Gå til innhold
Hundesonen.no

2 Hamsterhunner som har gått tomme:(

meg123

Recommended Posts

Skrevet

Første kullet mitt SavannahXBirk resulterte i 14 vakre små.

Når min andre hvite hansterhunn Bella fylte 4 mnd ble hun parret med Flurry. Etter 20 dager kunne jeg konstantere at hun var tom :P

Bindie 4,5 mnd parret med stevo hadde termin på søndag. Er nå på dag 18,å fått beskjed fra andre hamsteroppdrettere at har det ikkekommet noe etter dag 18 kommer det ikke noe.

Så plutselige hadde jeg ingen kull lenger. Lurer på om noen har opplevd dette/vet hva det kan komme av. Av andre hamsteroppdrettere har jeg fått vite at alderen på hunnen jeg har satt i avl er helt perfekt og di har vært friske. Så sitter som et lite spørsmålstegn her nå.

Har hele tiden åsså fått vite at hamstere er noen av di letteste gnagerene å avle på siden di får så lett unger liksom.

Å første parringen savannahXbirk resulteret jo som sagt i 14 stk,som kom frem dag 18 .

Noen som vet noe hva dette kan være??

Skrevet

Jeg har rett og slett ikke peiling, men jeg leste at hamsterene kan bli tomme pga stress!

jeg leste følgende også: Hvis du flytter hamsteren rundt i andre bur mens hun er drektig kan det være en stor sjanse for at du kan ødelegge for hun og at hun kan gå tom! det kan også hende at hun føder omkring i buret.Buret hun bor i og bodde i da hun ble drektig skal hun være i hele tiden. skal ikke flyttes!

Men det er også forskjell på hamstere som det også er med oss mennesker..

Og du bytter jo bur en del da :) senest i går ;)

Fra dagboken din :)putta veldig gravide Trixiebell oppi "fødeburet"

Men som sagt jeg har rett og slett ikke peiling, dette er noe jeg har lest og hørt!

Skrevet

Jeg har rett og slett ikke peiling, men jeg leste at hamsterene kan bli tomme pga stress!

jeg leste følgende også: Hvis du flytter hamsteren rundt i andre bur mens hun er drektig kan det være en stor sjanse for at du kan ødelegge for hun og at hun kan gå tom! det kan også hende at hun føder omkring i buret.Buret hun bor i og bodde i da hun ble drektig skal hun være i hele tiden. skal ikke flyttes!

Men det er også forskjell på hamstere som det også er med oss mennesker..

Og du bytter jo bur en del da :D senest i går :D

Fra dagboken din :Pputta veldig gravide Trixiebell oppi "fødeburet"

Men som sagt jeg har rett og slett ikke peiling, dette er noe jeg har lest og hørt!

:P blæ,neida. Jastemmer at jeg bytta bur i går. Var fordi jeg fikk kjøpt ny sagflis åmåtte skifte buret,så da bytta jeg like godt. I natt dukket jo 15 små opp da hos trixie så det gikk heldigvis bra :)

Bindie er drektig på nytt åsså,å hun bor i buret hun alltid har bodd i :P

• 2 weeks later...
Skrevet

Hei !

Jeg har selv drevet litt oppdrett. Resulterte i 3 kull hvor kullstørrelsen lå fra 8-10 :D

Hadde forskjellige farger på mine avlsdyr å var alltid spennende og følge med hvilken farge barna fikk :D

Kan prøve å gi deg noen råd da.

Først: vist du bruker samme avlsdyr la henne hvile før neste kull. De bør få rundt 1-2 mnd hvile før neste kull.

Jeg ville anbefalt og lage en diett for hamsteren du vil avle på.

F.eks til min hunnhamster kokte jeg ris, egg, kylling (ofte rester fra middag, MEN vær 100% sikker det er ukrydret!)

Frukt og solsikkefrø, vitaminer etc.

Begynn med denne dietten ett par uker før du setter henne sammen med hannen.

Etter paringen plasser buret hennes ett sted som er rolig. Ingen høy musikk eller besøk av venner som kan være bråkete og kanskje dunke borti buret etc :D

Du kan ofte merke etter en uke at hun begynner å legge på seg. (jeg hadde en liten vekt jeg puttet min hamster på hver dag)

Finn ut datoen sånn ca når hun skal føde og skift på buret en eller to dager før. Du må absolutt ikke gjøre dette når barna fremdeles bare er inne i bolet.

Ellers..la hamsteren hvile, ikke stress henne under graviditen :P fred og ro !

Hvilken rase avler du?

Har du en hjemmeside kanskje?

Sverami

• 2 weeks later...
Skrevet

Hvilken rase avler du?

Har du en hjemmeside kanskje?

Sverami

så ikke dette før nå da :D Driver med syrisk hamster,langhåret :P Hadde en egen hjemmeside en stund,men orka ikke å drive med begge,så det ligger bilder og info om hamsterene ine på hjemmesiden min(trykk på banneret i signaturen)men driver å trapper ned litt,da jeg syns det ble litt mye en stund.Nå har jeg 6 stykker og 10 små :rolleyes:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...