Gå til innhold
Hundesonen.no

Laika er funnet! :D


MarieR

Recommended Posts

Noen av dere husker sikkert mitt lille furstrasjonsutbrudd mot BC tispa som kom opp på værandaen og som endte i parring med ask? Og at det senere viste seg at tispa var en løshund som allerede hadde vært ute en stundt, og hadde parret seg med flere, blitt observert skadet osv?

Hun er funnet! :D Ikke bare det, hun er ikker avmagret, og valpene ble også funnet, 7 friske og sunne valper, som nå er nesten to mnd ;) Ble så ufattelig glad da jeg leste dette i avisen, sinnet mitt mot tispa gikk jo fort over fra sinne til medlidenhet og engstelse da jeg fant ut litt mer om henne. Hun har altså fostret disse valpene alene, utendørs i nesten to mnd! Takk og lov for den varme høsten vi har hatt i trøndelag!

Eneste skår i gleden er jo at Laika (tispa) er blitt aggresiv etter all denne tiden på frifot, så om hun får leve etter at valpene er omplasert, er veldig usikkert..Kanskje like greit å la henne slippe mer, hun har gjenomgått urettferdig mye. Hun er såpass aggresiv at de som nå har henne (dyrevernet) må kle seg såpass godt når de går inn til henne, at evt. bitt ikke skader. Hun har allerede angrepet sønnen i huset, men han var godt påkledd han også.

Valpene vil hvertfall få gode nye hjem, og det er ikke utenkelig at Ask har rollen som far. medrolle hvertfall. (stemmer det at ett kull kan ha flere fedre?) For noen av valpene har hans farger og avtegn :) og det er nok av folk som gjerne vil hjelpe valpene, laika har fått mediedekning fra hun først ble observert, og hadde det ikke vært for det, ville hun nok heller ikke blitt funnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan takler disse valpene folk da? Hadde vært veldig skeptisk til å ta til meg en valp født og oppvokst ute. synes selvfølgelig synd på mora og valpene og godt de ble funnet til slutt.

Ifg hun som har dem nå, er de kontaktsøkende og relativt trygge. valpene vil jo få lenger tid med moren sin, og enda lenger tid med mennesker før de blir sendt ut i hjem, men jeg trur nok det vil gå bra :) De mistet jo den første viktige pregingen med mennesker, men vi får håpe det ikke er får sent å "ta opp tråden" :D De er hvertfall i de beste hender, endelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra de fant henne da. :)

Ja, et kull kan ha flere fedre. Fuglte med på et kull en gang (husker ikke rase), der oppdretter trodde at tispe ikke ville parre, så de prøvde med flere uten noe resultat (trodde de), de lot likevel alle hannhundene være løs med tispa i tilfelle noe kanskje kom til å skje. En stund etterpå kom det flere valper til verden, og da dna? testet de valpene, og fant ut at det var to av hannene som hadde parret. Så jada, et valpekull kan ha flere fedre (men en valp kan kun ha en far). :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra hun ble funnet !

Leit at tispa er blitt agressiv, men det er vel ikke så rart hvis hun har vært løshund lenge... eller?

Så vi får håpe valpene får det litt bedre enn hva moren har gjennomgått..

Jeg krysser hvertfall fingrene for de..

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff.. stakkars tispe! Og stakkars valper.. :) Godt de er funnet, da..

Det er ikke ofte jeg mener dette, men i akkurat tilfellet her, mener jeg hele hopen skulle vært avlivet. Spesielt siden tipsa er aggressiv. Adferd er 50% arvelig, og i kombinasjon med gudhvethva nekter jeg å tro at disse valpene (som en gang blir voksne hunder), kommer til å leve livet ut, for å si det litt teit.. Det meste av sosialiseringstiden er også gått tapt, og jeg ville aldri aldri hatt en av valpene, og du skal ha temmelig mye peiling på hund før du tar på deg oppgaven med en av disse, og de som har nok peiling, vil nok heller ha en hund som er avlet "riktig" med de riktige betingelsene.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle var valpene når de ble funnet?

DET er jo ganske relativt før man synes at de skulle vært avlivet.. Hvis de var under 3-4 uker, så har de jo ikke mistet noe av preging på mennesker - og så lenge mor ikke er involvert i deres liv lenger (for å lære dem at folk er farlige), så skulle de jo bli helt normale hunder etterhvert..

Ellers kan hun ikke hatt det godt på frifot, stakkars. Hunder blir jo ikke "ville" bare fordi de ikke har noe hjem... Se på løshundene i Spania f.eks. De er ikke aggressive mot folk i hvertfall.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle var valpene når de ble funnet?

DET er jo ganske relativt før man synes at de skulle vært avlivet.. Hvis de var under 3-4 uker, så har de jo ikke mistet noe av preging på mennesker - og så lenge mor ikke er involvert i deres liv lenger (for å lære dem at folk er farlige), så skulle de jo bli helt normale hunder etterhvert..

Ellers kan hun ikke hatt det godt på frifot, stakkars. Hunder blir jo ikke "ville" bare fordi de ikke har noe hjem... Se på løshundene i Spania f.eks. De er ikke aggressive mot folk i hvertfall.

Susanne

I startinnlegget står det at valpene er nesten to måneder gamle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er tråden buhund-jenta skrev i sommer, datoen er 14 juli og da kan jo ikke valpene være to mnd allerde. Alderen stemmer med valpene på charlottes omplassering sin side. De har derfor heldigvis ikke gått glipp av så altfor mye pregning på mennesker og har i følge charlottes fått en surrogatmor.

Håper alt ordner seg for valpene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, siste oppdatering er:

Laika er avlivet.

Valpene er ute for omplassering hos charlottes. www.charlottes.no for bilder og mer info om hele greia. valpene er ikke leveringsklare enda.

Fancy og frida er anntatt parret med husky, resten med labrador. Om det er husky eller buhund på de to jentene vet ikke jeg, men fargene stemte hvertfall med buhund, selv om denne fargen også forekommer p husky.

Så da ble det en happy ending tross alt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra hun ble funnet.. ;)

Dumt at hun er blitt agressiv :P syns jeg virkelig men kanskje ikke så rart heller.. ikke vet jeg..

Har hørt at et kull kan ha flere fedre men jeg aner ikke altså :P

Mennesketvillinger kan i hvertfall ha 2 forskjellige fedre, så da skulle det vel gå da :unsure:

EDIT: Så at noen hadde svart på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...