Gå til innhold
Hundesonen.no

Løping etter forbipasserende


Toller

Recommended Posts

Hei dere!

Nå kan jeg skimte hva slags problemer jeg vil få i fremtiden. Phoebe er litt FOR interresert i forbipasserende, spesielt joggere og syklister( <_< ). Hun har begynt å hoppe foran folk vi møter og løpe etter de som ikke hilser på henne, selv de som bare går. Dette er så klart ikke hyggelig, spesielt ikke når hun blir eldre.

Har dere noen tips på hvordan jeg kan forebygge dette "løping etter syklister og joggere" problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du ser ikke "problemene" du får i fremtiden - du ser en helt normal valp som litt tror den trenger å innynde seg med gud og hvermann, og kanskje også synes bein ser festlige ut også! Gjør du det riktig, blir det null problemer... og det på kort tid :P

Er det en tillitsfull valp, over på den litt innsmigrende siden overfor mennesker (og andre hunder), så er dette en valpeadferd som sikrer overlevelse: Litt sånn "lik meg, lik meg, se så snill jeg er". Ganske typisk for endel valper, men som kan være uttrykk for litt forskjellige ting - alt etter rase og individ:

Har skrevet noen veldig kjappe betraktninger, du får se hva du synes, du kjenner vel rasen godt nå, og foreldrene til din hund, og om noe passer. Tenk litt på hva du ser og hva du TROR du ser - ofte misforstår vi mennesker hunders hilsetrang som "ekte glede", der det er mer "nødvendig innordning". Iallfall på fremmede. Alder er også viktig, din er da ung?

- De steinville valpene

Noen er bare steinville etter ethvert menneske, og ser det som rasende festlig å løpe og hilse på alle. Noe alle naturligvis gjør når lille valpen er liten og søt, men som raskt slutter å være festlig - sett fra menneskenes synspunkt. Men da har den jo "lært" at det er strålende å løpe bort og hilse!

("Behandling": IKKE la alle og enhver hilse på valpen, sørg for at du har kontroll på lille valpen nå, at du ikke lar henne få storme avgårde OG få uttelling i form av hilsing - men få henne tilbake, enten du bruker langline, kanskje piper litt i en pipedyrleke som du kaster i en annen retning. Bruker du klikker og shaping, så tenk på hva du vil - og la hunden bare gjøre det. Gå med den i bånd, og belønn når den bare SER på joggerne først, så venter du litt, da vil valper gjerne titte på deg, så belønner du dét som neste steg).

- De litt usikre kontrollhilserne

Andre valper er litt mer usikre, og føler et behov for å vise at de er greie. En valp som blir veldig mye hilst på, og veldig lenge, av "alle", kan synes det er litt underlig at NOEN plutselig IKKE hilser - og så prøve å få hilst på dem. Dessuten er fart vesentlig her - joggere og syklister beveger seg raskt; og det er ganske sterkt for hunder, det signaliserer litt aggresjon el.l.

Noen hunder har mer "kontrollbehov" der, de tror de må bort til alle og "underkaste" seg - altså hilse hyggelig. Hunder som ifølge eier er "veldig glade i mennesker" som valp (fordi de løper bort til alle) er ikke nødvendigvis det - de er kanskje ørlitegranne utrygge, og så får de det forsterket HVER gang de underkaster seg noen, altså hilser på noen og denne hilsingen varer evigvarende. Se litt på uttrykket til hunden, hvor flate, snille ører den har og i hvilken grad den virker litt "smiskende".

("Behandling": Kanskje ikke overdrive folks hilsing på hunden ellers? La dem klappe litt, si hei, og så ferdig med det. Vi gjorde det med en aussie-unghund en gang, som eier innså ikke var så "sosial" - men heller litt usikker, det kom veldig tydelig frem i skogen. Vi sa hei en gang, rolig, klappet litt, og så ferdig. Jobb litt på samme måte, med å trene valpen til å være oppmerksom på deg når det kommer joggere og syklister forbi - og så ser du på dette med mennesker og tillit i andre sammenhenger)

- Jaktlysten sak

Noen hunder får kanskje vekket jaktinstinkter, men jeg har vært lite borti dette på såpass unge hunder, så det har jeg kanskje ikke den helt store troen på?

("Behandling": Lydighet, lydighet, lydighet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det slik med min tollervalp også. Forbipasserende er det så som så med, men dukker det opp en syklist så vil han helst løpe etter de.

Vi har trent mye kontakt i disse situasjonene, og merker nå at ser han en syklist så søker han nå mer og mer kontakt med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...