe for deg, men hvis det kun er på hobbybasis og litt lette stevner, derimot! Ikke er de så dyre heller!

Lykke til, om 4 år! :P

• 2 weeks later...
Skrevet

Vell, dette blir jo en førstegangs hest og da er det jo ikke så smart å kjøpe en trav hest og trene den opp... ;) Vi har ikke planlagt en skikkelig proff en, men vi vil at den skal kunne gå ned på tøylen. Sprang er jeg usikker på hvor høyt den bør hoppe...Vi ser jo det når vi prøve rir. ;)

Vi har tenkt oss litt om og kom på ideen om å heller ha hesten på hel for, da blir det ikke noe serlig problem vis vi begynner å krangle, det største problemet blir vell heller å skille oss fra hesten vis vi ikke får kjøpe den vis vi er døds interresert... <_<

Skrevet

Syns dette høres veldig fornuftig ut :icon_redface:

Travhester kan heeelt klart bli fantastiske allround hester de også! Meeen, enig med Only_blondine, at hvis man skal ha sin første hest er jeg litt usikker på om det er det smarteste å kjøpe en hest man må omskolere.. om man ikke er spesielt interessert.

Helfor er nok lurt! Da finner du ut hvor gøy du EGENTLIG syns det er å ha hestm og det er lettere å "kvitte seg" med hesten..

Lykke til :o

• 6 months later...
Skrevet

er ikke alltid like lurt og dele hest med en veninne da det ofte blir mye jobb på den ene, mens den andre ofte tar seg av den morsomme delen.. og dette er kjedelig dersom dere blir uvenner.

som første hest ville jeg ha hatt en som er godt skolert, og som kan det dere vil bruke den til... :)

• 2 months later...
Skrevet

Jeg hadde kanskje satt meg på venteliste der å sett.

Og det er sikkert en hest der ute med riktig høyde.

Sikkert mange på hest.no, hestemarked.no og finn.no ^^,

LYKKE TIL!

• 4 months later...
Skrevet

Omsklolerte travhester er det verste jeg vet.. uff.

Men nok om det.

Hvis dere får boks før tiden kan dere kanskje få betale tomboks avgift?

DEt betyr at dere betaler en sum for boksen i måndten,

men slipper å betale for for og ridehus etc.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...