Gå til innhold
Hundesonen.no

Varebil..


tuppetroll

Recommended Posts

Jeg håper på å få lån til å kjøpe meg ny bruktbil i løpet av kort tid, da det vraket jeg har nå holder på å dette fra hverandre. Jeg har ikke behov for noe mer enn 2 seter, og ser i første omgang på varebiler (god plass til hundene baki). Men jeg er jente, ikke særlig bilteknisk og aner ikke hvaslags biler av den typen som har et "godt rykte", hvilke som er dårlige og hva jeg må styre unna.

WV Caddy er en bil jeg synes er fin og praktisk, hvaslags andre bilmodeller kan da være aktuelle og verdt pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke så mye peiling på de små varebilene av caddy-typen, men jeg kjører rundt i min elskede Toyota Hi-Ace som er en svært driftssikker og stabil bil på alle måter. Den har jo svært god plass bak og er tvers gjennom en real bruksbil.

Jeg vet ikke hvor mye du har råd til å ut med for bil, men en ca 3 år gammel leasingbil som har gått rundt 45 000 km - og vel kan betraktes som nesten ny - ligger vel på rundt 120 000 om man velger den enkelste diesel-modellen.

Jeg er en sånn som kjører til det stopper omtrent - kan ingenting om mekking og slikt, og jeg foretar kun det mest nødvendige vedlikehold. Jeg har aldri stoppet eller hatt problemer med noen av mine Hi-Acer så langt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte i februar 2005 en Toyota Yaris Verso varebil, og jeg har ikke angret på det:) Hun går som bare det;) Når jeg kjøpte henne (ja, det er en hun...) hadde hun gått ca 160 000km men var i tip top stand , 2001modell, betalte vel ca 60 000kr for henne.

Jeg kjører en del mellom Tromsø og Kirkenes, hele året og ofte alene, så jeg ville ha en bil som ikke brøt sammen på halvveien, men "Vesla" bare går og går. Hadde henne nylig inne på service og da var det ingen ting å si på henne, selv om hun har gått over 200 000. Verksted-mannen mente at hun nok ville gå noen 100 000 til :)

Nå har jeg bensinbil, 1.3l.. hun går ikke akkurat 0-100 på få sekunder, men det trenger jeg heller ikke. I de finske skoger kjører hun fint forbi andre biler i god fart (100-130....) og ikke minst så er bensinforbruket lite; bruker ca 0.4l/mil-0.5l/mil på langkjøring/bykjøring og har vært oppe i 0.6l/mil med en fryktelig tungtlastet bil... Det var til påske i fjor; to 20-25kg hunder, bur, vinterutstyr, ski,ett lite flyttelass, +++ hehe;) Det er veldig god plass til hunder og ting:)

Minuset er at hun ikke akkurat er verdens vakreste rånebil :rolleyes: , hun er ikke noe racerbil, hun er litt trang for litt store folk på rundt 190+ pga nettingen (men jeg på 170 har goood plass). og hun kunne vært en anelse høyere under. Men, til Veslas forsvar så må jeg si at hun har kommet seg fram til brukstrening på de utroligste plasser! *ler*

For å summere opp; jeg er veldig fornøyd med min Yaris Verso og kommer nok til å holde på henne en stundt til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har akkurat kjøpt en Wolksvagen Caddy, to seter diesel. Vi er super, superfornøyde. Bruker minimalt med diesel, ca 0,5 på mila uansett om det er bykjøring eller langkjøring. God plass baki, gode seter til å være varebil, og lettkjørt (sier de som kan kjøre. Jeg derimot..). Vår er 2003 modell, og kostet 90 000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, har ikke så mye penger å legge ut på bil (les: jeg gidder ikke betale billån på denne til jeg blir 40), så hadde vel tenkt meg en bil til maks 60 000. I følge bankens regler kan den ikke være eldre enn en 8 år gammel. Har sett på toyota'ene, men de ligger litt høyere i bruktpris enn det som er aktuelt. Jeg har sett at mange leveringsbud kjører rundt i peugot partner, og den også kan vel være et alternativ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peugout Partner og Citroen Berlingo er faktisk akkurat samme bil.. jeg er veldig fornøyd med min Berlingo, plass til tre hunder og driftsikker (bank i bordet!). Kjøpte min i 2005 - 2001 modell for 55000. En grei pris må jeg si. Anbefaler en med sidedør, mye lettere å stable bur og hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet drømme bilen: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkod...=137&page=1

Men denne var jo i en annen prisklasse enn det du var ute etter. Det jeg liker med denne er at det er sidedør på den også :D

Ellers så kan du jo kikke her:

http://www.finn.no/finn/car/used/result?CA...;PRICE_TO=49999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med min Ford Connect. :D Men veit ikke om de kommer ned i ditt budsjett. I tillegg er de ikke de billigste bilene å forsikre.

Yaris er en OK bil som bruker lite drivstoff (Diselvarianten). Kjørt det på jobb, både disel og bensin med automat, og det er ikke akkurat den dyreste bilen å kjøre. Den ligger litt lavt på veien da, og "måker" litt snø selv i Oslos gater, men du er vel ikke på jakt etter terrengbil?

Greit med plass bak til dine dyr, og fordelen at den har 5 dører. Og gitter som skille, så da varmes jo den delen opp også.

Sjekk litt med forsikringer også. Hva det vil koste for deg og forsikre slike biler. Så du ikke får deg en overraskelse der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av forsikringsseskapene har slike kalkulatorer på hjemmesida deres. Og de fleste har mulighet for å ringe deg opp, slik at du slipper å bruke masse teleskritt på å stå i telefonkø.

Noen forsikringsseskap har avtaler med diverse forbund/foreninger om at du får noen prosenter om du er medlem der eller der. I tillegg så lønner det seg ofte å bli totalkunde, og tegne et par små ulykkesforsikringer, slik at du får prosenter på den delen og. Så det kan lønne seg å snakke med de.

Pga din alder, så er det nok fler av selskapene som kommer til å synes at alt du kjøper er "typsik ungdomsbil som er utsatt for ditt og datt". Hjelper å være jente da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen forsikringsseskap har avtaler med diverse forbund/foreninger om at du får noen prosenter om du er medlem der eller der. I tillegg så lønner det seg ofte å bli totalkunde, og tegne et par små ulykkesforsikringer, slik at du får prosenter på den delen og. Så det kan lønne seg å snakke med de.

Pga din alder, så er det nok fler av selskapene som kommer til å synes at alt du kjøper er "typsik ungdomsbil som er utsatt for ditt og datt". Hjelper å være jente da. :D

Ja, jeg må sjekke med DNB for å se hvordan det der skal ordnes. Det holder heldigvis med delkasko, så jeg slipper å blakke meg totalt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å slippe unna med delkasko når man er student.

Lykke til med jakten på bil forresten. Ingenting er som å få seg en ny(ere) bil. :D

(Jeg har enda ikke kommet over at alle dørene kan åpnes på min nå.... :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett lite tips; Tenk litt på totalpris, ikke bare kjøpspris.

Feks, av bilene som er nevnt til nå, så er det ikke tvil om at en Toyota Yaris vil holde seg bedre i pris enn en Berlingo eller en Caddy. Hvis du planlegger å ha bilen i feks 3 år, og så selge den igjen, vil salgsprisen du får da ha endel å si for totalprisen på bilen.

Forsikringspris pr år kan også variere sterkt fra bilmerke til bilmerke. Hvis du velger en caddy pga at den feks er 10.000 billigere enn yaris, får så å oppdage etter kjøpet at den er flere tusen dyrere i året å forsikre, vil du nok føle deg litt "lurt".

Driftssikkerhet har også endel å si for økonomisk bilhold - feil på biler blir fort dyrt. Også her ville jeg holdt en knapp på Yaris'en - og de fleste statistikker fra feks naf eller lignende støtter nok det - især satt opp mot franske biler.

Komfort er også et aspekt - og her vinner nok de franske klart - blant annet berlingo har fått mye skryt for å være mer "personbil" enn feks yaris eller caddy.

Til slutt ville jeg sjekket dette med avgiftsendringer. Sjekk med forhandlerne hva som har skjedd med nybilprisen på de bilene du vurderer. Feks - hvis du bestemmer deg for en Berlingo, sjekk med merkeforhandler om den har gått/vil gå opp eller ned med nye avgifter. Om den går opp, vil det lønne seg å kjøpe bruktbilen ganske kjapt, om avgiftene går ned (og nybilen blir billigere eller allerede har blitt billigere), lønner det seg å vente litt. For bruktprisene vil bli påvirket av nybilprisene, så om en ny Berlingo går ned i januar, vil også de brukte falle i pris i nær fremtid. Husk bare at du da må vite hvilken motorstørrelse du er ute etter og om det er bensin eller diesel.

Lykke til i biljakten!

- HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Nå har jeg akkurat ringt bilforhandleren og sagt at jeg vil ha denne bilen ; Min nye bil

Litt dyrere enn jeg hadde tenkt meg, men betaler litt mer i egenandel og slipper unna med ca. samme lånesum. Nå må jeg bare i banken i morgen og fikse sånn at lånebeviset blir gjort om til lån, undertegne kontrakt og greier, også håper vi at det ordner seg relativt kjapt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WV Caddy er en bil jeg synes er fin og praktisk, hvaslags andre bilmodeller kan da være aktuelle og verdt pengene?

Før jeg fikk behov for mil med flere enn to seter hadde jeg en FordCourier diesel, og det var en veldig kjekk og grei bil. Ikke bilen for fartsbøter dog :D men absolutt et bra alternativ til bil av den typen. Sjekk her for brukte fra finn.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...