Gå til innhold
Hundesonen.no

mat igjen

Anettex

Recommended Posts

Spiser ikke Ero i løpet av en halv time så tar jeg vekk maten og han får ikke før neste måltid. Vi har to faste måltider om dagen. Spiser han ikke det måltidet får han tilbud om det til neste måltid. Kaster ikke tørrfor så lenge den ikke har stått veldig lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har aldri hatt fastemåltider til hunden selv om jeg burde.. så han er vandt med at han får spise når han selv er sulten.... men spiser han ikke så mye på en dag.. er det da greit å la han få samme maten neste dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også spare maten i ett døgn - men ikke noe mer enn det. Men det gjelder oppbløtt tørrfôr kanskje med noe annet godt oppi (middagsrester, boksmat etc).

Helt tørt tørrfôr ville jeg ikke vært redd for å tilby dag etter dag. Fôrtønnene som tørrfôre ligger i er ikke luft-tette de heller, så tørrfôr tåler nok en stund...

Men det er ikke noe tema her hjemme, da - her er det aldri en smule igjen i noen av skålene..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Oppbløtt for bør man oppbevare kjølig hvis det skal holde noe serlig uten å bli surt, men uoppbløtt tørrfor kan jo stå leenge. Tenk på hvor lenge du har en åpna tørrforsekk... ellers får ikke hunden min mer enn ca. 10 min å spise opp maten på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Susanne sier her er det aldri igjen en liten smule av maten.

MEN vi hadde en ernæringspesialtist (utdannet) på skolen som hadde foredrag og hun sa at man skulle være forsiktig med å servere tørrfor som har stått oppbløtt for lenge.

For det første så kan det bli harskt og for det andre så oksyderer noe av innholdet i maten dersom det står for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir hunden 10min. til å spise maten sin, blir den ikke spist helles den tilbake i forbøtta så den ikke mister smaken, så er det samme fôring til neste måltid. Evt. dobbelt fôring da jeg har en tynn hund som trenger det han får i seg av mat. Mens den andre hunden får kun riktig rasjon 2xdaglig, dette fordi hunden ikke må legge på seg for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
    • Jeg er ganske forelska om dagen 😂❤️    Vi har jo 3 tisper også - Utrolig morsomme og herlige vesen! Men hannhund er virkelig noe for seg selv! ❤️   Nils hadde en strålende valpekarriere, til helga skal han til Nkk Sandefjord og prøve seg som junior - Vi er forberedt på at alt kan skje 😂
    • Jeg har jo vært inne på tanken, særlig nå i perioden jeg ikke fikk lekt med han. Men i utgangspunktet bør det være mer enn nok. I tillegg til korte lufteturer er han en time i skogen ila formiddagen, og får en økt eller to med spor/lydighet/felt/rundering ila ettermiddagen/kvelden. Jeg har sluttet med all trening inne fordi det tydelig bygger stress, men han bør ikke være understimulert totalt sett. Mellom øktene får han også mye ro og søvn
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...