Gå til innhold
Hundesonen.no

P-piller?


Henriette

Recommended Posts

Jeg har ekstreme problmer med mens smerter, og har nå prøvd ut 3 forskjellige piller

Yasmin: hjalp ikke i det hele tatt

Trionetta: hjalp heller ikke

Cezarette: Hjalp men nå har jeg lagt utrolig mye på meg, kviser OVER ALT, og humørsvingninger som er til å dø av.

Noen som vet om noen piler som kan funke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke PCOS da? da kan man legge på seg og få uren hud...

Isåfall skal vist diane være bra...

(men ville tatt en tur til gynekolog og tatt en sjekk)

Ellers så er jo store menssmerter ofte knyttet til endometriose...

Om du ikke har tatt en GU så ville jeg anbefale å gjøre det.... greit å finne ut av det, og få tilpasset prevansjon og smertestillinde til ditt behov...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er endometriose? Jeg har også i det siste blitt mer og mer plaget. Blir jo helt kaputt. Får vondt i ryggen og ene beinet blir nesten 'lamt'. Før tok jeg en halv ibux hvis det ble litt plagsomt, nå må jeg ta to og det er ikke alltid de funker i det hele tatt.. Føler nesten det blir verre for hver mens. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet åssen du har det..

Jeg brukte Loette28, og det funket kjempe bra på menssmerter... :P

Men desverre for meg var det for lite østrogen i dem så jeg går nå på Trionetta...

Og jeg har et sant helvette UTEN like...

Sist mens lå jeg å vrei meg i smerter fra kl var 7 om morran, til 11...formiddagen..

Det føles som det har blitt verre nå.... :s

Jeg tar som regel 2paracet før jeg legger meg...og da bryter ******* løs tiiidlig om morran...

slitsomt...heldigvis har jeg en samboer som er verdens beste (L)

Masserer, og henter vann...og alt jeg må trenge... (L)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er jeg ikke plaget av det... Har gått på Trionetta, og det har fungert fint på meg. Det eneste er at de ikke skal selge trionetta etter nyttår <_< Så jeg må finne meg et nytt merke... Nå som jeg var så fornøyd <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er jeg ikke plaget av det... Har gått på Trionetta, og det har fungert fint på meg. Det eneste er at de ikke skal selge trionetta etter nyttår <_< Så jeg må finne meg et nytt merke... Nå som jeg var så fornøyd <_<

ikke sant... det problemet har jeg åsså... Regelmessig har det åsså blitt, så ble en smuule irritert da jeg hørte at di skal begynne med nytt merke fra 1januar...men MINDRE østrogen...

Var jo det som var mitt problem med Loette...for lite østrogen.... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden det alerede er en p pille tråd slenger jeg på et spørsmål her. Skall begynne med yasmin pillen nå neste uke. Har aldri brukt p piller før av diverse grunner og lurer på om noen kan fortelle meg lit hva slags virkning den hadde på kroppen? Mer kviser vekt økning osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden det alerede er en p pille tråd slenger jeg på et spørsmål her. Skall begynne med yasmin pillen nå neste uke. Har aldri brukt p piller før av diverse grunner og lurer på om noen kan fortelle meg lit hva slags virkning den hadde på kroppen? Mer kviser vekt økning osv...

Om du aldri har gått på p-piller ville jeg anbefalt deg å begynne på Loette...

Det er pillene som har minst bivirkninger...

Ble jeg fortalt..

Men selvsagt...Alle p-piller har en bivirkning, og JA man kan legge på seg..

Men det er fordi man får økt appetitt...og når du begynner på p-pillene så er du klar over at appetitten øker...Men man trenger ikke spise av den grunn :P

P-piller er en kjempe fin prevansjonsmetode så lenge man husker å ta pilla til samme tid hver dag :P

Ellers så stabiliseres menstrasjonen din, og har du grufulle menssmerter, så kan åsså pillene hjelpe :P

Lykke til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke sant... det problemet har jeg åsså... Regelmessig har det åsså blitt, så ble en smuule irritert da jeg hørte at di skal begynne med nytt merke fra 1januar...men MINDRE østrogen...

Var jo det som var mitt problem med Loette...for lite østrogen.... :unsure:

Det nye merket er også mye dyrere <_< Jeg er jo ikke 19 enda.. så jeg får se gratis. Nå må jeg betale 190 kr eller noe slik.

Jeg trenger jo ikke å bruke det merket, men jeg vet ikke hvilke andre jeg bør ha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis er jeg ikke plaget av det... Har gått på Trionetta, og det har fungert fint på meg. Det eneste er at de ikke skal selge trionetta etter nyttår <_< Så jeg må finne meg et nytt merke... Nå som jeg var så fornøyd <_<

ikke sant, jeg har prøvd 2 ulike før jeg fant trionetta, og den er jeg sååå fornøyd med. og nå skal de bare kutte den ut, og erstatte den med en som skal være mye dyrere, og jeg har ikke råd.

Fått mer regelmessig, og loette som jeg har prøvd hadde for lite østrogen, og nå skal den nye få mindre også. Så spør her jeg da, hvem blir mest lik trionetta? Trefas-piller. (for de som har like mye hormoner i hver pille fungerer ikke, og det nytter ikke utsette med dem :P

Noe dere kan anbefale?

EDIT:

Det nye merket er også mye dyrere Jeg er jo ikke 19 enda.. så jeg får se gratis. Nå må jeg betale 190 kr eller noe slik.

Jeg trenger jo ikke å bruke det merket, men jeg vet ikke hvilke andre jeg bør ha

Må du betale så mye nå for trionetta? og du er under 20? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nye merket er også mye dyrere <_< Jeg er jo ikke 19 enda.. så jeg får se gratis. Nå må jeg betale 190 kr eller noe slik.

Jeg trenger jo ikke å bruke det merket, men jeg vet ikke hvilke andre jeg bør ha :P

Jeg er ikke 19 jeg heller... :P Men tenkte jeg skulle være litt sleip, åsså hente ut hele resepten min på 3forskjellige apotek... :P Jeg må nemlig ha ny resept før nyttår..

så da har jeg piller ei stund til jeg får bestemt meg for nytt merke..jeg har allerede brukt 2merker på UNDER et halvt år liksom så.... :s kjipt å måtte bytte hele tida..

Jeg betaler ingenting jeg heller...6kr for 3mnd elr no...det er jo ingenting... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke 19 jeg heller... :P Men tenkte jeg skulle være litt sleip, åsså hente ut hele resepten min på 3forskjellige apotek... :P Jeg må nemlig ha ny resept før nyttår..

så da har jeg piller ei stund til jeg får bestemt meg for nytt merke..jeg har allerede brukt 2merker på UNDER et halvt år liksom så.... :s kjipt å måtte bytte hele tida..

Jeg betaler ingenting jeg heller...6kr for 3mnd elr no...det er jo ingenting... :P

Følte deg smart nå? :P De ser jo på resepten når de er skrevet ut :P Hehe :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke sant, jeg har prøvd 2 ulike før jeg fant trionetta, og den er jeg sååå fornøyd med. og nå skal de bare kutte den ut, og erstatte den med en som skal være mye dyrere, og jeg har ikke råd.

Fått mer regelmessig, og loette som jeg har prøvd hadde for lite østrogen, og nå skal den nye få mindre også. Så spør her jeg da, hvem blir mest lik trionetta? Trefas-piller. (for de som har like mye hormoner i hver pille fungerer ikke, og det nytter ikke utsette med dem :P

Noe dere kan anbefale?

Akkurat samme problem vi... :P For lite østrogen hindret meg i å gå på Loette..og jeg er super fornøyd med trionetta... :P Åsså kommer det noen med enda mindre...

Så...Fint om noen kommer med forslag til hva jeg kan bytte til...

MED like mye østrogen som i Trionetta.... :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følte deg smart nå? :P De ser jo på resepten når de er skrevet ut :P Hehe :P

hæhæhæ...veit jeg vel :P

men mamma sa at jeg kunne sende typen...:P

dem kan ikke nekte deg å hente dem ut...

ikke tenkt å gjøre det på samme dag da...skal si jeg skal på ferie :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om noen har noen tips om noen som er mest lik trionetta så si pris også :P

For er 8mnd til jeg blir 20, dvs om 7 mnd må jeg begynne å betale, og jeg har ikke råd til sånt :P

Skjønner ikke at de for det første kutta ut at man fikk det helt gratis, så skal de kutte ut en av de mest populære pillene, når det viste seg at antall aborter hadde gått ned.

Blir nesten litt sint. Ikke det at jeg får noe bedre råd når jeg blir 20 :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har slitt med samme problem, og p-piller har bare moderert det bittelitt - men ikke nok synes jeg. Fikk tips om å bruke Napoxen smertestillende tabletter (reseptfrie)og de hjelpe veldig godt. Men, forsatt var de verste dagene ganske ille, så jeg tok dette opp med legen min, og da skrev han ut resept på sterkere Naproxen som jeg tar på de dagene som er aller verst. Men bruker vanlig reseptfrie på de andre dagene. Fungerer veldig bra for meg og er kanskje verdt et forsøk for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og om noen har noen tips om noen som er mest lik trionetta så si pris også :P

For er 8mnd til jeg blir 20, dvs om 7 mnd må jeg begynne å betale, og jeg har ikke råd til sånt :P

Skjønner ikke at de for det første kutta ut at man fikk det helt gratis, så skal de kutte ut en av de mest populære pillene, når det viste seg at antall aborter hadde gått ned.

Blir nesten litt sint. Ikke det at jeg får noe bedre råd når jeg blir 20 :P

Ja...Pris åsså..Hakke råd til 6kr hver 3dje mnd engang jeg så... :P

Typen som betaler mine...Han får jo utnytta det så :P:P

Hehe...

Jeg har ihvertfall over 1år igjen som jeg får dekket 100kr :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker jasmin, grunnen er vel at jeg ikke legger på meg og fordi jeg ikke har hatt noen bivirkninger og det hadde jeg på trionetta. yasmin hjelper meg egentlig ikke særlig på mensen smerter men det fungerer som prevansjon :P

Jeg gikk til legen etter at ikke det funket særlig på mensen smertene, jeg har også ille mensen smerter. før klarte jeg ikke å gå og fikk vondt i ryggen og alt.

Nå får jeg sinnsykt vondt i magen og må bare ligge på sofaen de første dagene. Jeg tar paracet en del egentlig men jeg fikk noen medsiner av legen som skulle hjelpe mot mensen smerter og de funket faktisk i et halvt år men plutselig funket de ikke lenger :P ..

Men hvis noen har virkelig ille mensen smerter og ikke takler det (skjønner dere godt) så ville jeg godt til legen og fått medesiner som kanskje kunne hjelpe :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mange som har det?

Det er ganske vanlig, men de færreste er plaget med pco (poly cystiske ovarier) men noen har pcos (poly cystisk ovarie syndrom) og de ha flere "plager". Man kan ha forskjellig grad av det. Noen har cyster på eggstokkene og merker ikke noe til det. Andre har cyster og diverse tillegssymptomer. Det vanligste er insulinresistens (som gjør at mankan bli litt overvektig), hårvekst i ansikt, lår og mage. Noen får også tynnere og minder hår på hodet. Man har veldig svingende hormoner og har ofte kviser.

Mange får problemer med å få barn. Man har for mye testosteron og dette gjør at eggene ikke modnes som de skal og slippes. Eggene modnes, men ikke nok til at de slipper og de ender opp med å bli vannfylte blærer (cyster) som blir liggende rund eggstokkene. Derfor har jenter med pcos sjelden eggløsning og dersom eggene blir modne og slippes er det stor sjanse for at et befruktet egg blir støtt bort dersom det skulle feste seg til livmorveggen. Husker ikke tallene i hodet, men sjansen for spontanabort for de med pcos er veldig høy.

Min gynekolog sier at jenter med pcos ikke bør bruke p-piller men heller bruke minipiller for de inneholder mindre hormoner. De med pcos har allerede nok problemer med hormonene og bør derfor velge perevensjon som forstyrrer minst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bruker jasmin, grunnen er vel at jeg ikke legger på meg og fordi jeg ikke har hatt noen bivirkninger og det hadde jeg på trionetta. yasmin hjelper meg egentlig ikke særlig på mensen smerter men det fungerer som prevansjon :P

Jeg gikk til legen etter at ikke det funket særlig på mensen smertene, jeg har også ille mensen smerter. før klarte jeg ikke å gå og fikk vondt i ryggen og alt.

Nå får jeg sinnsykt vondt i magen og må bare ligge på sofaen de første dagene. Jeg tar paracet en del egentlig men jeg fikk noen medsiner av legen som skulle hjelpe mot mensen smerter og de funket faktisk i et halvt år men plutselig funket de ikke lenger :P ..

Men hvis noen har virkelig ille mensen smerter og ikke takler det (skjønner dere godt) så ville jeg godt til legen og fått medesiner som kanskje kunne hjelpe :P:P

Jeg vet åssen du har det :P

Jeg ligger rett ut di 2første dagene..

Det er så ille...

Tenkt på å gå til legen men...hakke kommet så langt... :s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Personlig mener jeg det generelt ikke er innafor å velge valp etter farge, men har man preferanser grunnet noe praktisk (alternativt helserelatert) så tenker jeg det er en bedre grunn enn bare en kosmetisk preferanse. Men ser du på foreldrene/linjene så er det kanskje begrenset hvilke farger som kan komme også. 
    • Jeg har SUV med fem seter. La ned baksetene og har stort bur bak forsetene (svært godt stroppet fast) med utgang på sidene. Liker god å ha bur der med tanke på luftsirkulasjon, i tillegg har jeg da hele bagasjerommet fritt til ting og tang 😊  Kommer til å kjøpe stor varebil når hund nr 2 og 3 kommer i hus om noen år, men elsker å kjøre robust bil med god komfort som i tillegg ikke tar all verdens med plass, og ved å legge ned setene fremfor å kjøpe en SUV med to seter ble valgmulighetene mye større.
    • Nå har jeg hatt min Caddy i noen uker og jeg kan absolutt si at den ikke sluker drivstoff. Har kjørt endel småturer og ett par lengre, virker veldig bra enn så lenge😊
    • Uenig med mye av det Quest skriver over her. Valper SKAL sove mye og om de ikke får nokk søvn går det fort over i destruktiv atferd. Å bruke et inngjerdet område er helt topp for de hundene som trives med det og nødvendig for mange. Å behandle en hund som en baby kan være mye mer negativt enn man tror, og dette kommer fra ei som elsker hundene sine helt ekstremt!  Nå har det jo gått litt tid siden du skreiv innlegget og håper dere har god fremgang, men her er litt tips hvis du fortsatt trenger noen😊 Jeg fikk meg en valp på 8 uker i mai og startet med hjemme aleine treningen to dager etter hun kom hjem, når hun da var komfortabel i leiligheten, med meg og min andre hund. Når jeg måtte tilbake på jobb 4 uker seinere kunne hun være hjemme aleine en hel arbeidsdag uten noe uro eller uhell. Selvfølgelig er alle hunder ulike, men med rett trening og struktur får man det fint til mens de er små. Først må du finne et område valpen kan føle seg trygg i. Min har et stort gitterbur som er stripset fast i en barnegrind, slik at hun selv kan velge hvor hun vil sove og har litt ekstra plass. Her er hun for å både unngå uønsket atferd i leiligheten og for å skjerme den voksne, og vi blir nokk å bruke den en god stund fremover. Inni her har hun en seng, skål med vann og et par trygge tyggeleker. Så må du gjøre området trygt og koselig, jeg gjorde dette ved å gi alt av måltider og tygg inne i området, i tillegg til å flytte valpen inn i grinda når hun var trøtt. Når hun våknet tok jeg henne ut før hun rakk å syte om at hun ville ut på do. Du må starte i det små, ha valpen inne i området i korte perioder når den er trøtt og sakte øk tiden og hvor du er/ikke er. Jeg har et kamera som jeg følger med på henne igjennom. Parallelt bør du ikke la valpen følge etter deg overalt og min sover også i bur om natten. De første gangene jeg forlot huset (med den andre hunden) peip og hoppet hun i ca 10 minutter før hun la seg til å sove i 1 time, litt uro er helt normalt i starten. Her må du bare lese din hund og følge med om den faktisk blir stresset og helt fra seg, eller bare syter fordi den vil være med deg. De skal sove mye i løpet av en dag, så utnytt den tiden på å trene på 😊 
    • Jeg var i akkurat samme sitasjon som dere med ganske så lik bakgrunn og ønsker for et par år siden, bare at jeg var aleine om det. Så fikk høre akkurat det samme😂 Fikk meg valp siste året på masteren og det var det beste valget! Vi fikk begge gode rutiner, valpen måtte trene på å sove i grinda si mens jeg skreiv, så tok vi felles lufte- og treningspauser ved behov. Jeg fikk nylig valp nr. 2 og må si at det var mer avslappende å få valp som student enn når man er i fult arbeid og ikke kan ha valpen med på jobb. Det går helt fint det også med målretta trening, men det er hakket mer stressende og krever mer planlegging. Ikke la det at dere er studenter stoppe dere, høres ut som dere vet hva dere går til og har tenkt godt gjennom dette. Så jeg ville gått for det om den perfekte valpen dukket opp.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...