Gå til innhold
Hundesonen.no

Leking og belønning

Nirm

Recommended Posts

Skulle gjerne ha ønsket at Vida var litt mer heitere på leken sin. Bruker kong / ball i snor, eller liten bitepøse, men virker som om det er førstnevnte hu liker best. Da jeg fikk hu var hu på nivå at leke var kjekt, sånn av og til, men nå er hu mye ivrigere. Men. Jeg skulle hatt det enda mer kult.

Hu er en rolig type, med lite stress. Men likevel er det fart i hu. Men hu mangler liksom det lille ekstra...

Eks å belønne sittende med kongen i stryta med litt kos i tillegg, synes hu er veldig gjevt, men det gir jo ikke akkurat fart da...

Noen gode tips på å få den til å bli litt kulere? Slik at hu gir litt ekstra for å få mulighet til å leke med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

varierer du leken du belønner med ofte nok? Ask feks. går relativt fort lei av en spesiel leke, kong feks. da "gjemmer" jeg den en stund, bruker den ikke på flere uker, han får ikke se denen gang. Kun andre leker, og helst ikke av samme type (kategoriserer snorleker, ballleker osv) Når kongen da kommer frem igjenn, er den det kuleste i verden, og vel verdt å jobbe for :) Pipelke er det eneste jeg har funnet som hittil er eviggøy..har du prøvd det?

Siden du bruker kong, kan du jo også putte litt leverpostei inni av og til, slik at hun kanskje forbinder den med noe godt, og dermed får med lyst til å få tak i (leke med) den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er litt førermyk eller "dannet", så kan det jo være at drakamp blir litt sterkt for henne også? Særlig hvis hun liker kosebiten like godt...

Men dette med å bygge opp til en "supergjenstand" er jo et prosjekt i seg selv; da etablerer man en bestemt leke, som så gjøres gjev. En jeg trente med, hang sin høyt opp så hunden ikke kom til den, og stoppet og plukket litt på den først, så hunden ble kjempenysgjerrig. Så fortsatte han med å bare bruke den iblant, uventet etc.

Den ene her er helt vill etter drakamp, den andre har litt for "snille" ører til at jeg tror det egentlig ER så stilig for henne - hun liker derimot å jage ting, og kanskje at jeg "later" som jeg jager henne men ikke får tak i henne. Da jeg runderte, måtte figurantene først belønne med godbit for å få henne inntil, så kastet de en ball og måtte skutte litt rundt etter henne og "late" som hun var uovervinnelig :) Var litt hardt når det var mannfolk som var fig, de begynte å prøve å kommandere henne til å komme tilbake med ballen så de

kunne kaste den en gang til - men da gikk hun.

Minsten fikk jeg hjelp av en IPO/Sch-fyr til å trene, komplett med hunden i bånd og fig som løp og dro en ministriepølse etter seg. Han liker drakamp, og å vinne og få stå og knurre litt.

Men midt oppi alt, så er et harry pipedyr det beste i verden. Så det har jeg alltid med meg, men de får det sjelden.

Har du ikke flere hunder? Jeg bruker iherdig dette med å kappes om en gjenstand for å bygge den opp. Bare én hund får den, så inndrar jeg den. Det "sitter" til jeg tar den frem når jeg trener enkeltvis også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Personlig er jeg veldig glad i bichon-rasene, selv om de krever litt klipping og børsting. Med riktig sosialisering og trening så er de fine familiehunder som kan være med på det meste. Om dere lener mot spaniel så synes jeg personlig at springeren er et bedre valg. Cockeren og de mindre (king charles og cavalier) har mye helseproblemer. De er fine familiehunder, men krever også litt pelsstell. Shetland sheepdog kan være et alternativ. Hvis dere ikke vil ha pelsstell i det hele tatt så ta en titt på dansk/svensk gårdshund. De kan bjeffe når det kommer besøk, går folk på veien, osv. men ikke noe mer enn de fleste andre små raser. De er glatthåret, men røyter da korte hår minst et par ganger i året, som er normalt for alle røytende raser. De er aktive og trenger både fysisk og mental aktivisering, og kan kanskje minne litt om beagle hvis det er utseende som trekker der. Mellompuddel eller dvergpuddel er morsomme og allsidige hunder, de må klippes/børstes.
    • Takk for utfyllende svar og gode råd!  Hvis vi skulle se på en mindre hund, er det noen raser du vil anbefale da?   Hvis vi lener mot spaniel: vil en cocker spaniel eller springer spaniel være et bedre valg? 
    • Har jobbet i kafé tidligere, og etter det jeg kan huske så benyttet vi oss av et spesifikt middel for å bløtlegge bestikk i noen minutter før steamer. Het vel «Dip-It» eller noe sånt.
    • Det ser jo ut som at det virker å bruke strup, men jeg ønsker ikke å bruke det på hundene mine uansett. Mykere metoder tar nok lengre tid, og krever sikkert mer av meg som hundefører, men jeg ønsker heller å legge inn den innsatsen enn å påføre smerte på hundene mine. Hva forskning sier er ikke så relevant for meg, når jeg ser at jeg klarer å oppnå det jeg ønsker uten å bruke brutale metoder så gjør jeg selvsagt det.  Ingen av mine hunder er enkle typer, så når det går an å få de til å fungere godt uten bruk av vold så tenker jeg det skal være mulig for de fleste. 
    • Det er veldig lenge siden jeg har brukt noe slik(da jeg gikk på folkehøyskole for 20+ år siden). Men jeg husker at man skulle skylle før man satte inn i maskinen. Jeg fant også dette, om det er til noe hjelp; Oppvaskmaskin til industri: Slik får du best resultat - Machine Products Storkjøkken AS
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...