Gå til innhold
Hundesonen.no

Med snuten i bakken


Mocca-mor

Recommended Posts

I dag har den vesle strihårete dachsen til foreldrene mine prøvd seg på blodspor. Hun nærmer seg seks måneder og har kraftig jaktinnstinkt. Hun stikker av for å være los stadig vekk, så her må man stort sett ha båndet på. Når vi ikke har det, må vi være forberedt på en løpetur. Og det blir det stort sett. Men ferskspor er én ting, ville den svarte snuten også følge et blodspor? I dag fikk hun sjansen til å prøve for første gang, med eget sporutstyr på (skinn-sporsele og langline) og pappa som fører. Hun snuste både her og der. Hun måtte holdes igjen og styres litt, men hun fant sporet til tider og nådde målet - ett råddyrbein. Men, i motsetning til min ett og ett halvt år gamle dachs som tygger dem så det knaser, syntes hun ikke noe om det. "Benet er stort og hårete! Æsj, nei det vil jeg ikke ha!" tenkte hun kanskje etter sitt første forsøk som ettersøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he, for en belønning tenkte dere sikkert. Men faktisk er det veldig forskjellig fra hund til hund, det kan være siden hun er ung ennå at det ikke faller helt i smak, eller så kan hun bare rett og slett ikke like smaken av rått bein eller ha kjent ukjent lukt som virket skremmende siden skinnet var på ennå!! Men må huske å belønne med noe annet når hunden kommer til oppsparket, viss hun ikke ville ha bein, hvor sporet slutter, enten det er med masse godbiter eller en kjekk leke. Dette for å gjøre det like kjekt og kjekkere til neste spor begynner. En veeldig viktig ting å gjøre for å gjøre det lønnsomt for den å følge sporet.

Jeg har begynt blodsporkurs med min 5mnd gamle portugisisk vannhund, jeg har ikke gitt henne rått bein av hjort så jeg vet ikke hvordan hun vil like det, men slikket som en gal hver gang hun fikk snuse på kjøttet og det råe beinet jeg holdt frem. Ellers vil jeg anbefale deg å gå på kurs for å lære hvordan man skal gjøre det enkelt for både hunden din og deg når dere trener, enten det er for gøy, til nytte i jakt eller konkurranse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers vil jeg anbefale deg å gå på kurs for å lære hvordan man skal gjøre det enkelt for både hunden din og deg når dere trener, enten det er for gøy, til nytte i jakt eller konkurranse :)

Har gått kurs med unghunden vår, så vet litt selv i alle fall. Men minsten skal også få gå på litt opplæring:) Gøy for dem det. Hvis hun liker blodspor etter hvert da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...