Gå til innhold
Hundesonen.no

dritt vær!


janne&kenny

Recommended Posts

jeg skal kjøe nye regnklær, og nye tur klær. så jeg lurer på hva dere bruker.

jeg skal ikke ha Bergans, fordi det er for dyrt og det er veldig populært!

er det noen jakker som egner seg godt til turer i fjellet? jeg tenker på at vanlige regnklær somregel ikke puster så godt. det blir fort klamt innvendig, selv om det ikke kommer utenfra ;)

er ikke olje klær tettere og tykkere, men puster mindre?

har dere noe klær/dekken til hund i dette dritt været?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal kjøe nye regnklær, og nye tur klær. så jeg lurer på hva dere bruker.

jeg skal ikke ha Bergans, fordi det er for dyrt og det er veldig populært!

er det noen jakker som egner seg godt til turer i fjellet? jeg tenker på at vanlige regnklær somregel ikke puster så godt. det blir fort klamt innvendig, selv om det ikke kommer utenfra ;)

er ikke olje klær tettere og tykkere, men puster mindre?

har dere noe klær/dekken til hund i dette dritt været?

Jeg har en regndress som var sånn midt på treet dyr. Den blir som en badstue og superundertøyet jeg har inni blir fort klissvått av svette, men jeg bruker det likevel når det virkelig regner!

Har vært og siklet på en Bergansbukse i dag og den var da ikke så dyr, sammenliknet med mye annet. Så når jeg får lønn, skal jeg kjøpe meg en Bergansbukse til ca 1400 kroner og kanskje Kari Traa ullundertøy! Synd at det har så glorete farger, så kanskje det blir superundertøy isteden. Ikke for det, jeg har igrunnen både ull- og superundertøy, men det brukes flittig. Driter i hva som er populært, bare det er funksjonellt! ;)

Nå bruker jeg varmedress, men det hadde vært greit med noe litt nettere innimellom. Har forresten tursko til 1400 kroner også. Skinn og gortex. Men jeg har ikke gummistøvler. Må holde meg på beina oppi skogen, selvom det er glatt og da må skotøyet være i orden.

Tja, også ønsker jeg meg en jakke til 3500 kroner (bare må ha den ;) ) + en flisjakke på G-sport som var kjempefin. Den var ikke så dyr, men det får vente!

Men altså, egentlig går jeg kledd enten i varmedress (blå), eller slik:

IMG_1476.jpg

Og nei. Hunden min er alltid naken. Uansett vær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Norrøna Narvik-jakke som jeg er kjempefornøyd med. Ønsker med ennå fleecejakken til hos julenissen. Hvis det skikkelig regner og det er rimelig varmt i været så bruker jeg regnjakke. Bukse bruker jeg regnbukse når det øser pøser ute og en halti-skjellbukse med superundertøy når det er kladt ute. Halti er ikke så dyrt som bergans(man betaler for merket mest også med bergans) og halti er minst like bra som bergans. I dette været som vi har nå, snø og kulde bruker jeg haltibuksa og Norrønajakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker en Bergans bukse (Breheimen II Lady) som jeg har sett på Obs til 1200 kroner og en Bergans jakke (Isogaisa) som vel kostet 3000,- på tilbud da jeg kjøpte den. Til sko har jeg Crispi etellerannet som jeg kjøpte på tilbud til et sted mellom 1000,- og 1500,-, husker ikke helt. I skoa har jeg Trysil-sokker fra Rema til rundt 30 kroner (?). Under buksa har jeg Ulvang stilongs til rundt 300 tror jeg. Under jakken har jeg Ulvang underst også til rundt 300 tror jeg og en fleecejakke/genser til rundt 300 tror jeg. Alt i alt har jeg brukt en del penger på skikkelige uteklær, men det har sannelig vært verdt hver eneste krone. Å være ute i Rogalands høststormer når det regner vannrett er null problem. Jeg er varm og tørr til enhver tid. Har fått et helt nytt være-ute-liv etter at jeg investerte i disse klærne, og kan anbefale alt jeg har på det aller varmeste. Det som er bra med Bergans yttertøyet er at det slipper ut fuktighet, men ingenting inn. Det er også vindtett. Dessuten er det tynt, så en kan bruke det vinter som sommer ved å bare regulere hvor mye en har under klærne.

Edit: Hundene har ikke på seg klær så lenge vi er ute og i aktivitet. Men hvis vi er på lengre turer (dagsturer) har vi med varmedekken og hvilepose til pausene.

Edit2: Du sier du skal kjøpe nye regnklær og turklær. Kjøper du litt kvalitet holder det med nye turklær - som også er vanntette. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har HellyHansen som jeg er kjempefornøyd med, en jakke til litt over 3000 (vannavstøtende, ikke vanntett). MEN så har jeg kjøpt en sånn HELT tynn enkel HH regnjakke, som jeg kan ha over ullgenser eller boblejakke, eller hva som helst. Superfornøyd med den, kostet vel rundt 300 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Patagonia-jakke til 2000, Norrøna Narvik-fleece til 1200, og en regnbukse til 200 kr. Kjempefornøyd med alle tre :)

Når det gjelder hunden har han regnfrakk, eller skal isåfall ha, den gamle gikk i stykker (billig crap) og skal kjøpe ny. Gidder ikke ha klissvåt hund etter hver tur. Om vinteren har han foret vinterfrakk, siden han fryser lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et Fjällräven-sett (bukse og jakke) som jeg bruker en del. Det er ikke vanntett, men vannavstøtende. Regner det, bruker jeg regntøy (har bare en gammel helly hansenbukse og skogstadjakke).

På vinteren bruker jeg varmedress når det er nødvendig.

Gore-Texklær er vanntette og puster mer enn vanlig, tett regntøy. Det kan jo være verdt å sjekke ut? Selvsagt koster det litt, men så har du det i mange år også.

Tinka får ikke på seg noe klær uansett vær (med unntak av reflekstrekanten sin, selvsagt). Hun har da god og funksjonell pels som både er vannavstøtende, varmt og hurtigtørkende, til tross for lengden. Den beste beskyttelsen mot regn må nesten være labradorpels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet*

Nå bruker jeg varmedress, men det hadde vært greit med noe litt nettere innimellom. Har forresten tursko til 1400 kroner også. Skinn og gortex. Men jeg har ikke gummistøvler. Må holde meg på beina oppi skogen, selvom det er glatt og da må skotøyet være i orden.

*klippet*

Jeg bare MÅ kommentere varmedressen. Jeg kjøpte meg en sånn en ifjor (barnehagedress deluxe). Men må si, at jeg vil absolutt ikke anbefale det til noen. Jeg syntes den var uhamselig å bevege seg i! På den tiden gikk jeg lydighet med pelsen og vanlige turer. Og det er et "must" at man kan bevege seg relativt fritt, mener nå jeg.

Er selv på jakt etter det "ultimate" tur tøyet som funker all-around, men har ikke funnet det enda *sukk*

Varmedress er iallefall IKKE svaret :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
    • Jeg har latt oppdretter bestemme valp til meg. Også da det sto mellom 2 av forskjellig farge, og jeg helst ville ha en av dem. Men jeg tenker at det er greit å si ifra til oppdretter at man ønsker seg en spesiell farge.  En venninne kjøper nå en valp. Hun bestilte den mørkeste valpen, for den syns hun var penest. Oppdretter sa at det ikke var valpen som passet best min venninne. Men hun fikk kjøpe den likevel. Regner med at det går greit uansett  👍
    • Stakkars lille Izuba ❤️ og deg  Jeg har av og til sett huggorm når vi har vært på tur. Og da har gjerne bikkja allerede passert den på stien 😱 Det har gjerne gått bra fordi hunden ikke har tråkket på den, eller prøvd å snuse/sjekke hva den er. Liker ikke hoggorm når jeg er på tur med hunden 😧
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...