Gå til innhold
Hundesonen.no

Katt og hund i samme hus !


tudl

Recommended Posts

Jeg trenger litt hjelp heer !

Vi funderer på å få oss en liten kattunge i hus.

Men vet ikke hvordan det kommet til å gå med Tinka da.. For hun vil leke med alt som går på fire ben..

Naboen vår har en katt, den er voksen men vant til hunder.. Hun har hilst på han et par ganger og det gikk fint bortsett fra at Tinka ville leke (selvfølgelig).

Tinka er 3 år men har fremdeles valpefakter.. :D

Noen som har ærfaring med å venne hunder til katter og omvendt..?

Kunne trengt noen råd på hvordan jeg skal gjøre dette...! :)

-Renate-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en unghund når vi fikk en kattunge, og det gikk veldig bra, bikkja var selvsagt litt nysgjerrig, men trengte ikke noe annen tilvending enn det. Bikkja løp vel etter litt for å leke, og det endte opp med at katta ville sove siden av hunden, men hunden ville ikke omvendt.

Men etter at vi måtte avlive den og en ny hund kom i huset så ble det litt annerledes, da hadde katten gått en liten stund uten hund i huset, og bikkja ante jo ikke hva dette var for noe vesen. Men vi holdt de hele tiden fra hverandre, og passet veldig på at katta ikke skulle fly på valpen. Disse derimot måtte vi passe på, for katta hadde nå blitt en sær gammel pus som helst ville ha huset for seg selv. Men så lenge vi var der så gikk det greit. (men måtte avlive katten for ett halvt år siden), så fikk ikke sett hvordan det kunne blitt, men tror det hadde gått greit til slutt.

Tror det kan være lettere å vende en kattunge til en hund, enn omvendt. Katta lærer seg kanskje at ting hunden gjør er akseptabelt og tilvender seg det. Bare noe jeg tror. Men virket hvertfall sånn her. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det vi kan gjøre er å la de hilse i begynnelsen og holde øye med begge slik at de ikke flyger på hverandre som du sier..?

Ei venninne av meg fikk seg katt for ei lita stund sia, (den er vel 3 mnd lr noe nå) og hver gang noen kommer på besøk med hund eller slikt blir katten stengt inne på toalettet.. Er dette bra? Jeg syns synd på katten jeg, for den sitter og mjauer HELE tiden når den er stengt inne der..

Og hun stenger han inne fordi hun er redd for hva som kan skje hvis hun lar katten hilse på hunden..

Men det kan vel ikke skje noe skikkelig gale vel, når katten er såpass liten og hunden er rolig? Eller..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at det skal være en stor fordel å få en kattunge som allerede er vant til hund(er). Da får den i alle fall ikke panikk første gang den ser en ny hund.

Når vi skaffet vår hadde vi bare en hund, men etterhvert som katten ble eldre kom det fler og fler hunder i hus. Katten aksepterte alt av hunder som vi hadde, egne og andres, men var en "hauk" ovenfor andre katter.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også hørt at det skal være en stor fordel å få en kattunge som allerede er vant til hund(er). Da får den i alle fall ikke panikk første gang den ser en ny hund.

Når vi skaffet vår hadde vi bare en hund, men etterhvert som katten ble eldre kom det fler og fler hunder i hus. Katten aksepterte alt av hunder som vi hadde, egne og andres, men var en "hauk" ovenfor andre katter.

Susanne

Den katten som vi skal ha kommer fra en bondegård, er det en fordel?

Der er jo både hunder, hester og sauer..

Men jeg vet ikke om den har hatt noe som helst kontakt med disse dyrene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det faller deg ganske naturlig inn på åssen de skal hilse, men bare vær obs på at katter har skarpe klør, og hunder har øyer :) Og være litt våken, og følg med, og ikke ha de for mye sammen med engang.

Den bikkja vi hadde før har alltid løpt etter katter, og det fortsatte den med etter at vi fikk den katta og, men ikke etter den. De ble gode venner. Og den katten var ikke vandt til hunder fra før av, men det er jo helt klart en fordel. Men du kan jo høre med de du skal få den av, om den er vandt til hunder?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok det faller deg ganske naturlig inn på åssen de skal hilse, men bare vær obs på at katter har skarpe klør, og hunder har øyer :) Og være litt våken, og følg med, og ikke ha de for mye sammen med engang.

Den bikkja vi hadde før har alltid løpt etter katter, og det fortsatte den med etter at vi fikk den katta og, men ikke etter den. De ble gode venner. Og den katten var ikke vandt til hunder fra før av, men det er jo helt klart en fordel. Men du kan jo høre med de du skal få den av, om den er vandt til hunder?!

Ok..

Den katten som vi skal få er født på en bondegård, og der er det hunder, hester og sauer.. Jeg vet at moren til denne kattungen er vant til hunder, men jeg vet ikke noe om at kattungen har ferdes så mye ute og rundt omkring på gården slik at den er vant med hunder.. Men det skal jeg jammen med spørre om :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Vi hadde sur, hundehatende katt før vi fikk Archie. Først var Pusen vår supernersvøs og freste all the time. Nå har hun fått makten og herser over bikkja, hehe. Han respekterer Pusa fullt ut.

Tror aldri de kommer til å bli noe særlig venner, men det er jo lov til å håpe.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde sur, hundehatende katt før vi fikk Archie. Først var Pusen vår supernersvøs og freste all the time. Nå har hun fått makten og herser over bikkja, hehe. Han respekterer Pusa fullt ut.

Tror aldri de kommer til å bli noe særlig venner, men det er jo lov til å håpe.. :rolleyes:

Hehe, såppass..

Vi skal heldigvis få en kattunge da, så d blir sikkert lettere å venne den til hund når den er liten enn når den er voksen vil jeg tro.. ?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Hehe, såppass..

Vi skal heldigvis få en kattunge da, så d blir sikkert lettere å venne den til hund når den er liten enn når den er voksen vil jeg tro.. ?

:D

Hehe, min Pus er veldig spesiell da. Det er sikkert lettere med kattunge ja, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Hehe, såppass..

Vi skal heldigvis få en kattunge da, så d blir sikkert lettere å venne den til hund når den er liten enn når den er voksen vil jeg tro.. ?

:D

Hehe, min Pus er veldig spesiell da. Det er sikkert lettere med kattunge ja, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..gamlemor var vant med hunder..hun er oppvokst med de.. Desverre var min forrige hund for hard med henne (han var fryktaggresiv) så hun var ikke særlig glad i han, men forrige hunden min før der var hun bestis med :) . Loke var ikke vant med katter når han kom... de 2 siste som hadde han før meg var en smule skeptisk til hvordan dette ville gå da han var en kattejeger av rang. I tillegg bestemte Lotte seg for at det var mildt sagt den styggeste bikkja hun noensinne hadde sett. Hun freste, spytta og ble helt panisk hver gang hun så snurten av han så jeg ble til slutt - etter noen uker uten bedring - nødt til å tulle henne inn i et håndkle og tvinge henne til å ligge på fanget mitt i sofaen i mens han sto bindt til stuebordet. Desverre begynnte han å bjeffe på henne, men det fikk jeg kurert ved å forlate han hver gang det kom lyd.

Etter noen dager med tvangsosialisering gikk det bedre..dvs jeg kunne bære henne inn i samme rom som han uten å få følelsen av å holde rundt en eksploderende kaktus. Han klarte etterhvert å legge seg ned og ikke fiksere på katta... så begynnte jeg å ha han løs.. han var veldig intressert i å snuse men fikk seg et rapp og visp var rollene snudd. Loke ble redd og katta ble tøff..

Etterhvert kunne jeg ha de på soverommet samtidig..dvs jeg hadde Lotte i senga og Loke på gulvet og de roet seg til slutt. Plutselig en dag, helt uten at jeg la merke til når det skjedde, kunne de tasse rundt på kjøkkengulvet samtidig..

Nå over et år siden de møttes for første gang tror jeg de har blitt oppriktig glad i hverandre. Når Loke og jeg kommer hjem fra tur/trening løper Lotte han i møte og purrer og gnir seg oppi han. De deler gjerne sofa, seng og gladelig matskål. Lotte er den ubestridte dronningen, men det er utrolig hvor mye bøll han får gjøre før hun blir sur..la meg si det sånn: hvis JEG hadde dratt henne i halen hadde jeg fått deng.. Loke derimot bare maler hun mot.

Lillith og Loke har ikke blitt så nære venner enda..det virker som Loke favoriserer Lotte ganske så mye og noen ganger får jeg inntrykk av at han ikke er begeistret for Lillith. Veldig rart egentlig for slik jeg ser det er de to faktisk ganske like i sinn og skinn.. Det kan være fordi hun gir mye "sint" lyd i lek med Lotte og Loke blir usikker av knurringen..han var tross alt redd henne den første tiden :rolleyes:

Men de ligger gjerne å sover sammen alle tre og de er nøye på å hilse på den siste som kom inn døra/katteluka :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja..gamlemor var vant med hunder..hun er oppvokst med de.. Desverre var min forrige hund for hard med henne (han var fryktaggresiv) så hun var ikke særlig glad i han, men forrige hunden min før der var hun bestis med :D . Loke var ikke vant med katter når han kom... de 2 siste som hadde han før meg var en smule skeptisk til hvordan dette ville gå da han var en kattejeger av rang. I tillegg bestemte Lotte seg for at det var mildt sagt den styggeste bikkja hun noensinne hadde sett. Hun freste, spytta og ble helt panisk hver gang hun så snurten av han så jeg ble til slutt - etter noen uker uten bedring - nødt til å tulle henne inn i et håndkle og tvinge henne til å ligge på fanget mitt i sofaen i mens han sto bindt til stuebordet. Desverre begynnte han å bjeffe på henne, men det fikk jeg kurert ved å forlate han hver gang det kom lyd.

Etter noen dager med tvangsosialisering gikk det bedre..dvs jeg kunne bære henne inn i samme rom som han uten å få følelsen av å holde rundt en eksploderende kaktus. Han klarte etterhvert å legge seg ned og ikke fiksere på katta... så begynnte jeg å ha han løs.. han var veldig intressert i å snuse men fikk seg et rapp og visp var rollene snudd. Loke ble redd og katta ble tøff..

Etterhvert kunne jeg ha de på soverommet samtidig..dvs jeg hadde Lotte i senga og Loke på gulvet og de roet seg til slutt. Plutselig en dag, helt uten at jeg la merke til når det skjedde, kunne de tasse rundt på kjøkkengulvet samtidig..

Nå over et år siden de møttes for første gang tror jeg de har blitt oppriktig glad i hverandre. Når Loke og jeg kommer hjem fra tur/trening løper Lotte han i møte og purrer og gnir seg oppi han. De deler gjerne sofa, seng og gladelig matskål. Lotte er den ubestridte dronningen, men det er utrolig hvor mye bøll han får gjøre før hun blir sur..la meg si det sånn: hvis JEG hadde dratt henne i halen hadde jeg fått deng.. Loke derimot bare maler hun mot.

Lillith og Loke har ikke blitt så nære venner enda..det virker som Loke favoriserer Lotte ganske så mye og noen ganger får jeg inntrykk av at han ikke er begeistret for Lillith. Veldig rart egentlig for slik jeg ser det er de to faktisk ganske like i sinn og skinn.. Det kan være fordi hun gir mye "sint" lyd i lek med Lotte og Loke blir usikker av knurringen..han var tross alt redd henne den første tiden :rolleyes:

Men de ligger gjerne å sover sammen alle tre og de er nøye på å hilse på den siste som kom inn døra/katteluka :D

hehe.. Håper det ikke blir såå mye styr her da.. :P

Men så fint at de endelig har blitt "bestevenner" daa!

Fikk du katten din FØR eller ETTER hunden?

Hva er best egentlig? Å venne en unghund til en gammel katt eller en kattunge til en gammek hund?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn det ble når vi fikk katten etter bikkja, så fikk vel bikkja den "farsrollen". Han vasket katta (stakkars, den ble jo gjennomvåt på hele hodet) og følte med. De lekte sammen, og katta gjemte seg for å "flypå" (kun som lek). og de løp etter hverandre om hverandre. Det var så greit med de to.

Men merket veldig stor forskjell når katta hadde blitt gammel og sær, da var det ikke så lett for den å akseptere en ny bikkjevov i huset (hadde sikkert gått bra om vi hadde hatt den andre bikkja ennå da).

Så ønsker deg lykke til. Gjør hva du føler er best, så går det nok greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn det ble når vi fikk katten etter bikkja, så fikk vel bikkja den "farsrollen". Han vasket katta (stakkars, den ble jo gjennomvåt på hele hodet) og følte med. De lekte sammen, og katta gjemte seg for å "flypå" (kun som lek). og de løp etter hverandre om hverandre. Det var så greit med de to.

Men merket veldig stor forskjell når katta hadde blitt gammel og sær, da var det ikke så lett for den å akseptere en ny bikkjevov i huset (hadde sikkert gått bra om vi hadde hatt den andre bikkja ennå da).

Så ønsker deg lykke til. Gjør hva du føler er best, så går det nok greit :)

Så søtt at de var bestevenner daa.. :D

Håper det blir slik her også..

Joda, Takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...