Gå til innhold
Hundesonen.no

Ny valpe-eier, trenger tips:)


roppis

Recommended Posts

Hei Hei! har lest litt forskjellig på disse sidene, og har fått utrolig mange bra tips! Har også blitt litt skremt her..jeg leste i en tråd ang lufteturer! Der fikk jeg jo nesten helt sjokk, og tenkte bare..hva har jeg gjort! Min lille Rex fant seg kjemperaskt til rette her hos meg, og med meg! Han gikk med bånd og dekken uten å mokke (han bare tok det i mot som om han ikke hadde gjort annet..enda han i virkeligheten hadde gjort ALT annet, ikke gått i bånd, og ikke hatt på seg klær..) Min veninne har en nyydelig liten chihuahua-gutt som Rex elsker å leke med! Men Ibo(chihuuahua'n) han er åtte mnd gammel, og har gått masse lange turer! (ingen pynte-hund, for å si det sånn!) Jeg og Rex har da blitt med de å gått tur oppe i et stoort skogområde her, og kan gå i så mye som en time av gangen! Noen ganger har Rex blitt litt sliten, men da bare setter jeg han i jakka, så han får hvile litt! Mitt problem er jo at vi nesten ikke kan sette oss ned, og stå stille å greier, for Rex må helst være i bevegelse for å holde varmen! Han skjelver som et ospeløv, og når det er ekstra kaldt så piper han! Kanskje derfor han aksepterer dekkenet sitt, for det hjelper han jo å holde varmen! men da synes altså mange her det er feil å la han gå så lange turer? ;) eller? vil jo gjerne bare gjøre det som er best for min lille elskling :lol::P såå..bare send meg litt tips! Gjerne om å få han til å bærsje ute også! Han går på do..men venter helst til vi kommer inn, for der er det varmt å godt å gjøre sitt fornødne! Hmm..vanskelig!

Klemmer fra Tina&Rex :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei Hei! har lest litt forskjellig på disse sidene, og har fått utrolig mange bra tips! Har også blitt litt skremt her..jeg leste i en tråd ang lufteturer! Der fikk jeg jo nesten helt sjokk, og tenkte bare..hva har jeg gjort! Min lille Rex fant seg kjemperaskt til rette her hos meg, og med meg! Han gikk med bånd og dekken uten å mokke (han bare tok det i mot som om han ikke hadde gjort annet..enda han i virkeligheten hadde gjort ALT annet, ikke gått i bånd, og ikke hatt på seg klær..) Min veninne har en nyydelig liten chihuahua-gutt som Rex elsker å leke med! Men Ibo(chihuuahua'n) han er åtte mnd gammel, og har gått masse lange turer! (ingen pynte-hund, for å si det sånn!) Jeg og Rex har da blitt med de å gått tur oppe i et stoort skogområde her, og kan gå i så mye som en time av gangen! Noen ganger har Rex blitt litt sliten, men da bare setter jeg han i jakka, så han får hvile litt! Mitt problem er jo at vi nesten ikke kan sette oss ned, og stå stille å greier, for Rex må helst være i bevegelse for å holde varmen! Han skjelver som et ospeløv, og når det er ekstra kaldt så piper han! Kanskje derfor han aksepterer dekkenet sitt, for det hjelper han jo å holde varmen! men da synes altså mange her det er feil å la han gå så lange turer? :P eller? vil jo gjerne bare gjøre det som er best for min lille elskling :D:P såå..bare send meg litt tips! Gjerne om å få han til å bærsje ute også! Han går på do..men venter helst til vi kommer inn, for der er det varmt å godt å gjøre sitt fornødne! Hmm..vanskelig!

Klemmer fra Tina&Rex :P

Kan vel fint gå så lange turer som han orker bare han har et dekken så han ikke fryser. Er jo så mye fint å velge mellom for en hund av den størrelsen :P

Jeg derimot sliter virkelig med å finne et dekken der halsåpningen er stor nok, og stroppen går helt rundt magen... <_< Og da blir det i tilfelle dystre farger som mørkegrønn, svart eller mørkeblå.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk min Italienske mynde tispe midt i den verste vinterkulden, i desember mnd og den gang bodde vi i nordnorge. Stakkars lille italieneren, rundt 20 minus og ut på do.. det ente med at de aller verste dagene jeg lærte henne og gå på aviser inne, eller går ann med kattedo også. Når dagene ble bedre, men det var fortsatt snø ute,og hun hylte som bare det vist hun ble satt ned , alt for kaldt på potene kan du sjønne, og her er det ikke snakk om overbeskttelse som skapte henne slik altså! nei hun nektet og gå et eneste sted vekk fra huset var det kaldt.. så vi lot henne bruke verandan denne tiden.. siden inne mot veggen var det ikke noe snø. Hun lærte fort at det var ut hun skulle.. da jeg gikk ut ofte med henne, og hver gang hun viste tegn på og være rastløs.

Jeg brukte sånn strikka klær til henne, men hals.. og som satt litt tett innpå kroppen, og et lett dekken over der igjen heller hvis det skulle være ekstra kaldt.

Det er ikke alle italienere som blir 100 % renslige, aila er ikke det enda i alder av 5 år.. men hun gjør stort sett fra seg det som skal ute, men italienske mynder har små blærer og hvis dem blir gående for lenge kan man risikere dem tisser inne. Ellers kan ikke aila klare og gjøre fra seg ute hvis hun er i band, så skal man ha på bånd under luftig.. må det være laaang band.

Ellers tror jeg ikke din italiener har noe vondt av og bli med på tur :P de trenger og komme ut og røre seg.. men blir det rolige turer i band kan det jo hende de fryser mer enn hvis dem springer fritt og kan hoppe og sprette så mye dem vil for og holde seg varme. jeg pakker evt aila inn i jakka mi skulle vi sette oss ned et sted og hun fryser. hehe eller så har jeg med et teppe i ryggsekken hun får rundt seg.. da jeg har en whippet som også helst vil ha et teppe og ligge på :D, hvis vi går lang tur og vi skal sitte en stund.

Så på kalde dager er det nok best og finne et sted hundene kan løpe løs og selv holde varmen, hvis vi eiere helst vil ha masse pauser på turen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...