Gå til innhold
Hundesonen.no

Angrepet og bitt av pitbull


Turnip

Recommended Posts

På lørdagen skulle jeg om samboeren på besøk til noen venner av oss og vi avtalte med dem at vi skulle ta med oss Mike.

Dem har en pitbull, han er ikke ren pitbull, men blandet med noen kamphunder. Når vi kommer inn døra, så har de lukket for pitbullen pga vi venter til dem har roet seg ned før de kan hilse (de har hilst før og det har gått veldig bra). Men denne gangen så hoppet pitbullen på døra og fikk døra opp og hoppet rett på Mike og låste kjeven rundt halsen hans, Mike skreik så høyt at det var helt forferdelig. Eieren av pitbullen klarte og putte armen sin i munnen på pitbullen og presset armen i munnen hans (vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det) så han slapp til slutt og han heiv pitbullen bortover gulvet... Mike var helt i sjokk og det rant masse blod fra halsen hans, han fikk 2 store hull i nakken og halsen og 3 mindre hull. Jeg dro rett til veterinær med han og fikk behandlet sårene hans.

Han var skeptisk til andre hunder i går og gikk bak meg og la seg ned og skreik når han så andre hunder, men i dag tidlig når vi gikk morgen runden vår, så gikk det bedre. etterpå skal vi bort å hilse på en hund vi passer ofte og leker med hver dag, de er skikkelig kompiser og håper det går bra.

Jeg får helt vondt av det som skjedde med Mike, og jeg har fått skrekken rett og slett, ikke fordi det var en pitbull, men jeg kunne ha mistet Mike...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Trist du måtte oppleve dette, særlig trist for Mike.

Men: Ikke ren pitbull men blandet med andre kamphunder - definisjonen på en kamphund er: En hund som brukes i kamp! Så det du skriver er at pitten er blandet med hunder som er brukt i kamp - noe som er ulovlig, og, en apbt blanding er også ulovlig.

En annen ting: En hund kan IKKE låse kjeven, ergo låste den ikke kjeven rundt halsen til Mike.

Du vet forresten at du er medskyldig i lovbrudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg brukte ordet låse pga han gikk rett på halsen hans og satt fast der..

Lovbrudd?? jeg har jo ikke gjort noe... Ikke Mike heller for den saks skyld...

Jeg burde annmelde det mener du?? jeg har ikke gjort det pga jeg kjenner eieren og den hunden er egentlig veldig grei, men det var han sitt teritorium... og da gikk det gæli...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting: En hund kan IKKE låse kjeven, ergo låste den ikke kjeven rundt halsen til Mike.

Hunder KAN låse kjeven! Pittbull og Amstaff..

Det har jeg opplevd selv..

Da vi gikk tur med venninna mi sin boxer.. Plutselig kom det hoppende en pittbull utav vinduet og gikk til angrep på boxeren.. Pittbullen låste kjeven over halsen på boxeren og den slapp ikke.. Eieren prøvde å ta vekk hunden, og å åpne munnen men det gikk ikke, nettopp fordi han hadde låst kjeven..

Tilog med dyrelegen sa at han hadde låst kjeven rundt halsen på boxeren, og hvis ikke vi hadde fått åpnet munnen så fort som vi fikk så kunne det gått virkelig gale!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder KAN låse kjeven! Pittbull og Amstaff..

Det har jeg opplevd selv..

Da vi gikk tur med venninna mi sin boxer.. Plutselig kom det hoppende en pittbull utav vinduet og gikk til angrep på boxeren.. Pittbullen låste kjeven over halsen på boxeren og den slapp ikke.. Eieren prøvde å ta vekk hunden, og å åpne munnen men det gikk ikke, nettopp fordi han hadde låst kjeven..

Tilog med dyrelegen sa at han hadde låst kjeven rundt halsen på boxeren, og hvis ikke vi hadde fått åpnet munnen så fort som vi fikk så kunne det gått virkelig gale!

Nei, du tar feil. I følge Norges Veterinærhøyskole er det hesten det eneste dyret som kan låse ledd (kneledd). Hunder kan IKKE låse kjeven, det er en gammel og tåpelig myte. Derimot har de et ufattelig sterkt kjevepress, og det er nok sånn myten har oppstått. Vanskelig å få de til å åpne munnen om de ikke vil selv, for å sin det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder dere fra til dertilegnet plass når dere kommer over pitbull/pitbullmixer?

Nei..Kjenner en Pitbull som heter Storm jeg, verdens triveligste tispe :). Og selv om jeg synes eieren er et tåpelig naut som absolutt må ha en ulovlig rase (hun er registrert amstaff) så ønsker jeg ikke Storm død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder dere fra til dertilegnet plass når dere kommer over pitbull/pitbullmixer?

Og er dere sikre på at det pit/pitmix dere ser, og ikke f.eks en staffordshire bullterrier eller en ambull blanding? Jeg føler det kanskje er litt vel mye snakk om piter og amstaffer, kanskje av mennesker som ikke ser forskjell på disse relativt lignende rasene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i om dem kan låse kjeven eller ikke...

jeg vet hva han er blandet av pga jeg kjenner hunden fra før og kjenner eieren.. hunden er ikke lovelig i norge og han har heller ikke papirer på hunden, Mike har kanskje blitt ødelagt for livet pga han er redd andre hunder nå, og jeg håper virkelig dette går over, for dette er noe av det værste jeg har sett. Han snuste ikke på Mike eller gav noen forvarslet om at han var sint, han fløy rett i halsen på han bare...

Hvordan lovbrudd har jeg innblandet meg i??

Er vel mest eieren som har et lovbrudd her pga hunden ikke er lovelig... jeg driter i om den er lovelig eller ikke, men skadet Mike og det skulle vært unngått, man kan ikke ha en sånn type hund uten å ha full kontroll over den!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i om dem kan låse kjeven eller ikke...

jeg vet hva han er blandet av pga jeg kjenner hunden fra før og kjenner eieren.. hunden er ikke lovelig i norge og han har heller ikke papirer på hunden, Mike har kanskje blitt ødelagt for livet pga han er redd andre hunder nå, og jeg håper virkelig dette går over, for dette er noe av det værste jeg har sett. Han snuste ikke på Mike eller gav noen forvarslet om at han var sint, han fløy rett i halsen på han bare...

Hvordan lovbrudd har jeg innblandet meg i??

Er vel mest eieren som har et lovbrudd her pga hunden ikke er lovelig... jeg driter i om den er lovelig eller ikke, men skadet Mike og det skulle vært unngått, man kan ikke ha en sånn type hund uten å ha full kontroll over den!

Du er innblandet i lovbrudd fordi du vet at hunden er ulovlig, uten å melde fra. Når hunden har skadet din hund sånn vil den kunne skade andre hunder på lignende måter, ikke sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel ikke dette særlig rasebetinget..at hannhunder flyr på andre hannhunder som er på deres territorie uten at de har fått hilst først er vel ikke så unormalt. Og en pitbull vs en liten spaniel er og blir rått parti..

Det dere burde gjort var selvfølgelig å la de hilse på nøytralt område først, men så var det vel ikke meningen at de skulle hilse heller slik jeg forsto det. I hvertfall ikke sånn brått..

Det kunne like gjerne vært en rottis, en pappilon eller en belger for den saks skyld. Eller en annen spaniel.

Det som gjør saken spesiell er at det er en ulovlig blanding..en hund som er dødsdømt hvis noen "sladrer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg driter i om dem kan låse kjeven eller ikke...

jeg vet hva han er blandet av pga jeg kjenner hunden fra før og kjenner eieren.. hunden er ikke lovelig i norge og han har heller ikke papirer på hunden, Mike har kanskje blitt ødelagt for livet pga han er redd andre hunder nå, og jeg håper virkelig dette går over, for dette er noe av det værste jeg har sett. Han snuste ikke på Mike eller gav noen forvarslet om at han var sint, han fløy rett i halsen på han bare...

Hvordan lovbrudd har jeg innblandet meg i??

Er vel mest eieren som har et lovbrudd her pga hunden ikke er lovelig... jeg driter i om den er lovelig eller ikke, men skadet Mike og det skulle vært unngått, man kan ikke ha en sånn type hund uten å ha full kontroll over den!

Hvis du kjenner dem så godt, så visste du vel at de ikke hadde full kontroll på hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lukket døren så dem skulle få roet seg ned før de hilser, er det vi alltid har gjort... men denne gangen hoppet pitten opp og fikk opp døren og gikk rett på Mike... eieren av Pitten heller har ikke tilbudt seg å betale veterinær regningen eller hørt hvordan det går med Mike i ettertid, noe som jeg syns er veldig uansvarlig å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt at folk kan ta andre hannhunder inn i huset sitt mens de stenger vekk den hannhunden som bor i huset og tro at alt skal gå bra når de til slutt får hilse. Husker jeg ikke helt feil er det en annen tråd her inne der akkuratt det samme skjedde.

Kanskje lurest å la hundene hilse og få roet seg ned ute før de blir presset inn på den enes område.

Håper det ordner seg for Mike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var vel ikk dette særlig rasebetinget..at hannhunder flyr på andre hannhunder som er på deres territorie uten at de har fått hilst først er vel ikke så unormalt.

Vet ikke hvilke raser du har erfaring med, men for enkelte rasers vedkommende er det i hvert fall ikke vanlig - og i hvert fall ikke med den intensiteten. Jeg er m.a.o. uenig i at det ikke til dels kan være rasebetinget (i ganske stor grad, faktisk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ikke vanelig at hannhunder flyr rett i halsen på hverandre før dem gir en liten forvarsel på at "dette liker jeg ikke", vi har besøk av andre hannhunder hjemme hos oss og aldri vært noen problem i det hele tatt, vi er også besøk hos andre, og aldri vært noe problem der heller.

Jeg sier ikke at dette er pga dette er en pitt-blanding dette skjedde, men nå var det fatisk den som beit flere hull i halsen til Mike.

Dem har alltid hatt god kontroll på pitten, men denne gangen så gikk det ikke som det skulle... jeg er bare gla det ikke gikk verre, hadde vi ikke fått opp kjeven, hadde jeg fått se at Mike hadde blitt drept...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Bardmann, og så er det jo omfanget av skadene også.

Men det ER jo noe med det å være føre var, tenke på egen hund først, og kanskje velge IKKE å la den hilse - hvis man mistenker at den andre parten ikke har helt kontroll. For MIN erfaring er det at folk som ikke har helt kontroll på hunden, gjerne har et litt "pussig" syn på hva den er kapabel til... deres hund er gjerne "så snill" eller "så.... et eller annet", og det stemmer ikke alltid like godt, nei.

Og ER begge partene enige om dette, og hundene kanskje har hilst før, og du kjenner eierne også, så spørs det hvor "selvsagt" det er at de skal betale hele skaden. Jeg tror jeg i beste fall hadde gått for delt beløp, hvis jeg var deg - men det er kanskje ikke de du har mest lyst til å kreve for penger, kanskje?

Nei, finn deg noen trygge, hyggelige hannhunder som din hund kan omgås - og ikke ta sjanser mer. Ingenting er absolutt når det gjelder hunder, ting endrer seg med alder, med ting som har skjedd i ene eller begges hverdag (er det løpetidssesong, kan noen hannhunder ligge litt høyt i stress i utgangspunktet, for eksempel, og ta det med seg inn i andre, ellers greie situasjoner etc).

Og så er det alltid en god ting å starte med å gå en liten tur i bånd sammen først...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dem skulle egentlig ikke hilse... var derfor vi lukket døren i stedet for å ta ut pitten, så han får roet seg og de kan hilse ute...

Jeg kommer ikke til å kreve noen til av penger for veterinæren, er ikke penger dette handler om... men hadde min hund gjort noe sånt, hadde jeg værtfall tilbudt meg å betale regningen.. og hvertfall ringt å beklaget og hørt hvordan det går med Mike... jeg ringte han i sta, og fortalte hvordan det gikk med Mike og den holdningen jeg fikk tilbake var "sånt kan skje"...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Sånt kan skje" - javisst, sånt kan skje. Særlig med eiere som ikke er så nøye - og det ble jo "bevist", siden det gikk i ball med dører og greier og sånn. Med en slik holdning så hadde jeg holdt hunden min unna - eller sørget for å være veldig nøye selv. Noen er slumsete, og når det ikke er deres hund det går utover... så får du den skuldertrekkreaksjonen.

Dette blir jo omtrent som bullterriertråden for en tid tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du utdype litt mer om hvordan hun er medskyldig i lovbrudd?

Hun kjenner til en apbt blanding og melder ikke fra. Det er lovbrudd.

Hunder KAN låse kjeven! Pittbull og Amstaff..

Det har jeg opplevd selv..

Da vi gikk tur med venninna mi sin boxer.. Plutselig kom det hoppende en pittbull utav vinduet og gikk til angrep på boxeren.. Pittbullen låste kjeven over halsen på boxeren og den slapp ikke.. Eieren prøvde å ta vekk hunden, og å åpne munnen men det gikk ikke, nettopp fordi han hadde låst kjeven..

Tilog med dyrelegen sa at han hadde låst kjeven rundt halsen på boxeren, og hvis ikke vi hadde fått åpnet munnen så fort som vi fikk så kunne det gått virkelig gale!

NEI! Hunder KAN IKKE låse kjeven. Det er en myte. INGEN dyr kan låse kjeven.

Jeg driter i om dem kan låse kjeven eller ikke...

jeg vet hva han er blandet av pga jeg kjenner hunden fra før og kjenner eieren.. hunden er ikke lovelig i norge og han har heller ikke papirer på hunden, Mike har kanskje blitt ødelagt for livet pga han er redd andre hunder nå, og jeg håper virkelig dette går over, for dette er noe av det værste jeg har sett. Han snuste ikke på Mike eller gav noen forvarslet om at han var sint, han fløy rett i halsen på han bare...

Hvordan lovbrudd har jeg innblandet meg i??

Er vel mest eieren som har et lovbrudd her pga hunden ikke er lovelig... jeg driter i om den er lovelig eller ikke, men skadet Mike og det skulle vært unngått, man kan ikke ha en sånn type hund uten å ha full kontroll over den!

Du er innblandet i lovbrudd fordi du ikke melder fra om at denne hunden finnes. du støtter en kriminell.

"Sånt kan skje" - javisst, sånt kan skje. Særlig med eiere som ikke er så nøye - og det ble jo "bevist", siden det gikk i ball med dører og greier og sånn. Med en slik holdning så hadde jeg holdt hunden min unna - eller sørget for å være veldig nøye selv. Noen er slumsete, og når det ikke er deres hund det går utover... så får du den skuldertrekkreaksjonen.

Dette blir jo omtrent som bullterriertråden for en tid tilbake.

Dersom det er så ille så melder du eieren. Å inneha en slik hund er ikke bra og når eieren er slumsete som du skriver, så er det i allefall ikke bra at de skal ha en hund som viser en slik adferd at den går rett i strupen på en annen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff og huff! det er grusomt når slike ting skjer! bare pass på når du treffer en hund, så ikke vis at du er redd eller noe, for hunden merker det veldig godt. og når han går bak deg, hadde jeg bare oversett... jeg er ikke noe ekspert i møte situasjoener (sliter med det selv, bare på en helt annen måte)

hadde min hund angrepet en annen hund så den fikk skade, hadde jeg vert bekymra over den andre hunden og ringt og hørt hvordan det gikk med den andre hunden. jeg hadde nok tilbutt meg med å betale ca. halve regningen. å i et tilfelle som dette, der hunden er ulåvelig, burde eieren passe seg så du ikke anmelder saken!

andre han hunder kan også angripe i en slik situasjon! men bittet er jo mer alvorlig når det er snakk om en pit blanding og en papilon!

jeg ønsker dere begge lykke til! håper han blir som før igjen! vet selv hvordan det er når min hund blir angrepen. dette er ikke noe gøy! lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :-)

Han legger seg bak meg og skriker, akkurat som han tror han skal dø, får han ikke med meg, så må føfte han opp, og da knuger han hodet sitt i brystet mitt og skjelver... han er virkelig redd... mulig jeg passer tanta hans i et par dager pga de har det veldig fint sammen, og hun gjør han så trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...