Gå til innhold
Hundesonen.no

triks til valp..

MarieR

Recommended Posts

Skrevet

Vi skal lære valpene på skolen diverse triks til et juleshow i desember. Valpen "min" er en liten racer, men utrolig lett å jobbe med. ;) Saken er at jeg har litt dårlig fantasi når det kommer til triks jeg kan lære. 100% klikkertrent, og meget gjerne med target. Holder på å lære snurr med target, men utover det vet jeg ikke helt hva jeg skal lære henne..

tips? :P Dette skal jo vises fram for publikum, så litt "imponerende" bør det være :P

Skrevet

Finnes jo utrolig mange triks du kan lære den, men her er noen ideer:

Sitte bamse

Snurre rundt

Rulle rundt

Gå på to ben

Bjeffe

Spille død

Give me five

Riste seg

Krype

Gi labb ;)

hoppe opp på ryggen din

hoppe gjennom rockering

vinke

danse

gå baklengst

godbit på snuten

slalåm mellom bena

bukke

hoppe opp i armene dine

trille ball

Har ikke så utrolig god fantasi jeg da, så tok bare med noen av de vanligste triksene..!

Hvor gammel er valpen?

Skrevet

Hva med å riste på hodet? Og så kobler du det f.eks til kommndoen "Gøy" ("Er dette GØY?" / "Nå er det snart jul, og det er vel GØY?"...)

Jeg trener nå inn at han skal legge poten over snuten, ser ut som han skammer seg. Det har jeg tenkt å koble til kommando-ordet "svensk" (Har en svensk-import).

Det om ofte gjør et triks, er hvilket ord du kobler det til. Kjente ei som la på motsatt kommandoord på sitt, ligg og stå. Det vakte mye oppmersomhet og latter hver gang hunden la seg ned når hun sa stå, han satte seg når hun sa ligg, og han sto når hun sa sitt. Problemet er selvfølgelig å huske det og være konsekvent, og når andre skal gi hunden en kommando...

Når du allerede er i gang med snurr, så kan du jo enkelt koble det til "stå stille". Bare pass på at du ikke blir sint i stemmen når valpen tilsynelatende gjør motsatt under oppvisningen.

Skrevet

Du har fått mange gode forslag, men når valper er så liten ville jeg unngått alt av hopp, og trent lite på å gå på to, rulle rundt, rygge og krype. Dette fordi det er belastende øvelser for valpen. Det er lurt å begrense andre øvelser også f.eks. snurre (prøv å få valpen til å snurre ca. like mye til begge sider) . Men regner ikke med at du skal trene kjempemye heller ;)

Skrevet

Jeg trener nå inn at han skal legge poten over snuten, ser ut som han skammer seg. Det har jeg tenkt å koble til kommando-ordet "svensk" (Har en svensk-import).

Må bare spørre jeg, hvordan lærer du han dette? :P

Skrevet

Må bare spørre jeg, hvordan lærer du han dette? :P

Post-it-lapp på nesa! De fleste hunder tar opp labben for å fjerne lappen som sitter klistrer fast. Masse ros og belønning. Lappen gjøres mindre og mindre til hunden skjønner at det er bevegelsen som belønnes. Setter da på kommando-ordet og drøyer etterhvert belønningen slik at hunden forsøker flere ganger eller lar poten ligge på lengre tid om gangen.

Valpen jeg har nå, trenes mye etter klikkerprinsippene. Jeg gjør egentlig akkurat det samme. Forskjellen er at han allerede har lært seg at han får et klikk og belønning hver gang han berører en post-it-lapp med labben. Og når post-it-lappen sitter på nesa... samme resultat.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...