Gå til innhold
Hundesonen.no

Nye NKK


PsychoLynx

Recommended Posts

Fikk et brev i posten idag ang Nye NKK, medlemskap osv osv. Slik jeg forstår det nå kan jeg ikke lenger være direkte medlem i NKK, men må være medlem via en annen hundeklubb for SÅ å være medlem i NKK og motta Hundesport 10 g i året...

Siden den siste (og eneste) hunden jeg har hatt og vært reg i NKK med, er en schæferhund, har NKK da automatisk tatt valget for meg (eller foreslått et valg som jeg må gå inn å avbryte om jeg ikke godkjenner) og sier jeg ikke fra innen 2. 11 så blir jeg automatisk medlem i Norsk Schæferhundklubb avd. Oslo. Der koster det (etter det jeg forstår) 350 kr, PLUSS at jeg må betale en "grunnavgift" til NKK for å fortsatt motta Hundesport. Eller for å være medlem i NKK. Jeg har ikke funnet ut noe sted hvor mye denne "grunnavgiften" dreier seg om...

Uansett, jeg kan fritt gå inn å velge hvilken klubb jeg vil være medlem i. Problemet mitt da, er 1. jeg har dårlig råd, og kan ikke bare velge en eller annen klubb og håpe at grunnavgiften ikke er stor. 2. jeg har ikke hund, jeg aner ikke hva slags hund jeg skal ha, når jeg får meg ny hund eller om det i det hele tatt er en rasehund, hvilken klubb skal jeg da melde meg inn i? Lokale hundeklubber blir ogsp litt dumt, siden jeg fortsatt ikke har hund, og aldri kommer til å delta på noen arrangement i deres regi.

Er det bare jeg som sliter med dette her?

Jeg har veldig lyst til å fortsatt få Hundesport, som jeg syns er blitt et veldig bra blad. Men er det virkelig sånn at jeg først må velge en klubb å bli medlem av, betale kontigent der, for SÅ å betale til NKK for å få Hundesport? eller har jeg misforstått et sted?

Alternativene om evnt rasehundklubb er ikke så mange, men hva om jeg ender opp med blandingshund? Hvorfor skal jeg da være medlem av en raseklubb?

Jeg vil ha Hundesport jeg... ferdig med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Created
  • Siste svar

Mange hundeklubber, både raseklubber og lokale klubber, tilbyr også noe som kalles for familiemedlem. Denne typen medlemsskap er billigere enn fullt medlem, men om du vil motta Hundesport som fam.medl. er jeg usikker på.

Kan du ikke ta noen tlf. til noen klubber og spørre om det da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er man familiemedlm, så bør jo en annen i familien være hovedmedlem vil jeg tro.

Og hverken jeg eller noen av kattene er medlem der hvis jeg ikke melder meg inn i en raseklubb, og det er jo der dilemmaet mitt ligger. HVILKEN klubb liksom? Jeg vil ikke velge enda jeg, men har kun 1 uke på meg til å velge NOE... Vil jo fortsatt gjerne få hundesport, ha tilgang på Dogweb osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Sånn helt enkelt forklart.

Ja, direkte medl.skap i NKK utgår nå 1/1. Alle hundeeiere som vil drive aktivt i en eller annen organisert hundesport MÅ være medlem et eller annet sted.

NKK kommer til å stå for all medl.registrering, og sentralt derifra går alle regninger på medl.avgifter ut.

Hver enkelt klubb koster da X antall kroner å være med i, og i tillegg til disse klubbkontingentene skal man betale inn en grunnavgift til NKK. Denne grunnavg. betales KUN en gang pr år, uansett om man er med i 1 eller 10 hundeklubber.

Grunnavgiften til NKK er 140,- .

Så hvis det er kun for å få Hundesport (og tilgang til Dogweb) man må være medlem et eller annet sted, vil det selvsagt lønne seg å finne den klubben som har lavest klubbkontingent.

Dessverre er dette noe man må finne ut av selv, og da er det bare å enten surfe rundt på nettet for å finne dette, eller ta en ringerunde til eventuelle klubber.

NKK har sendt ut brev til ganske mange tusen folk i det siste - de som har vært kun medl. av NKK. De har så "gjettet" seg til hvilken/hvilke klubber som kan være aktuelle for nettopp "deg" ved å se på geografi, tidl. rase, etc.

Familiemedl. må selvsagt ha et hovedmedlem i familien (så dette hjelper jo ikke deg stort), og endel klubber vil nok ha fam.medl. uten at de skal betale grunnavgiften til NKK - og da får man ikke delta på det organiserte hundelivet likevel..

Litt kjeitete sånn nå helt i starten, og det er visstnok unikt i hundeverden å organisere det på denne måten, så vi alle venter spent på hvordan det kommer til å gå....

Lykke til i ditt valg!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnavgiften er som tidligere nevnt her 140 kroner.

For enkeltmedlemmer så tar vi i Romsdal Hundeklubb 150 kroner, så våre medlemmer vil få en tilnærmet dobling av avgiften, så vi er redde for at det skal forsvinne enormt med medlemmer.

Men allikevel så er vel vi nå en av norges billigste hundeklubber tror jeg nå, det er ingen i klubben som husker når det sist var endring i kontingenten :D

Så hvis du vil ha et billig alternativ, så er du velkommen til oss

(www.romsdalhundeklubb.no)

Det var dagens reklame :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva skal vi som allerede er medlemm i både raseklubb og hundeklubb gjøre? Melde oss inn på nytt?

Du vil få sammen med neste Hundesport en faktura med medlemskort (tror jeg) med følgende:

NKK Grunnkontingent

Medlemskap Raseklubb

Medlemskap Hundeklubb

Dette forutsatt at du er registrert med likt navn på alle klubber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha..da skjønnner vi det! :D Men vi er registrert på pappas navn i NKK og raseklubben, men den lokale hundeklubben står i mitt navn..

Hva synns dere forresten om det nye NKK? Hva med de nye spaltene for raseklubbene?

Jeg trur det blir bra, de forandringene hundesport har gjenomgått til nå har jo gjort bladet mye bedre, så hvorfor ikke klubbspaltene også. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få sammen med neste Hundesport en faktura med medlemskort (tror jeg) med følgende:

NKK Grunnkontingent

Medlemskap Raseklubb

Medlemskap Hundeklubb

Dette forutsatt at du er registrert med likt navn på alle klubber.

.. så om jeg ikke har misforstått helt, så vil dette faktisk innebærer MINDRE utgifter til kontingenter for oss som er medlemmer i flere klubber :D. Juhuuu !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

buhund-jenta - husk da på at dere vil da være nødt til å betale TO grunnkontingenter til NKK, hvis dere ikke endrer det slik at det er samme person som står som eier til hunden + i hundeklubben(e).

Ang. klubbspaltene - så blir de jo borte. Synes det er helt greit, da det jo ikke sto stort annet enn en værrapport og utst.resultater i dem likevel..

Jeg synes det nye hundesport har blitt så "blekt" jeg, litt sånn dus og trist på en måte.. Men egentlig spiller det jo ingen som helst rolle hvordan det ser ut, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, Donnygutten, vil selvsagt også få din regning i samme blad.

Det samme som meg som er medl. av raseklubb + en dressurklubb her i Oslo. Jeg har heller ikke fått noe brev fra NKK - da jeg allerede er "registrert" som medlem i et par klubber. Det er kun de som IKKE har vært medlem av noen steds- eller raseklubber som har blitt kontaktet nå. De hadde jo ellers bare blitt strøket - da de ikke "tilhører" noe sted.. Så derfor har NKK sendt brev til dem og foreslått "nære"klubber som de kan være medlemmer av.

På din regning vil det da stå grunnavgiften til NKK (140,-)+ kontingenten til Sunnmøre Hundeklubb.

Det som blir interessant å høre nå er jo hvor mange raseklubber som har satt NED sin egen kontingent - for å kompansere det at de sparer rundt 100,- pr år pr medlem ved at de slipper å betale samarbeidsavgift + evt abonnement av Hundesport til NKK..

Noen klubber ser nok sitt snitt til å beholde sin kontingent, og derved tjene godt på hvert enkelt medlem.. Samtidig som medlemmet da får 140,- mer pr år og betale.

Så Siri - hvor mye billigere det blir for deg (og meg) kommer helt an på hva klubbene vi er medlemmer av har bestemt seg for.. Heldigvis sitter jeg i styret i NBCK, så vi senket vår medl.avgift fra 250,- til 150,- på generalforsamlingen i år pga ovennevnte summer som vi slipper å betale til NKK.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så Siri - hvor mye billigere det blir for deg (og meg) kommer helt an på hva klubbene vi er medlemmer av har bestemt seg for.. Heldigvis sitter jeg i styret i NBCK, så vi senket vår medl.avgift fra 250,- til 150,- på generalforsamlingen i år pga ovennevnte summer som vi slipper å betale til NKK.

Susanne

Nå sitter jeg ikke lenger i styret i briardklubben, men som ivrig deltaker på generalforsamlingen var også jeg med på å senke medlemskontingenten til 140,- ...tror jeg det ble :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

NESK(Norsk Engelsk Setter Klubb) har visst en medlemsavgift pålydende 400,- om jeg ikke mistolket alt. Vel gikk inn på nkk.no/medlem og endret medlemsskapet mitt til NESK, håper det ikke blir mer enn 400,- nå, fordi det ikke er jeg som betaler regningene og fordi jeg vurderer og begynne og abonnere på et annet blad også..

Vel, jeg venter i spenning på om jeg har fortsått alt riktig.Svaret finner jeg i neste hundesport <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, Donnygutten, vil selvsagt også få din regning i samme blad.

Det samme som meg som er medl. av raseklubb + en dressurklubb her i Oslo. Jeg har heller ikke fått noe brev fra NKK - da jeg allerede er "registrert" som medlem i et par klubber. Det er kun de som IKKE har vært medlem av noen steds- eller raseklubber som har blitt kontaktet nå. De hadde jo ellers bare blitt strøket - da de ikke "tilhører" noe sted.. Så derfor har NKK sendt brev til dem og foreslått "nære"klubber som de kan være medlemmer av.

På din regning vil det da stå grunnavgiften til NKK (140,-)+ kontingenten til Sunnmøre Hundeklubb.

Det som blir interessant å høre nå er jo hvor mange raseklubber som har satt NED sin egen kontingent - for å kompansere det at de sparer rundt 100,- pr år pr medlem ved at de slipper å betale samarbeidsavgift + evt abonnement av Hundesport til NKK..

Noen klubber ser nok sitt snitt til å beholde sin kontingent, og derved tjene godt på hvert enkelt medlem.. Samtidig som medlemmet da får 140,- mer pr år og betale.

Så Siri - hvor mye billigere det blir for deg (og meg) kommer helt an på hva klubbene vi er medlemmer av har bestemt seg for.. Heldigvis sitter jeg i styret i NBCK, så vi senket vår medl.avgift fra 250,- til 150,- på generalforsamlingen i år pga ovennevnte summer som vi slipper å betale til NKK.

Susanne

men jeg får ikke hundesport.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk tildelt stovner hundeklubb, kontigentet var på 250kr + 140kr til nkk da er pris økningen for å motta hundesport 120kr!

Jeg har medlemskap fram til april 2007 så jeg syns det er litt vel drøyt at jeg må betale ny kontigent til nkk 1 januar 07!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...