Gå til innhold
Hundesonen.no

Angrepet og bitt av pitbull


Turnip

Recommended Posts

Veldig synd for Mike at dette skjedde, men jeg kan ikke skjønne at du ikke anmelder det! Dette er jo tydligvis en farlig hund! Veldig synd for hunden selvsagt, den har ikke valgt å få så idiotiske eiere! Men har denne hunden angrepet en hund, så kan den jo lett angripe flere!

Syns det er skremmende at dere ikke anmelder det, men lar denne hunden (og eierne) gå fri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Veldig synd for Mike at dette skjedde, men jeg kan ikke skjønne at du ikke anmelder det! Dette er jo tydligvis en farlig hund! Veldig synd for hunden selvsagt, den har ikke valgt å få så idiotiske eiere! Men har denne hunden angrepet en hund, så kan den jo lett angripe flere!

Syns det er skremmende at dere ikke anmelder det, men lar denne hunden (og eierne) gå fri!

Enig! Anmeld, nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NEI! Hunder KAN IKKE låse kjeven. Det er en myte. INGEN dyr kan låse kjeven.

Jeg har vært vitne til det selv, og venninna mi har amstaff.. Så jeg har sett den LÅSE kjeven hundre og en ganger altså..

Å jeg tror ikke dyrelegen sier noe slikt hvis det ikke hadde vært sant, eller at det bare var en myte!

Men OK, du har din mening og jeg har miin...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig synd for Mike at dette skjedde, men jeg kan ikke skjønne at du ikke anmelder det! Dette er jo tydligvis en farlig hund! Veldig synd for hunden selvsagt, den har ikke valgt å få så idiotiske eiere! Men har denne hunden angrepet en hund, så kan den jo lett angripe flere!

Syns det er skremmende at dere ikke anmelder det, men lar denne hunden (og eierne) gå fri!

Nå tar ikke jeg stilling til at det visstnok er en pitbullblanding, men hadde jeg tatt med hugo til en annen hannhund og den andre hunden hadde angrepet så hadde jeg nok ikke anmeldt. Det er ikke nødvendigvis en veldig farlig hund, det er en hannhund, det skjedde i hannhundens hjem, og hanner kan være territoriale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært vitne til det selv, og venninna mi har amstaff.. Så jeg har sett den LÅSE kjeven hundre og en ganger altså..

Å jeg tror ikke dyrelegen sier noe slikt hvis det ikke hadde vært sant, eller at det bare var en myte!

Men OK, du har din mening og jeg har miin...

Tirsdag den 9. mars 2004 var ble det arrangert et seminar av Norsk Terrierklubb og Norsk Kennel Klub om "Raseforbud i den nye hundeloven".

Tilstede var blant andre prof Frode Lingås, Norges veterinærhøyskole, prof Åke Hedhammer, Sveriges Lantbruksuniversitet som var formann for den svenske "Hundansvarsutredningen" og veterinær Borgny Flatlandsmo fra Landbruks og Matdepartementet.

Flatlandsmo var svært klar i sin uttalelse om at "kjevelåsing" ikke var mulig hos hunder og at det eneste dyret som kan låse ledd er hesten som kan stå og sove.

(Denne teksten er stjålet og redigert av et innlegg skrevet av PO på Canis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært vitne til det selv, og venninna mi har amstaff.. Så jeg har sett den LÅSE kjeven hundre og en ganger altså..

Å jeg tror ikke dyrelegen sier noe slikt hvis det ikke hadde vært sant, eller at det bare var en myte!

Men OK, du har din mening og jeg har miin...

Fortell meg hvordan du så at kjeven låste seg da. Og hvordan DU vet så mye bedre enn veterinærerer, dyreforskere og eiere av hundene. Hva er det som gjør deg til ekspert på kjevelåsning - noe som hunder IKKE gjør.

Venter spent på forklaringen på hvordan du SÅ at kjeven var LÅST.

ps. Am.staff og andre hunder av mastiff/terrier typene har utrolig vilje, noe som gjør at de biter og holder. Men de låser ikke kjeven. Det er umulig. det har intet med meninger å gjøre serru ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært vitne til det selv, og venninna mi har amstaff.. Så jeg har sett den LÅSE kjeven hundre og en ganger altså..

Å jeg tror ikke dyrelegen sier noe slikt hvis det ikke hadde vært sant, eller at det bare var en myte!

Men OK, du har din mening og jeg har miin...

Den bet vel bare hardt og nektet å slippe. Hunder er sterke i kjeven, sikkert mer enn dere er i armene også av og til, men låse kjeven, det kan de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Nå tar ikke jeg stilling til at det visstnok er en pitbullblanding, men hadde jeg tatt med hugo til en annen hannhund og den andre hunden hadde angrepet så hadde jeg nok ikke anmeldt. Det er ikke nødvendigvis en veldig farlig hund, det er en hannhund, det skjedde i hannhundens hjem, og hanner kan være territoriale."

men nå er det da en ting at hunden flyr på en annen hannhund, men noe helt annet når den faktisk hadde tatt liv av den andre hunden hvis de ikke hadde fjerna den med makt. at hunder kan være territoriale og at hannhunder kan finne på å fly på andre hannhunder er noe vi veit, men at de flyr i strupen på andre hunder og henger seg fast kan da umulig være vanlig adferd selv for en hannhund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Forstår det er 2 hanner det dreier seg om,hva er alderen på disse 2 hanner.

Laaaang erfaring sier 2 hanner som ikke bor sammen går veldig skjelden sammen over lengre tid.

Er de i ulike alder og ulike faser i livet definitivt ikke sammen.

Raser spiller ikke så veldig mye inn.De er rivaler kan leke fint sammen ute på tur,men hormoner og kjønn sier sitt om den saken.Revir-tisper-kjønnshormoner-alder-faser alt dette kan forårsake det som skjedde med dere.

Eieren av den angripende hunden er ansvarlig for alt den hunden gjør,så dine utgifter skal betales av eieren.

Sjangsen er stor for at venneskapet er over hvis du tar opp dette,men er det egentlig venn da?

Å etter det jeg tolker på den tlf samtalen du hadde med han må jeg si det mennesket skulle aldrig hatt dyr.

Men de 2 hannen kan aldri mer møtes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sies her at ingen dyr kan låse kjeven sin :rolleyes: , vel, synes merkelig nok at GREVLINGEN låser kjeven sin. De låser seg opp igjen helt til det knuser, så hmm, jeg veit ikke jeg, men synes ingen her skal være proffer på noe unasett, og om noen tror det, så får de vel tro da.. Men ingen trenger å være bråkjekke.. :rolleyes: Eller hva? Jeg personlig trodde amstaffer og kamphunder i seg selv låste kjeven, men da lærte jeg noe nytt idag og, eller gjorde jeg det!? Er dritt lei av at folk krangler og kverulerer, få heller et ordentlig bevis på dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig trist at hunden din har blitt utsatt for en slik opplevelse, og enda tristere at han har blitt så redd i etterkant. Hadde det vært min hund ville jeg ha fortsatt og forsøkt å sosialisere ham med trygge gode hunder. Tar det lang tid før han er tilbake til seg selv ville jeg rett og slett søkt profesjonell hjelp til å hanskes med problemet på en mer konstuktiv måte.

Nå håper jeg at dette ikke ender med å bli en hetet elsk/hat-debatt, men selv som raseentusiast har jeg ingen problemer med å si at dette helt klart er rasebetinget. Amerikansk Pit Bull Terrier ble avlet for hundekamper i svært mange generasjoner, og det er innlysende at mange er hundeaggressive selv om det er lenge siden de ble selektert for det. Når bullehunder er "heite" kan de være brutale, og det er en stor del av hvorfor de slett ikke er for alle. Man skal være en ansvarlig eier for å få det privilegiet.

Det er en større sjans for å få en hundeaggressiv hund med en pitbull, de kan være rimelig intense og gjøre stor skade. På en annen side er de førervare, lettlærte og lar seg enkelt lede med lydighet. Man skal være klar over hva man får med å kjøpe en APBT, og gjøre jobben som trengs for å trene de. Da kunne en slik situasjon fort vært ungått. Man unngår hundemøter som inneholder triggere, slik som mat, løpetisper, og territorie helt til man vet at hundene kommer overens. De er desisdert en av mine favorittraser, makan til ståpåvilje, loyale, menneskeelskende, oppvakte, vakre, stolte og fantastiske vesen finnes knapt. I min mening så klart. Deres rykte og historie har bare dessverre ført til så mange uansvarlige eiere.

Noen mener at hundeaggresjon er grunn nok til å forby rasen(e), mens jeg mener det ikke er. Jeg ser hvor mange ulovlige hunder som fortsatt finnes, og mener at raseforbud ikke fungerer. Det biddrar derimot til at idioter som dette skaffer seg disse hundene nettopp fordi de er forbudte, og har ikke satt seg inn i hvilke egenskaper de har eller tar ansvar når hunden oppfører seg dårlig.

Jeg er 100% for en lovgivning som sikrer et tryggere hundehold, jeg mener bare det må bygges på ansvarlige hundeeiere.

Nå ble vel dette litt på siden, men jeg er engasjert så skitt la gå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig trist at hunden din har blitt utsatt for en slik opplevelse, og enda tristere at han har blitt så redd i etterkant. Hadde det vært min hund ville jeg ha fortsatt og forsøkt å sosialisere ham med trygge gode hunder. Tar det lang tid før han er tilbake til seg selv ville jeg rett og slett søkt profesjonell hjelp til å hanskes med problemet på en mer konstuktiv måte.

Nå håper jeg at dette ikke ender med å bli en hetet elsk/hat-debatt, men selv som raseentusiast har jeg ingen problemer med å si at dette helt klart er rasebetinget. Amerikansk Pit Bull Terrier ble avlet for hundekamper i svært mange generasjoner, og det er innlysende at mange er hundeaggressive selv om det er lenge siden de ble selektert for det. Når bullehunder er "heite" kan de være brutale, og det er en stor del av hvorfor de slett ikke er for alle. Man skal være en ansvarlig eier for å få det privilegiet.

Det er en større sjans for å få en hundeaggressiv hund med en pitbull, de kan være rimelig intense og gjøre stor skade. På en annen side er de førervare, lettlærte og lar seg enkelt lede med lydighet. Man skal være klar over hva man får med å kjøpe en APBT, og gjøre jobben som trengs for å trene de. Da kunne en slik situasjon fort vært ungått. Man unngår hundemøter som inneholder triggere, slik som mat, løpetisper, og territorie helt til man vet at hundene kommer overens. De er desisdert en av mine favorittraser, makan til ståpåvilje, loyale, menneskeelskende, oppvakte, vakre, stolte og fantastiske vesen finnes knapt. I min mening så klart. Deres rykte og historie har bare dessverre ført til så mange uansvarlige eiere.

Noen mener at hundeaggresjon er grunn nok til å forby rasen(e), mens jeg mener det ikke er. Jeg ser hvor mange ulovlige hunder som fortsatt finnes, og mener at raseforbud ikke fungerer. Det biddrar derimot til at idioter som dette skaffer seg disse hundene nettopp fordi de er forbudte, og har ikke satt seg inn i hvilke egenskaper de har eller tar ansvar når hunden oppfører seg dårlig.

Jeg er 100% for en lovgivning som sikrer et tryggere hundehold, jeg mener bare det må bygges på ansvarlige hundeeiere.

Nå ble vel dette litt på siden, men jeg er engasjert så skitt la gå. :D

Kan ærlig talt ikke være mer enig! :)

Jeg hadde desverre ikke nølt med å anmelde eieren av den såkalte kamphunden. Den vil jo ikke bli mer "vennlig" med tiden, med den eieren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvordan ser du at kjeven er låst?

Jeg vet ikke hvordan man SER om kjeven er låst eller om man KAN SE det..

Men når man VET at kjeven er låst er når du skal åpne opp munnen til hunden hvis den har bitt seg fast i noe, og du ikke får den opp.. Uansett hvor sterk man er så får du den ikke opp..! Tro meg, jeg har prøvd maange ganger og voksene mannfolk har prøvd!

Men jeg vet ikke hvordan de får det til, de må være ekstremt sterke..? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En eier som eier en ulovlig rase (siden 1990-tallet?) og som fraskriver seg ansvaret? Øh, ja, dette hørtes ut som en vettug kar.

Hannhunder sloss for sitt hjem, den er OK, men flyr rett på - i strupen - og biter hull?? Kall meg gjerne uerfaren, men jeg syns det er særdeles sjelden at det faktisk blir blodskader i "uheldige møter". Jeg ville ikke trent bitehemning med den hunden ihvertfall - enda mindre stukket armen inn i kjeften på den for å få den til å slippe. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Silje85: Håper virkelig at hunden din ikke blir merket for livet av denne episoden! Det er så trist når sånt skjer. Jeg kan ikke komme med noen flere gode råd enn det som allerede er gitt, når det gjelder å få han mentalt på beina igjen. Om du vil anmelde eller ikke får du (etter min mening) ta stilling til selv.

---

Jeg syns det er befriende å lese innlegget til Mari :) Jeg syns heller ikke at det var så veldig på siden, fordi det er det disse diskusjonene alltid koker ned til likevel. Hadde startinnlegget dreid seg om en "collie blandet med noen andre gjeterhunder", ville tråden ha artet seg helt annerledes. Det ville ikke ha blitt diskutert om collien har en spesiell kjeve eller om hundene kunne kalles gjeterhunder fordi de aldri hadde sett en sau, eller om en rase som tidligere hadde blitt brukt til gjeting ville ha sterkere gjetertendenser enn raser som ikke hadde blitt brukt til gjeting. Med en gang noen ytrer ordene "pitbull" eller "amstaff" blir det alltid til hovedtemaet i diskusjonen, uansett hva som var intensjonen i utgangspunktet.

Begrepet "låser kjeven" ble vel opprinnelig (før en eller annen tok det bokstavelig) brukt i den betydning at de biter og holder bittet fast (i motsetning til hunder som f.eks glefser vilt rundt seg)?? Diskusjonene rundt dette har blitt gjentatt til det kjedsommelige. Så vidt jeg vet har de ingen låsemekanisme i kjeven, men om de har det eller om de bare holder sabla godt fast, spiller vel liten rolle? Resultatet blir det samme. Jeg syns det er langt mer interessant å fokusere på hvordan man kan forhindre biting og uansvarlig hundehold i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvordan man SER om kjeven er låst eller om man KAN SE det..

Men når man VET at kjeven er låst er når du skal åpne opp munnen til hunden hvis den har bitt seg fast i noe, og du ikke får den opp.. Uansett hvor sterk man er så får du den ikke opp..! Tro meg, jeg har prøvd maange ganger og voksene mannfolk har prøvd!

Men jeg vet ikke hvordan de får det til, de må være ekstremt sterke..? :unsure:

Hvis du ser på hvordan noen hunder henger i kongen mens eier slenger den rundt osv så skjønner du sikkert at det er en voldsom kraft i kjevene til en hund. Ingen hunder låser kjeven, men de velger å holde fast, og da har ikke menneskehender så mye å stille opp med...

Forøvrig et veldig bra innlegg av Mari!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Det sies her at ingen dyr kan låse kjeven sin :rolleyes: , vel, synes merkelig nok at GREVLINGEN låser kjeven sin. De låser seg opp igjen helt til det knuser, så hmm, jeg veit ikke jeg, men synes ingen her skal være proffer på noe unasett, og om noen tror det, så får de vel tro da.. Men ingen trenger å være bråkjekke.. :rolleyes: Eller hva? Jeg personlig trodde amstaffer og kamphunder i seg selv låste kjeven, men da lærte jeg noe nytt idag og, eller gjorde jeg det!? Er dritt lei av at folk krangler og kverulerer, få heller et ordentlig bevis på dette!

Det må være sinnsykt mange tungnemme mennesker her........... sorry

Det ENESTE dyret som kan LÅSE ett ledd er HESTEN - dere vet, sånn store ting som står i stall og eventuelt ute i luftegårder eller på beite og sier iiiiiiihhhhaaaaa når de roper på hverandre (eller hmmmmmrrrrrreee).

De kan LÅSE KNEleddene sine, fordi de STÅR å sover - grunnen til at de kan dette er at de er FLUKTDYR og trenger å kunne reagerer rask dersom det oppstår fare.

At grevlingen biter til det knaser er en like tåpelig myte som om at pitbull og am.staff kan låse kjeven - tull og vas alt sammen. Grevlingen biter OM den blir provosert, den biter hardt - men den er ikke fysisk sterk nok til å bite armer eller bein på voksne mennesker tvert av da kjevetrykket er omtrent som en mellomstor hund.

Dette handler om enkle fysiske lover som veterinærstanden faktisk HAR forsket på - nå vet kanskje ikke veterinærer så mye om adferd og sånn på hund osv. - men når det gjelder fysikk og anatomi på dyr så finnes det vel ingen som kan akkurat dette bedre enn nettopp veterinærer.

Nei, hverken pitbull, amstaff eller grevling kan låse kjeven - men om noen av dere har opplevd hunder generelt som er piss forbanna og sloss for å drepe så vil dere oppdage at det til og med kan være umulig å få opp kjeven på en teppetisser dersom den får tak og bestemmer seg for at den skal ikke slippe.

Det var hverken am.staff eller pitbull i terven vi hadde her - men når hun beit seg fast i en annen hund så var det klin umulig å få opp kjeven og det klarte ikke engang min mann............. og han er faktisk sterk.

Og terrierdyret - som er mindre enn en grevling til og med - når hun biter seg fast i noe hun vil ha - så kan man glemme det - det er ikke mulig å få åpnet munnen på henne med mindre man dreper henne - men låse kjeven - næh se det er en fysisk umulighet........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, kamphundrasene biter hardere når de først biter og de går kraftigere på...

At hunder angriper og biter hull uten signaler er noe jeg bare har opplevd med 2 gjeterhund raser. Bc og schæfer. Jeg har faktisk aldri opplevd en aggresiv pitbull/amstaff og er nok farget av det.

Har møtt noen odde staffordshire bullterriere da..og akita inu`s

At hannhunder (og enkelte tisper) er territorieaggresive og kan angripe inntrengeren med stor tyngde blir møtet for heftig og brått trodde jeg var allment.

Det er vel derfor man gjerne lar de møte på nøytral grunn? Jeg mener fortsatt at dette like gjerne kunne skjedd med en annen rase. kanskje ikke med det konstante taket som en pitbull har. Jeg vet at min egen rase biter hardt, hardt,hardt om og om igjenn på forskjellige steder som en slags løpsk hullmaskin, og hadde det vært min forrige gronnis så er jeg faktisk ikke sikker på om den lille hadde overlevd. Jo..han hadde et stort problem, men han var alltid under kontroll og i bånd

Noe eieren av denne pitbullen tydligvis også trodde sin hund var .

Jeg sier ikke at eierene av pitbull blandingen er uten skyld, MEN jeg tror ikke dermed denne hunden er livsfarlig. I den situasjonen ja..men rekk opp hånden de som regner med at det går bra i en så ekstrem situasjon med en hvilken som helst annen rase og mener at de schæferene feks som hadde reagert med å bite hull i samme situasjon burde blitt avlivd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går dro jeg til oppdretteren min og fikk låne med meg en grei cocker tispe hjem, det gikk overaskende bra, de fikk hilse på hverandre ute, og Mike løp inn og gjemte seg.. jeg ble ute med Molly, og Mike sto i døra og titta og var nysgjerrig.. senere på kvelden la Molly seg på fanget mitt, og da var det nok litt sjalusi i bildet og Mike hoppet opp i sofaen sammen oss, de snuste på hverandre og Molly vasket i øret til Mike, Mike la seg på ryggen og underkastet seg. de spiser av samme matskål og leker forsiktig sammen.

Når vi gikk tur i dag tidlig, så møtte vi på 2 hunder, og Mike gjemte seg bak Molly,så gikk vi forbi, han la seg ikke ned og skrek som før...

Så dette er forbredelse!! har pratet med en adferdspes. og fått mange gode råd. Mike kommer nok aldri til å glemme det som skjedde, men han blir nok bra igjen til å komme godt oversens med andre hunder!

Silje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er utrolig trist å måtte lese noe sånt, ennå verre å oppleve det. Men det eneste rette er å anmelde det, (ja jeg vet jeg kanskje ikke ville sagt dette om det gjaldt en annen rase), men dette er en rase som er forbudt, og du vil vel ikke støtte dette?

Jeg tror heller ikke pitt og am.staff kan låse kjeven, for da hadde den nok ikke klart åpne selvom den ville. Men om det er en utrolig kraft, ja det vil jeg tro. Lettere for en hund å holde kjeven igjen, enn å holde den åpen.

Om jeg visste om en rase som var en av de forbudte rasene ville jeg nok fortalt det, jeg vil ikke være med i noe "lovbrudd" (som det da vil dreie seg om), Men jeg skulle hvert 100% sikker. Vi hundeeiere har nok av regler å forholde oss til, og man vil vel ikke få flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det eneste rette er å anmelde det, (ja jeg vet jeg kanskje ikke ville sagt dette om det gjaldt en annen rase), men dette er en rase som er forbudt, og du vil vel ikke støtte dette?

Det eneste rette for hvem? Hunden som får en automatisk dødsdom? Eieren? Tja, det tar vel kanskje ikke lange tiden før h*n har en ny valp i hendene? (Lovlig eller ei...) Den som anmelder og får lettet samvittigheten sin? Myndighetene som aldri får se at loven ikke fungerer?

Her i nabolaget er det en kar som er på sin fjerde ulovlige bullehund på ca et år. Hva som har skjedd med de forrige tre hundene tør jeg ikke tenke på, men nåværende hund hadde vært her like mye selv om jeg hadde anmeldt de tidligere. Dessverre hadde det ikke hjulpet det spøtt.

Jeg har møtt mange APBTs og ulovlige amstaffer og jeg har ikke meldt ifra om en eneste en.

Nettopp fordi det ikke vil føre til noe godt, og jeg ønsker ikke et uskyldig hundeliv på samvittigheten. Ikke minst er jeg prinsippielt uenig med hele lovgivningen, og vil heller at folk kan innse hvor totalt imot sin hensikt den er.

Jeg har heller informert eierne om konsekvensene av raseforbudet, fortalt om rasespesifikke egenskaper og hintet tydelig om å få hunden over grensa så fort som mulig. De fleste er faktisk villige til å høre når de skjønner de slipper å gå i forsvar, selv om ingen hittil har valgt å sende hunden ut av landet. Jeg bor ca 100 meter fra politistasjonen, og jeg kan ikke telle på to hender hvor mange ulovlige hunder som finnes i mitt nabolag, og jeg nekter å sette igang en utslettelse av disse hundene. De har ikke bedt om å komme hit, de har ikke gjort noen noe vondt, og de fortjener ikke å dø.

Jeg hadde helt klart tatt en alvorsprat med eieren, og gitt dem nyansert raseinformasjon, men anmelde? Nope.

Anmeld meg gjerne for medvirkning til lovbrudd. Jeg kan fint leve med det. Iallefall i forhold til hva det vil bety å være 100% lovlydig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jøye meg!

her tror jeg det gjelder å holde tunga i rett munn..

Skal ikke legge meg mer inn i diskusjionen om kjevelås mer enn at jeg vil si det er forskjell på å låse kjeven og å bite hardt.Sånn hunder har jo kraftige kjever.

Om jeg ville anmeldt denne "vennen" for å ha denne hunden er jeg litt mer usikker på, men en som ikke spleiser på vetregninga ville jeg ikke regne som min venn, for å si det sånn.

Det kaller jeg å være useriøs hundeier..

( kanskje en del slike med en sånn hund?)

pass på selv å holde deg rolig, ikke bli hysterisk ved møte med andre hunder!Din reaksjon smitter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste rette for hvem? Hunden som får en automatisk dødsdom? Eieren? Tja, det tar vel kanskje ikke lange tiden før h*n har en ny valp i hendene? (Lovlig eller ei...) Den som anmelder og får lettet samvittigheten sin? Myndighetene som aldri får se at loven ikke fungerer?

Her i nabolaget er det en kar som er på sin fjerde ulovlige bullehund på ca et år. Hva som har skjedd med de forrige tre hundene tør jeg ikke tenke på, men nåværende hund hadde vært her like mye selv om jeg hadde anmeldt de tidligere. Dessverre hadde det ikke hjulpet det spøtt.

Jeg har møtt mange APBTs og ulovlige amstaffer og jeg har ikke meldt ifra om en eneste en.

Nettopp fordi det ikke vil føre til noe godt, og jeg ønsker ikke et uskyldig hundeliv på samvittigheten. Ikke minst er jeg prinsippielt uenig med hele lovgivningen, og vil heller at folk kan innse hvor totalt imot sin hensikt den er.

Jeg har heller informert eierne om konsekvensene av raseforbudet, fortalt om rasespesifikke egenskaper og hintet tydelig om å få hunden over grensa så fort som mulig. De fleste er faktisk villige til å høre når de skjønner de slipper å gå i forsvar, selv om ingen hittil har valgt å sende hunden ut av landet. Jeg bor ca 100 meter fra politistasjonen, og jeg kan ikke telle på to hender hvor mange ulovlige hunder som finnes i mitt nabolag, og jeg nekter å sette igang en utslettelse av disse hundene. De har ikke bedt om å komme hit, de har ikke gjort noen noe vondt, og de fortjener ikke å dø.

Jeg hadde helt klart tatt en alvorsprat med eieren, og gitt dem nyansert raseinformasjon, men anmelde? Nope.

Anmeld meg gjerne for medvirkning til lovbrudd. Jeg kan fint leve med det. Iallefall i forhold til hva det vil bety å være 100% lovlydig.

For denne hunden er en forbudt rase, og har faktisk gått til angrep, Blir dette meldt, så vet politiet om saken, og de vet også om det til senere om denne eieren skaffer seg en ulovlig rase. Mener det er det rette for alle parter. Virker ikke som om de burde eid en hund spør du meg. Da står man til ansvar, og disse har ikke engang spurt hvordan det har gått. Dette kan faktisk skje igjen. Hva om det da hadde hvert din hund neste gang?

Selvfølgelig så blir det jo synd på hunden, men ser man det sånn så bør vel alle hunder få leve uansett? :rolleyes:

Men når jeg tenker meg om: Så ville jeg nok anmeldt uansett rase om eieren hadde gitt blanke f... For da bør man ikke eie hund. Min mening. (De bør jo hvertfall spørre hvordan det går, og egentlig betale for veterinærutgiftene.) For denne hunden kan faktisk ha biti før også. Men eier har unlatt å fortelle det. (hvem vil vel ikke få sin egen hund i godt lys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...