Gå til innhold
Hundesonen.no

Mopedlappen

Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine
Skrevet

Vel, vurderer å skippe t av Spansk som valgfag neste år, pga at jeg vil ta mopedlappen. Men jeg vil ikke kjøre moped da, jeg vil kjøre firhjuling :P Så jeg lurer på en ting:

Om jeg tatr mopedlappen, kan jeg kjøre firhjuling da? :D

Og er det dumt av meg og skippe ut av spansken for å ta lappen?

Altså...mopedkurs er et valgfag..

Skrevet

Må ikke du ha språkfag da? Uansett liksom (da tenker jeg utenom norsk og engelsk, selvsagt)? På skolen min måtte alle som var to år yngre enn meg ha det, så i tiende var vi bare to trinn med praktisk.

Jeg ville valgt å fortsette med spansken (og jobbe med den). Om du begynner på allmenn så kan du ha det som b-språk i stedet for c-språk (veit at det er flere skoler som har spansk - Ringve, Brundalen, alle tre byskolene (de har felles språkundervisning) osv).

Jeg veit ikke om du trenger å ha lappen for å kjøre firhjuling? Tremenningene mine har gjort det siden de var fire liksom. Om du ikke har planer om å kjøre moped, ville jeg heller fortsatt med spansk og kjørt opp til bil senere i stedet.

Guest Christine
Skrevet

Må ikke du ha språkfag da? Uansett liksom (da tenker jeg utenom norsk og engelsk, selvsagt)? På skolen min måtte alle som var to år yngre enn meg ha det, så i tiende var vi bare to trinn med praktisk.

Jeg ville valgt å fortsette med spansken (og jobbe med den). Om du begynner på allmenn så kan du ha det som b-språk i stedet for c-språk (veit at det er flere skoler som har spansk - Ringve, Brundalen, alle tre byskolene (de har felles språkundervisning) osv).

Jeg veit ikke om du trenger å ha lappen for å kjøre firhjuling? Tremenningene mine har gjort det siden de var fire liksom. Om du ikke har planer om å kjøre moped, ville jeg heller fortsatt med spansk og kjørt opp til bil senere i stedet.

Hmm..jo ja.. :P

Vurderer Ringve eller Skjetlein da liksom..Greit og ha framkomstmiddel til skolen også :rolleyes:

Men om jeg skal kjøre fihjuling i traffiken så trenger jeg vel lappen...Var jo toooore "har du lappen" kontroller ved KBS idag, og vi ble stoppa..Mamma uten lapp :D

Men ja..

Skrevet

Jeg vil ha mopedbil:D Haha, tenk så tøft:D En smule upraktisk med hunder og bagasje og samboer på taket, men hey:p

Skrevet

Jeg vil ha mopedbil:D Haha, tenk så tøft:D En smule upraktisk med hunder og bagasje og samboer på taket, men hey:p

De har jo to seter da i det minste :D

Skrevet

Og den kan jeg kjøre når jeg er 16? :P

Har sikert ikke penger nok da :P

Den er 16 års-aldersgrense ja.

Kan sikkert kjøpe en brukt da, selv om det blir dyrere enn firhjuling/scooter/moped likevel.. :P

Men er verdt det da. Jeg tar heller bussen enn å kjøpe noe åpent kjøretøy.

Kjøre rundt i kulden og regnet, med insekter som skyter som prosjektiler rett mot ansiktet ditt, når man kan sitte trygt inne med varmeanlegg og musikkanlegg?

Lett valg :P

Dessuten kjenner jeg mange som har veltet på moped, og det er ikke noe gøy. :D

Guest Christine
Skrevet

Den er 16 års-aldersgrense ja.

Kan sikkert kjøpe en brukt da, selv om det blir dyrere enn firhjuling/scooter/moped likevel.. :P

Men er verdt det da. Jeg tar heller bussen enn å kjøpe noe åpent kjøretøy.

Kjøre rundt i kulden og regnet, med insekter som skyter som prosjektiler rett mot ansiktet ditt, når man kan sitte trygt inne med varmeanlegg og musikkanlegg?

Lett valg :P

Dessuten kjenner jeg mange som har veltet på moped, og det er ikke noe gøy. :P

Haha, jeg har også velta moped! Det er som du sier ikke gøy! Fikk hodepine iet par dager ja..Men nå har jeg ikke hatt mopedopplæring da, tok bare mopeden til broren min :D:rolleyes:

Men kan den mopedbilen kjøres på vinteren? Fordi det kan jo ikke mopeden!

Skrevet

Vurderer Ringve eller Skjetlein da liksom..Greit og ha framkomstmiddel til skolen også :rolleyes:

Om du har planer om å kjøre moped til Ringve, er du lat. Dit kan du sykle eller gå, hehe.

Og til Skjetlein (om du ikke skal bo på internatet), ville jeg heller satset på buss jeg altså, enn firhjuling eller moped. Man blir litt ubeskyttet på motorveien, og ikke er det vel lov til å kjøre der heller med moped eller firhjuling. Selvsagt kan du kjøre om Spongdal, men det er lengre og mer kronglete. Og dårligere veier.

Skrevet

Haha, jeg har også velta moped! Det er som du sier ikke gøy! Fikk hodepine iet par dager ja..Men nå har jeg ikke hatt mopedopplæring da, tok bare mopeden til broren min :D:rolleyes:

Men kan den mopedbilen kjøres på vinteren? Fordi det kan jo ikke mopeden!

Ser folk som kjører mopedbil nå isåfall, men her er det ikke så mye snø enda da. Det blir det vel ikke heller, bare slaps.. :rolleyes:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
    • Blir det bare kaos om man har katter og hunder sammen i samme hus?  Hva slags erfaring har dere med det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...