Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få kontakt?


lille_christine

Recommended Posts

Vi har nå begynt på lydighetskurs.

Kontakten funker helt fint hjemme, men når vi kommer sammen med andre hunder, som på denne treninga, er det umulig å få han til å konsentrere seg. Vi trener på en ridebane, hvor det er utrolig mye lukter. Det gjør han enda mer ukonsentrert.

Jeg har prøvd

-Ball (som han elsker)

-Godbit

-Oppmuntrene og glade ord

-Lage rare lyder med munnen o.l.

Ingen av disse tingene ser ut til å funke.

Noen som vet hva jeg skal gjøre for å få kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange hunder er det som er ute og trener om gangen? Prøv og still deg så langt som mulig unna de andre hundene, og utstyr deg selv med knallgode godbiter (pølser, kjøttdeig, frysetørka oksekjøtt e.l.) og en betinget forsterker som det ikke "er så farlig med". "Bra" holder. Lær inn "bra" hjemme, og prøv den utendørs noen ganger før du drar på kurset.

Det samme gjør du når du kommer på kurset. I starten må du ha veldig lave kriterier. Belønn for at han er rolig og bare ser på de andre hundene. Etterhvert belønner du for at han kanskje ikke ser spesielt på hundene, men bare ikke ser på deg. Deretter krever du at han såvidt ser på deg før du belønner. Så må han se lenger og lenger på deg før han får belønning, og deretter krever du at han utfører litt øvelser også. Med en gang du går nærmere de andre hundene, må du senke kriteriene litt slik at han lykkes.

Du må nok forvente å gjøre det slik litt på starten av hver trening, men etterhvert skal du kunne kreve lydighetsøvelser med en gang. Dette er ikke gjort på et blunk, i alle fall ikke om du har en hund som er veldig glad i hunder i forhold til belønninger fra deg. Mitt tips er at du prøver å være så tidlig ute som mulig. Det vil antageligvis være enklest for ham om han først blir vant til stedet, deretter en og en hund om gangen - og ikke ti hunder, instruktører og nytt sted med masse lukter på en gang.

Når det gjelder å få kontakt er det egentlig kun to måter du kan få det. Enten belønner du det når ham gjør det frivillig, eller så straffer du ham når han ikke har kontakt. Om du lokker på ham, maser på ham osv når han er fokusert på de andre hundene, så fortsetter du å belønne at han ikke ser på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange hunder er det som er ute og trener om gangen? Prøv og still deg så langt som mulig unna de andre hundene, og utstyr deg selv med knallgode godbiter (pølser, kjøttdeig, frysetørka oksekjøtt e.l.) og en betinget forsterker som det ikke "er så farlig med". "Bra" holder. Lær inn "bra" hjemme, og prøv den utendørs noen ganger før du drar på kurset.

Det samme gjør du når du kommer på kurset. I starten må du ha veldig lave kriterier. Belønn for at han er rolig og bare ser på de andre hundene. Etterhvert belønner du for at han kanskje ikke ser spesielt på hundene, men bare ikke ser på deg. Deretter krever du at han såvidt ser på deg før du belønner. Så må han se lenger og lenger på deg før han får belønning, og deretter krever du at han utfører litt øvelser også. Med en gang du går nærmere de andre hundene, må du senke kriteriene litt slik at han lykkes.

Du må nok forvente å gjøre det slik litt på starten av hver trening, men etterhvert skal du kunne kreve lydighetsøvelser med en gang. Dette er ikke gjort på et blunk, i alle fall ikke om du har en hund som er veldig glad i hunder i forhold til belønninger fra deg. Mitt tips er at du prøver å være så tidlig ute som mulig. Det vil antageligvis være enklest for ham om han først blir vant til stedet, deretter en og en hund om gangen - og ikke ti hunder, instruktører og nytt sted med masse lukter på en gang.

Når det gjelder å få kontakt er det egentlig kun to måter du kan få det. Enten belønner du det når ham gjør det frivillig, eller så straffer du ham når han ikke har kontakt. Om du lokker på ham, maser på ham osv når han er fokusert på de andre hundene, så fortsetter du å belønne at han ikke ser på deg.

Vi er 7 stykker :)

Ja, jeg får bedre kontakt om vi går litt unna.

Men vi har en slalom-øvelse som vi skal gå sikk-sakk mellom alle ekvipasjene. Her har jeg ikke sjans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den slalomøvelsen, så går du i den avstanden fra de andre hundene som gjør at du lykkes. Må du gå 5 meter i fra, vel da går du 5 meter i fra. Ingen vits i å dra bikkja mellom hundene, om du ikke får kontakt med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bc-mann sa her så kan du prøve roastbief ( eller hvordan det skrives:P).

Jeg fikk mye bedre kontakt når jeg prøvde det!

er et bra tips at du kan gå lenger unna å trene på kontakten, også jobber du deg nærmere og nærmere de andre hundene.

Har du prøvd å ha godbit i munnen? og spytte den ut når h*n ser på deg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegsliter med en snuse hund... har det vært mange hunder der skal alt luktes på ...Der vet jeg ikke om raosbiff er løsningen...

kjempegøy å gå der og trene for meg selv...

Roastbiff er kanskje ikke løsningen - men kong med leverpostei inni og eier som hopper rundt omkring og snakker i blid og snill stemme når hunden er flink kan være det?

Tinka elsker å snuse om det ikke skjer noe eller hun syns at "nå er det nok". Særlig på gress og etter at det har regnet. Da er jeg plent nødt til å senke kriteriene og gi mye mer av meg selv - få henne interessert og oppgiret. Det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk litt på totalen da - hva du EGENTLIG trener på...

Du tar med hunden din til mange andre hunder, noe han tydeligvis ikke er vant til i treningssammenheng.

Du tar ham med til en ridebane, full av spennende lukter.

Du begynner å trene lydighet med ham på et nytt sted.

Du går på et kurs, der du antagelig oppfører deg litt annerledes enn hjemme.

Det er mange ting på en gang, det!

Det er noe med et skritt av gangen, og at man blir klar på HVA som er skrittet - så man ikke prøver mange skritt på en gang :)

Som én sier: Pass deg så du ikke driver og maser og tigger ham og lokker og belønner, for å FÅ ham til å se på deg. Belønningen skal være FOR å se på deg.

At han er i ferd med å venne seg til akkurat disse seks-sju andre hundene er også en ting. Bare du da husker på at når du kommer på et stevne med NYE hunder, så kan ting gå helt tilbake til start igjen! Derfor er det viktig å prøve å finne ut hvordan du skal jobbe med bedre kontakt. Punktum. Ikke bedre kontakt i de og de situasjonene... hvis du skjønner? At du får en hund som BRENNER etter kontakt, helst da... og som tar med seg den adferden inn i alskens ulike situasjoner. Ikke bare når du "trener" i hverdagen - men hele tiden. Som har kontakt når han ser hunder på tur, ikke bare på trening.

Maria S skrev litt om det i en annen tråd som jeg ikke husker hva var, og beskrev det veldig godt. Å "kreve" kontakt er vel litt "gamle dager" for meg også - iallfall som innlæring. Og også fordi alternativet er hyggeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk litt på totalen da - hva du EGENTLIG trener på...

Du tar med hunden din til mange andre hunder, noe han tydeligvis ikke er vant til i treningssammenheng.

Du tar ham med til en ridebane, full av spennende lukter.

Du begynner å trene lydighet med ham på et nytt sted.

Du går på et kurs, der du antagelig oppfører deg litt annerledes enn hjemme.

Det er mange ting på en gang, det!

Det er noe med et skritt av gangen, og at man blir klar på HVA som er skrittet - så man ikke prøver mange skritt på en gang :D

Som én sier: Pass deg så du ikke driver og maser og tigger ham og lokker og belønner, for å FÅ ham til å se på deg. Belønningen skal være FOR å se på deg.

At han er i ferd med å venne seg til akkurat disse seks-sju andre hundene er også en ting. Bare du da husker på at når du kommer på et stevne med NYE hunder, så kan ting gå helt tilbake til start igjen! Derfor er det viktig å prøve å finne ut hvordan du skal jobbe med bedre kontakt. Punktum. Ikke bedre kontakt i de og de situasjonene... hvis du skjønner? At du får en hund som BRENNER etter kontakt, helst da... og som tar med seg den adferden inn i alskens ulike situasjoner. Ikke bare når du "trener" i hverdagen - men hele tiden. Som har kontakt når han ser hunder på tur, ikke bare på trening.

Maria S skrev litt om det i en annen tråd som jeg ikke husker hva var, og beskrev det veldig godt. Å "kreve" kontakt er vel litt "gamle dager" for meg også - iallfall som innlæring. Og også fordi alternativet er hyggeligere.

Vi har trent med andre hunder -både nye og gamle- på kurs siden mars i fjor :P

Har også tatt med han på stevner, kun får å se på. Men også trent litt for å venne han til omstendighetene.

Jeg klikkertrener, så lokker ikkee på kontakten :P

Men går mye bedre med kontakten, fikk faktisk masse skryt av instruktøren for god kontakt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dytter denne opp. Her har jeg kontret forventingsbjeff med: "Legge i bakken" (forsiktig press i halsbåndet) og tatt en på stedet hvil. Ingen effekt utover tiden vi står i hvil, hvor han skuespiller avslappet for å komme videre, og begynner bjeffe igjen med en gang. Ignorert og ventet ham ut. Øker bare i stress. Bedt om øvelse (sitt/dekk/spinn/fot../) og så belønnet det med en leke for å gi ham litt godfølelse. Resultatet? Han ser bjeffing som et cue for å få meg til å utføre den adferden. Avledet med å ta en "strafferunde" rundt oss selv. Heller ikke effektivt utover i øyeblikket vi gjør det.  Gitt ham en kald skulder. Vist at jeg er skuffet og synes han er teit og snudd meg bort med et litt foraktelig fnys. Går opp i stress fordi han blir såret og synes jeg er urettferdig.  Jeg er clueless. Antakelig skulle en av disse metodene appliseres konsekvent, right? Det er antakelig veldig forvirrende med det random utvalget av ulike adferder fra meg - men hvilken er riktig å velge som en konsekvent reaksjon? Da hestene her ga ham sosial avvisning med foraktelige fnys og snudde ryggen til ham forstod han umiddelbart greia og responderte med å slutte bjeffe. Hvorfor har ikke det der samme effekten fra meg? Er det fordi jeg gir ham oppmerksomhet når jeg forstår/synes at han bjeffer av såkalte legitime årsaker? Jeg kan jo ikke slutte med det.   
    • Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...