Gå til innhold
Hundesonen.no

Endelig funnet en metode som funker..


MarieR

Recommended Posts

Denne lever jeg lenge på, det er sikkert! :D

I kveld fikk jeg nemlig oppleve noe som er 110% nytt for meg, og hunden for den del. Det å bare spassere rundt andre hunder, i slakt bånd, uten at Ask utagerer, bjeffer eller stresser. Ne mange hundeeiere tar som en selfølge å kunne gjøre, siden de aldri har hatt slike problemer. Men det har vi, så å kunne gå slik i kveld var bare ubeskrivelig deilig. Etter to og et halvt år med et lite he**ette går ting vår vei når det gjelder dette! ;) Vi bare spaserte rundt, Ask gikk å holdt kontakten, frivillig, selbv om jeg hele tiden gikk å snakket Rolig med han. Det å snakke rolig med han har vært svaret hele tiden. Nå har jeg jo prøvd alt fra å overse, til å kjefte å smelle så busta fyker. Men så lenge jeg snakker rolig til han, hele tiden, og bare markerer med et litt strengere nei de gangene han mister hodet, for så å avlede, å rusle rundt igjenn, det funker! :P Ask var helt avslappet, og daffet bare rundt, fredelig som bare det. Han ble også mye mer sosial når andre mennesker ville hilse på han. Før, så ga han lbaffen iat det var folk tilstede når det var hunder der, men i kveld, når han var rolig, ga han masse oppmerksomhet til de som satt og hadde pause. :)

Og med denne åpenbaringen kom også grunen til at han har reagert slik før. Usikkerhet. Og da jeg drev å kjeftet ble jo ikke det bedre, da ble han tvert i mot mer usikker. Men siden jeg ikke visste hva som lå bak adferden, visste jeg jo heller ikke hvordan jeg skulle forholde meg til den. Så det å fortelle Ask at dette faktisk ikke er noe å være usikker på, det går bra, vi skal jo bare rusle rundt og kose oss, var svaret hele tiden! :P Egentlig er det jo ganske opplagt å roe ned slik adferd, men av og til ser man jo ikke skogen for bare trær. :P

Uansett, forferdelig deilig og endelig vite hvordan vi skal jobbe med dette ;)

Det var kveldens lille gladmelding fra oss :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint :)

Skulle ønske det skjedde her også. Går jo rundt med Mr. Grumpy som skal bjeffe på alle andre hannhunder, uansett farge, rase, størrelse eller gemytt.. <_<

Gjør det derimot ikke med samboer, så det er nok bare lille meg han skal "beskytte" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marianne:Som sagt har jeg jo prøv alt fra å legge han i bakken til å overse adferden, og ikke en ting har fungert, så nå jobber jeg slik med det at jeg begynner å roe han ned med å snakke rolig, gå rolig, snu litt å gå den andre veien, rett å slett bare være rolig rundt de andre hundene. Det har hittil fungert bra på treningene, det går mye fortere før han slapper av og vi kan begynne å trene nå enn før, men ute på tur og i møtesituasjoner er han fremdeles håpløs, men jeg håper det kommer når han skjønner at han ikke trenger å spille tøff i trynet, det er ikke farlig, bare vær deg selv liksom. Kort sagt avleder jeg med å være rolig selv.

det tar tid, og det vil ta enda lengre tid, men etterhvert trur jeg Ask vil bli såpass trygg på slike situasjoner, at det ikke vil være noe problem på tur heller.

Håper det ordner seg med Lita, disse problemene er de jeg har "hatet" mest i hundeholdet, det er virkelig ikke gøy.

Magicka: Vet du hva som er årsaken til at Mr.grumpy( ;) ) oppfører seg slik? Ved å prøve forskjellige måter å løse problemet på, slik jeg gjorde, finner man også årsaken til det, ved å se på hva det er som fungerer. Så kan man trene på dette ut i fra hvofor hunden viser slik adferd. Feks, er det lite lurt å kjefte en pissredd hund huden full, da roer man heller ned, uten å virke overbeskyttende å alt det der..men med en hund som rett og slett "bare" er drittsekk, dominant eller noe i den duren, kan man ta litt hardere i, men selfølgelig, det fungerer sikkert å bare roe der også..

Skal ikke utgi meg for noen ekspert på dette jeg altså, hadde jo disse problemene selv, og har det tildels enda, men det jeg synns var så gøy var at ved å jobbe med det selv, fant jeg ut ikke bare hva som forårsaket adferden, men også hvordan jeg skulle jobbe med det. :) Men man "må" nesten prøve alt for å finne den tingen som hjelper, derfor er det sikkert i mange tilfeller lurere å gå direkte til faghjelp osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...