Gå til innhold
Hundesonen.no

hvilken rase passer meg?

janne&kenny

Recommended Posts

jeg vil gjerne ha en litt større type ja... en litt høyere og kraftigere.. jeg har sett litt på de andre to rasene , spansk vannhund og lagotten men har ikke hatt så mye tid. vi har vert på tur til hytta:)

Spansk vannhund går vel for å ha et noe mer krevende temperament enn portugiseren og lagottoen?

jeg tenker litt fremtidig.. tenker at jeg en gang skal få barn, og jeg føler store hunder går bedre sammen med barn enn små hunder.. kan dette stemme?

Både ja og nei. Store (unghunder) kan bli litt voldsomme i leken i forhold til små barn. Små barn kan bli litt voldsomme i leken i forhold til små hunder. Du må passe på uansett, og lære hund og barn å respektere hverandre. Det viktigste er at man velger en rase som ikke har alt for kort lunte.

konge puddelen er høyt på lista.. jeg vil ha ei tispe og kanskje få valper en gang i fremtiden.. men da må jeg vel stille henne ut? og det synest ikke jeg er så gøy med et dårlig mijø. jeg vet ikke hvordan det er å ha de på utstilling, men har hørt mye negtivt.

Hvis du skal ha valper er det vel en stor fordel å ha nær kontakt med rasemiljøet, sånn at du har oversikten over gode hannhunder, og ikke minst kan få hjelp og støtte fra oppdrettere som har drevet med rasen i mange år. Selve utstillingsbiten er jo det minste problemet i forhold til avl. Storpuddel er forøvrig en av mine favoritter (forhåpentligvis min neste rase :))

men løwchen da? har noen info om de?

Hvis du er opptatt av å ha en grei, enkel, sosial og barnevennlig hund, er kanskje havanaisen et godt alternativ, hvis du likevel snuser på bichon-rasene? Løwchen går for å være en av de mer strie bichonene. Løwchen kan ha mye til felles med terriere, mens havanaisene har veldig mye fil felles med pudler (men jeg opplever havanaisene som litt mer robuste og utadvente enn mange av småpudlene). Så det kommer jo litt an på hva du er ute etter ;) Men med bichon-rasene blir det jo pelsstell på linje med puddel. I hvertfall hvis du skal ha utstillingspels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spansk vannhund går vel for å ha et noe mer krevende temperament enn portugiseren og lagottoen?

Det stemmer. I den forstand at Spansk vannhund kan være mer reservert og nervøs enn den Portugisiske og Lagottoen. Jeg har faktisk sett et par agressive Spanske (perroer). Har i motsetning aldri sett en agressiv portis. Men det har nok en del med avelsmaterialet som er å få tak i å gjøre. Det er jo vesentlig færre spanske enn portugisiske vannhunder, spesielt i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...