Gå til innhold
Hundesonen.no

brudd på lover


janne&kenny

Recommended Posts

jaja.. det er alltid snakk om hvor dårlig andre tar seg av sine hunder. jeg vil helst ikke blande meg i andres hunde hold.. kanskje de synset jeg gjør ting feil med min hund. jeg blander meg jallefall ikke når det gjelder trening. kanskje når de sleper en valp over et hinder... men ellers holder jeg kjeft..

så.. jeg har et lite problem... jeg vet om en hund, som plutselig er blitt satt ut, fordi eier er gravid. jeg vet at de ikke går tur med henne, jeg vet at hun har ca 4 meter kjetting å gå på når hun står ute. jeg vet at hun setter seg fast i røtter hun har gravd opp. hun graver, bjeffer store deler av dagen og naboer klager. jeg vet bare om en person som har sakt ifra og ringt til eierene og sakt at de må komme hjem å ta seg av hunden.

i går gikk eierene ut kl 10 om morningen og kom ikke hjem før i 19.00 tida om kvelden. det er ikke det største problemet at hun er alene, MEN at hun i tilleg PLUTSELIG er blitt satt ut nå når det er så kaldt ute, og hun ikke har pels til det. dama er helt bestemt på at hun skal stå ute helt til de blir overbevist om at det er for kaldt. de tar henne inn av og til og hun står ikke ute hele dagen, men det er da ikke rart hun ikke har pels til det. hvordan kan jeg finne ut om hun har tykk nok pels? er det noen måte å se hvor mye kulde hun tåler? og i tillegg hun går i en liten kjetting fast bunnet til et "hunde hus" det er apsolutt ikke tett! det er STORE opninger på sidene, og ikke isolasjon. vann og matskåla ødelegger hun når hun står der og kjeder seg. den hunden er slank, har lange ben og ELSKER å løpe! hun får jo aldri gå tur eller løpe. de sier selv at de ikke går nok tur med henne. jeg har sett dem 1 gang siden jeg ble kjent med dem.. og det var før sommeren.

så.. skal jeg blande meg? hvordan skal jeg blande meg? jeg føler jeg allerede er innblandet siden jeg tar henne med på tur av og til. jeg vil ikke bli uvenn med eier, fordi jeg liker å ha henne med på tur av og til. jeg vil så gjerne at de skal se hva en hund egentlig trenger!

jeg mener selv at dette er brudd på noen av dyreverns lovene. hvor kan jeg finne de lovene? har hørt at en hund som står ute skal ha 12 meter kjetting. er det sant?

skal jeg melde dette til dyrebeskyttelsen eller er det ikke nødvendig? kan de ta hunden fra eiere med desse brudda? de slår ikke hunden. de er snille, men dekker ikke hundens behov.

er det domt av meg å blande meg? hva kan jeg gjøre? tips?

hva skjer når babyen kommer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboer har jo lov å ringe politiet og klage på bjeffinga til hunden da tror jeg..

Har i såfall vært å henta en hund der den bråket for mye.. Men i det tilfelle var ikke eier hjemme. Var bare en som kom innom med mat og fyllte opp vann...

Jeg vet ikke jeg.. ikke lett sitasjon det...

Kunne hende jeg ville sakt i fra til de... Men da blir det det .. hva sier man da.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboer har jo lov å ringe politiet og klage på bjeffinga til hunden da tror jeg..

Har i såfall vært å henta en hund der den bråket for mye.. Men i det tilfelle var ikke eier hjemme. Var bare en som kom innom med mat og fyllte opp vann...

Jeg vet ikke jeg.. ikke lett sitasjon det...

Kunne hende jeg ville sakt i fra til de... Men da blir det det .. hva sier man da.??

jah.. hva skal jeg si...?

jeg kan jo kjøpe ei lang lenke selv og si at dere kan få denne hvis dere bruker den..?

skal jeg si at jeg melder dem til dyrevernet hvis de ikke tar seg av hunden? da blir de jallefall ikke gla!

hvis dyrevernet tar hunden, hva gjør de da? avliver de hunden? jeg skulle så gjerne ha tatt over henne, men jeg bor enda hjemme og vil ha valp senere. men det er jo ikke noe jeg kan gjøre med.. de vil jo ha hunden uansett. HVORFOR? hvorfor i all verden ha en hund når den står ute og får null oppmerksomhet! (har ikke noe å si på hunder som er vandt til å stå ute) hvorfor ikke kjøpe seg en bamse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder har gjerne tykkere pels enn man skulle tro, eller, de tåler gjerne mer.. Har hun isolert hundehus? Vår Gordon Setter tispe lå ute til det var ca -10 (med isolert hundehus). Ble det kaldere enn det ville hun gjerne inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder har gjerne tykkere pels enn man skulle tro, eller, de tåler gjerne mer.. Har hun isolert hundehus? Vår Gordon Setter tispe lå ute til det var ca -10 (med isolert hundehus). Ble det kaldere enn det ville hun gjerne inn..

nei det er stor opning på begge sider mellom vegg og tak. taket er av to papp(ikke sånn melkekartong papp altså,men tynt) plater. det er ikke isolert og det er stor gjennom trekk og det kan nok regne inn.

jeg håper jo at hun har tykk nok pels! for meg så ser det ikke slik ut (å med tanke på at hun somregel er inne) men som du sier, så har hun nok tykkere pels enn det ser ut til! hvordan kan man vite at pelsen er tykk nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jah.. hva skal jeg si...?

jeg kan jo kjøpe ei lang lenke selv og si at dere kan få denne hvis dere bruker den..?

skal jeg si at jeg melder dem til dyrevernet hvis de ikke tar seg av hunden? da blir de jallefall ikke gla!

hvis dyrevernet tar hunden, hva gjør de da? avliver de hunden? jeg skulle så gjerne ha tatt over henne, men jeg bor enda hjemme og vil ha valp senere. men det er jo ikke noe jeg kan gjøre med.. de vil jo ha hunden uansett. HVORFOR? hvorfor i all verden ha en hund når den står ute og får null oppmerksomhet! (har ikke noe å si på hunder som er vandt til å stå ute) hvorfor ikke kjøpe seg en bamse?

Du trenger jo ikke å si til hundeeier at du har tenkt å gi beskjed til dyrevernet. Gi beskjed kan du jo gjøre anonymt uten å ha forhørt deg med eierne av denne hunden først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal enormt mye til for at mattilsynet skal fjerne en hund/husdyr fra eieren. Jeg vil ikke tro at dette er nok, dessverre. Men det har jo en effekt bare å bli oppsøkt av myndighetene pga noe sånt, og kan nok bidra til at de behandler hunden bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var i samme situasjon, men denne hunden sto med ca 2 meter bånd bundet fast til hengerfestet på en bil som bakluka sto åpen på. Jeg ringte tilslutt mattilsynet, som skulle sende noen for å sjekke forholdene.

hva skjedde med hunden og eier???

Du trenger jo ikke å si til hundeeier at du har tenkt å gi beskjed til dyrevernet. Gi beskjed kan du jo gjøre anonymt uten å ha forhørt deg med eierne av denne hunden først.

ja.. jeg vet.. men jeg vil jo helst ikke gjøre det da..

Det skal enormt mye til for at mattilsynet skal fjerne en hund/husdyr fra eieren. Jeg vil ikke tro at dette er nok, dessverre. Men det har jo en effekt bare å bli oppsøkt av myndighetene pga noe sånt, og kan nok bidra til at de behandler hunden bedre.

ja, men jeg har ikke så lyst å melde det.. jeg er pysa når det gjelder å snakke med folk om slike ting, fordi mange kan bli ganske sinte hvis noen ikke synest at de tar godt nok vare på hunden! jeg kjenner den hunden ganske godt etter hvert, og hun fortjener så mye bedre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i en lignende situasjon bare at det gjaldt en katt som ikke hadde det veldig bra. Jeg ringte først mattilsynet og så fikk jeg direkte nummer til de lokale i dyrevernsnemda. Da sa jeg at jeg ville være anonym, og at de måtte sjekke forholdene. Det tok max 1 uke så var de hos naboen min. De fikk råd om hva de skulle gjøre for at katten skulle få det bedre. Katten ble tatt hånd om av eier.

Så det hjelper å si i fra, og jeg mener det er våres plikt når vi synes noe er feil.

Bare forklar situasjonen nøye.

Man får ikke vite hva de gjør, men det er bare å holde utkikk så vet man om det er skjedd forandringer.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrevernloven

§ 4. Tilhaldsrom.

Den som eig eller har i si varetekt husdyr, selskapsdyr eller dyr som er haldne i fangenskap på annan måte skal syta for at dyret har fullt tenleg tilhaldsrom der det er stor nok plass, høveleg varmt, nok lys og tilgang på frisk luft m.v., alt etter trongen hjå det einskilde dyreslaget.

Dette tolker jeg dithen at en hund som står ute skal ha tilgang til isolert hundehus.

§ 11. Forbod mot visse måtar å fara fram mot dyr på.

[...]

5. å halda hund varig bunden slik at han får stuttare line enn 10 meter

Hunden skal altså ha line på minst ti meter.

Lov om dyrevern

Du kan jo printe ut de relevante paragrafene og vise det til dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist som det er, så er det nok ikke så mye du kan gjøre... Men du kan jo spørre om du kan ta deg av henne?? Eller?

jeg tar henne med på turer av og til.. et par ganger i uka mer eller mindre.. kan ikke ta meg av henne mer enn det..

Jeg har vært i en lignende situasjon bare at det gjaldt en katt som ikke hadde det veldig bra. Jeg ringte først mattilsynet og så fikk jeg direkte nummer til de lokale i dyrevernsnemda. Da sa jeg at jeg ville være anonym, og at de måtte sjekke forholdene. Det tok max 1 uke så var de hos naboen min. De fikk råd om hva de skulle gjøre for at katten skulle få det bedre. Katten ble tatt hånd om av eier.

Så det hjelper å si i fra, og jeg mener det er våres plikt når vi synes noe er feil.

Bare forklar situasjonen nøye.

Man får ikke vite hva de gjør, men det er bare å holde utkikk så vet man om det er skjedd forandringer.

Lykke til

ja, jeg har tenkt på dette.. vi "publikum" er jo den beste måten å få bort slike tilfeller.. kanskje de får opp øynene med en liten advarsel.

Dyrevernloven

§ 4. Tilhaldsrom.

Den som eig eller har i si varetekt husdyr, selskapsdyr eller dyr som er haldne i fangenskap på annan måte skal syta for at dyret har fullt tenleg tilhaldsrom der det er stor nok plass, høveleg varmt, nok lys og tilgang på frisk luft m.v., alt etter trongen hjå det einskilde dyreslaget.

Dette tolker jeg dithen at en hund som står ute skal ha tilgang til isolert hundehus.

§ 11. Forbod mot visse måtar å fara fram mot dyr på.

[...]

5. å halda hund varig bunden slik at han får stuttare line enn 10 meter

Hunden skal altså ha line på minst ti meter.

Lov om dyrevern

Du kan jo printe ut de relevante paragrafene og vise det til dem?

ja, det kan jeg jo.. det er tydelig at det er brudd på lover her. takk for link!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville heller ikke solgt til deg. Har selv sittet med usolgte valper noen uker, i tillegg til 3-4 voksne. Aldri mer. Og vi var  to om å dele på jobben.  
    • Kloa til hunden min knakk/løsnet i dag. Han haltet ikke før i dag bare irriterte seg litt men i sta løp han og klarte og løsne den mere og nå er han halt😱 han har lagt seg og vasker ikke på det og oppfører seg normalt så venter til i morgen med dyrlegen men har så vondt i skjela over dette. Noen tips i hva jeg kan gjøre? Har just flyttet og ikke fått med meg noe rens enda 
    • Gode poeng, setter pris på innspill @simira :)!  Jeg forstår utgangspunktet ditt, og hvorfor du tenker det ja - og jeg er ikke uenig rent objektivt sett basert på det jeg har skrevet i innlegget. Jeg mener basert på samtalene jeg har hatt med de, og observasjon av valpen - at det virker som om de har gjort en grei jobb med valpen altså, men litt dessverre snevert i forhold til sosialisering i miljø utenom der valpen er vokset opp og særlig på det å være alene. Noe de selv åpent sier. De skulle absolutt ha trent med den alene ja. De hadde tiltenkt at den skulle bli værende på gården, også ble det ikke slik - dessverre. Den er vane med bilkjøring, kloklipp, børsting, dusj/vask, mennesker som kommer og går på gården etc. Verken valpen eller andre hundene markerte ikke noe på at jeg kom og de var egentlig bare mest gira på at det kom en ny person der. Ingen bjeffing i det hele. Mammahunden på gården var litt skeptisk en liten time før hun ble kompis. Svaret er nok et direkte nei. Derfor må jeg har hunden med på jobb, noe som heldigvis går greit i mitt tilfelle. Tenker en uke der det blir mest meg å hunden på hjemmekontor, dersom hun kommer seg til rette så går vi over i kontor-hund noen mnd der vi jobber sakte over tid med å bli mer selvstendig. Jeg er klar for at hunden blir litt jobb, men på sikt håper jeg at hun blir en grei selvstendig nok hund da jeg også driver litt reising i ny og ne. Har to turer der jeg blir borte totalt to uker resten av året, så håper at denne fasen skal gå greit for henne.  Det er snakk om en schæfer som har brukshund gener ja, men ikke ren bruksschæfer. Har ingen planer om bruk utenom å la henne drive søk for morro. Har hatt store hunder før slik som Bernersennen og labdrador men de har blitt adoptert i voksen alder, og ville derfor høre litt ang det å hente henne inn når jeg ser at hun har litt angst.  Slik det ser ut nå er nok ikke det en mulighet dessverre. Mulig at noe kan ordnes med søsterhunden, men det å ha ansvar for to brukschæfer-valper alene blir kanskje litt ekstremt.
    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...