Gå til innhold
Hundesonen.no

Tøffingen Phoebe


Toller

Recommended Posts

Nå er Phoebe blitt flinkere og flinkere til ikke å jage biler. Men må ha kontakt HELE tiden for at hun ikke skal gjøre det. Dette vil jo bli lettere etterhvert da...

Et annet problem er denne "tøffingen" i henne. Hun er VELDIG bråkjekk. Hun har allerede greid å komme i konfrontasjoner med tre av valpene i valpekurset. Håper virkelig noen voksne sier i fra til henne snart! Hun trenger å kjekke seg ned noen hakk. Merker det veldig på de hundene som er veldig strenge, de knurrer til henne nesten før hun har kommet bort. Et annet problem er at når de voksne hundene sier i fra til henne, tar som regel eieren hunden sin bort. Skjønner reaksjonen deres veldig godt, men en ulempe for meg.

Er jeg for overnervøs? Vil hundene si i fra snart??? Hun mister jo snart valpelisensen sin, da håper jeg noen setter henne skikkelig på plass!

Trist å se henne krangle :) Blitt kjefta på en også... fordi jeg ikke griper inn. Mener at de skal ordne opp selv jeg da, så hunden ikke tolker meg som "back-up". (ser så klart ann situasjonen)

EDIT: Lagt til noen setninger her og der, for å slippe altfor mange missforståelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hvorfor skal de ordne opp selv?

Jeg skjønner ikke sånt jeg.

Har du lest trådene her på sonen du? Om alle disse hundene som er småagressive eller veldig agressive i forhold til andre hunder? Årsaken er utelukkende at de har dårlige opplevelser som små.............

Og hva er det din Phoebe gjør? Jo - hun gir andre valper dårlige opplevelser i en setting som mest av alt skal være hyggelig for en valp - og hun gjør det med din velsignelse.

Jeg skjønner godt at du faktisk får en del kjeft - det er ikke akseptabelt at du lar valpen ture frem som hun vil rett og slett.

Og ærlig talt - det er da for søren ikke andre hunders oppgave å oppdra din hund - det DIN oppgave faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sjarmtrollet" Belgerpia som sier det som det er...

Men ja, selv om Phoebe bare er en baby selv - så bør hun absolutt ikke få lov til å terrorisere andres valper. Jeg hadde aldri akseptert noe slikt - enten jeg var eier av den terroriserte eller den terroriserende valpen.

Selv om Phoebe er en liten "tøffing" (eller feiging - alt ettersom hva som gjør at hun er som hun er) - så kan ikke andre valper få noe ansvar for oppdragelsen hennes.

Det er kun DIN jobb, men bruk gjerne andre hunder som hjelpemiddel. Men da skal det være VOKSNE trygge og signalsikre hunder - ikke andre valper.

Jeg ville ikke latt henne herje/krangle med andre valper (ikke noensinne) da dette nok bare forsterker hennes ønske og glede av dette samtidig som den andre mister selvtillitt og trygghet over å møte andre hunder. Absolutt ikke heldig for noen av partene.

Jeg kan ikke heller skjønne at ikke instruktøren på valpekurset har prøvd å få stopp på dette (men det kanskje han/hun har?).

Jeg ville fjernet henne ut av situasjonen som får henne så opphisset at hun begynner å krangle. Dvs kanskje la henne leke/omgås litt, men avslutte leken for hennes del før hun blir kranglete.

Hvis hun setter igang kranglingen med en gang - så ville jeg ikke latt henne få være med på moroa akkurat der og da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal de ordne opp selv?

Jeg skjønner ikke sånt jeg.

Har du lest trådene her på sonen du? Om alle disse hundene som er småagressive eller veldig agressive i forhold til andre hunder? Årsaken er utelukkende at de har dårlige opplevelser som små.............

Og hva er det din Phoebe gjør? Jo - hun gir andre valper dårlige opplevelser i en setting som mest av alt skal være hyggelig for en valp - og hun gjør det med din velsignelse.

Jeg skjønner godt at du faktisk får en del kjeft - det er ikke akseptabelt at du lar valpen ture frem som hun vil rett og slett.

Og ærlig talt - det er da for søren ikke andre hunders oppgave å oppdra din hund - det DIN oppgave faktisk.

JEG mener at jeg ikke skal gripe inn, fordi da får hunden en slags "back-up" fra min side. Det er sånn hun tolker det hvis jeg bærer henne opp ol. Dette er snakk om gjensidig krangling.

Snakket med instruktøren min (kom nettop hjem fra kurs) og hun var helt enig med meg. Og sa at alternativet var å trene kontakt med henne hvis slike konfrontasjoner oppstår.

jeg er FULLT klar over at det er MITT ansvar å oppdra hunden min. Men noen ting innenfor hundespråket kan ikke jeg lære henne. Dette har jeg snakket med oppdretter og instruktør om (begge utdannede instruktører), og det er visse språklige ferdigheter de skal lære av andre voksne hunder.

SusanneL : Begge kranglene Phoebe har vært med på har skjedd i vaalpekursets lokaler. Instruktør har vært til stede, og hun har ikke blandet seg inn. Mulig dere har missforstått situasjonen her, dumt av meg å spørre på internett.

Har snakket med både oppdretter og instruktør om hele greia, så da er det bare opp til meg hvem jeg velger å høre på. Desverre er dere nok nedstemt.

Takk for svar likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mike er veldig fæl til å krangle med hundene på kurset vårt, det jeg fikk beskjed om å gjøre var å trene kontakt med han FØR han rekker å "kjefte" på de andre valpene, hvis du klarer å merke på hun at nå kommer hun til å begynne å krangle, så gjør noe med det før det skjer, og for all del ikke la hunden din ordne opp i det selv!

Når Mike bjeffer og skal krangle med andre hunder og jeg har ikke rukket å observere det før han kjefter på de, så drar jeg han bort og smatter på han og prøver å få kontakt med han, når han gir meg kontakt, så får han ros! Er 3. kurset jeg går med han nå, og alle instruktørene mine har ment det samme. De andre valpene skal ikke utsettes for at nettopp din valp er tøff av seg. Jeg hadde blitt ganske irritert hadde det kommet en agressiv valp bort til Mike og eieren hadde latt den få lov! Det er det siste en valp trenger.

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, som man reder så ligger man - og du kan risikere å få en liten kranglefant som oppsøker andre hunder, tester dem ut, maser, og til slutt kan komme til å få seg en så real omgang juling av en hund som ikke er helt språksikker sjøl, at hun risikerer å bli redd andre hunder... og I HVERT FALL begynne å utagere og krangle, fordi hun er blitt redd nettopp fordi hun ble banket opp.

Da kan du bare ta deg selv i din egen hånd og gratulere - fordi DU ikke har gjort det som gjøres bør. Dette ER ikke rette rasen å ta sats og håpe på at ting går bra med; har sett endel utrygge og faktisk også utagerende tollere - de er ikke så retrievertrygge som de andre rasene der. Og det står det vel også alle steder? Da bør du forberede deg på dette, og jobbe bevisst for å få en hund som ikke lærer seg unoter og som faktisk stoler på deg og dine vurderinger - også på at "dette skal du ikke gjøre". Stopp henne fra å gjøre dumme ting som du beskriver, ros alt det gode og hyggelige hun gjør - omtrent som man gjør med barnehageunger.

Jeg er FULLSTENDIG enig med Belgerpia og Susanne L, og fullstendig UENIG i kursinstruktørene dine og deg. Det er greit for deg at du ikke vil ta det til deg, men hvem av oss har hunder som er trivelige og kan omgås andre hunder og flere hunder greit....? Tror du det er HELT tilfeldig? Og noen tvil har du vel selv... siden du skriver inn her. Tenk hardt, dette er et utrolig viktig stadie - der det kan gå to veier: Mot en småekkel halvproblematisk hund - eller en hund med trygge grenser og en eier som tar ansvar i situasjoner den synes er vanskelige.

For la oss slå det fast nå: En slik småkranglefant dette kan bli er INGEN tøff eller trygg hund. Det er vel all hundeekspertise enig om, hvis ikke vi her er "bra nok".... :)

Og legg merke til HVILKE valper hun går etter... om det er de som er mer usikre og mykere enn henne. Sier sitt!

Du er leder for din hund, som er en liten opportunist som prøver seg på andre valper og plager dem. Jeg har gått på et av de beste valpekursene som har vært sjøl, og der ble valper satt sammen etter hvordan de kunne klare å omgås FREDELIG. Det skulle IKKE skje noe, fordi en valp som får en eller annen slags uttelling av å pine og plage andre litt - hvilket er helt normalt - gjerne ser seg ut nettopp dem som ikke tør eller vil svare - kjapt lager seg en vane ut av det. En adferd den tar med seg inn i voksenlivet.

Så det senest i parken igår, en diger valp av bølletypen som plaget en ung og redd valp. Men den digre valpen er ikke "slem", den mangler bare grenser hos en uerfaren eier som lar den ture frem - og blir tvunget til å prøve å finne seg sjøl på egen måte, som ikke er helt forenlig med det som er gangbart i verden.

Og vet du hva, den skjønte utmerket godt hva som var budskapet når den ble stoppet på rolig og fredelig vis - gang på gang, og rost når den oppførte seg pent. Det virket faktisk som den LIKTE at noen tok dette ansvaret. En god hundeeier snakker ikke hundespråk, men han snakker et språk som hunden forstår. En god hundeeier "kan" nok om hunders omgang med hverandre, at han vet når nok er nok - og når hunden bør rettledes, eller bare tas unna.

I en ulveflokk snakker alle samme språk. I hundeverdenen, som ikke er direkte sammenlignbar flokkmessig med ulv, så har vi skapt utrolig forskjellige raser - som har ulike "dialekter". Et valpekull/ulvekull består av jevnaldrende - valper man treffer på kurs eller i parken kommer fra forskjellige oppvekstmiljøer, har ulik alder, har helt ulik psyke. En veik bordercollievalp som møter en fullstendig fryktløs bullterriervalp er ikke helt på samme planet...

Pluss på med at hunder har ulike erfaringer, som gjør dem i ulik grad språksterke - eller språksvake, som gjør at noen hunder risikerer å grisebanke din valp fordi de ikke "vet" bedre, mens andre vil gi henne så mye slakk at det er like galt.

Nei, hadde din valp plaget min - så hadde faktisk jeg gått imellom, på vegne av min valp. Og jeg synes heller ikke det er noe ålreit at min hyggelige, valpeoppdragende tispe skal gjøre "andres jobb" og måtte snakke til tilsynelatende "ufordragelige" valper - det er ikke bra for voksne hunder som ikke kjenner slike nye og oppkjeftige valper heller å tvinges til det, da får de nemlig også mindre bra læring.

Uheldig er også denne troen på at din "trenger å få seg en omgang" - den er eldgammel og utdatert. Din hund trenger å omgås stødige, trygge hunder som lærer henne at det å slåss eller bankes opp IKKE er noen løsning - men at det er hele "forspillet" som teller.

Les mer bøker om hvordan du skal bli en god leder for din usikre (det er de fleste hunder i den alderen, og i hvert fall av den rasen) og utprøvende tispe - og gå i tenkeboksen. Nei, vi har ikke noe med din hundeoppdragelse, men når du vil så vel er det synd om det går galt. Det er alltid trist å se når folk står ved veiskiller, og så velger gal vei - særlig hvis man har gjort noen dumme veivalg sjøl en gang, og sett egen hund fått svi for det. Så det er godt ment, selv om det er tøft sagt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke jeg no mester i slike situasjoner, men du sier at du ikke vil løfte henne opp fordi da får hun "back up" fra deg! Ja det er jeg veldig enig i! Men hva med å bare gi henne en skikkelig "NEI! Dette får du faktisk ikke lov til"?

Så klart! Sier kraftig i fra hvis det bare er hun som går på. Hvis jeg ser at den andre hunden trekke seg unna går jeg mellom øyeblikkelig.

Jeg sikter til situasjoner hvor begge parter går mot. Phoebe er uhøflig og irriterer den andre hunden, og småknurrer. Disse signalene tolker hun som lek, og fortsetter til den andre hunden blir skikkelig sur og de "krangler" i 20 sek, før de blir venner igjen og går som perler sammen hele tiden. Jeg griper inn i det øyeblikket jeg ser at Phoebe ikke ser på den andre hundens dempende signaler, og evt. redsel. Men prøver å la være så sant det er mulig.

Vil bare påpeke en siste ting. Instruktørene (3 stk) er til stede hele tiden mens vi er på kurs. Da jeg spurte hoved-instruktøren vår om dette "peoblemet" sa hun at hun ikke hadde merket noe spesielt med Phoebe. Jeg syns bare hun er litt for voldsom og irriterer av og til andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Archie er også tøff, men ikke slik som har var før. På valpekurset fikk han ikke lov til å leke med valpene (ikke hilse en gang, det måtte gjøres etter kurset). Han er frempå og lekeknurrer litt, men som regel sier de voksne hundene i fra. Jeg tar han hvis han overdriver, er det riktig av meg?

Han har faktisk roet seg mer ned etter at fikk noen reale lekser fra min venninnes hund. Nå leker de sammen, og er sånn ca. venner :)

Hvem går du på kurs hos? Gikk på Oslo Hundeskoles valpekurs jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som snakker strengt til hundene deres, ikke gløm at de faktisk ikke forstår hva dere sier. De kan IKKE norsk. En fare ved å være å streng er nå at hunden/valpen bare blir enda reddere, dette er det vel ikke noen som vil skal skje..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Archie er også tøff, men ikke slik som har var før. På valpekurset fikk han ikke lov til å leke med valpene (ikke hilse en gang, det måtte gjøres etter kurset). Han er frempå og lekeknurrer litt, men som regel sier de voksne hundene i fra. Jeg tar han hvis han overdriver, er det riktig av meg?

Han har faktisk roet seg mer ned etter at fikk noen reale lekser fra min venninnes hund. Nå leker de sammen, og er sånn ca. venner ;)

Hvem går du på kurs hos? Gikk på Oslo Hundeskoles valpekurs jeg ;)

Samme her ;) Går på Din Beste Venn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Dere som snakker strengt til hundene deres, ikke gløm at de faktisk ikke forstår hva dere sier. De kan IKKE norsk. En fare ved å være å streng er nå at hunden/valpen bare blir enda reddere, dette er det vel ikke noen som vil skal skje..

Neida, de kan ikke norsk, men de forstår ganske mye av språket ditt selv om de ikke forstår ordene. De forstår toneleie og kroppsspråk veldig bra. Men det krever at du har et tydelig språk (fortsatt ikke ordene) hvor ting betyr det samme hele tiden. Og de kan faktisk lære norsk ;) Hunder kan nemelig lære ord :rolleyes: Du kan f.eks. lære en hund at nei betyr forbudt på samme måte som du kan lære den hva sitt betyr.

Det går ikke ann å si generelle ting som at en hund blir reddere når du er streng. Det kommer helt ann på hunden, situasjonen og hvordan du oppfører deg. Du vet vel heller ikke at problemet i denne situasjonen er at hunden er redd?

Det er selvfølgelig viktig å være positiv og motiverende i hundetrening, men hunder trenger også grenser. Også for få grenser kan føre til redde hunder. Eller rampete, eller aggressive, eller... , du kan ikke generalisere og si at man ikke skal være streng med hunden sin. Det er bare tull. Alle de hundene jeg har vært borti har trengt grenser for at de skal kunne fungere i samfunnet vårt og for at de skal bli trygge samfunnsborgere både i hunde og menneskeverden. Men nå gidder jeg ikke så skrive mer, for dette var vel kanskje litt unødvendig å si ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hatt en slik hund hadde jeg grepet den ut av situasjonen så fort som mulig! Din hund er en ting, men andre valper kan faktisk bli skadet av din hunds adferd!

Jeg sier som de andre, det er din oppgave å oppdra din hund. Jeg ville blitt rasende hadde din hund vært bråkjekk med min og du ikke hadde fjernet din. Har selv valp, og jeg unner ikke min valp noen dårlige erfaringer med usikre, som du kaller bråkjekke valper. Da kan min valp utvikle usikkerhet ovenfor andre hunder f.eks. Og det er IKKE ønskelig. Dette er noe du må jobbe med.

Den påstanden om at valpen "trenger å få seg en omgang" hører til en tid hvor man ikke hadde så mye kunnskap om hundens adferd.

Det å ta og korrigere hunden(si kraftig nei går også innunder korrigering) når den går på eller skal krangle med en annen hund er jeg ikke for, siden du kan klare å korrigere feil og da kan du forverre problemet betydelig.

Er fullt enig med Akela og Belgerpia.

Jeg hadde tatt kontakt med en adferds-spesialist.

Neida, de kan ikke norsk, men de forstår ganske mye av språket ditt selv om de ikke forstår ordene. De forstår toneleie og kroppsspråk veldig bra. Men det krever at du har et tydelig språk (fortsatt ikke ordene) hvor ting betyr det samme hele tiden. Og de kan faktisk lære norsk :) Hunder kan nemelig lære ord :rolleyes: Du kan f.eks. lære en hund at nei betyr forbudt på samme måte som du kan lære den hva sitt betyr.

Det går ikke ann å si generelle ting som at en hund blir reddere når du er streng. Det kommer helt ann på hunden, situasjonen og hvordan du oppfører deg. Du vet vel heller ikke at problemet i denne situasjonen er at hunden er redd?

Det er selvfølgelig viktig å være positiv og motiverende i hundetrening, men hunder trenger også grenser. Også for få grenser kan føre til redde hunder. Eller rampete, eller aggressive, eller... , du kan ikke generalisere og si at man ikke skal være streng med hunden sin. Det er bare tull. Alle de hundene jeg har vært borti har trengt grenser for at de skal kunne fungere i samfunnet vårt og for at de skal bli trygge samfunnsborgere både i hunde og menneskeverden. Men nå gidder jeg ikke så skrive mer, for dette var vel kanskje litt unødvendig å si :D

Selvfølgelig skal du sette grenser. Men det går faktisk ann å sette grenser uten å ta en hund. Alt etter hvilke spilleregler hunden kan. Men bruker man korreksjon skal man være god på timing og være veldig klar over hva men gjør. Men å korrigere en hund når den utagerer mot andre hunder(er usikker med andre ord), det er det dummeste man kan gjøre uansett. Det blir rett og slett ren gambling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å endelig! Fått avklart at Phoebe overhode ikke har noe problem!! :)

Hun har ikke kommet i noen konfrontasjoner, selv om hun har lekt og kost seg med mange valper.. Fått kjæreste har hun også :wub: En liten Labrador!

Det har vist seg at jeg har vært for følsom ovenfor hundespråket og for lite vant med valpelek. Vi var på kurs i går, og på slutten av kurset var valpene løse og de fikk leke i 15 min. Da fikk jeg satt meg ordentlig inn i hvordan de andre valpene oppfører seg, og Phoebe gjorde ikke noe galt. Hun sa fra av og til men det hadde hun ALL grunn til. Hun var overhode ikke urettferdig på noen måte ovenfornoen av de andre valpene. De tre instruktørene som var der mente det ikke var noe galt med henne i det hele tatt, men at jeg skulle bryte inn om jeg så hun var urettferdig..

PHU! *Lettet her jeg sitter*

Phoebe er ingen problemhund! :D Yey!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...