Gå til innhold
Hundesonen.no

Rosiner og druer!

Minadachs

Recommended Posts

Skrevet

Hunden min elsker druer og rosiner. Helt til en dag mamma leste en liten notis i hundesport. Etter den dagen har hun ikke fått noe mer av det. Det stod at om hunden får i seg dette, kunne den få nyresvikt. Huff, så dette ble vi jo skremt av, så skulle bare si ifra til de av dere som gir dette av og til. Så obs obs ! Bedre føre var!

Skrevet

Hunden min elsker druer og rosiner. Helt til en dag mamma leste en liten notis i hundesport. Etter den dagen har hun ikke fått noe mer av det. Det stod at om hunden får i seg dette, kunne den få nyresvikt. Huff, så dette ble vi jo skremt av, så skulle bare si ifra til de av dere som gir dette av og til. Så obs obs ! Bedre føre var!

Håper da inderlig ikke dette stemmer da alle mine hunder har spist druer, eple, nøtter, rosiner og alskens grønnsaker i massevis.. :D

Vet du om dette er dokumentert noen plass? Ville trodd at dersom det var tilfelle så ville det være mer allment kjent?

Skrevet

Håper da inderlig ikke dette stemmer da alle mine hunder har spist druer, eple, nøtter, rosiner og alskens grønnsaker i massevis.. :D

Vet du om dette er dokumentert noen plass? Ville trodd at dersom det var tilfelle så ville det være mer allment kjent?

Det var ett tilfelle av en hund som hadde spist mange rosiner, og fikk akkutt nyresvikt. Den døde av skadene, og det gikk visst ganske fort! Dette er veldig skummelt. Tro meg, hunden min spiste også rosiner og druer og det som er. Men nå er jeg streng på det!

Skrevet

Det var ett tilfelle av en hund som hadde spist mange rosiner, og fikk akkutt nyresvikt. Den døde av skadene, og det gikk visst ganske fort! Dette er veldig skummelt. Tro meg, hunden min spiste også rosiner og druer og det som er. Men nå er jeg streng på det!

Det skjønner jeg godt! :D

Men er det sånn at det er dokumentert at dette gjelder hunder generelt, eller kan det hende at denne hunden var predisponert for nyresvikt?

Skrevet

Det er dokumentert at druer og rosiner er giftig for hund, men jeg finner ikke noen god link å vise til her og nå.

Ok..skal se om jeg finner noe om det også! Som sagt er det første gang jeg hører dette..litt skummelt om det faktisk er tilfelle! :unsure:

Skrevet

http://www.aspca.org/site/DocServer/McKnig...pdf?docID=3782

En faksimile fra Vetenary Technician.

Det skal tydeligvis mer til enn bare en drue av og til, men de lærde er ikke helt enige om hva som fører til sykdom, fellesnevneren er at det heter druer.

Husker i sin tid at den amerikanske kennelklubben hadde en notis på fremsiden om at rosiner var skadelig for hund, etter at det var mange dødsfall fordi så mange amerikanere brukte rosiner på trening.

Skrevet

Joda joda, det skal nok noen druer og rosiner til før det faktisk skjer noe, men alltid vær besvisst på det. Jeg hadde nok alldri visst om det om jeg faktisk ikke hadde lest det. Og det stod at hunden hadde spist en hel pakke med rosiner. Så hmm, veit ikke hvor mye som skal til altså. Men huff, høres skrekkelig ut når noen mister hunden sin bare pga. en liten rodin eller drue liksom :S

Skrevet

Gamle hunden min spiste i sin levetid på 14 år det meste av det som er giftig for hunder har jeg funnet ut; Druer, rosiner, sterk mat, løk, hvitløk, eplekjerner (spesielt eplekjerner, hun elsket de, spiste sikkert nærmere hundre av de i året), sjokolade, salte chips, rå fisk og ja, øl (selv om alkoholen ikke er direkte giftig, den hemmer nervesystemet, men det gjør den på meg også om jeg drikker nok!) :D

Under at hun levde så lenge egentlig. Sunn og sprek var hun til siste åndedrag også.

Tror jeg skal være litt mer obs på hva nestemann spiser dog... :D

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...