Gå til innhold
Hundesonen.no

Halvparten av norske 15-åringer føler seg tykke


Aya

Recommended Posts

http://www.aftenposten.no/helse/article1498213.ece

I følge en artikkel i Aftenposten føler halvparten av norske femtenårige jenter seg for tykke. I en annen artikkel utgitt av samme avis står det at 47% av den norske befolkninen er overvektige. Hva skjer? Hvorfor? Hva bør gjøres? La oss ta en diskusjon, folkens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så mange føler seg tykke er jo pga èn ting. Det er sånn jenter fremstilles i søkelyset. Der er det "feil" å være feit, ha små pupper osv osv. Alle skal være perfekt, og det er sånn ungdom vokser opp med idag. PÅ alle arrangementer f.eks med bil er det damer innblandet, og de er tynne, med store pupper, fordi det er dette gutter vil se (mener de da).

Og samme med alle reklamer, musikkvideoer, o.l. der det blir brukt "perfekte" jenter. Og jenter nå tror at det er det gutter vil ha, og det er feil å være noe annet. Utrolig synd, men det er sånn det har blitt.

Dette irriterer meg utrolig mye, for jeg har blitt sånn selv. Jeg vet jo at alle er like mye verdt, men jeg klarer ikke være fornøyd med meg selv fordi jeg er ikke "perfekt". men klarer ikke gjøre noe med det.

Men vil nok takke media for at så mange av norges befolkning har blitt sånn, og produkt folkene til Dove har skjønt det :) Og takk for at endelig noen har det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er klart, presset er der den veien. Men HVORFOR har det seg sånn at halvparten av norges befolkning faktisk ER overvektige? En god del av disse er ungdom. Kan vi skylde media for dette da? Jeg synes det overfokuseres på å være tynn, ikke sunn. Og det er ikke nødvendigvis det samme! Sunn, variert, grov mat, og ikke fastfood. Vann og ikke brus. Frukt og grønnsaker- ikke godis. Hvem er det som skal være forbildene for neste generasjon, når halve Norges befolkning faktisk er overvektige? Er det de som skal gi sine verdier og signaler videre til barna? Jeg blir SÅ provosert når jeg møter barn som får pasta og potetmos til middag hver dag, som ikke spiser grønnsaker fordi de ikke "liker" det, som har med saft og loff med sjokade på skolen... Våkne opp, sier jeg da. Hvor er foreldrene hen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er klart, presset er der den veien. Men HVORFOR har det seg sånn at halvparten av norges befolkning faktisk ER overvektige? En god del av disse er ungdom. Kan vi skylde media for dette da? Jeg synes det overfokuseres på å være tynn, ikke sunn. Og det er ikke nødvendigvis det samme! Sunn, variert, grov mat, og ikke fastfood. Vann og ikke brus. Frukt og grønnsaker- ikke godis. Hvem er det som skal være forbildene for neste generasjon, når halve Norges befolkning faktisk er overvektige? Er det de som skal gi sine verdier og signaler videre til barna? Jeg blir SÅ provosert når jeg møter barn som får pasta og potetmos til middag hver dag, som ikke spiser grønnsaker fordi de ikke "liker" det, som har med saft og loff med sjokade på skolen... Våkne opp, sier jeg da. Hvor er foreldrene hen?

Akkurat DET kan vi nok ikke skylde på media, og vet ikke selv hvem vi kan skylde på. Kjenner meg veldig godt igjen i hva du sier, bare jeg alltid har hatt brus f.o.m ungdomskola. Spiser aldri grovt brød. Men har liksom alltid hvert kresen, og drikker lite, og da har foreldrene mine gitt etter bare så jeg skal få i meg noe, ellers hadde jeg faktisk sulta (har hvert sånn siden jeg begynte å ete "vanlig" mat (og ikke morsmelk).

Men om jeg skal skylde på foreldrene mine vet jeg ikke, de klarer jo ikke tvinge i meg mat. Og det er jo jeg som bestemmer det.

Og så jo på nyhetene, og mange som syns de er for tykke selv er jo de som ikke er overvektige, men ikke "perfekte".

Nå vet jeg heller ikke hva vi ser på som overvektig lengre heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er utrolig vanskelig dette.. Og ikke for å si noe som helst stygt om deg, og ditt kosthold (du er jo ikke det minste kraftig), men om mine barn hadde begynt å ikke ville spise grønnsaker osv.. Jeg hadde faktisk tvunget de. Jeg tror at om foreldrene aldri gir etter, så går det. Blir vel som hunder, om man er konsekvent spiser de tørrfòret. Jeg har iallefall ikke noe annet svar på hvorfor jeg og søstrene mine elsker grønnsaker, enn at det aldri har vært noe alternativ å ikke spise det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvparten av norsk ungdom ER overvektige. Så da er det jo forsåvidt ikke så rart at de føler seg slik heller synes jeg. :)

Da det er sagt synes jeg media har et vrengt syn på hva som er en fin/sunn kvinnekropp. Ben som stikker ut her og der er ikke pent,og heller ikke særlig behagelig. :)

Men samtidig synes jeg ungdommen selv snart bør begynne og ta ansvar for noe av dette selv, jeg er god og rund men har aldri hatt noe særlig problem med det og dårlig selvtilitt har jeg ikke. Hvorfor? Antakelig fordi jeg aldri har vært enig med media og andre som mener at en kropp alà Nikcole Richi(?) er pent, jeg har aldri skjønt prinsippet med miniskjørt så korte at om man bøyer seg en milimeter velter hele bakparten ut og den med og blotte magen mest mulig. Det er ikke pent,har aldri vært og kommer aldri til og bli.. Jeg synes ungdom bør begynne og tenke litt på egen hand,og ikke bare dulte etter hva mobben sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er utrolig vanskelig dette.. Og ikke for å si noe som helst stygt om deg, og ditt kosthold (du er jo ikke det minste kraftig), men om mine barn hadde begynt å ikke ville spise grønnsaker osv.. Jeg hadde faktisk tvunget de. Jeg tror at om foreldrene aldri gir etter, så går det. Blir vel som hunder, om man er konsekvent spiser de tørrfòret. Jeg har iallefall ikke noe annet svar på hvorfor jeg og søstrene mine elsker grønnsaker, enn at det aldri har vært noe alternativ å ikke spise det? :)

Nei nei, jeg eter grønnsaker og sånt, men før var det vel sånn at jeg MÅTTE få i meg mat, og jeg nektet rett og slett og da var jeg tynn (veldig tynn). Men samme med ene broren min også, veldig kresen av seg. Men nå når jeg har blitt eldre har jeg sjerpa meg litt (greit brusen og loffen er der), men tar gjerne litt mer av grønnsaker og sånne ting.

Men aner ikke om vi skal skylde på foreldre elelr hva fordi ungdom i dag er overvektige (men mange av de jentene som ikke er det mener selv at de er det), er det foreldrene som ikke gir dem det de skal ha av sunn mat og trim, skolen som ikke har nok trim i skoledagene? Det er mye som spiller inn, og barn/unge idag tilbringer mye av dagen på skolen, så da må det jo også være noe der. Men jeg vet rett og slett ikke. Vi kan sikkert skylde på mye eller ingen, men hva som blir rett vet jeg rett og slett ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med de som faktisk spiser sundt da? men fremdeles er overvektig..? hvorfor kan ikke folk bare være som de er.. om de vil ta vare på kroppen eller ikke får vel bare være opp til hver enkelt.. men jeg syns det er sykt at 13 åringer slanker seg på tv.. de er jo bare barnet..

jeg tror de fleste som kanskje ikke ser perfekte ut har dårlig selvbilde pga de vil være tynne og se flotte ut..

JA til kvinner med former!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes alt dette med kroppsfiksering er utrolig dumt. Spesielt fordi det kommer ut på feil måte. Viser de fram reklamer av "perfekte" jenter, kommer det sjelden etter "hun ser slik ut fordi hun spiser seg mett på sunn mat og grønnsaker".

Jeg synes faktisk ikke at de personene de framstiller som så "perfekte er så perfekte. Trener en person, holder seg i form og spiser seg mett på sunn mat, og spiser godteri med måte. Så synes jeg de er pene uansett :) Hvem er det som bestemmer hva som er pent? Jeg synes alle er pene på hver sin måte, hvis det bare er NATURLIG. :)

Jeg vil også gjøre obs på at i mange slike sammenhenger, både på forum og i media. Kommer folk trekkene med at ingen synes det er pent med syltynne beinrangler heller. Og det synes jeg er dårlig gjort. For jeg kjenner en del som er ganske tynne, og som ikke kan noe for det. De har gjerne lyst på mer former, men det går ikke. Da blir jo de ganske nedtrykt av å lese i ungdomsblader om at gutter sier: "nei, vi liker jenter med former. Det er ikke pent med jenter som er syltynne"

Så jeg synes man skal være litt obs. Alle mennesker har følelser, og man kan bli lei seg enten man er tynn, tykk eller i midten. Jeg prøver å fokusere på å være sunn og naturlig, og det er det jeg kan gjøre for å bli mest mulig "perfekt". Selv om jeg selv ikke synes at jeg er så veldig pen. Så har jeg jo venner, familie, dyr og går på skole og bor i et av verdens rikeste land. Er frisk og rask, og lever i nuet, og er fornøyd med det. Det er jo det som skaper lykke. Eller hva? Om jeg hadde vært aldri så perfekt, ville jo egentlig ikke det gjort meg lykkelig i seg selv. Greit, det kunne sikkert hjulpet litt på, men ikke noe mer.

Uansett! Alt i alt er det, det indre som teller. Og de jeg liker, liker jeg på grunn av det indre. De snilleste vennene, er de som blir penest etter hvert. Uansett hvordan de ser ut. Tynn eller tykk. Det ytre gjenspeiler ofte det indre, når man kjenner en person godt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er MANGE av de som virkelig ikke er tykke som mener det selv eller får høre det av andre. Skremmende! Så klart, noen overvektige også. Men det er absolutt på bedringens vei! De kjedene som satser på fullkorn og sunn mat tjener sinnsykt mye nå! Det er inn å være sunn.

Presset på utseendet er derimot ikke så bedre. Man skal trene, spise, ha former (jenter) og være tynn samtidig. De fleste får problemer her, og gjør visse tiltak for å prøve å forbedre seg. Sulter seg, tar operasjoner etc...

Har ikke noe godt svar på hvorfor, men det har vel en del med mote, press og media å gjøre tror nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke så underlig..

media framstiller det som verdensundergang å veie for mye.Skrifttypene er fetere enn faktaene, for å si det slik.

Jo flere kurer jo mer ødelagt forbrenning, for å si det sånn, og da kommer vekta sigende på..

Ungdomskole elever spiser ikke frokost alltid heller...

Og i en alder av 15 er man i en sårbar alder, og man vil nødig skille seg ut fra de andre.Om en ikke kontrollerer så mye, så skal en i allefall passe på hva en spsier...

Akk ja, vi lever i en verden der det er bedre å være dum enn fyldig..

Så mange flotte formfulle unge jenter det finnes...At de ikke ser det selv??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men jeg tror ikke at 15 åringer ser det selv at dem er flotte i formen.. jeg husker da jeg var 15.. jeg sjems så utrolig av kroppen min.. jeg var kjempe flott når jeg ser tilbake nå.. nå har jeg lagt på meg og det er først da jeg ser hvor tynn jeg var.. Det er ikke lett å se hvordan kroppen er ved å se ned på magen når du sitter eller ett speil..

Der var jeg 14-15 år og mente jeg var TYKK!

moah.jpg

Her er meg nå.. dere ser jeg har fyldigere fjes og mage.. jeg kan innrømme det selv om jeg hater at det er sånn..

DSC_0409.jpg

Moralen jeg skulle frem til er at du ser ikke hvor tynn og flott du er før du blir "større"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg undrer meg stadig over hvor disse overvektige ungdommene er?

Selv ser jeg svært sjelden fet ungdom, og kjenner meg ikke igjen i den statistikken. Er den representativ? Hvem har blitt spurt/undersøkt? Det finnes overvektig ungdom, men jeg ser langt i fra mange. Jeg ser derimot at norske ungdomsjenter generelt blir tynnere. Det kan man lett sammenligne om man drar til for eks. Tyskland.

De jeg ser blir større og større er faktisk voksne mennesker i rundt 40-åra. Det er i alle fall mine "observasjoner".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg undrer meg stadig over hvor disse overvektige ungdommene er?

Selv ser jeg svært sjelden fet ungdom, og kjenner meg ikke igjen i den statistikken. Er den representativ? Hvem har blitt spurt/undersøkt? Det finnes overvektig ungdom, men jeg ser langt i fra mange. Jeg ser derimot at norske ungdomsjenter generelt blir tynnere. Det kan man lett sammenligne om man drar til for eks. Tyskland.

De jeg ser blir større og større er faktisk voksne mennesker i rundt 40-åra. Det er i alle fall mine "observasjoner".

Nå sa vel statistikken det ble henvist til lenger opp at halvparten av norsk ungdom føler seg tykke, mens halvparten av norges befolkning faktisk er overvektige. Jeg tror også du har rett i at det er flere voksne som drar statistikken opp enn ungdom. Men at gjennomsnittsvekten har gått opp er det ikke tvil om. Men det betyr ikke nødvendig vis at alle er så veldig overvektige. Men en del er det. Det går aldri å lese hele sannheten ut av statistikkene (de er bare et hjelpemiddel).

Jeg tror det er et vel så stort problem at mange ungdom (og resten av befolkningen) er blitt veldig stillesittende enn at de er overvektige. Det er værre for kroppen å være tynn og i dårlig form enn litt rund og i god form. Det mange glemmer i alt slankehysteriet er hvor viktig det er å bevege seg. Det er masse fokus på hva man skal spise, men lite på å være aktiv og ha det gøy i aktivitet (ikke bare ren trening, men bare det å bruke kroppen i hverdagen). Så alle dere som har hund og går turer og ser på dere selv som tykke: kroppen deres har det bedre enn de stillesittende syltynne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...