Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan tilberede Lever til godbiter?

Henriette

Recommended Posts

Skrevet

Vel - i utgangspunktet har du to muligheter; koke og tørke den, eller lage det jeg kaller leverbrownies. Begge deler er veldig populært her hjemme, men mine tåler ikke mye av den tørkede leveren før de blir litt bløte i magen. Den er heller ikke veldig holdbar når den er tinet (du fryser godbitene,uansett hvilken variant) - og tørket lever smuldrer mye mer enn leverbrownies.

Vil du koke og tørke den så deler du leveren opp i passelig store biter og koker til det er gjennomkokt - så deler du det i terninger og legger det til tørking i ovnen i noen timer på 100 grader. Vet at noen ikke tørker det, men da blir det fort vanskelig for magen igjen. (Obs - dette lukter!)

Leverbrownies kan du finne oppskriften til her. Da må du ha en blender eller bakemaskin, men det går mye fortere.

Lykke til :)

Skrevet

Leverbrownies lukter ikke, for der er leveren rå når du mikser det og du steker den helt igjennom :D

Jeg syntes duet luktet ille da jeg lagde leverbrownies. Lukten varer ikke så lenge fordi det er bare mens man blander. den lukter ikke etterpå eller når den stekes. Tussie syntes det var en himmelsk duft og satte seg like gjerne foran komfyren og fulgte med!

Skrevet

Leverbrownies lukter ikke, for der er leveren rå når du mikser det og du steker den helt igjennom ;)

de har jeg aldri laget, men tenkte på den du kokte og tørket i ovnen :D

Skrevet

Ja, jeg kan virkelig skrive under på at det lukter ille!

Da jeg lagde det sto jeg ute på verandaen med gassmaske på, og syntes enda det luktet helt grusomt ;)

Skrevet

Du blir vandt til lukta. I begynnelsen syns jeg det luktet ekkelt men etter noen år med regelmessig leverkoking bryr jeg meg ikke. Det er værre for de andre i huset...

Jeg koker leveren hel, skjærer opp i skiver (koker det som ikke er gjennomstekt litt til), og kutter skivene i bittesmå terninger. Terningene strøs i en langpanne og settes i ovnen på varmluft, under 100 grader 1/2 - 1 og så står de i ovenen natten over (når ovnen ikke er på). Dette er for å bevare de myke og luktene for å øke smakelighet for hunden, men det er klissete og ha i lomma! Så pakker jeg ned leverbitene i posjonspakker og rett i frysern.

Min blir ikke dårlig i magen av dette, men det er ikke snakk om store doser. Jeg koker opp 1 kg hvis jeg skal trene intensivt med høy motivasjon en periode, ellers går det i andre typer godbiter.

Lever browniene hørtes spennende ut. Det må prøves en gang. Men hvordan lager du det (foruten ingrediensene fra linken). Lager man vanlige brownies kladder som blir kaker og så kutter opp i biter før det stivner?

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hva gjør man om det ikke går? Og hvor lenge prøver man å få det til å funke? 
    • Det er veldig individuelt. Jeg har aldri hatt noe problem med hundene og sjelden kattene, men tok til oss en voksen omplasseringskatt som gikk etter hundene og angrep dem, han ble levert tilbake. Har tatt til meg både kattunger og voksene katter, men aldri prøvd med "ikke kattevante" voksene hunder. Har hatt Sheltie (gjeterhund) og aldri hatt noe problem, men har du hund med høyere gjeterinstinkter kan det bli problemer.  Noen ganger går det sånn også. Passhund (Jämthund) og ny ungkatt.  
    • Generelt sett, ja. Gjeterinstinktet er et "subsett" av jaktinstinkt. Det betyr ikke at det ikke kan gå, mange gjeterhunder lever jo for eksempel på gårder sammen med katter. Men å leve inne i samme hus blir fort noe annet igjen. Du kan jo snakke med oppdretter om hvordan foreldre og søsken evt. går med katt, og du vet kanskje selv hvordan hundene dine reagerer på katter og andre smådyr på tur? Selv om det er noe litt annet så gir det en indikasjon på hvor sterkt jaktinstinktet er.
    • Har gjetere høyt jaktinstinkt? Jeg har gjeterhunder.
    • Det kommer an på hunden og katten, gemyttene deres, og hvem som kom først i hus. Hunder med høyt jaktinstinkt (gjetere, mynder, terriere mm.) går generelt dårligere med katter fordi de trigges lettere til å jage dem. Vi hadde to katter da vi fikk hund, og det gikk aldri bra. Vi endte med å omplassere kattene. De var dog voksne omplasseringskatter som ikke var spesielt trygge i utgangspunktet, og vi kunne ingenting om hundetrening og fikk en rase med mye jaktinstinkt.  En voksen og trygg katt og en valp med mindre jaktinstinkt har større sjanse for at det går bra, eller en kattunge sammen med en voksen hund som ikke har vist mye interesse for å jage katter. De fleste kan trenes og tilvennes med litt kunnskap, men ikke alle. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...