Gå til innhold
Hundesonen.no

Bakpartskontroll.


MarieR

Recommended Posts

Hosthost.. hvordan trener man bakpartskontroll egentli a? :)

Hørt så mye skryt om det når det gjelder fot-øvelsene osv at det må nesten jobbes litt med her også, i og med at det er akkurat fot vi sliter med...

Men hvordan det trenes, eller hva det i det hele tatt er, har jeg ikke fått med meg enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan begynne med å lære hunden i en kommando på å rygge. Tror dette er lettest hvis du bruker en klikker eller noe sånt, slik at du får belønnet veldig presist.

Når du har hunden i front og beveger deg mot den, vil den rygge. Da roper du bra (evt. klikker) og belønner. Forsett slik til hunden gjør det frivillig. Da sier du samtidig f.eks. "rygge!". Etterhvert tar du hunden inn på plass, stiller deg slik at hunden er mellom deg og en vegg, begynner å bevge deg bakover samtidig som du kommanderer hunden til å rygge.

En annen metode å få inn kommandoordet på, er å kaste godbiter under f.eks et bord. Da vil hunden først bevge seg under bordet, spise godbiten og deretter rygge ut igjen. Her kan man rode (evt. klikke) og belønne hunden. Her legger kommandoordet på når hunden har en viss anelse som hva dere driver med.

Etter en god stund er det kjekt å f.eks bruke i venstrevendinger. Altså: du vender til venstre og rygger deretter 3-4 skritt. På den måten får du en hun som bevisst flytter bakbeina i vendinger, og vendingene blir dermed ryddige å se på.

2 forslag fra meg i hverfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går mot henne og belønner i det sekundet hun beveger en fot? Dersom du går mot henne når hun sitter vil hun jo reise seg?

Da må jeg skyve henne med beina først... Så kanskje reiser hu seg. Jeg har innsitt foran på henne, så hun sitter selv om jeg står klin inntil henne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må jeg skyve henne med beina først... Så kanskje reiser hu seg. Jeg har innsitt foran på henne, så hun sitter selv om jeg står klin inntil henne...

Stå mellom noe sånn at hunden ikke kommer rundt deg, og ikke ut på baksiden.. Dvs stå litt ut fra en vegg (med ryggen til) og mellom bokhylla og tv'n eller noe, så hunden ikke kan gå rundt, eller ut på baksiden. Stå med bena fra hverandre, legg en godbit mellom bena, litt bak deg (inn mot veggen), og gi vær så god. Hunden går da mellom bena dine for å ta godbiten, og er dermed nødt til å rygge ut igjen, og vips! en frivillig rygg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg syns det er kjekt å shape inn rygging. Også tar du med hunden inntill en vegg etter hvert og deretter shaper det step by step. Lær hunden å rygge i hjørner og ved rette vegger. Etter hvert prøver du å rygge vekk fra veggen :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. og hva når bisken rygger -skjevt som blomsterfinn på homobar?

Er lurt å først shape inn rygging, for å lære hunden å bruke bakbena. Så tar du den i utgangs-stilling og shaper frem et steg bakover til å begynne med. Jeg hadde kun belønnet de rette ;) Men står du tett inntill en vegg i begynnelsen vil ikke hunden ha mulighet til å rygge skjevt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...