Gå til innhold
Hundesonen.no

Velmente, men idiotiske råd.


MarieR

Recommended Posts

Igjen... forrige "dumme råd", om å legge valpen på rygg, sjekk ut innholdet i denne valpetesten:

http://home.no.net/tegler/Kull2/Valpetest.htm

... der nettopp en av momentene man utfører, lyder slik: "Tvang: Bøy deg ned og rull varsomt valpen over på ryggen og hold den med en hånd i 30 sekunder. Målsetning: Grad av dominans eller underkastelse", der valpene kan skåre på en slik skala:

1.Kjemper voldsomt, overgir seg, stirrer på testleder

2.Kjemper litt, overgir seg, kjemper voldsomt, overgir seg

3.Slapper av, ligger rolig

4.Overgir seg, kjemper, kjemper voldsomt

5.Kjemper voldsomt, overgir seg, er stiv

6.Kjemper voldsomt, er slapp kort tid, kjemper voldsomt.

Det er forøvrig kennel Tunevannets oppdrett... av bordercollier, der de har riktig så aktive og dugelige hunder ifølge hjemmesiden. Litt brukschampions, norgesmestre og gjeting med egne hunder og sånn....

Det er MYE man kan se på små valper, hvis man ser godt etter, og kjenner foreldrenes linjer. Men tar man en tilfeldig valp og gjør det, uten å ane noe om noenting eller om den er blitt tilvennet dette, så er det jo null verdt.... med andre ord: Tatt ut av sammenheng.

Nå håper jeg noen snart skjønner hva jeg mener...

Det eneste ekte dumme rådet jeg vet om, er: Ethvert råd som er tatt ut av en sammenheng, og gitt tilfeldig til noen med en hund man ikke kjenner eller har sett eller skjønner noe av, der man ikke er sikker på om eier har forstått det man selv mener med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 58
  • Created
  • Siste svar

Du tar det meste på kornet Akela :)

Jeg har også hørt om et tilsynelatende "høl i hue" råd. Det er fra jakthundmiljøet, husker ikke rasen i farta, men det er snakk om harehundmiljøet ihvertfall. For å plukke ut gode valper fra et kull, skulle man glane inn i gapet på dem, og se etter et spesielt mønster. Hvis valpen hadde sånn eller slik mønster var dette valpen man skulle velge om man ønsket seg en jakt-stjerne <_< DETTE må da være en skrøne, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At den slutter?

Ja, den skjønner ikke jeg heller, om hunden min (gud forby med det gapet) hadde hoppet opp og bitt meg i armen gjentatte ganger (eller en gang for den saks skyld), så hadde jeg aldeles ikke stått der passiv! Da hadde jeg kjeftet og sikkert tatt ham i øret, det godtar jeg ikke.

Har dere små hunder dere som står passive? For om min hopper, så kommer det 40 kg hund opp på siden, med et enormt gap, og DET er man ikke passiv til! :)

Den lærer jo selvfølgelig at den ikke har lov til det om man kjefter på den. Min får et høyt "NEI, FY!" når han prøver, og da gir han seg, for han har lært at det ikke er lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående hunder som biter seg fast og klikking..jeg har hatt 2 sånne hunder og for å ta min lille sorte her som et eksempel så er tradisjonell straff belønning i en slik situasjon for han..Det er derfor har han gjorde det, for å få en reaksjon.. og ble jeg sint eller tok tak i han, sprutet vann, whatever så hadde han fått det han ønsket og det var action. Han er et erketypisk eksempel, hunder som gjør sånt er nemlig ofte av den samme typen som han.

Å ignorere fungerte heller ikke.. jeg klarer ikke å stå helt pal stille når dyret biter meg til blods, får jeg vondt så blir jeg sint så jeg MÅ reagere. Så jeg hadde på han bånd hele tiden (inne som ute) og bandt han i det første jeg fant eventuellt tråkket på båndet så han ikke fikk hoppet opp. Svært. svært effektivt. På den forrige hunden min som gjorde slik når jeg fikk han hadde det gått for langt, der prøvde jeg også å ignorere (etter råd fra Turid Rugaas instruktører), til tross for at jeg polstret meg med klær har jeg et arr i overarmen enda..( jeg har forøvrig et arr etter Loke på samme armen ;) ) Jeg møtte vel egentlig liten forståelse fra fagfolket på at jeg hadde en smerteterskel så jeg bare lærte meg å ikke stresse han opp så han gikk i overslag og å alltid ha på halsbånd. For han var altså, i motsetning til Loke, ikke bevisst på hva han dreiv med..

Det teiteste rådet jeg noensinne har fått fikk jeg på Oslo hundeskole for 8-9 år siden.

Det kom fra instruktøren som mente jeg skulle straffe Jonas for å gjespe når huskyen som sto ved siden av oss bjeffet på han. For det var selvfølgelig Jonas, yngste og minste mann på kurset, som provoserte for gjesping var nemlig hunders måte å si "jeg gir vel **** i deg" på.. jada...

Det nest teiteste rådet kom fra en "raseekspert" og kjent oppdretter når jeg hadde min forrige hund. Jeg : " Hunden min tolererer ikke at andre enn meg tar på/ser på han og han har vært aggresiv fra han var 3mnd gammel og vist tydelige smertereaksjoner uten noen forklarlig grunn. Han er derimot myk som smør ovenfor meg og akspeterer min håndtering i alle situasjoner" Svar: " du må ikke la han komme opp i sofaen" :)

Tredje plass går til dyrlegen som mente at den samme hunden var aggresiv mot vetrinærer fordi den var dominant.. til tross for at den gjorde fra seg av skrekk på vetrinærbordet - det var nemlig et kjent tegn på dominans må vite.. Egentlig burde hu vært høyere oppe, men siden hun var dyrlege og de gjerne har enda mindre greie på atferd enn den gjengse hundeeier så er jeg snill. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt råd var vel ikke egentlig ett råd, men en forklaring. Var på besøk hos en dame med en chiuaua. Den hoppet rundt i sofaen og på sofaryggen. Jeg hadde hilst på den og alt var greit. Ihvertfall, vi satt og snakket da hunden plutselig var ved øret mitt og laget en knurrelyd. Jeg snudde meg mot den, og den flekket tenner og beit meg i nesa. Jeg sa AU, og fikk svar; " du må ikke skremme henne, hun prøver bare å vise at hun liker deg"

Å bite folk hardt i nesa var tydeligvis ett kjent tegn for at hunden likte mennesket..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den skjønner ikke jeg heller, om hunden min (gud forby med det gapet) hadde hoppet opp og bitt meg i armen gjentatte ganger (eller en gang for den saks skyld), så hadde jeg aldeles ikke stått der passiv! Da hadde jeg kjeftet og sikkert tatt ham i øret, det godtar jeg ikke.

Har dere små hunder dere som står passive? For om min hopper, så kommer det 40 kg hund opp på siden, med et enormt gap, og DET er man ikke passiv til! :)

Den lærer jo selvfølgelig at den ikke har lov til det om man kjefter på den. Min får et høyt "NEI, FY!" når han prøver, og da gir han seg, for han har lært at det ikke er lov.

Ja, så enkelt kan det være! Jeg har jo forståelse av at ikke alle hunder er like, men jeg er også ganske oppegående når det kommer til stress og straff (positiv eller negativ) i forhold til stressrelatert atferd. Har et vrak (som jeg har ødelagt selv), som ville ha stått på skuldrene mine hver gang jeg kommer hjem, hadde det ikke vært for positiv straff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den skjønner ikke jeg heller, om hunden min (gud forby med det gapet) hadde hoppet opp og bitt meg i armen gjentatte ganger (eller en gang for den saks skyld), så hadde jeg aldeles ikke stått der passiv! Da hadde jeg kjeftet og sikkert tatt ham i øret, det godtar jeg ikke.

Har dere små hunder dere som står passive? For om min hopper, så kommer det 40 kg hund opp på siden, med et enormt gap, og DET er man ikke passiv til! :)

Den lærer jo selvfølgelig at den ikke har lov til det om man kjefter på den. Min får et høyt "NEI, FY!" når han prøver, og da gir han seg, for han har lært at det ikke er lov.

Ja, så enkelt kan det være! Jeg har jo forståelse av at ikke alle hunder er like, men jeg er også ganske oppegående når det kommer til stress og straff (positiv eller negativ) i forhold til stressrelatert atferd. Har et vrak (som jeg har ødelagt selv), som ville ha stått på skuldrene mine hver gang jeg kommer hjem, hadde det ikke vært for positiv straff.

Sier en ting jeg: ENDELIG flere som har fostått det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...