Gå til innhold
Hundesonen.no

valpepels


Turnip

Recommended Posts

Mike er litt over 7 måneder nå, og har den gode tykke valpepelsen i god behold, søstra hans mistet den for over 1 månede siden, men hun er enn mer "innehund" eller hva jeg skal kalle det, Mike er jo ute nesten hele tiden, kan det ha noe med det å gjøre?

regner nesten ikke med at han kommer til å felle pelsen før neste vår. Men det hindrer jo ustillinger.. kan jo ikke stille ut en cocker på 1 år med valpepels :D

Når er det vanlig at dem skal miste pelsen??

Silje & Mike

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter erfaring med to hunder, som begge er mye ute. Så mistet begge valpepelsen når de var rundt året, men de skal begynne i 7 måneders alderen :D så den skal vel begynne å miste den nå. håpe det var til hjelp :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er rundt 7 mnd. alderen at Cockeren "slipper" valpepelsen. Har du prøvd å nappe i den for å se om den sitter skikkelig fast? Om den sitter helt fast ville jeg ventet litt, men om den slipper taket når du napper i den, ville jeg prøvd å dra en Sprattskam eller en annen tett kam gjennom pelsen for å prøve å dra av mest mulig ull. Cockere mister sjelden ulla av seg selv, du må nok hjelpe til med napping og kamming. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får av et hårstrå i ny og ne, jeg børster gjennom han hver dag pga han har så mye pels som floker seg lett. Men når jeg børster han med en fin kam, så kommer det litt av, men er lite... Passet en annen cocker av opdretteren min for et par uker siden, og hun hadde den underulla som lett gikk av når jeg gikk gjennom pelsen hennes. men hun var 17 måneder også da.

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er så lenge til pelsen hans slipper taket, siden det kommer av litt hår nå. Når du kjenner at pelsen slipper lettere så kan en tett kam (spratts nr. 73 er genial) med et gummistrikk surret rundt taggene dra av masse hår (jo mer du får nappet av uten å bruke trimmekniv eller coat-king, jo penere vil ryggpelsen hans bli). Men vent til pelsen slipper litt lettere så skal du se at det gjemmer seg en nydelig voksenpels under all ulla. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er også helt normalt at gutta' er litt tregere enn jentene.. (Som ellers i livet, ikke sant?? :P )

Ofte opplever man at den store røytingen kommer i sammenheng med første kjønnsmodning - og tisper får jo ofte sin løpetid tidligere enn guttene begynner med sine guttete ting.

Dette kan man ofte også se på det mentale planet - hannene er valper lengre tid enn tispene.

Rasemessig varierer det sikkert masse når det er normalt å skifte pels - min rase har ofte full valpepels til de er rundt året, og DA begynner voksne hår å bli mer eller mindre synlige.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...