Gå til innhold
Hundesonen.no

Det nærmer seg thanksgiving


Aya

Recommended Posts

Jepp, det nærmer seg Thanksgiving (tror jeg? eller kanskje det akkurat har vært?) og i den anledningen vil jeg spørre..: hva er du takknemlig for? Hvilke ting i verden eller livet ditt er du veldig grateful for at du har? Og i samme slengen: hva ville du gjort, forandret på, med samfunnet eller livet ditt, om du fikk sjansen? Forandre til det bedre altså. Ikke noe sånt tull som at du ville gått ned fem kilo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg er skikkelig takknemmelig for at jeg har de vennene jeg har! Og for at jeg har foreldre som er glade i meg, og gjør alt de kan for at jeg skal få det bra. Er dessuten rå takknemmlig for at Milo lever et sunt å friskt liv.

Er det noe jeg ville endre på angående meg selv og livet mitt,så hadde det vært selvtilitten min og det at jeg kunne ha blitt venner med visse i klassen ;)

Ville også fått det slik at alle mennesker på jorda skal ha noe og være takknemmlig over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I sommer var vi ute og fløy og i et litt angstfyllt øyeblikk med turbulens, sendte jeg en liten takk for at jeg har fått mange år med mine fantastiske unger! Jeg er ikke religiøs, men takknemligheten for at jeg har vært så heldig at mine barn i hovedsak ;) bare er til glede, sitter i meg! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig takknemlig for at jeg har verdens beste familie, en utrolig flott kjæreste og en bestevenninne jeg er kjempeglad i. Dessuten er jeg superglad for at jeg har gamle venner som ikke glemmer meg selv om jeg flytter langt bort, og nye venner som er villige til å åpne seg og bli kjent med meg. Dessuten er jeg takknemlig for at jeg har en god helse, og alle mulighetene jeg har som for eksempel ikke besteforeldrene mine hadde.

Hvis jeg kunne forandret noe ville jeg veldig gjerne gitt alle de samme mulighetene som jeg har. Til utdannelse, til å velge hvem jeg vil være og hvem jeg vil være sammen med. Til å tro på hva jeg vil, og gjøre (som regel) det jeg vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er takknemlig for foreldrene mine, de har gjort veldig mye for meg siste tida (stort sett hele livet, men har lagt mest merke til det nå i det siste), også er jeg takknemlig for at jeg får tro hva jeg vil, si hva jeg vil og gjøre/mene hva jeg vil.

Også er jeg takknemlig for at jeg har mat på bordet til enhver tid, en seng å krype nedi om kvelden og et tak å bo under.... og for at jeg har vært heldig å få ha min egen hund.

;)

Og for venner osv bla bla ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg har en fantastisk hund, familie og noen få virkelig gode venner. Også glad jeg har mine kaniner og marsvin, og at jeg har skjerpet meg på skolen ;) Ellers kunne jeg ønske at en jeg kjenner godt kunne komme seg ut av depresjonen sin, og selvsagt at jeg vant 100 millioner i lotto ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er takknemlig for å ha de foreldrene jeg har som alltid stiller opp no matter what. Jeg er takknemlig for at jeg har fått noen fantastiske hunder som er både sunne og friske. Jeg er glad for at jeg selv er frisk (sett bort ifra litt problemer med ryggen).

edit: og for at jeg har noen fantastiske oppdrettere som VIRKELIG stiller opp! Da tenker jeg på oppdretterene til Vicky og Kelly sine :) Fantastiske mennesker som jeg er utrolig takknemlig for å ha i livet mitt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det nærmer seg Thanksgiving (tror jeg? eller kanskje det akkurat har vært?) og i den anledningen vil jeg spørre..: hva er du takknemlig for? Hvilke ting i verden eller livet ditt er du veldig grateful for at du har? Og i samme slengen: hva ville du gjort, forandret på, med samfunnet eller livet ditt, om du fikk sjansen? Forandre til det bedre altså. Ikke noe sånt tull som at du ville gått ned fem kilo.

Takknemlig for min vakre, snille samboer :iloveu:

Ville ha bygd en stor hundepark her i Bergen, så de hadde en plass å løpe fri og sosialisere (helst sentralt, siden jeg ikke gidder å busse lenge med dyret..)

Og når det først er oppfylt ville jeg hatt en hund som ikke er aggresiv mot andre hannhunder.. <_< , så jeg faktisk kunne ha sluppet han fri i en slik park :rolleyes:

Ville også innført bot til de som ikke plukker opp bæsjen etter hunden sin (finnes det forresten?), siden dette irriterer meg så mye! Spesielt når jeg går bak dem med vår hund, og de ser at hunden driter, og så bare går videre! Så når jeg tilbyr dem pose, i tilfelle de har glemt det, får jeg beskjed om å passe mine egne forbannede saker, eller plukke det opp selv! :angry2:

Så får JEG kjeft av andre fordi de ser bæsjen og regner selvfølgelig med at det er min! <_<

Til slutt ville jeg ha startet et stort omplasseringssenter for katter, og at staten ville gitt meg noe økonomisk støtte til dette, og ikke lasset alt ansvaret over på meg, og andre som driver slike. Og ønsket at folk kunne faktisk kastrere/ sterilisere kattene sine, og ikke mase om at det er for dyrt... da kan de vær så god la være å ha katt om de ikke har råd! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå... Så koselig tråd :P

Men hva er egentlig thanksgiving? :) Hvor kommer det fram hvorfor feirer amerikanerne dette og ikke vi?

Kan svare på spørsmålet da..

Jeg er veldig takknemlig for gode og støttende venner. Takknemmelig for Phoebe, for veldig flink mor og stefar! :P Takknemmelig for seriegull i år :P Veldig takknemmelig for at jeg har en så fantastisk flott fadder (gudmor om du vil) som har fungert som ekstra-mamma for meg hele livet.. hmm.. Sikkert MASSE annet jeg burde være takknemmelig for også men..

Selv skulle jeg ønske jeg hadde kjæreste for øyeblikket. Singellivet er og blir trist! :D Også skulle jeg øsnke jeg hadde flere venner på den nye skolen...

Men alt i alt.. stort sett fornøyd :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet iallefall at under thanksgiving pleier man å si hva man er takknemlig for. Barna lager "I am thankful for"-tre, og man spiser kalkun. Jeg liker kalkun. Ellers vet jeg ikke, noen som føler for å fylle meg inn? Meget mulig det er det som kalles allehelgensdag på norsk.

EDIT: Har nå funnet ut at dette er allehelgensaften: Norge: I hedensk tid feiret man Vetrnaetr 31 oktober, en slags markering på starten av vinteren.

Denne dagen var også en gammel kirkefest til minne om alle helgener og alle salige i himmelen, derav navnet Allehelgensaften. I det niende århundre ble den lagt til 1. november av pave Gregorius IV. Her i landet ble dagen sløyfet som helligdag ved festdagsreduksjonen i 1770, men folk holdt dagen som halvt helligdag helt opp mot vår tid. I Sørnorge ventet de nå helgemessflommen med regn og sludd. Dette var en viktig merkedag for været, og innholdet i forutsigingen varierte fra sted til sted.

Man sa at helgemessnatta var man sanndrømt. Man måtte gå til et rom som man ikke hadde sovet i før. Så måtte man ta en sopelime som ikke hadde vært i bruk,og som var blitt laget av en som ikke snakket under arbeidet med den. Limen måtte være laget før Jonsok. Man måtte ha med litt ost, kålrot, og en bismer (en ulikearmet vekt), og når man hadde med disse tingene var det bare å legge seg og prøve å huske det man hadde drømt. Man kunne også legge en kjøttbog, en sopelime og ei kålrot under hodet når man la seg.(Om man fikk sove da, blir det ikke sagt noe om.)

På denne dagen ble skipsfarten stanset, og vinterforsyningene måtte helst være i hus.

Feiring av:

- At solen dør, men vil gjenoppstå igjen (død og gjenfødelse).

- Man feirer det paganistiske nyttåret, det fullendte årshjulet.

- Man feirer den siste innhøstningen for året, mange samles for å feire den sammen med venner og familie.

- Man feirer de døde, ærer de døde, kommuniserer med ens kjære som har gått bort og inviterer dem til å ta del i ens feiringer.

- Dette er natten da slørene mellom de levendes og de dødes verdener er som tynnest, og kontakt med de døde er lettest å oppnå nå.

- Man feirer at døden er etterfulgt av gjenfødelse, og at solen, som nå dør, vil gjenfødes ved Vintersolverv.

- Det er tiden for å bli kvitt det som er galt i ens liv, og trekke til seg en fremtid med balanse, harmoni, glede og god helse.

- Man lærer at livet leder til døden, og døden leder til nytt liv. Ingenting dør, det forandrer bare form og gjenfødes.

(fra http://www.geocities.com/blaamaane2/aarshj...lgensaften.html ,står masse mer for interesserte).

og dette er Thanksgiving (fra wikipedia): Thanksgiving eller Thanksgiving Day (dvs. «takksigelsesdag») er en høytids- og festdag som feires i store deler av Nord-Amerika. Feiringa begynte med pilegrimsfedrenes første høsttakkefest i 1621, men har nå i stor grad mistet sitt religiøse preg. Thanksgiving blir likevel fremdeles betraktet som et uttrykk for takknemlighet for høstens avlinger og livets gaver.

I USA feires helligdagen den fjerde torsdagen i november. I Canada, hvor avlingen vanligvis høstes tidligere på året, feires dagen den andre mandagen i oktober, som blir kalt Columbus-dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen uker siden foreslo jeg for mamma at vi skulle ha thanksgiving-feiring i år. Da tenker jeg at det blir mamma, pappa, broren min, meg, søsteren min, svoger og niesen min som skal spise kalkun. Ved siden av kanskje jeg prøver meg på å lage gresskarsuppe, for det er også en del av thanksgiving-måltidet i Amerika. I stedet for å feire det torsdag 23. tror jeg det blir søndagen etter. Grunnen til at jeg foreslo dette for mamma og pappa er fordi jeg synes det er koselig å vise at man setter pris på familien gjennom f.eks. en god middag.

Jeg setter stor pris på familien min, vennene mine, at jeg er frisk, at jeg har hatt en god oppvekst, dyra mine, at jeg var så heldig å få bli født i et så godt land som Norge, og mye mer. Jeg har det i det hele tatt veldig bra. Selv om jeg, som alle andre, har vært gjennom vanskelige ting i livet mitt, kunnne det faktisk vært mye verre. Det er noe å tenke på, og jeg synes i hvert fall jeg og min familie har mye å sette pris på. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...