Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund for første gang!


Helenee

Recommended Posts

Guest Just me!!

Du har vel satt deg inn i hundehold, stell av hund osv? Det er jo nesten et must når du skal ha hund! Har dårlig tid nå, så rekker ikke ramse opp noen ting men kanskje noen andre skriver her.

Syns ikke noe særlig om hundeveske, spesielt ikke når jeg ser du skal ha dachs (?). Det er da ikke nødvendig for dem vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev en link på en annen side engang, så kanskje du forstår det litt bedre..:(

Hundeveske=Dyreplaging?

Har hørt veldig mange forskjellige meninger om hundevesker. Mange sier at det bare er tull å pynte på bikkja osv. Noen sier at det tilogmed er dyreplaging. For hunden har jo bein til å gå på?! Men så kommer det til dette her da! At jeg tar med den lille valpen min på 9 uker til byen imorgen, for miljøtilvenning. Og jeg har hørt at det ikke er så bra at valpene går så veldig langt om gangen. Jeg spurte oppdretteren min og hun sa at det var bedre å bære den i hundeveske enn under armen. Så jeg lurte, blir det for dumt hvis jeg bærer valpen rundt i veska? Den skal jo selfølgelig få lov til å gå å! Men tenkte kanskje at det er litt lurt for har tenkt å gi den litt miljøtilvenning, og jeg er veldig redd for at den skal bli skremt av noe. Og da burde det vel være bedre at den kan se på folk å sånn i veska. Tror kanskje den føler seg litt tryggere da. For da slipper småunger å folk å klappe den uten å spør. Er så overnervøs :D Hva er deres mening om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Aha, da forstår jeg :D Tenkte du mente mer sånn moteaktig, hehe. Når jeg hadde med meg Archie til byen for første gang tasset vi bare rolig rundt, uten å stresse. Bar han hvis han ble sliten, eller vi satte oss ned. Men nå var/er Archie større enn rasen din og da :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Mulig det kanskje kan bli et lite sjokk for valpen. Min Archie greide seg bra, men han er en veldig folkekjær hund som er nysgjerrig på alt. Altså, nysgjerrigheten tok overhånd og han ble ikke redd :-) Kan hende valpen din burde hatt en mer gradvis tilvenning når den ikke har vært utenfor huset før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev en link på en annen side engang, så kanskje du forstår det litt bedre..:(

Hundeveske=Dyreplaging?

Har hørt veldig mange forskjellige meninger om hundevesker. Mange sier at det bare er tull å pynte på bikkja osv. Noen sier at det tilogmed er dyreplaging. For hunden har jo bein til å gå på?! Men så kommer det til dette her da! At jeg tar med den lille valpen min på 9 uker til byen imorgen, for miljøtilvenning. Og jeg har hørt at det ikke er så bra at valpene går så veldig langt om gangen. Jeg spurte oppdretteren min og hun sa at det var bedre å bære den i hundeveske enn under armen. Så jeg lurte, blir det for dumt hvis jeg bærer valpen rundt i veska? Den skal jo selfølgelig få lov til å gå å! Men tenkte kanskje at det er litt lurt for har tenkt å gi den litt miljøtilvenning, og jeg er veldig redd for at den skal bli skremt av noe. Og da burde det vel være bedre at den kan se på folk å sånn i veska. Tror kanskje den føler seg litt tryggere da. For da slipper småunger å folk å klappe den uten å spør. Er så overnervøs :D Hva er deres mening om dette?

Jeg ville definitivt foretrukket å heller BÆRE valpen enn å ha den i en veske. Valpen trenger din nærhet, og det får den ikke dersom du bærer den i en veske.

Men altså: du har ikke tenkt å ta med en 9 uker gammel valp på bytur ? Det en så liten valp trenger er ro og tid til å venne seg til sin nye familie og nye omgivelser i ro og fred. Jeg ville ventet noen uker før jeg dro den med på bytur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Er ikke så mye å sosialisere seg med her, bor midt oppi skogen!:D Men jeg kan jo ta den med på noen små turer rundt oppi her da:) Oppdretteren min sa at det var lurt å ta den med på å hilse på folk ganske fort, sånn at den ikke ble skeptisk og sånn ovenfor andre folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Er ikke så mye å sosialisere seg med her, bor midt oppi skogen!:( Men jeg kan jo ta den med på noen små turer rundt oppi her da:) Oppdretteren min sa at det var lurt å ta den med på å hilse på folk ganske fort, sånn at den ikke ble skeptisk og sånn ovenfor andre folk.

Hei! Jeg forstår tanken din. Jeg kjøpte en veske til min kommende chi for jeg skulle egentlig importere ifra Danmark og med en slik veske kunne jeg sno meg unna regelverket litt :D Vel, til saken.. Jeg brukte vesken på Tia de første mnd jeg hadde henne:

1. Jeg bodde ikke særlig sentralt og for å komme meg rundt var det veldig praktisk med veske på buss ol.

2. Når jeg dro på besøk (spesielt til småbarnsfamilier) så fikk hunden et fristed, noe som er svært viktig for en valp som trenger mye hvile og ro. I vesken skulle ingen røre henne, noe jeg sa klart ifra til alle.

3. Tia sov 17-20 timer i døgnet i begynnelsen og jeg forstyrret ikke søvnen hennes ved hjelp av vesken.

MEN! Jeg har aldri tatt med Tia på shopping ol i veske, DET er dyreplageri. Men for meg var vesken (legg merke til VAR da Tia nå er 10 mnd og ikke 10 uker..) et bærbart fri-sted og seng.

-Og nei, min hund ble hverken asosial eller fikk dårlig ben og vev-masse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bar heller Freya inntil meg. Var det kaldt bar jeg henne inni jakken min. Følte jeg hadde bedre kontroll på hvordan hun reagerte samt at hun fikk nærhet.

Nå er det vel forskjell på by og by også da, men hva med å invitere folk (gjerne med hunder) til dere hyppig istedenfor å dra hunden inn til byen for sosialisering? Sjekk om det er noen hundeklubber eller lignende som har treffkvelder i nærheten og ta dere noen turer dit.

Lykke til uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri sagt at det blir shopping! Jeg skal ta henne med til hundeparken, kanskje en time eller noe, så er det rett hjem igjen. Og jeg må også ta buss for å komme meg litt vekk, og da er det veldig greit å ha veske hvis ikke kan jeg ikke ta med meg hunden. Og jeg skal ikke bruke den lenge. Kanskje til ho er 3 måneder eller noe sånn, og hun skal jo absolutt IKKE ligge oppi der flere timer av gangen

Jeg bar heller Freya inntil meg. Var det kaldt bar jeg henne inni jakken min. Følte jeg hadde bedre kontroll på hvordan hun reagerte samt at hun fikk nærhet.

Nå er det vel forskjell på by og by også da, men hva med å invitere folk (gjerne med hunder) til dere hyppig istedenfor å dra hunden inn til byen for sosialisering? Sjekk om det er noen hundeklubber eller lignende som har treffkvelder i nærheten og ta dere noen turer dit.

Lykke til uansett :D

Det er dårlig med hundeklubber og sånne sosiale ting her ;) men det med å invitere noen med meg hjem var ganske lurt! :( takk:)

Mod: dobbelpost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har da aldri sagt at det blir shopping! Jeg skal ta henne med til hundeparken, kanskje en time eller noe, så er det rett hjem igjen. Og jeg må også ta buss for å komme meg litt vekk, og da er det veldig greit å ha veske hvis ikke kan jeg ikke ta med meg hunden. Og jeg skal ikke bruke den lenge. Kanskje til ho er 3 måneder eller noe sånn, og hun skal jo absolutt IKKE ligge oppi der flere timer av gangen

Det er dårlig med hundeklubber og sånne sosiale ting her ;) men det med å invitere noen med meg hjem var ganske lurt! :( takk:)

Mod: dobbelpost

Ta det med ro, jeg mente at det er dyreplageri :rolleyes: Ikke det å ha hunden i vesken for dens egen del :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! Det er skummelt å være ny hundeeier. Jeg har selv hatt min valp litt over en måned så jeg kan kjenne igjen den nervøse følelsen :D

Har lyst til å råde deg til to ting: Ikke vær redd for å ta valpen med på alt mulig. Alt i små doser riktignok. Min lille har vært med på masse den siste måneden og hun er gått fra dårlig sosialisert nervøs valp. Til nesten vanlig valp. (Og hun ble kastet rett inn i storby stakkar, men de tåler endel).

Det andre er å være selvsikker.Hvis jeg nøler et sekund merker valpen det. Nå later jeg som om jeg vet best til og med nårjeg ikke har peil. Og det funker :(

Du har mye gøy foran deg! Og ikke vær stressa, du klarer det sikkert veldig bra! Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde valp hadde jeg ikke veske, tror ikke den var oppfunnet, hehe.

Er noen år siden-

Den ble bært inni jakka, vi satt å hvilte rundt forbi.

Den var hjemme de første dagene, bare tisset i hagen og fikk romstere inne.

Fikk besøk, men når den sov fikk ingen vekke den!

Den ble en trygg hund som fort ble sosial og vant med buss, byturer osv.

Men den var redd bilene i den lille gata jeg bodde i starten, men gradvis tilvenning så gikk det kjempe bra!

Lurt å venne hunden fort til å ligge på gulvet under setet på bussen, den får bedre selvtillitt enn om den hele tiden er på fanget. Men la den sitte på fanget de flrste gangene da, da er den jo baby!

Daks er så søte!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror ikke du trenger å være så bekymret. Hvis du er rolig, stoler nok valpen på deg. Men valper blir veldig fort slitene, og de klarer ikke å vite når de er slitene, spesiellt i lek med andre hunder, så la valpen få hvile! :lol: Vi vil veldig gjerne se bilder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet valpen min på Onsdag:D Gruer meg litt siden jeg aldri har hatt hund før. Er det noe jeg må huske på? Og hvordan jeg skal lære den opps osv?:) Bare kom med råd!:P Og, synes dere det er dyreplaging med hundeveske?=P

Det er viktig å begynne øvingen mot sturenhet med en gang altså å ta hunden rett i hagen etter måltid,leking,soving og vanndrikking...og gradvis øve til litt og litt lengre tur... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...