Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan få kontakt?


lille_christine

Recommended Posts

Vi har nå begynt på lydighetskurs.

Kontakten funker helt fint hjemme, men når vi kommer sammen med andre hunder, som på denne treninga, er det umulig å få han til å konsentrere seg. Vi trener på en ridebane, hvor det er utrolig mye lukter. Det gjør han enda mer ukonsentrert.

Jeg har prøvd

-Ball (som han elsker)

-Godbit

-Oppmuntrene og glade ord

-Lage rare lyder med munnen o.l.

Ingen av disse tingene ser ut til å funke.

Noen som vet hva jeg skal gjøre for å få kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange hunder er det som er ute og trener om gangen? Prøv og still deg så langt som mulig unna de andre hundene, og utstyr deg selv med knallgode godbiter (pølser, kjøttdeig, frysetørka oksekjøtt e.l.) og en betinget forsterker som det ikke "er så farlig med". "Bra" holder. Lær inn "bra" hjemme, og prøv den utendørs noen ganger før du drar på kurset.

Det samme gjør du når du kommer på kurset. I starten må du ha veldig lave kriterier. Belønn for at han er rolig og bare ser på de andre hundene. Etterhvert belønner du for at han kanskje ikke ser spesielt på hundene, men bare ikke ser på deg. Deretter krever du at han såvidt ser på deg før du belønner. Så må han se lenger og lenger på deg før han får belønning, og deretter krever du at han utfører litt øvelser også. Med en gang du går nærmere de andre hundene, må du senke kriteriene litt slik at han lykkes.

Du må nok forvente å gjøre det slik litt på starten av hver trening, men etterhvert skal du kunne kreve lydighetsøvelser med en gang. Dette er ikke gjort på et blunk, i alle fall ikke om du har en hund som er veldig glad i hunder i forhold til belønninger fra deg. Mitt tips er at du prøver å være så tidlig ute som mulig. Det vil antageligvis være enklest for ham om han først blir vant til stedet, deretter en og en hund om gangen - og ikke ti hunder, instruktører og nytt sted med masse lukter på en gang.

Når det gjelder å få kontakt er det egentlig kun to måter du kan få det. Enten belønner du det når ham gjør det frivillig, eller så straffer du ham når han ikke har kontakt. Om du lokker på ham, maser på ham osv når han er fokusert på de andre hundene, så fortsetter du å belønne at han ikke ser på deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange hunder er det som er ute og trener om gangen? Prøv og still deg så langt som mulig unna de andre hundene, og utstyr deg selv med knallgode godbiter (pølser, kjøttdeig, frysetørka oksekjøtt e.l.) og en betinget forsterker som det ikke "er så farlig med". "Bra" holder. Lær inn "bra" hjemme, og prøv den utendørs noen ganger før du drar på kurset.

Det samme gjør du når du kommer på kurset. I starten må du ha veldig lave kriterier. Belønn for at han er rolig og bare ser på de andre hundene. Etterhvert belønner du for at han kanskje ikke ser spesielt på hundene, men bare ikke ser på deg. Deretter krever du at han såvidt ser på deg før du belønner. Så må han se lenger og lenger på deg før han får belønning, og deretter krever du at han utfører litt øvelser også. Med en gang du går nærmere de andre hundene, må du senke kriteriene litt slik at han lykkes.

Du må nok forvente å gjøre det slik litt på starten av hver trening, men etterhvert skal du kunne kreve lydighetsøvelser med en gang. Dette er ikke gjort på et blunk, i alle fall ikke om du har en hund som er veldig glad i hunder i forhold til belønninger fra deg. Mitt tips er at du prøver å være så tidlig ute som mulig. Det vil antageligvis være enklest for ham om han først blir vant til stedet, deretter en og en hund om gangen - og ikke ti hunder, instruktører og nytt sted med masse lukter på en gang.

Når det gjelder å få kontakt er det egentlig kun to måter du kan få det. Enten belønner du det når ham gjør det frivillig, eller så straffer du ham når han ikke har kontakt. Om du lokker på ham, maser på ham osv når han er fokusert på de andre hundene, så fortsetter du å belønne at han ikke ser på deg.

Vi er 7 stykker :)

Ja, jeg får bedre kontakt om vi går litt unna.

Men vi har en slalom-øvelse som vi skal gå sikk-sakk mellom alle ekvipasjene. Her har jeg ikke sjans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den slalomøvelsen, så går du i den avstanden fra de andre hundene som gjør at du lykkes. Må du gå 5 meter i fra, vel da går du 5 meter i fra. Ingen vits i å dra bikkja mellom hundene, om du ikke får kontakt med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bc-mann sa her så kan du prøve roastbief ( eller hvordan det skrives:P).

Jeg fikk mye bedre kontakt når jeg prøvde det!

er et bra tips at du kan gå lenger unna å trene på kontakten, også jobber du deg nærmere og nærmere de andre hundene.

Har du prøvd å ha godbit i munnen? og spytte den ut når h*n ser på deg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegsliter med en snuse hund... har det vært mange hunder der skal alt luktes på ...Der vet jeg ikke om raosbiff er løsningen...

kjempegøy å gå der og trene for meg selv...

Roastbiff er kanskje ikke løsningen - men kong med leverpostei inni og eier som hopper rundt omkring og snakker i blid og snill stemme når hunden er flink kan være det?

Tinka elsker å snuse om det ikke skjer noe eller hun syns at "nå er det nok". Særlig på gress og etter at det har regnet. Da er jeg plent nødt til å senke kriteriene og gi mye mer av meg selv - få henne interessert og oppgiret. Det funker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk litt på totalen da - hva du EGENTLIG trener på...

Du tar med hunden din til mange andre hunder, noe han tydeligvis ikke er vant til i treningssammenheng.

Du tar ham med til en ridebane, full av spennende lukter.

Du begynner å trene lydighet med ham på et nytt sted.

Du går på et kurs, der du antagelig oppfører deg litt annerledes enn hjemme.

Det er mange ting på en gang, det!

Det er noe med et skritt av gangen, og at man blir klar på HVA som er skrittet - så man ikke prøver mange skritt på en gang :)

Som én sier: Pass deg så du ikke driver og maser og tigger ham og lokker og belønner, for å FÅ ham til å se på deg. Belønningen skal være FOR å se på deg.

At han er i ferd med å venne seg til akkurat disse seks-sju andre hundene er også en ting. Bare du da husker på at når du kommer på et stevne med NYE hunder, så kan ting gå helt tilbake til start igjen! Derfor er det viktig å prøve å finne ut hvordan du skal jobbe med bedre kontakt. Punktum. Ikke bedre kontakt i de og de situasjonene... hvis du skjønner? At du får en hund som BRENNER etter kontakt, helst da... og som tar med seg den adferden inn i alskens ulike situasjoner. Ikke bare når du "trener" i hverdagen - men hele tiden. Som har kontakt når han ser hunder på tur, ikke bare på trening.

Maria S skrev litt om det i en annen tråd som jeg ikke husker hva var, og beskrev det veldig godt. Å "kreve" kontakt er vel litt "gamle dager" for meg også - iallfall som innlæring. Og også fordi alternativet er hyggeligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk litt på totalen da - hva du EGENTLIG trener på...

Du tar med hunden din til mange andre hunder, noe han tydeligvis ikke er vant til i treningssammenheng.

Du tar ham med til en ridebane, full av spennende lukter.

Du begynner å trene lydighet med ham på et nytt sted.

Du går på et kurs, der du antagelig oppfører deg litt annerledes enn hjemme.

Det er mange ting på en gang, det!

Det er noe med et skritt av gangen, og at man blir klar på HVA som er skrittet - så man ikke prøver mange skritt på en gang :D

Som én sier: Pass deg så du ikke driver og maser og tigger ham og lokker og belønner, for å FÅ ham til å se på deg. Belønningen skal være FOR å se på deg.

At han er i ferd med å venne seg til akkurat disse seks-sju andre hundene er også en ting. Bare du da husker på at når du kommer på et stevne med NYE hunder, så kan ting gå helt tilbake til start igjen! Derfor er det viktig å prøve å finne ut hvordan du skal jobbe med bedre kontakt. Punktum. Ikke bedre kontakt i de og de situasjonene... hvis du skjønner? At du får en hund som BRENNER etter kontakt, helst da... og som tar med seg den adferden inn i alskens ulike situasjoner. Ikke bare når du "trener" i hverdagen - men hele tiden. Som har kontakt når han ser hunder på tur, ikke bare på trening.

Maria S skrev litt om det i en annen tråd som jeg ikke husker hva var, og beskrev det veldig godt. Å "kreve" kontakt er vel litt "gamle dager" for meg også - iallfall som innlæring. Og også fordi alternativet er hyggeligere.

Vi har trent med andre hunder -både nye og gamle- på kurs siden mars i fjor :P

Har også tatt med han på stevner, kun får å se på. Men også trent litt for å venne han til omstendighetene.

Jeg klikkertrener, så lokker ikkee på kontakten :P

Men går mye bedre med kontakten, fikk faktisk masse skryt av instruktøren for god kontakt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...