Gå til innhold
Hundesonen.no

triks til valp..


MarieR

Recommended Posts

Vi skal lære valpene på skolen diverse triks til et juleshow i desember. Valpen "min" er en liten racer, men utrolig lett å jobbe med. ;) Saken er at jeg har litt dårlig fantasi når det kommer til triks jeg kan lære. 100% klikkertrent, og meget gjerne med target. Holder på å lære snurr med target, men utover det vet jeg ikke helt hva jeg skal lære henne..

tips? :P Dette skal jo vises fram for publikum, så litt "imponerende" bør det være :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes jo utrolig mange triks du kan lære den, men her er noen ideer:

Sitte bamse

Snurre rundt

Rulle rundt

Gå på to ben

Bjeffe

Spille død

Give me five

Riste seg

Krype

Gi labb ;)

hoppe opp på ryggen din

hoppe gjennom rockering

vinke

danse

gå baklengst

godbit på snuten

slalåm mellom bena

bukke

hoppe opp i armene dine

trille ball

Har ikke så utrolig god fantasi jeg da, så tok bare med noen av de vanligste triksene..!

Hvor gammel er valpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å riste på hodet? Og så kobler du det f.eks til kommndoen "Gøy" ("Er dette GØY?" / "Nå er det snart jul, og det er vel GØY?"...)

Jeg trener nå inn at han skal legge poten over snuten, ser ut som han skammer seg. Det har jeg tenkt å koble til kommando-ordet "svensk" (Har en svensk-import).

Det om ofte gjør et triks, er hvilket ord du kobler det til. Kjente ei som la på motsatt kommandoord på sitt, ligg og stå. Det vakte mye oppmersomhet og latter hver gang hunden la seg ned når hun sa stå, han satte seg når hun sa ligg, og han sto når hun sa sitt. Problemet er selvfølgelig å huske det og være konsekvent, og når andre skal gi hunden en kommando...

Når du allerede er i gang med snurr, så kan du jo enkelt koble det til "stå stille". Bare pass på at du ikke blir sint i stemmen når valpen tilsynelatende gjør motsatt under oppvisningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har fått mange gode forslag, men når valper er så liten ville jeg unngått alt av hopp, og trent lite på å gå på to, rulle rundt, rygge og krype. Dette fordi det er belastende øvelser for valpen. Det er lurt å begrense andre øvelser også f.eks. snurre (prøv å få valpen til å snurre ca. like mye til begge sider) . Men regner ikke med at du skal trene kjempemye heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare spørre jeg, hvordan lærer du han dette? :P

Post-it-lapp på nesa! De fleste hunder tar opp labben for å fjerne lappen som sitter klistrer fast. Masse ros og belønning. Lappen gjøres mindre og mindre til hunden skjønner at det er bevegelsen som belønnes. Setter da på kommando-ordet og drøyer etterhvert belønningen slik at hunden forsøker flere ganger eller lar poten ligge på lengre tid om gangen.

Valpen jeg har nå, trenes mye etter klikkerprinsippene. Jeg gjør egentlig akkurat det samme. Forskjellen er at han allerede har lært seg at han får et klikk og belønning hver gang han berører en post-it-lapp med labben. Og når post-it-lappen sitter på nesa... samme resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...