Gå til innhold
Hundesonen.no

HJELP! KATTA MI ER GRAVID


uffda

Recommended Posts

HEI jeg trenger hjelp.

Jeg tok inn en liten katt for sånn ca 1 år siden. hun var ganske liten, og ble etter en ukes tid ganske leken. Så jeg tror hun var under året gammel.

Jeg har ikke fått somlet meg til å sterilisere henne. Har gruet meg litt til det. Men har gitt henne p-piller slik at hun ikke har fått løpetid.

-Trodde jeg.

Jeg tok henne på en reise og bedøvde henne med noen piller, hun ble dårlig av dette og spiste nesten ikk epå 4 dager. Etter dette spiste hun ekstremt mye. Hun la en del på seg etter dette, og jeg trodde det bare var naturlig.

Men i går la jeg merke til at hun er drektig. Magen er rund og brystvortene er større.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. jeg har hørt at det er veldig vanskelig å bli kvitt kattunger.

JEg kan kanskje gå til veterinær? og få dem abortert. Men har hørt at man ikke kan se på en katt at hun skal ha kattunger før den er over halveis i svangerskapet. Og jeg vil ikke drepe halvferdige kattunger.

JEg vil ikke drepe kattunger når de kommer ut heller.

UFF. Jeg har ingen anelse om hva jeg skal gjøre.

JEg bor alene i en leilighet og hadde egentlig ikke tenkt å få meg katt i det hele tatt. Hadde jeg bodd på landet hadde det vært lettere.

Hjelp. Er det noen som har noen tips om hva jeg skal gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) ja skal snakke med veterinær i morgen. La ikke merke til det før i går. Hun er veldig tynn så trodde bare hun hadde lagt på seg.

Men er bekymret. Sist jeg ga henne p-pille var forrige uke, og tror p-pillene pluss det at jeg ga henne beroligende på reisen også kan være uheldig for kattungene.

Jeg vet at en overdose p-piller kan virke som en "abortpille" men jeg er redd for at hun er kommet ganske langt i svangersskapet, og da er det sikkert ikke så lurt (dagen-derpå pillene for mennesker er visstnok bare en sterkere dose av p-piller har jeg hørt)

Katten stakk av en gang også og da ga jeg henne etter råd fra veterinær en større dose ppiller

Dette er skikkelig pyton. Jeg vil anbefale alle med katt om å sterilisere/kastrere dem så fort som mulig. Det er ikke noe gøy å ha kommet i denne situasjonen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med dyrlegen ja. Mulig det er best for kattungene å bli abortert.

Jeg har selv en p-pille kattunge(moren gikk på p-piller til det viste på henne at hun var drektig) og her ble den ene kattungen født med åpen ryggmarg og måtte selvfølgelig bare avlives. En annen kattunge var utrolig liten, og måtte avlives når den var 6 mnd da den ble blind(linsene fallt bort) pga en sjelden øyensykdom. Min katt har grå stær og må øyenlyses 1-2 ganger i året for jeg vil ikke at hun skal lide av dette og vil avlive henne før hun skader seg pga dårlig syn. De to siste kattungene vet jeg ingenting om. To dyrleger har stor tro på at dette er p-pillenes skyld.

Lykke til med valget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med dyrlegen. Du kan sterilisere henne og samtidig få fjernet kattungene. ;)

Venninna mi gjorde dette. Hun steriliserte 2 av hukattene til faren sin og da fikk hun fjernet kattungene samtidig(begge var gravide). Det kostet henne bare 50kr ekstra pr katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
    • Ja, de roer vel kanskje ned voksingen veldig nå fremover, ikke like eksponensiell som den har vært til nå  
    • Ja, han både tisser og bæsjer. Gjør det samme som han gjør på morgenen, bare noen timer tidligere. Skulle jo tro han ville slitt mer med å holde seg når han var mindre og blære og alt var mindre, enn nå som alt skal ha blitt større.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...