Gå til innhold
Hundesonen.no

Økologisk kjøtt

Wheaten terrier

Recommended Posts

Det betyr at:

o Dyra har gått ute om sommeren.

o De er ikke proppa med kjemikalier og spesialfor for å vokse, eller melke mer.

o Fòret deres er selvfølgelig økologisk

Det er strenge regler og kontroller for å kunne kalle driften økologisk, så du kan sikkert ringe en økologisk bonde (agronom) og spørre om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er økologisk landbruk. . Sånn litt på siden så syns jeg det er synd at så få driver økologisk. Jeg skulle egentlig gå økologisk landbruk på vk1, men den ble lagt ned pga for få (rettighetssøkere). Jeg ble ganske skuffet over det, og på vanlig landbruksundervisning så fikk vi knapt høre om det. Jeg ble forresten litt "mobbet" av andre på landbrukskolen jeg gikk på, fordi jeg søkte meg inn på økologisk landbruklinjen, det sier litt om statusen til det å drive økologisk.

I økologisk så er båsfjøs forbudt fra 2011, mens i det konvensjonelle så er det lovlig fram til 2024, og så har det økologiske krav om jevnlig lufting ved båsdrift i motsetning til det konvensjonelle. Bare et eksempel, du finner skjema med flere eksempler på linken jeg har lagt ved :)

Så i økologisk landbruk er det jo litt forskjeller til det bedre ved husdyrvelferden, i tillegg til at man slipper unna f.eks hormoner (i konvensjonellt så hormonbehandles dyr for å styre brunsten), og at foret dyrene får ikke er kunstgjødslet, og husdyrgjødselen som blir brukt kommer fra økologiske dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er økologisk landbruk. . Sånn litt på siden så syns jeg det er synd at så få driver økologisk.

Sikkert fordi det økologiske kraftforet er svindyrt! <_<

Den økologiske maten i butikken også, det er synd at det skal koste så mye mer å spise økologisk. Ikke mange som gidder kjøpe det da, om de ikke er virkelig inne for å gjøre det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert fordi det økologiske kraftforet er svindyrt! <_<

Den økologiske maten i butikken også, det er synd at det skal koste så mye mer å spise økologisk. Ikke mange som gidder kjøpe det da, om de ikke er virkelig inne for å gjøre det. :)

Ja ikke sant, men prisen står jo til at så få faktisk bruker det. Hadde flere drevet økologisk ville prisen også falt vil jeg tro. Det at få driver økologisk er vel at det er mye å sette seg inn i, og skal man ta utdanning innen økologisk landbruk så er det vel bare en eller to linjer her i Norge. Mære landbruksskole har enda ikke tatt opp den økologiske linjen såvidt jeg vet, og utenom det har de vel bare en eller to sørpå hvis det ikke har kommet noe nytt i det siste. Det er veldig synd det skal være sånn, lite utdanning, og at det i tillegg er dyrere. Men er det ikke noen form for statsstøtte til de som driver økologisk? *banne atter en gang over nedlagt økologisk linje* <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en veterinær på et annet forum fikk jeg vite at økologisk kjøtt kan inneholde mer bakterier, av den skumle typen, pga et eller annet som bøndene ikke hadde lov til å bruke hvis de skulle drive økologisk. Husker ikke helt hva det var i farta og fant det ikke igjen heller. Hun var iallefall skeptisk til å spise økologisk kjøtt pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en veterinær på et annet forum fikk jeg vite at økologisk kjøtt kan inneholde mer bakterier, av den skumle typen, pga et eller annet som bøndene ikke hadde lov til å bruke hvis de skulle drive økologisk. Husker ikke helt hva det var i farta og fant det ikke igjen heller. Hun var iallefall skeptisk til å spise økologisk kjøtt pga dette.

Er det denne? http://matportalen.no/Saker/1108725507.69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
    • Tilbake til start i trening av utgangsstilling og fot har Edeward fått IVEREN og GLEDEN i å utføre tilbake. Godisen har haglet og det har hjulpet. Hans aversjoner mot øvelsen er borte. Han har gitt meg på tom hånd mot å få kastet leke også. Tilbyr utgangsstilling og går klisterfot hver gang jeg har mat i hendene. Det er helt klart fremgang, på tross av å ikke egentlig være fremgang. Vi er tilbake på et punkt vi kan jobbe oss videre fra, men jeg tør ikke tøye strikken på en stund. Pengene må ligge på bordet ved bestilling en god tid fremover fordi tilliten er tynnslitt etter alle de hånlig nedlatende forsøkene på å narre ham til å utføre uten garantier om lønn. ..men han er IVRIG og GLAD igjen, og det er bra!  Ny milepæl: blir sittende ved kasting av apport - mens jeg har Vom i høyre hånd. Fremskritt det også. Han er så ivrig på å fly etter leker i bevegelse, der har jakten trumfet mat til nå. Små skritt. 
    • Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
    • Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...