Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan lærte du hunden din å passere andre hunder?

Huldra

Recommended Posts

Hvordan lærte du hunden din å passere andre hunder, og hvordan passerer den andre hunder?

(Tenker på lokking, avledning, snu gå en annen vei, om den drar mot andre hunder nå, utagerer osv.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belønte for å være rolig selv om hun hadde sett hunden, deretter gikk jeg over til å kreve kontakt før hun fikk belønning.

Tinka har to måter å passere hunder på (med mindre hun har løpetid og ser at en av hannhundene i nabolaget kommer mot oss - men sånt snakker vi ikke særlig høyt om):

1. Hun legger seg pladask ned på bakken og blir liggende der til den andre hunden har gått forbi. Veksler mellom å se på meg og den andre hunden.

2. Jeg har henne i relativt kort bånd, og Tinka rusler ved min venstre side og veksler mellom å se på meg og på hunden (og gi fra seg litt dempende signaler).

Hvilken passering hun velger kommer litt an på hvor langt unna hunden er når hun får øye på den, hvor stor hunden er, om hun kjenner igjen hunden, om hunden kommer bakfra osv. Som oftest går hun for den øverste varianten, eller en liten blanding (at hun først stivner helt, deretter blir med meg noen skritt framover før hun legger seg ned og blir liggende der).

Liggeatferden har hun hatt av seg selv siden hun var bitteliten, og jeg har valgt å bygge videre på den. Bedre å vente noen sekunder med en hund som legger seg ned enn å ha en hund som drar og drar og drar i båndet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder på å finne ut om det er å overse idiotien hans når vi møter hunder, og bare passere uten ord eller noe, eller om det er det å dekke han ned når det passerer andre hunder som fungerer best. han er et helvette å passere andre hunder med, og om jeg ser en hund før han, legger jeg ofte om hele turen for at vi skal slippe passere..vet han ikke lærer en døyt av det, men han går så stresser resten av turen, og det gidder jeg ikke. Da blir jeg sur, så merker han det, og da blir hele turen bare teit..

Så jeg har enda ikke lært han å passere andre hunder på en akseptabel måte..men vi jobber da med saken. de to metodene jeg skrev over er bare to av et hav andre ting jeg har prøvd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hugo begynte å bli litt dust ved passering, når han var "liten" var det aldri ett problem, så begynte vi med sittetrening. Altså vi lærte inn sitt i alle mulige situasjoner, utenfor kjøpesentre, barnehager, på veien, i skogen og hagen. Så, når vi møtte hunder sa vi sitt. Vi holdt båndet helt slakt og prøvde å stole på at sitt-kommandoen vår var sterk nok. Noen ganger var den ikke det, men da var det enkelt og greit å si nei, sitt og sette han ned på samme sted der han skulle sitte. På denne måten sa vi ikke nei til løping mot andre hunder, men nei til å bryte sitten.

Nå er vi ikke helt i mål med treningen, men nå sitter han fint i nesten alle situasjoner. Snart skal vi slutte med sitt-kommandoen, og bare gå.

Denne metoden har funket veldig fint for oss. Uten kjefting og stress, siden hugo er så trygg i sitten sin, og mye hyggeligere turer. Og det var ganske effektivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lærte du hunden din å passere andre hunder, og hvordan passerer den andre hunder?

(Tenker på lokking, avledning, snu gå en annen vei, om den drar mot andre hunder nå, utagerer osv.)

Ja du spør... :D neiggu om jeg vet hva jeg har gjort eller ikke gjort i den sakens anleding, men kan vel si at jeg fokuserer på kontakt og at læring skal foregå via meg. Allt hunden har av opplevelser går via meg. Andre hunder har aldri vært et problem så noe gjør jeg tydligvis riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan lærte du hunden din å passere andre hunder?

Med begge har jeg belønnet dem for at de er rolige når vi passerer hunder eller når de så hundene og etterhvert ble det vel til at jeg ville ha kontakt!

og hvordan passerer den andre hunder?

Simba utagerer ofte når han ikke får hilse på den andre hundene, men det er veldig opp og ned. andre ganger går han fint forbi mens en annen gang utagerer han om han ikke får hilse, hvis han får hilse så er alt bra.

Han legger seg også ned (gjeterstilling) når han ser andre hunder, ikke alltid men ofte, så gjeter han. men alt dette har blitt myyye myyye bedre :D Heldigvis...

Nana logrer når hun ser en annen hund, hun tar kontakt med meg eller går i slakt bånd ved siden av meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg fikk jo en 13mnd gammel buse fra omplasseringen som syntes at det å passere andre hunder var KILL KILL prosjekt.

Vi begynte på hundeskolen rett etter at vi fikk hun og der trente vi mye på å være rolig blandt andre hunder på lang avstand også nermet vi oss litt mer for hvert kurs, hun var veldig flink.

Hjemme gikk jeg mye på steder hvor vi ikke møtte så mange hunder, så hun fikk opp tillitten til meg først.

Så gikk vi på steder hvor det var flere hunder, hun passerer som oftest fint nå, men har hun noen hunder i vrangstrupen så må jeg få hun til å sette seg med kontakt så den andre hunden passerer oss på den måten.

Dette fordi jeg ikke syntes noe særlig om hopping og dansing i båndet, bedre å sitte på plass da.

På hunder som hun ikke har i vrangstrupen så går vi bare forbi, men jeg ber som oftest om kontakt. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja jeg fikk jo en 13mnd gammel buse fra omplasseringen som syntes at det å passere andre hunder var KILL KILL prosjekt.

Vi begynte på hundeskolen rett etter at vi fikk hun og der trente vi mye på å være rolig blandt andre hunder på lang avstand også nermet vi oss litt mer for hvert kurs, hun var veldig flink.

Hjemme gikk jeg mye på steder hvor vi ikke møtte så mange hunder, så hun fikk opp tillitten til meg først.

Så gikk vi på steder hvor det var flere hunder, hun passerer som oftest fint nå, men har hun noen hunder i vrangstrupen så må jeg få hun til å sette seg med kontakt så den andre hunden passerer oss på den måten.

Dette fordi jeg ikke syntes noe særlig om hopping og dansing i båndet, bedre å sitte på plass da.

På hunder som hun ikke har i vrangstrupen så går vi bare forbi, men jeg ber som oftest om kontakt. :P

Slik jobber vi også. Men jeg syns passering av andre hunder ble mye verre etter løpetiden og antallet "fiender" bare øker... :o Løse i skogen, eller på utstillinger og slikt, har vi ingen problemer. I skogen er det jo bare artig å rase litt rundt og på stevner og utstillinger er nok alt litt overveldende.) I gata hjemme derimot... Tar gjerne imot lure passeringstips, jeg. Sykler og rullatorer og slikt avledes greit, men andre hunder, hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jobber vi også. Men jeg syns passering av andre hunder ble mye verre etter løpetiden og antallet "fiender" bare øker... :o Løse i skogen, eller på utstillinger og slikt, har vi ingen problemer. I skogen er det jo bare artig å rase litt rundt og på stevner og utstillinger er nok alt litt overveldende.) I gata hjemme derimot... Tar gjerne imot lure passeringstips, jeg. Sykler og rullatorer og slikt avledes greit, men andre hunder, hm...

Jeg skjønte ikke helt.. når dere er i skogen, så raser hun rundt, og....? Bryr seg ikke om andre hunder?

Vi prøver å jobbe med å være rolig når hun ser andre hunder. På steder med masse hunder (treninger, utstillinger, treff, osv), er det helt greit, enser de ikke og er eksemplarisk (spesielt utstillinger, da). På treff går vi jo tur sammen, men hun har jo kontakt med meg innimellom, og plutselig vil hun heller trene enn å leke med de andre hundene. Egentlig er det ikke slik "passering" jeg tenker på, for det er mer "å være med andre hunder", noe som er litt annerledes.

Vi trener som sagt på å være rolig når hun ser andre hunder, gjerne se på meg (har ikke helt bestemt meg for hva jeg vil enda, tror jeg heller mot at hun skal ha kontakt med meg). Jeg avleder hvis jeg ikke vil hun skal hilse, og går ut til siden hvis det er mulig. Har en liten pipeting som jeg har brukt noen ganger, og belønner med drakamp. Er nok en stund til vi kan gå på tur, se en annen hund, og få henne til å gå fot og kikke opp på meg, for å si det sånn. Er jo veldig sjeldent vi møter på andre hunder, så når vi først gjør det, så er det jo noe stort som skjer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt noen sånne Go biten oksekjøtt biter eller Schmackos i lommen, når vi har møtt noen som hun ikke vil være rolig mot så har jeg tatt opp en sånn og hun har fått gå og små nappe i biten om hun går pent, vil hun utagere så må hun sitte med kontakt.

Poenget er å ha en go bit som er myk nok til at hun kan nappe litt i den.

Det blir på en måte lokking, men syntes det er bedre enn å la hun gå å hoppe og danse ved siden av meg og kanskje itilleg utagere.

Må legge til at hun går nesten alltid pent forbi andre hunder, hun har bare sterkt imot små hvite hunder og visse blandingstisper som ligner seg selv (snakk om å tulle) -_-

Møter hun noen hunder innen for denne kategorien så må vi jobbe med kontakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan trente du før da? Kan jo ha noe med grunnen til at han er sånn som han er?

Han har vært slik siden han gikk fra valp til unghund.. jeg trente alt for lite på det faktisk, fordi det var lenge mellom hver gang vi faktisk møtte andre hunder på tur. Du husker sikkert hvordan han var på treffene før vi begynte å gå? Den adferden han hadde da, er temmelig lik den han har når vi passerer andre hunder, bjeffing, draing, busting...knurring..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Motviljen mot utgangsstilling fremstår som død, men puberteten truer i horisonten, så utsteder ingen dødsattest ennå. Livserfaring tilsier at Motviljen antakelig vil sprette opp av kista og flire: Trollollol! Å få utgangsstilling uten mat fremme, relativt stabilt, kun noe nøling akkompagnert av et oppgitt sukk før han kommer inn, når han vil jeg skal kaste en leke, det er hurtigere progresjon enn jeg forventet for noen uker siden.  Vi har en god periode ..så god at noe fokus nå er over på mindre viktige ting som sportsøvelser. Første sitt under innkalling serverte Eddis i forrigårs, på første forsøk. Det var et nydelig øyeblikk. Flere repetisjoner med stå under marsj, avstandskommando og sitt under innkalling var fine, i mine øyne. Verken han eller jeg er interesserte i hva en dommer synes om utførelsen vår, fordi mestringsfølelsen fra å tro vi er flinke er hva som driver oss. Mestringsfølelse og glede er superfood for motivasjonen. Fokus på hva som er feil medfører frustrasjoner, uteblivende mestring, dårlig stemning, dårlig samspill og ødelegger relasjonen - og hva er da poenget med å ha og trene hund?  Sitt begynte bli upålitelig. Hvorfor? Fordi jeg hadde glemt å være begeistret. Bare forventet å få sitt på cue og glemte bli genuint overrasket og takknemlig og begeistret av hvor flink gutt han er.  Av utfordringer vi nå har - skjønt det føles som et hån å bruke det ordet om vansker med øvelser til sport, da andre bruker det samme ordet om reelle problemer:  Spin - også kjent som snurr rundt.  Aner ikke lenger hva lyden betyr. Trenger håndsignal. Kommer konsekvent løpende inn for å gjøre det rett foran meg, hver gang jeg ber fra avstand. Bli-på-stedet håndsignal, som har vært en nøkkel til flere andre øvelser har foreløpig ikke hjulpet.   'Twirl' er et fullstendig ukjent begrep dersom ikke 'spin' kommer først. Verken ordet eller håndsignal gir ham noe forståelig hint. Her må det spinnes før det kan twirles. Sånn er loven.  Hva som må til for å få en lovendring - det blir spennende å finne ut av. Punkt 1 og 3 går seg sikkert til med mer trening, men på punkt 2 er jeg helt blank foreløpig. Ingen ideer om hvordan løse det der.  Heldigvis opplever Edeward en glede i øvelsene som ikke bare handler om belønningene. Han LIKER å spinne og twirle og rygge og gå mellom beina mine og sendes frem til target og sånt. Det er noe å gjøre. Arbeit macht frei. ..og det ser ut som utgangsstilling og gå fot også er i ferd med å kategoriseres som lystbetonte oppgaver en kan døyve eksistensiell angst og kjedsomhet med.  Bilde er vel obligatorisk. Relevans til konteksten mindre så. I denne tidsalderen er det ingen som leser en vegg av tekst uansett
    • Jeg ser ingen skam med å slite med å trene gå pent i bånd. Noe av det vanskeligste å få en hund stabil på. Ikke mål deg mot de som har fått det til eller la noen andre få demotivere deg med sammenligning. De har ikke din hund.  Du forteller ikke hvilken rase/blanding du har, men noen er virkelig vanskeligere/lettere enn andre. Av egen erfaring med veldig førerorientert hund, så hadde den standard stopp og snu metoden ingen effekt. Hunden tok det som en morsom lek. Det der var like interessant som å komme fremover.  Den jeg har nå kan ikke bare gå. Det er for kjedelig. Det som fungerer her er oppgaver, og de må gis fortløpende så han ikke rekker å kjede seg.  Belønning med lek er bedre enn mat på min. Energinivået er høyt, det blir mye stresshormoner når sterke forventninger til noe ikke umiddelbart blir innfridd og lek utløser endorfiner, som kontrer kortisol. Får ikke samme effekten av å belønne med mat, det risikerer jeg at stresset bare øker, dersom maten er av høy verdi. Min girer seg opp i forkant når han vet vi skal ut på tur, noe som resulterer i outbursts når vi kommer ut. Å leke litt før vi går avgårde, slippe ut litt damp på en kontrollert måte, det har en beroligende effekt.  At enkelte fnyser av verktøy som frontfestet sele og grime skal en ikke bry seg om. Det er mange profesjonelle som kritiserer disse verktøyene på sosiale medier, men de lever jo også av kunder som trenger hjelp med gå pent i bånd trening, så det gir mening, sant? Selv bruker jeg frontfestet sele heller enn halsbånd fordi min bykser impulsivt og ukontrollert. I tillegg til potensialet for skade på strupen er det sterkt ubehagelig for ham. En bykseraptus i halsbånd kan utvikle seg til et sinneutbrudd mot meg som holder båndet, noe som aldri skjer i selen.  Jeg har begynt trene min på å gå med grime fordi han nærmer seg pubertet og er stor og sterk. Bedre føre var enn etter snar om han plutselig endrer personlighet overfor passerende hunder - men min er ulik i ulike miljøer. Grime kan brukes i bymiljø, hvor han ikke bykser, men så har vi andre typer omgivelser hvor jeg ikke tør bruke grime før byksing er en utslukket adferd, av samme grunn som jeg bruker sele istedenfor halsbånd.  Også: det er alltid lys i enden av tunnelen. Alderen din er i er verste perioden, synes jeg ihvertfall. Teflonbelegg på hjernen og lite mottakelig for ny læring, glemmer ting den kan, selektiv hørsel, lett distrahert, nysgjerrig søkende på omgivelsene, ... Mye blir bare bedre "av seg selv" senere, når mer moden. 
    • For det første høres det ut for meg som du trenger litt hjelp med båndtreningen. Er det noe kurs å finne i nærheten? Ihvertfall anbefaler jeg deg å søke opp tråder om båndtrening her på forumet. Hvis du har holdt på å snudd retning i evigheter ser det ikke ut til å fungere, og du må gjøre noe annerledes. En ting kan jobbe med inne er kontakt, og det å få hunden til å følge med på deg. Si kontaktord når du står foran hunden - gi godbit så fort hunden ser på deg,gjenta dette fem ganger. Ta et par-tre slike økter i løpet av dagen, beveg deg etterhvert litt lengre unna. Så kan du si "fot" og bruke enten godbiten eller håndtarget om du har det, til å få hunden til å følge ved siden av deg et par meter. Når dette sitter godt inne, kan du bruke det for å få inn hunden og holde seg ved deg litt ute. Generelt vil jeg heller anbefale å bruke en sele og langline og la hunden bevege seg slik den vil, og heller trene korte økter med kort bånd i løpet av turen. Da kan du gå uforstyrret til nærmeste grøntområdet eller parkeringsplass, og trene slik som beskrevet over. Det er ikke et mål at hunden skal gå fot hele turen, men at du kan få ham inn til deg og under kontroll ved behov, og forhåpentligvis sjekke inn med deg underveis på turen.  Antitrekkbånd er vanligvis ikke det samme som struphalsbånd, og jeg vil si at det er bare en positiv ting om folk bruker det ved behov. Men det vil ikke lære hunden å gå pent i bånd, det må du gjøre ved siden av. Hvis trekkingen er et stort problem går det an å bruke grime når du ikke vil trene på båndtreningen eller bruke langline.  Det finnes også seler med feste foran (noen "vanlige" seler har feste på ryggen og foran i tillegg, så det er enkelt å flytte mellom"), slik at hunden blir snudd mot deg når den trekker. Igjen må dette brukes sammen med trening, men det gjør det litt lettere. Ellers ville jeg ikke brydd meg så mye om hva andre tenker og mener så lenge du gjør det som er best for hunden. Lykke til!
    • Er redd noen skal tro jeg er slem med han. Har en på ett år og som fortsatt drar i begynnelsen av dagens første tur. Dermed må jeg snu rundt mye og få han til og fokusere på meg. Overhørte naboen si jeg hadde antidra bånd på hunden til andre og det syntes jeg var skikkelig ubehagelig. Jeg bytter til kort bånd vist han drar i stede får og gå rundt med langline så jeg får mer kontakt bare. Ikke noe anti dra bånd ( vet ikke hva det er men går ut i fra hun mener strammehalsbånd noe han ikke bruker men han bruker halsbånd vist han skal gå der det er vann får han elsker og bade så slepper jeg at lykta på selen skal bli ødelagt. Kan ikke akuratt trene på dette inne og jeg må trene han på det. 
    • Usikker på om massiv fremgang i hverdagslydighet skyldes endring av metode, økt mental modenhet med mer impulskontroll, "varmen" (ikke veldig), eller en kombinasjon, men vi koser oss. Ikke en lyd på verken bussen, Posten eller Felleskjøpet i dag. Ble helt rørt av hvor flink han var til å sitte pent og pyntelig og vente uten labber på disken eller konsert. Å manøvrere pent mellom hyller med leker og tygg og snacks var deilig nok. Måtte nesten klype meg i armen da han bare var lydig ved disken også, begge steder. Det kom noen raptusbyks da vi nærmet oss hjemme igjen, men kjapt under kontroll med cue på en øvelse og en leke, og da det i neste øyeblikk kom et helt heat av saftige skinker i kondomdress på hjul -  bakfra - bare en meter fra oss, så satt han bare pent og pyntelig og så på de fly forbi uten impulser til å jage etter for å bite noen i rumpa. Amazing!  Godgutten 🥰
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...