Gå til innhold
Hundesonen.no

Target


Guest Christine

Recommended Posts

Bare å klikk og belønn gradvis det..de fleste hunder er såpass nyskjerrige at de stikker snuta bortpå med en gang, og da er det klikk og belønn, men om Milo er sær, klikker du for nysskjerrighet ovenfor targeten, så for berøring osv ;)

du kan helt fint bruke pisk som target(stick) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnlaget for å bruke target sticken er at vi lærer hunden å berøre enden av sticken med snuten. Dette kan gjøres på følgende måte:

1. Lær først hunden at "klikk" = "godbiten er på vei" (hvis du ikke har gjort det allerede). Trykk ned den ene siden på klikkeren og gi godbiten ca. et 1/2 sekund senere. Gjenta dette i flere forskjellige situasjoner. Når hunden snur seg mot deg med en gang du klikker ("spontanreaksjon") kan vi begynne å bruke klikkeren i treningen.

2. Hvis du og hunden ikke er så kjent med klikkertrening kan det være greit å prøve seg på en enkel øvelse først, f.eks. "sitt". Vis hunden at du har en godbit i hånda og vent! Hunden vil kanskje prøve mange forskjellige ting for å få tak i godbiten. Hvis den tilfeldigvis setter seg - klikk og belønn. Gjenta dette flere ganger og øv deg på å klikke akkurat i det baken til hunden berører bakken. Det viktigste er at du lærer deg "timingen" og at hunden lærer seg at den kan få deg til å klikke bare den gjør saker og ting! Dere inngår en avtale. Hunden gir deg det som du vil ha (forskjellige atferder) og du gir hunden det som den vil ha (klikk og belønning). Denne samarbeidsavtalen mellom deg og hunden er grunnlaget for klikkertreningen. Klikkertrenere får etterhvert veldig kreative hunder (på godt og vondt) og når hunden først skjønner "systemet" blir det etterhvert lettere og lettere å lære inn nye øvelser.

3. Over til target sticken - hold den rett foran nesa til hunden - og vent! Første gang vil hunden sannsynligvis lukte på den av ren nysgjerrighet - klikk og belønn.

4. Gjenta dette flere ganger. Etter et par forsøk vil kanskje hunden vente en stund med å berøre sticken og prøve å få tak i godbiten på andre måter. Bare vær tålmodig, og pass på at du ikke i utålmodighet fører sticken bort til nesa til hunden selv. Det lærer den ingenting av. Klikk og belønn når hunden selv gjør en liten bevegelse mot target sticken.

5. Når du har fått belønnet hunden noen ganger for at den rører sticken med snuten, vil det plutselig gå opp et lite lys. "Aha, target sticken fører til at mor klikker og belønner!" Derfra går treningen veldig fort. Med valper tar det ofte bare 3-4 repetisjoner for å komme til dette nivået. Med eldre hunder må du beregne litt lenger tid. Du trenger ikke lære inn alt på en økt. Ta en liten pause etter et par minutters trening så ikke hunden blir lei. Vanligvis skjønner de fleste hunder poenget etter 2-3 slike korte økter. Bare vær tålmodig i starten og la hunden finne ut på egen hånd hvordan den skal få deg til å klikke. Når den først har funnet det ut "sitter" det resten av livet!

6. Når hunden har skjønt at du klikker (og gir en godbit) hver gang den rører target sticken med snuten kan vi lære hunden å følge etter target sticken når vi beveger den opp, ned, til siden, mens vi står stille, går eller springer. Target sticken blir etterhvert et mål (target, derav målpinne) som den vil følge etter. I starten klikker og belønner du bare hunden følger etter target sticken i et sekund eller to. Gradvis øker du tiden slik at hunden kan følge etter sticken i hvertfall 20 sekunder uten å miste interessen. Vi har dermed muligheten til å styre hunden akkurat dit vi vil ha den. Vi er ikke nødt til å holde target sticken i hånda. Vi kan f. eks. sette den i bakken et stykke unna oss hvis vi vil trene fremadsending.

7. Noen velger å sette på en kommando for å berøre target sticken. Dette gjør du ved å si kommandoen (f.eks. "ta´n", "touch" e.l.) i det hunden er på vei mot target sticken. Etterhvert legger du inn en ny betingelse: Hvis hunden berører target sticken uten at du har sagt "ta´n" klikker du aldri. Hvis hunden berører target sticken på din kommando, da klikker du! Etterhvert vil hunden lære at det ikke er noen vits i å røre target sticken hvis du ikke har sagt at den skal gjøre det.

Det er ikke nødvendig å si "nei" hvis hunden gjør det uten at du har sagt kommandoen. Det er nok at den ikke får noen belønning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt enig med Flash. Jeg brukte bare pekefingeren i begynnelsen, men innså at det ble litt vanskelig etterhvert. Så jeg letet og prøvde å finne noe annet. Min targetstick i dag er en gammel sminke kost :P (bakenden, ikke selve kosten).

Vær kreativ :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Kneet, hånda, albuen, knyttneven, tommelen, pekefingeren, nesa, foten, øret, alt kan brukes :D

Om du f.eks. stikker nesa litt ut og hunden kommer og snuser eller slikker, klikk og gi godbit. Gå gjentar du noen ganger og legger på kommando når hunden har skjønt det. "Kan jeg få et nuff?" f.eks. Det bruker vi på Tjorven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kneet, hånda, albuen, knyttneven, tommelen, pekefingeren, nesa, foten, øret, alt kan brukes :)

Om du f.eks. stikker nesa litt ut og hunden kommer og snuser eller slikker, klikk og gi godbit. Gå gjentar du noen ganger og legger på kommando når hunden har skjønt det. "Kan jeg få et nuff?" f.eks. Det bruker vi på Tjorven.

Jeg prøvde det der, for å lære Felix nuss. Men han har en tendens til å overdrive ting, så når jeg sier nuss nå biter han tak i nesa <_< Effektivt på eventuelle voldteksforbrytere kanskje, men ikke i dagliglivet. Så ordet nuss er forbudt hjemme hos oss;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...