Gå til innhold
Hundesonen.no

Amigo og meg


jaktlykke

Recommended Posts

Jeg er imponert over den flotte velkomsten jeg har fått her på forumet!

Når det gjelder jakt, så er jeg vel alene jente som driver med det her hvor jeg bor. Siden jeg elsker å være ute i naturen og er veldig glad i bikkjer, så passer ettersøk midt i blinken for meg. Samarbeidet med hunden er alldeles herlig, og man får en helt spesiell kontakt. Savner av og til flere jenter i dette miljøet, for det er jo veldig mannsdominert da :D . Men vi blir jo flere og flere jenter etterhvert, og det er bra. Tror de fleste jenter som driver jakt med hund er fugleorientert? Her hvor jeg bor er det dårlig med både skogsfugl og rype, men flust med hjortevilt, så da er jo valget enkelt for meg. Har drevet med jakt i snart 12 år og ettersøk i 8 av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyte hjort??

Ja. Hjorteviltstammen må reguleres, ellers blir det ubalanse i økosystemet. Siden de ikke har naturlige fiender (ulv, bjørn osv) så blir det overvektst dersom det ikke er jakt på dem. Det i sin tur medfører sykdom, skrapdyr og kamp for å overleve.

Jakt er en bra måte å regulere dette på. Dessuten smaker hjort fortreffelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, Syns vi kunne beholdt Ulven. Så hadde folk sluppet å jakte på hjort.. :P :P  

Hjort har jeg ikke tenkt å smake.. Så får vel ta deg på ditt ord.. :P

Hjortekjøtt er jo nyydelig godt!! mmm... og elg, og rådyr... Men skyte de selv klarer jeg ikke, takk onkel fordi du skyter formeg :cry: nei, jeg er på ingen måte vegetarianer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen, velkommen, fantastiske hunder du har her! Og jeg synes det er kjempeflott at det kommer flere jaktmennesker.. Nå har jo jeg en rypehund (Gordon) som ikke er no særlig til jakthund, men fugleinteressert, DET er hun. Jakt er spennende!

LA ULVEN LEVE <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aika ver nyyyyydelig! Blikkfang! De andre var også nydelige!

Cavalita: Hørtes ut som en fin måte å ta farvel på men jeg tror jeg ville ha kutta ut lysene og musikken. For meg hadde det vært som å skjære inn i et hjerte som allerede hadde det vondt. Hadde ikke taklet det.

Jeg vil nok be dyrlegen hjem til meg bortsett fra hvis det er akutt.

*grøss!* glad pommene blir gamle! I følge standarden så har vi nå 13 år igjen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at dere synes bikkjene mine er vakre :) - de er jo selvsagt verdens midtpunkt i mine øyne :roll: .

Det er travle dager for oss - jeg trener blodspor med Amigo ca. 2 dager i uken, og det krever litt planlegging og innsats fra min side. Ikke alltid like enkelt å finne områder som egner seg - og jeg kan heller ikke bruke de samme stedene for tett opptil hverandre heller. Lukta henger jo i, og det kan skape forvirring for ham...

Dessuten prøver jeg å trene Aika parallellt - hun er snart 7 år og har aldri egentlig syns at sporing er så gøy, men etter at jeg fikk Amigo i hus har visst interessen hennes våknet :D . Så da blir det dobbelt opp med trening. Tenkte dersom jeg klarer å holde tunga beint i munnen å få begge to godkjente til neste år - da har vi god dekning!! For i min kommune er det kun èn godkjent ettersøkshund, og det er min eldste. Derfor er det viktig å få frem nye hunder som kan overta når Sonny blir "pensjonist".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...