Gå til innhold
Hundesonen.no

Trekkbelte..


Lemen

Recommended Posts

Nå som vinteren nærmer seg har jeg tenkt å investere i et trekkbelte, men hvilket?

Jeg ser at Baggen refleks har fått gode anmeldelser, og at det følger med lårremmer som skal holde beltet på plass, det virker veldig kjekt.. tror jeg. Men er det det?

Jeg har hatt en ryggskade som tidevis kan plage meg og jeg er derfor ute etter et virkelig solid og bra trekkbelte.. som ikke glir opp i ryggen. Jeg har ikke brukt trekkbelte før så det er første gangen for meg og Sophus, men han elsker å dra, så beltet og jeg må regne med noen noen ordentlige rykk er jeg redd.. :rolleyes:

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har baggen (x2-strikk og hoftestropper), og har brukt det når jeg har snørekjørt med alt fra litt daff engelsksetter til 3 godt trente alaska huskyer...og jeg må si at det er det beste beltet jeg noen gang har brukt! Det er mykt og trykket fordeler seg gjevnt i forhold til på mange andre belter. Ikke minst så holder det seg på plass med hoftestroppene.

Jeg har hatt noen turer med "vanlige" belter som havner opp under armene når man tryner... og med to-tre huskyer forran i strikklina så blir man for det første dratt veeeldig mange meter bortover før en kanskje greier å stable seg sånn noenlunde på skiene igjen, men det er ikke lett når en må skyve beltet ned samtidig som en holder seg fast i noe slik at en ikke blir dratt bortover på nytt igjen... Baggenbeltet har forenklet det hele!:D

Mailin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baggenbeltet er virklig verdt prisen. Har et selv (det med taske på), og det er både godt å ha i ryggen, og siden strikken sitter i beltet så virker det mye mer vennlig mot ryggen enn disse vanlige beltene. Har tre hunder koplet til i det, og selv om de virkelig legger seg i selene, så synes jeg ikke ryggen belastes veldig. Vil anbefale stropper, for å forhindre det å gli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt kennelbeltet i årevis, og det vil jeg virkelig ikke anbefale. Det sklir opp til midt på livet, i tillegg til at strammebåndene slakkes når man går. Kroken er for lite bøyd, men jeg kjøpte en annen type og satte på og da gikk det bedre. Har et kennelbelte med vesker bak, også, men når det vandrer opp blir det så bredt at det skjærer inn i ribbena. Til gubben er det passe.

Neste gang blir det baggen på meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på å anbefaler Baggen beltet, men med stropper. Det har ikke jeg, men skulle gjerne hatt det... :D

Enig i at strikken i beltet er super, da kan man bruke hva som helst av bånd. Dessuten liker jeg hurtigutløseren til Baggen mye bedre enn krokene som er på mange andre belter. Refeks er også et stort pluss, og det er godt polstret.

Supert belte som varer lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott med tilbakemeldinger! :D

Da blir det Baggen refleks belte på meg, dvs når lommeboka tillater det.. :rolleyes:

Men hva slags strikk eller line bruker dere da? Hva er mest praktisk, en lang "vanlig" line eller en med fjæring..? Jeg er ikke helt stø på ski og kommer nok til å bruke trekkbelte til vanlige gåturer i starten slik at jeg blir vant til beltet. Hva er vanlig lengde på lina og hva gir mest eller minst kontroll.. (Jeg er helt ny på trekkbelte fronten, så jeg spør ut fra hva jeg vet om det ..og det er ikke stort.. :( )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Kjempeflott med tilbakemeldinger! :P

Da blir det Baggen refleks belte på meg, dvs når lommeboka tillater det.. :rolleyes:

Men hva slags strikk eller line bruker dere da? Hva er mest praktisk, en lang "vanlig" line eller en med fjæring..? Jeg er ikke helt stø på ski og kommer nok til å bruke trekkbelte til vanlige gåturer i starten slik at jeg blir vant til beltet. Hva er vanlig lengde på lina og hva gir mest eller minst kontroll.. (Jeg er helt ny på trekkbelte fronten, så jeg spør ut fra hva jeg vet om det ..og det er ikke stort.. :P )

Jeg har ikke prøvd Baggen, men hadde lommeboka vært enig hadde jeg nok kjøpt det. Jeg har et vanelig lærbelte, funker jo forsovet greit, men det sklir opp. Men det jeg faktisk syns er mest behagelig å snørekjøre med er sekk! Har du en middels-stor anatomisk ryggsekk (jeg har en 60 liter som er veldig behagelig, den større blir litt mye å gidde å dra på). Fest strikklina rett i hoftebelte og du har belastningen fordelt jevnt over hele ryggen. Ikke noe vonde rykk og skjeve belastninger. Men det er jo selvfølgelig litt kjedelig å skulle drasse med seg en ryggsekk (selv om den er tom) hver gang man skal snørekjøre da. Men et greit anternativ som er skånsomt for ryggen.

Line med strikk er helt klart best. Det avlaster rykk for både deg og hunder. Jeg foretrekker å ikke ha lina så veldig lang, men hunden må jo kommet godt fremfor skituppene dine. Jeg har desverre ikke noen strikk akkurat her så jeg kan måle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...Har du en middels-stor anatomisk ryggsekk (jeg har en 60 liter som er veldig behagelig, den større blir litt mye å gidde å dra på). Fest strikklina rett i hoftebelte og du har belastningen fordelt jevnt over hele ryggen. Ikke noe vonde rykk og skjeve belastninger. Men det er jo selvfølgelig litt kjedelig å skulle drasse med seg en ryggsekk (selv om den er tom) hver gang man skal snørekjøre da. Men et greit anternativ som er skånsomt for ryggen.

Line med strikk er helt klart best. Det avlaster rykk for både deg og hunder. Jeg foretrekker å ikke ha lina så veldig lang, men hunden må jo kommet godt fremfor skituppene dine. Jeg har desverre ikke noen strikk akkurat her så jeg kan måle.

Takk for tips! Ryggsekk hadde jeg ikke tenkt på. :P Det tror jeg jammen jeg skal prøve ut.

Pga ryggskaden er jeg skeptisk til kun lærbelte, det tror jeg ikke jeg tar sjangsen på.

Nå nærmer det seg uansett jul så jeg satser på at julenissen har med seg et baggen belte, og en passende strikkline til meg.. Jeg krysser i allefall fingerene for det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På baggenbeltet er det strikk i selve beltet, så der kan du feste ei hvilken som helst line/bånd. Jeg bruker den lina som fulgte med beltet. Den er vel rundt 2m lang tror jeg (ikke strikk) og dermed kommer hunden seg langt nok forran skiene mine, samtidig som jeg føler at jeg har kontroll. Har prøvd å snørekjøre med lengre line, men det ble litt for mye å hanke inn når det var nødvendig. Du kan sikkert ha strikkline i baggenbeltet også (blir dobbelt strikk, hehe;) ), men jeg synes at det er tyngre å hanke inn hunden i en strikkline enn i vanlig. Det er nok en smakssak. Er veldig greit at strikken er i selve beltet, for da trenger man ikke å huske på strikklina i tillegg, bare man har ei vanlig line/bånd;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...