Gå til innhold
Hundesonen.no

Atopisk eksem

Vala

Recommended Posts

Vel, nå titter eksemet igjen frem på tøtto mi (småtrollet på 8 år altså, i tilfelle "tøtto" gir dere andre assosiasjoner jf. tidligere tråd med IW :D)

Legene vil jo smøre på med kortisonkremer, men siden de behandler symptomene og ikke årsaken, og samtidig sliter på huden-så er det en "ikke sak".

Så, nå lurer jeg på tips til behandling av symptomer, samt ideer til hvordan finne ut årsaken til eksemet. Allmennpraktiserende leger mener jo at atopisk eksem er på lik linje med virus, ingenting man kan gjøre for å unngå det-det er bare sånn... blæh...

Jeg på min side, mener at dette bare er tull og fanteri fra legestandens side. Og mener at det må være noe som er i ubalanse i kroppen hennes og som resulterer i eksem. Kroppen sier "ugg, dette liker jeg ikke". Det være seg regn, dårlig vær, sol, mat, drikke, dyr osv...

Har dere noen tips til hva som kan være grunnen til eksemet (uansett hvor "far fetched" ideen er?)? Vellykkede undersøkelser som dere har hørt om eller lignende?

Takker og bukker for alle ideer, uansett om det er OT eller ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv atopisk eksem. enkelte ting fungrer for meg.

Eks så bør jeg holde meg unna røde frukter og grønnsaker med mindre det er forvellet (div kokt/stekt)

Ikke at det er så aktuelt for en liten unge, men sminke holder jeg meg unna da det skaper utbrudd.

Så det vandlige: mild vaske middel, skyllemiddel osv

Om hun har noen andre allergier så kan mat som kryssreagerer med f.eks Bjørk gi utbrudd av atopisk eksem.

Nå har jeg holdt på med dette en stund og siden jeg gjor dem endringene har den atopiske eksemen holdt seg på ett minimum. (jeg hadde mye på hele kroppen) Men det tok nesten 6mnd før dem endringene hadde noen utslag på eksemen. Fram til det begynnte å fungere brukte jeg sterke kortison kremen (Elcon) og masse fuktighets krem.

Når jeg var på det værste så var det ingenting som dempet kløen mer enn en varm dusj og masse god fuktighetskrem etterpå.

Føler med den lille jenten, det er virkelig slitsomt å ha den stikkingen i kroppen hele tiden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske så enig med deg det emd ubalanse i kroppen..

Prøvd aloe vera eller akupunktur? med akupunktur kan du kanskje rette opp i ubalansen..?

Aloe vera var :) på min kropp og gjor faktisk eksemen værre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, nå titter eksemet igjen frem på tøtto mi (småtrollet på 8 år altså, i tilfelle "tøtto" gir dere andre assosiasjoner jf. tidligere tråd med IW :D)

Legene vil jo smøre på med kortisonkremer, men siden de behandler symptomene og ikke årsaken, og samtidig sliter på huden-så er det en "ikke sak".

Så, nå lurer jeg på tips til behandling av symptomer, samt ideer til hvordan finne ut årsaken til eksemet. Allmennpraktiserende leger mener jo at atopisk eksem er på lik linje med virus, ingenting man kan gjøre for å unngå det-det er bare sånn... blæh...

Jeg på min side, mener at dette bare er tull og fanteri fra legestandens side. Og mener at det må være noe som er i ubalanse i kroppen hennes og som resulterer i eksem. Kroppen sier "ugg, dette liker jeg ikke". Det være seg regn, dårlig vær, sol, mat, drikke, dyr osv...

Har dere noen tips til hva som kan være grunnen til eksemet (uansett hvor "far fetched" ideen er?)? Vellykkede undersøkelser som dere har hørt om eller lignende?

Takker og bukker for alle ideer, uansett om det er OT eller ikke :D

Jeg hadde også noe sånt. Klødde og styrte på.. :P Etter besøk til hudlege ble jeg ikke akkurat klok, han mente det var været..! :) Men så hadde det seg sånn at vi bodde i Bergen da, og skulle flytte, og når vi flyttet, forsvant det..! :P Tror jeg er allergisk til regn.. hehe..

Jeg ville også prøvd akupunktur, har stor tro på det. Evt homeopati. Der er jo hele filosofien å behandle problemet, ikke symptomene. Kan jo hende hun vokser det av seg også, siden hun er så ung. Har vokst av meg allergi for høy, fx. Men det er kjipt så lenge det varer, da..

Noen sverger til kremer av ymse slag. Moren min har funnet en som virker mot "alt", men husker ikke navnet. Broren min har noen utslett som ligner, og han smører seg med sånn krem og da forsvinner det. Kortison er jeg imot, det er nokså kraftige saker, og jeg syns man bør unngå det så lenge som mulig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blandt annet allergier som utløste atopisk eksem. Etter noen år med bioresonansbehandling og akepunktur som skulle dempe både allergenen og eksemen ble jeg adskillig bedre og nå har jeg nesten ikke atopisk eksem lengre. Vil absolutt anbefale bioresonans som en alternativ behandligsmetode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske så enig med deg det emd ubalanse i kroppen..

Prøvd aloe vera eller akupunktur? med akupunktur kan du kanskje rette opp i ubalansen..?

Aloe Vera har rett og slett ikke funket. Av og til virket det nesten som om det ble forverret. Og da har jeg også forsøkt forskjellige Aloe Vera "kremer". Fordi alle "insisterer" på at den de bruker fungerer osv ;) Så det har blitt endel, men jeg tror ikke at det er løsningen på hennes eksem ihvertfall.

Akupunktur du, pinlig, jeg skal jo snart forsøke det selv for første gang grunnet ubalanse i kroppen *knis* Pinlig, har ikke tenkt så langt når det gjaldt henne!

Takk skal du ha Marianne!

Cirtusfrukter skal du ikke gi henne, det fikk i værtfall ei venninne av meg beskjed om da hennes barn har atopisk eksem. Hun bruker aloe vera der barnet har fått eksem.

Mm, vet det. Men tøtto er heller ikke glad i sitrus, så det er heller ikke der det "bøtter" på.

Og Aloe funker altså ikke på min.

Jeg hadde også noe sånt. Klødde og styrte på.. :P Etter besøk til hudlege ble jeg ikke akkurat klok, han mente det var været..! :) Men så hadde det seg sånn at vi bodde i Bergen da, og skulle flytte, og når vi flyttet, forsvant det..! ;) Tror jeg er allergisk til regn.. hehe..

Jeg ville også prøvd akupunktur, har stor tro på det. Evt homeopati. Der er jo hele filosofien å behandle problemet, ikke symptomene. Kan jo hende hun vokser det av seg også, siden hun er så ung. Har vokst av meg allergi for høy, fx. Men det er kjipt så lenge det varer, da..

Noen sverger til kremer av ymse slag. Moren min har funnet en som virker mot "alt", men husker ikke navnet. Broren min har noen utslett som ligner, og han smører seg med sånn krem og da forsvinner det. Kortison er jeg imot, det er nokså kraftige saker, og jeg syns man bør unngå det så lenge som mulig..

Homeopati har jeg forsøkt på henne. I utgangspunktet fordi hun hadde så mye vondt i magen da hun var mindre (mm, har lurt på om det er en forbindelse her). Da vi gikk "videre" og jobbet med eksemen hennes, så kom det jo noen endringer for å si det slik. Altså, hun hadde mye eksem på ledd og inne i "haser" og sånt. Inne i albueleddet (altså ikke albuen, men motsatt side?). Etter behandling så flyttet det på seg, og har nå plassert seg på hendene hennes. Dvs. først var det på håndleddene, så videre til mellom fingrene...

Så det har noe for seg-men det har liksom "stoppet" opp. Og det å ha sprekker i huden mellom fingrene kan jo alle tenke seg hvordan er :P

Men du, hadde du giddet å høre med din mor hva den kremen heter? Da hadde du vært en knupp altså! :P

Her kan du lese om bioresonans:

http://www.westbytunet.no/bioresonans.html

En bioresonansterapaut kan utføre dette. Her er en liste: http://www.bioresonans.no/medlemslink.html

Shit, det hørtes sinnsykt spennende ut! Typisk at det ikke er en behandler her i Bergen! Hvor mye koster det sånn ca?

Tantungen min på litt over et år har atopisk eksem men har hørt at 80% blir kvitt denne eksem før hun er er 4år, stemmer det??

Nja, den har jeg ikke hørt før iallefall. Vedr. atopisk eksem så har jeg hørt at man som regel vokser det av seg. MEN, det er liksom veldig vagt mtp alder. Har forstått det slik at man som regel blir voksen (jeg ble godt over tyve før det tutlet sin vei).

MEN, jeg har hørt noe om alder før, og det gjaldt "storkebitt". Fødselsmerker som også tøtto hadde da hun ble født. Dette er noen små lilla flekker bak i hårfestet i nakken hennes. Iflg lege/helsesøster så skulle dette forsvinne når hun ble over året... hun har dem enda ;) Men det gjør jo ingenting, de er jo bare søte... de er HENNE liksom ;)

EDIT: tullet litt med Google her og kom over denne linken. Her står det faktisk at de kan vokse det av seg i 6-7 års alderen.

http://www.psoriasis.no/--/?/=1&//=41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tantungen min på litt over et år har atopisk eksem men har hørt at 80% blir kvitt denne eksem før hun er er 4år, stemmer det??

Dette stemmer, jeg hadde det selv fram til jeg var 2 år så ble det borte. Men det kom 10 ganger værre tilbake når jeg ble 18år :) Det er ikke så mange det vender tilbake på da, jeg er vell en av få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, det hørtes sinnsykt spennende ut! Typisk at det ikke er en behandler her i Bergen! Hvor mye koster det sånn ca?

Tror jeg betalte 500kr for en behandling, og hadde cirka en behandling i måneden, men det er noen år(2-3?) siden da. Hun jeg var hos var kjempeflink. Hadde matallegi, allergi for dyrehår pluss en god del andre sesongallergier. De fleste er borte eller veldig dempet. Eksemen er nesten helt forsvunnet, men jeg tar fortsatt mine forhåndsregler(ikke bruke parfyme, sminke, mild såpe osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akupunktur du, pinlig, jeg skal jo snart forsøke det selv for første gang grunnet ubalanse i kroppen *knis* Pinlig, har ikke tenkt så langt når det gjaldt henne!

Takk skal du ha Marianne!

Bare hyggelig! ;) Håper det går bra med både tøtto og deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig! ;) Håper det går bra med både tøtto og deg! :)

Hehe, takk for det! Med tøtto vil det nok alltid gå bra, om jeg så må ofre livet mitt for henne ;)

Med meg, vel det gjenstår å se-men om jeg gleder meg til å bli stukket på... Gjett om jeg gjør!:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, takk for det! Med tøtto vil det nok alltid gå bra, om jeg så må ofre livet mitt for henne ;)

Med meg, vel det gjenstår å se-men om jeg gleder meg til å bli stukket på... Gjett om jeg gjør!;)

Det skjønner jeg! Gleder meg til den dagen jeg begynner å stikke jeg!! :):P Føles ganske lenge ut her jeg leser om generell farmakologi og generell patologi, skla på foelesnnig kl 9.. *gjeeeesp* ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesøsteren min var og er veldig, veldig plaget av atopisk eksem. Hun var mye værre da hun var mindre, men har det fremdeles. Vaskemidler i klær må være supermilde, bruke så mye ull og andre naturlige stoffer mot huden som mulig. Base krem (a-base, heter den kanskje?) er den "daglige" kremen, mens kortisonkrem brukes når hun er på sitt værste. Homeopatibehandling var veldig effektivt, det var det. Jeg har igrunn ingen skikkelige råd, jeg tenkte bare å øøse ut av min egen erfaring her:p

Håper det går bedre med tøtto=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter selv med atopisk eksem, og en krem som har hjulpet meg er den norske kremen Zona. Det finnes to forskjellige kremer av denne, en hvit vedlikeholds krem, og en rød for å bruke når utslettet er ille.

Finnes på helse kost butikker rundt om i landet.

Link

http://www.matoghelse.no/problemer-med-hud...9258-48621.html

Siri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillesøsteren min var og er veldig, veldig plaget av atopisk eksem. Hun var mye værre da hun var mindre, men har det fremdeles. Vaskemidler i klær må være supermilde, bruke så mye ull og andre naturlige stoffer mot huden som mulig. Base krem (a-base, heter den kanskje?) er den "daglige" kremen, mens kortisonkrem brukes når hun er på sitt værste. Homeopatibehandling var veldig effektivt, det var det. Jeg har igrunn ingen skikkelige råd, jeg tenkte bare å øøse ut av min egen erfaring her:p

Håper det går bedre med tøtto=)

Ja, her går det i Neutral vaskemiddel til klærne (måtte også jobbe som en helt for å få eksen til å vaske sine og tøttos klær med det-vaskemidlene hos Europris var jo sååå mye billigere må vite ;))

Men altså, vedr. ull. Jeg har hørt at folk med atopisk ikke skal bruke det jeg??

Sliter selv med atopisk eksem, og en krem som har hjulpet meg er den norske kremen Zona. Det finnes to forskjellige kremer av denne, en hvit vedlikeholds krem, og en rød for å bruke når utslettet er ille.

Finnes på helse kost butikker rundt om i landet.

Link

http://www.matoghelse.no/problemer-med-hud...9258-48621.html

Siri

Oi, supert Siri. Denne kremen har jeg ikke brukt på henne. Men den hørtes enormt interessant ut! Gjett om den skal kjøpes inn! Tusen takk!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her går det i Neutral vaskemiddel til klærne (måtte også jobbe som en helt for å få eksen til å vaske sine og tøttos klær med det-vaskemidlene hos Europris var jo sååå mye billigere må vite ;))

Men altså, vedr. ull. Jeg har hørt at folk med atopisk ikke skal bruke det jeg??

Oi, supert Siri. Denne kremen har jeg ikke brukt på henne. Men den hørtes enormt interessant ut! Gjett om den skal kjøpes inn! Tusen takk!

:)

Knis. Det er helt sikkert bare jeg som blander "skal bruke ull" med "skal ikke bruke ull";) Beklager feil opplysninger;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min husket ikke navnet, men kaller den "hæstkræm".. hehe.. (trønder, skjønner du..) Hun kjøper den på en lokal butikk her, og hun som driver butikken blander den selv. Hvis du er veldig interessert, kan jeg kjøpe og sende. Brukes egentlig til hester, men de har en med "menneske-etikett" på, fordi noen syns det er ekkelt å bruke noe som er beregnet på dyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...