Gå til innhold
Hundesonen.no

Sosialisere


Wanderlust

Recommended Posts

Jeg har hatt en diskusjon med en fyr. og vi klarer ikke bli enige.

Hva er en sosial hund? Hvordan sosialisere hunden?

Er dere for eller imot å sosialisere en hund?

EDIT:

Til dere som stiller ut, konkurrerer i lp ag eller noe sånt. Vil dere ha en sosial hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sosial hund er for meg en omgjengelig hund. En som liker å være sammen med folk og liker seg i de fleste omgivelser og situasjoner. Å få en hund sosial er å ta hunden med overalt fra den er liten. Men dette kommer igjen litt an på individ. Noen blir mer sosial enn andre igjen, selv med samme sosialisering.

Jeg er helt klart for sosialisering. Det er et must i denne mennekseverdenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at en sosialisert hund ikke nødvendigvis trenger å være så sosial. Det jeg legger i ordet sosialisering er at man lar hunden hilse på fremmede folk og hunder i forskjellige settinger slik at de lærer å omgås dem uten at de nødvendigvis løper dem ned av glede. Valpen vår er ganske flink med andre hunder og folk, men det er ikke alltid hun bryr seg så mye om dem. Hun går gjerne bort og hilser, men så løper hun videre inn i skauen igjen. Noen ganger kan hun leke litt hvis det er noen hunder hun synes er kule, eller som gidder å løpe rundt i det tempoet hun holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

han jeg snakket med ville helst ha en asosial hund.

en case: Jeg tar med rex på stevne for at han skal lære seg å forholde seg til andre hunder, uten å MÅTTE hilse på de. Når han får lov av MEG så skal han få hilse.

case 2: jeg går tur i sentrum blandt mange folk, men han får ikke hilse.

Mener dere at jeg sosialiserer eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Sosialisering er jo å lære valpen hvordan man fungerer i det miljøet den skal leve i. Hvordan man oppfører seg i forskjellige situasjoner, hva som er normalt og ikke noe å reagere på, hvordan mennesker og hunder oppfører seg og hva det betyr.

fra norske leksikon hva sosialisering er:

"Den del av personlighetsutviklingen som har å gjøre med forholdet til andre mennesker, og tilegnelsen av de normer og atferdsmønstre som er karakteristiske for det samfunn man vokser opp i. "

Det gjelder jo for mennesker, men det er det samme vi har overført til hunder.

Men hva er forskjellen på sosialiering og miljøtrening. Er sosialisering valpers tilpassning til verden. Og miljøtrening? Å lære en voksen hund å forholde seg til et miljø?? Er litt usikker på hva som er hva her. de to begrepene brukers om hverandre... Help anyone??

Skal man diskutere om man vil ha en sosial hund eller ikke må man vel først bli enige om hva en sosial hund er. Jeg vil ha en hund som trives sammen med folk og dyr og gjerne som liker å bli klappet og lekt med av andre, men den trenger ikke å elske fremmede mennesker. Det er snarere en fordel om den ha et nøytralt forhold til fremmede og ikke kaster seg over dem for å kose eller leke. Men den må på alle måter være trygg. Det samme gjelde i forhold til fremmede hunder. Den bør ikke ha noe i mot fremmede hunder og absolutt være trygg på dem, men det gjør ingen ting om den ikke er interessert i å leke med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..interessant!

Nå tar jeg bare hunden min som et eksempel, for det er jo hennes personlighet jeg kjenner best:

Chica elsker folk, har ikke problemer med å gå bort til fremmede folk, og er veldig glad i å bli klappet og kost med. Hun kommer overens med andre dyr, er i alle fall ikke redd dem, men heller nysgjerrig. Hunder derimot er hun mer skeptisk til. Hun tør fint å hilse på, men vil kun leke med noen hunder, og helst de på hennes egen størrelse. Hun er ellers flink til å takle å kjøre både bil og kollektiv trafikk, og vi får henne med oss der det er store folkemengder.. Hun er egentlig ganske praktisk og enkel å ha med å gjøre! Vil det da si at hun er godt sosialisert og miljøtrent?

Trener mer på å treffe andre hunder, bare så det er sagt :)

Jeg vil ha en sosial hund!

Det må fa være mye bedre å føle seg trygg når en kommer opp i en situasjon der hunden møter andre hunder og mennesker, enn å være redd for at hunden ikke skal oppføre seg?

Jeg synes ikke noe om at hunder ikke skal være sosialisert. Det kan da ikke være bra at hunden ikke er vant til å møte andre hunder..Hva om den angriper en dag..? Dessuten må den jo gå glipp av hundespråket og det å kunne leke og more seg med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm..interessant!

*klippet*

Trener mer på å treffe andre hunder, bare så det er sagt :)

Jeg vil ha en sosial hund!

Det må fa være mye bedre å føle seg trygg når en kommer opp i en situasjon der hunden møter andre hunder og mennesker, enn å være redd for at hunden ikke skal oppføre seg?

Jeg synes ikke noe om at hunder ikke skal være sosialisert. Det kan da ikke være bra at hunden ikke er vant til å møte andre hunder..Hva om den angriper en dag..? Dessuten må den jo gå glipp av hundespråket og det å kunne leke og more seg med andre hunder.

må si meg enig i det der du skriver. Akkurat hva jeg mener å :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en diskusjon med en fyr. og vi klarer ikke bli enige.

Hva er en sosial hund? Hvordan sosialisere hunden?

Er dere for eller imot å sosialisere en hund?

EDIT:

Til dere som stiller ut, konkurrerer i lp ag eller noe sånt. Vil dere ha en sosial hund?

Som jeg sa til deg istad :)

En sosial hund er en som kan omgås andre hunder uten å ha en lyst til å angripe innen titusen mils avstand:P Så ja, viktig å sosialisere selvom hunden bare er med på stevner uten å hilse på andre hunder, så får den jo "hilst" i en grad ved å se andre hunder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

*klippet*

Jeg vil ha en sosial hund!

Det må fa være mye bedre å føle seg trygg når en kommer opp i en situasjon der hunden møter andre hunder og mennesker, enn å være redd for at hunden ikke skal oppføre seg?

Jeg synes ikke noe om at hunder ikke skal være sosialisert. Det kan da ikke være bra at hunden ikke er vant til å møte andre hunder..Hva om den angriper en dag..? Dessuten må den jo gå glipp av hundespråket og det å kunne leke og more seg med andre hunder.

Men hva er en sosial hund da?? Vi kan vel alle være enige i at en hund skal være sosialisert, men betyr det at den må være sosial? I ordet sosial legger jeg at den elsker mennesker og/eller hunder. Er det nødvendig eller holder det at den godtar dem og føler seg trygg på dem? Må den elske å leke med andre hunder eller fremmede mennesker? Det kan jo være godt sosialisert uten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er en sosial hund da?? Vi kan vel alle være enige i at en hund skal være sosialisert, men betyr det at den må være sosial? I ordet sosial legger jeg at den elsker mennesker og/eller hunder. Er det nødvendig eller holder det at den godtar dem og føler seg trygg på dem? Må den elske å leke med andre hunder eller fremmede mennesker? Det kan jo være godt sosialisert uten...

Er enig med deg. Jeg vil ha en godt sosialisert hund som ikke nødvendigvis er så voldsomt sosial..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha en sosial hund, men som også har lært at han ikke kan hilse på akkurat hvem han vil!

Og da kan jeg ikke sosialisere hunden min :unsure:

Men er vel fortsatt riktig av meg å sosialisere? Men man blander inn hverdagslydighet også kanskje?

Jeg ser kanskje på det å gå på et stevne for å møte andre hunder og lære at han kan forholde seg til mange hunder uten å MÅTTE hilse, som å sosialisere. Vil ikke alltid si at å sosialisere er at de MÅ hilse på alle hunder den møter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser kanskje på det å gå på et stevne for å møte andre hunder og lære at han kan forholde seg til mange hunder uten å MÅTTE hilse, som å sosialisere.

Blir ikke det miljøtrene da? Sosialisere gjør man til valpen er rundt 12 uker, etter det er liksom det løpet 'kjørt' og man miljøtrener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke det miljøtrene da? Sosialisere gjør man til valpen er rundt 12 uker, etter det er liksom det løpet 'kjørt' og man miljøtrener.

skal ikke si noe sikkert. For er så forskjellig definasjoner på dette. Men jeg vil nok si at man sosialiserer ikke bare når den er valp.

Jeg føler det litt sånn at jeg kan si at jeg må sosialisere hunden min mer på hunder for han kan være litt usikker på andre.

Men om jeg går på et stevne for å la han hilse på andre hunder, så miljøtrener jeg? (syns det blir noe feil, men vet liksom ikke :)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fagfolk har kun én definisjon på det, og det er at sosialisering skjer fra den tidlige tiden hos oppdretteren - rett og slett at de blir håndtert og løftet og stelt litt med regelmessig, og frem til ca. 16-ukers alderen. Denne sosialiseringen betyr rett og slett at det valpen erfarer frem til dette, blir sittende UTROLIG godt resten av livet - litt sånn a la kyllinger som preges på folk fra første stund, som tror mennesket er "mor", for å grovt forenkle det.

Derfor innebærer de første to månedene du har valpen, ekstremt mye - da bør den oppleve ting den bør være trygg på resten av livet, fra barn og voksne mennesker til det å gå trapp, kjøre bil, oppleve ulike miljøer. Resten av livet miljøtrener du hunden, det "sitter" ikke like godt.

Å blande inn dette med en "sosial" hund med en hund som er overhyggelig med folk, det er bare tull... for å være ærlig :)

En godt sosialisert hund kan være med overalt, den er trygg og fin - hvis den har fått de rette opplevelsene, og dette med sosialisering da er ENDA viktigere dersom den har et litt dårlig utgangspunkt, altså litt dårlige gener. En "god hund" - født med de riktige egenskapene - vil tåle å vokse opp uten å treffe så mye, mens en "dårligere hund" - med svakere arv i forhold til trygghet/ulike gemyttaspekter - vil trenge tilsvarende mer og riktig sosialisering; da kan den bli omtrent like bra i det ytre.

Denne godt sosialiserte hunden er altså trygg. Så er altså resten opp til eier, hvor god kontakt du får med hunden - og hvor lydig du får den. En godt sosialisert hund som eier virkelig har kontaktbiten inne hos, der hunden er på lag og gjerne vil/går og håper på at eier skal be den jobbe, eller rett og slett bare har LYST til å være hos eier fordi det er der moroa skjer... den behøver ikke hilse på gud og hvermann, og er ofte ikke interessert i det. Men den holder seg heller ikke unna folk simpelthen fordi den er redd eller usikker på dem heller!

Har man en litt retrieveraktig "tulling", som er født elskverdig, så er det jo såpass enkelt og greit... som å ha solid innkalling og simpelthen lære den til at nei, vi løper IKKE bort til gud og hvermann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Men hva er en sosial hund da?? Vi kan vel alle være enige i at en hund skal være sosialisert, men betyr det at den må være sosial? I ordet sosial legger jeg at den elsker mennesker og/eller hunder. Er det nødvendig eller holder det at den godtar dem og føler seg trygg på dem? Må den elske å leke med andre hunder eller fremmede mennesker? Det kan jo være godt sosialisert uten...

en perfekt hund i mine øyne trenger verken å elske eller like andre mennesker og hunder i det hele tatt så lenge hunden godtar og er trygg på dem. jeg krever ikke at min hund skal være overlykkelig og hilse på alle den ser, jeg krever ikke at hun skal ta kontakt med noen i det hele tatt så lenge hun oppfører seg og er trygg. det er det som er viktig. hvor overlykkelig hunden er for å se ukjente folk og hunder kommer veldig ann på rase og individ, noen raser eller individ innenfor en rase vil ikke elske folk uansett hvor godt den blir sosialisert og det må man akseptere. noen raser er avlet frem for å være reserverte mot fremmede, andre raser er mer uinteressert ovenfor de den ikke kjenner, noe ofte schæferhunden er, min er ikke spesielt intressert i fremmede, går vi forbi folk går hun bare forbi uten å bry seg, stopper vi for å prate hilser hun fort og bryr seg ikke serlig mer om det mennesket, mens f.eks de fleste retrivere elsker mennesker,men det er jo individuelle forskjeller her også, noen schæfere elsker jo folk de også, og det er sikkert retrivere som ikke er like intressert. Så jeg mener det viktige er at hunden godtar og er trygg så får man ta det man får utover dette:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en diskusjon med en fyr. og vi klarer ikke bli enige.

Hva er en sosial hund? Hvordan sosialisere hunden?

Er dere for eller imot å sosialisere en hund?

Til dere som stiller ut, konkurrerer i lp ag eller noe sånt. Vil dere ha en sosial hund?

Hva var denne fyrens argumenter for å være i mot sosialisering da? Og la han noe annet i sosialisering enn det folk i denne tråden gjør? Jeg bare lurer siden jeg ikke helt skjønner hvordan man kan være i mot sosialisering.

Siden du nevner konkurranser tipper jeg at fyren mente at en sosial hund er en hund som løper bort til alle den ser, selv under en konkurranse. Men det er jo ikke det vi ønsker å oppnå ved å sosialisere. En hund som ikke er sosialisert (ut fra "vår" forståelse av ordet) vil antageligvis være redd for alle menneskene og hundene rundt konkurranseringen og dermed være en elendig konkurransehund. Så han kan jo ikke mene at sosialisering slik som vi tenker på det er helt på jordet?

Hva mente denne fyren egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...