Gå til innhold
Hundesonen.no

Premiering


Karina&Chica

Recommended Posts

Jeg lurer litt angående premierer..

Jeg stilte ut Chica på Kongsvinger i dag. Første runden fikk vi 1.plass, andre runde fikk vi 2.plass og Hederspremie, og i tredje runde fikk vi 4.plass :P

Men så lurer jeg litt på hva som egentlig menes med Hederspremie? Skal man videre til Vinnerklasen da?

..Vi dro sannsyligvis før vi fikk stilt der vi da, eller var kanskje det tredje runde?

Litt forvirra her nå :P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første runden = kvalitetsbedømming. Der fikk dere en første premie, og skulle bli i ringen for å konkurrere mot resten av klassen. Dere kom på 2.plass i klassen med HP, og skulle da inn i vinnerklassen - som var 3.runde. Der ble dere nummer 4. Dere fikk altså 4.plass til certet :P Og var med på alt dere skulle være med på :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan du si noe om hva Hederspremie premieres for?

HP (hederspremie) gies til juniorer og unghunder som dommeren synes er lovende. Konsekvensen med en HP er altså at du får være med i vinnerklassen og konkurrere om certet. Det finnes dessverre enkelte dommere (helst utenlandske) som ikke har forstått hva HP er - de tror at det er for de unge de vil ha igjen i vinnerklassen for å gi cert eller CK. Men HP er altså en mellomposisjon mellom en førstepremie og CK/cert. Det gies til en ung hund som har et potensiale, som dommeren synes er lovende og er bra til å være så ung.

For øvrig kan også HP gies til veteraner - da ikke fordi de er lovende, de er jo i grunnen ferdig utviklet. Men fordi det er en hederspremie - de holder seg godt, det er en honnør til en gammel hund og til en eier som har gjort godt arbeid med å holde veteranen i form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar:)

Men på kritkkskjemaet sto det krysset av på CK, og ikke på HP.. Så da vi skulle hente rosetten, trodde vi at dommeren hadde krysset av feil, siden vi verken hadde fått beskjed om CK eller rosa sløyfe. Vi hadde jo fått lilla sløyfe, så tenkte at vi skulle ha HP - rosetten og.. Dette synes huns om delte ut premier også var litt rart, men vi fikk altså den lilla rosetten med hjem..

Men skulle vi egentlig hatt den rosa rosetten da? Kan man vinne CK selv om man kommer på 4.plass?

Uff, jeg tror jeg må sette meg litt mer inn i det her, men jeg lærer jo mer for hver gang :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar:)

Men på kritkkskjemaet sto det krysset av på CK, og ikke på HP.. Så da vi skulle hente rosetten, trodde vi at dommeren hadde krysset av feil, siden vi verken hadde fått beskjed om CK eller rosa sløyfe. Vi hadde jo fått lilla sløyfe, så tenkte at vi skulle ha HP - rosetten og.. Dette synes huns om delte ut premier også var litt rart, men vi fikk altså den lilla rosetten med hjem..

Men skulle vi egentlig hatt den rosa rosetten da? Kan man vinne CK selv om man kommer på 4.plass?

Uff, jeg tror jeg må sette meg litt mer inn i det her, men jeg lærer jo mer for hver gang :P

Jada, du kan fint vinne CK som fjerde vinner - det er ingen grenser for hvor mange HP og CK dommeren kan dele ut. Dommeren kan la være å dele ut til noen, eller til alle i klassen - uansett om det er en eller 12. Jeg hørte om en utstilling hvor dommeren hadde 52 tisper i vinnerklassen, og 49 fikk CK!

Men: Du MÅ ha fått HP for å kunne få CK, når du kommer fra junior eller unghund. Så om det ikke er krysset av for HP på kritikken, kan det være at skriveren (dommeren har ikke noe med papirene å gjøre) har krysset feil.

Og hvis du fikk CK, skulle du vært inne i beste tispeklasse for å konkurrere med championer og veteraner som fikk CK. Men om det ikke var noen champion eller veteran påmeldt, blir vinnerklasse også BHK/BTK - men du må altså få cert eller CK for å få plassering der. Står det noe på kritikken din for BTK? (Jeg mener at hunden din var tispe, sant?)

Jeg tror altså at hunden din ikke fikk CK, men "bare" HP.

Det resultatet som kommer på DogWeb etter hvert vil kunne fortelle fasiten, fordi ringsekretæren fyller ut premielister som NKK legger ut på nett og i sin database.

Hvis du opplever å være usikker på hva som skjedde på en utstilling senere, må du bare spørre ringsekretæren om hva som skjedde! Skriveren sitter inni teltet og skriver, dommeren dømmer, og ringsekretæren er den som roper inn, deler ut sløyfer, skal passe på at dommeren følger regelverket, at rett hund er inne, og ellers hjelpe utstilleren - gjøre det meste, med andre ord! :-) Noen ringsekretærer er flinke til å rope høyt hvem som får hva, slik at publikum og utstillere ikke skal være i tvil. Andre ringsekretærer er ikke fullt så flinke til det.

Bare å spørre om du lurer på mer! Utstilling kan være særs rotete og uforståelig til å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? MÅ ha HP for å få CK ?? Har da stilt mange ganger forskjellige raser og fått Ck - uten å få HP..

Og Silje: Du har nok vært med på alt du skulle være med på. :P Du kom inn som 4 beste i vinnerklassen,og det er det. Kjempebra jobbet - stilte dere selv eller ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest cavkooik

Hæ? MÅ ha HP for å få CK ?? Har da stilt mange ganger forskjellige raser og fått Ck - uten å få HP..

Ja, dersom hunden er under 24 mnd (stiller i junior- eller unghundklassen), så må man få HP for å få CK. Fordi HP er "billetten" til å komme i vinnerklassen der CK deles ut. Hvis du derimot stiller en hund i åpen klasse (altså over 24 mnd), så holder det med en førstepremie (1AK). Da er du direkte i vinnerklassen, og konkurrerer om cert og CK.

Så må man ha fått cert eller CK for å kunne delta i beste hannhund/tispe klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? MÅ ha HP for å få CK ?? Har da stilt mange ganger forskjellige raser og fått Ck - uten å få HP..

Og Silje: Du har nok vært med på alt du skulle være med på. :P Du kom inn som 4 beste i vinnerklassen,og det er det. Kjempebra jobbet - stilte dere selv eller ?

Ja, du MÅ ha HP for å få ck/cert DERSOM du stiller i junior- eller unghundklasse, som det allerede er spesifisert her.

Forøvrig anbefales NKKs utstillings- og championatreglement, som finnes her:

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1097756637684

http://www.nkk.no/cmnkk/public/openIndex/v...D=1098451387828

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, du kan fint vinne CK som fjerde vinner - det er ingen grenser for hvor mange HP og CK dommeren kan dele ut. Dommeren kan la være å dele ut til noen, eller til alle i klassen - uansett om det er en eller 12. Jeg hørte om en utstilling hvor dommeren hadde 52 tisper i vinnerklassen, og 49 fikk CK!

Men: Du MÅ ha fått HP for å kunne få CK, når du kommer fra junior eller unghund. Så om det ikke er krysset av for HP på kritikken, kan det være at skriveren (dommeren har ikke noe med papirene å gjøre) har krysset feil.

Og hvis du fikk CK, skulle du vært inne i beste tispeklasse for å konkurrere med championer og veteraner som fikk CK. Men om det ikke var noen champion eller veteran påmeldt, blir vinnerklasse også BHK/BTK - men du må altså få cert eller CK for å få plassering der. Står det noe på kritikken din for BTK? (Jeg mener at hunden din var tispe, sant?)

Jeg tror altså at hunden din ikke fikk CK, men "bare" HP.

Det resultatet som kommer på DogWeb etter hvert vil kunne fortelle fasiten, fordi ringsekretæren fyller ut premielister som NKK legger ut på nett og i sin database.

Hvis du opplever å være usikker på hva som skjedde på en utstilling senere, må du bare spørre ringsekretæren om hva som skjedde! Skriveren sitter inni teltet og skriver, dommeren dømmer, og ringsekretæren er den som roper inn, deler ut sløyfer, skal passe på at dommeren følger regelverket, at rett hund er inne, og ellers hjelpe utstilleren - gjøre det meste, med andre ord! :-) Noen ringsekretærer er flinke til å rope høyt hvem som får hva, slik at publikum og utstillere ikke skal være i tvil. Andre ringsekretærer er ikke fullt så flinke til det.

Bare å spørre om du lurer på mer! Utstilling kan være særs rotete og uforståelig til å begynne med.

Hunden min er tispe ja, men det står ingenting om BTK på kritikken(ikke at jeg helt skjønner hva som menes med det??).Det som er krysset av er: 1AUK, 2AUKK, 4VK og CK.. MEN, jeg fikk aldri en rosa sløyfe eller beskjed om CK. Derimot fikk jeg lilla sløyfe og beskjed om HP, så da er jeg ganske sikker på at det skal stå HP på kritikken også, og ikke CK. Tror du at skriveren har krysset av feil??

Når man konkurrerer i Vinnerklassen, konkurrerer man da mot Championer og veteraner da? Det var en Championstispe påmeldt, men alt skjedde så fort at jeg ikke helt klarte å få med meg hvem vi konkurrerte mot.. Og ringsekretæren var ikke særlig flink til å gi beskjed og rope ut! I tillegg var dommeren tysk :P

Jeg skjønner rollene i en utstillingsring, men jeg har nok ikke satt meg nok inn i hvordan premieringen foregår, så takk til alle som prøver å lære meg ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dersom hunden er under 24 mnd (stiller i junior- eller unghundklassen), så må man få HP for å få CK. Fordi HP er "billetten" til å komme i vinnerklassen der CK deles ut. Hvis du derimot stiller en hund i åpen klasse (altså over 24 mnd), så holder det med en førstepremie (1AK). Da er du direkte i vinnerklassen, og konkurrerer om cert og CK.

Så må man ha fått cert eller CK for å kunne delta i beste hannhund/tispe klasse.

Så NKK har andre regler da...? For mine har kun fått CK - og videre i konk. -aldri HP. Men så har ingen av våre hunder stilt i norge heller. Og ja - de har vært juniorer når de har fått sine CK...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så NKK har andre regler da...? For mine har kun fått CK - og videre i konk. -aldri HP. Men så har ingen av våre hunder stilt i norge heller. Og ja - de har vært juniorer når de har fått sine CK...

Utstillingsreglene er forskjellige i ulike land. I Norge (som vel er hva vi snakker om her?) kan man ikke delta i bt- eller bhklasse uten å ha mottatt ck/cert (dommeren må mene at hunden er verdig et championat). Man kan altså ha 39 hunder påmeldt i en rase uten å få en Bir, dersom ingen av de deltagende hundene får CK.

Les forøvrig utstillingsreglene der står alt detaljert forklart.

Skriveren på utstillingen kan ha gjort feil - men premielistene som oversendes NKK skal være korrekte og her skal det være krysset ut for CK, hvis hunden har fått det. Man får ikke delta i beste tispeklasse uten å ha fått ck (rosa sløyfe) eller cert fra vinnerklassen.

Det er i beste tispeklasse (resp beste hannhundklasse) juniorer, unghunder og åpenklasse hunder konkurrerer med championene om å bli den beste i resp. kjønn. Veteraner som IKKE har fått ck (men f eks hp) får heller ikke delta i beste tispeklasse/hannhundklasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriveren på utstillingen kan ha gjort feil - men premielistene som oversendes NKK skal være korrekte og her skal det være krysset ut for CK, hvis hunden har fått det. Man får ikke delta i beste tispeklasse uten å ha fått ck (rosa sløyfe) eller cert fra vinnerklassen.

Okay, men da skal det nok stemme at Chica bare fikk HP, og ikke CK, for vi gikk jo ikke videre etter vinnerklassen. For man må vinne i vinnerklassen før man kan delta i beste tispeklasse? Har jeg fortsått riktig da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, men da skal det nok stemme at Chica bare fikk HP, og ikke CK, for vi gikk jo ikke videre etter vinnerklassen. For man må vinne i vinnerklassen før man kan delta i beste tispeklasse? Har jeg fortsått riktig da?

Ja, det stemmer ;) - for å delta i beste tispeklasse må du ha fått ck fra vinnerklassen (og for å komme til vinnerklassen med en junior eller unghund må du ha fått hp i jkk eller auk :P ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, endelig har jeg forstått det :P

Og vi fikk ikke CK, for vi fikk verken rosa sløyfe eller beskjed om å stille videre til beste tispeklasse..

Men er fornøyd med HP jeg, har ikke akurat stilt så mange ganger ;)

Fant forresten en link på NKK, som gir en veldig fin oversikt over hvordan premieringen foregår:

Ny i ringen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er tispe ja, men det står ingenting om BTK på kritikken(ikke at jeg helt skjønner hva som menes med det??).Det som er krysset av er: 1AUK, 2AUKK, 4VK og CK.. MEN, jeg fikk aldri en rosa sløyfe eller beskjed om CK. Derimot fikk jeg lilla sløyfe og beskjed om HP, så da er jeg ganske sikker på at det skal stå HP på kritikken også, og ikke CK. Tror du at skriveren har krysset av feil??

Når man konkurrerer i Vinnerklassen, konkurrerer man da mot Championer og veteraner da? Det var en Championstispe påmeldt, men alt skjedde så fort at jeg ikke helt klarte å få med meg hvem vi konkurrerte mot.. Og ringsekretæren var ikke særlig flink til å gi beskjed og rope ut! I tillegg var dommeren tysk :P

Jeg skjønner rollene i en utstillingsring, men jeg har nok ikke satt meg nok inn i hvordan premieringen foregår, så takk til alle som prøver å lære meg :P

Som du selv konkluderer lenger ned, så har du ikke fått CK - skriveren har gjort feil. Fort gjort, for på de fleste utstillinger er skriverne uerfarne. Det er vanskelig å få skrivere, fordi folk enten heller vil stille, se på eller gjøre noe morsommere enn å sikre seg skrivekrampe... :-) Jeg synes det er gøy og lærerikt å skrive, men som keivhendt er det upraktisk.

Anyway, i vinnerklassen konkurrerer du om certet, derfor kommer ikke championer - de har jo allerede de cert de trenger. og veteranene er for gamle til å konkurrere om cert (med mindre de også stiller i åpen - da får de lov). I vinnerklassen kommer altså juniorer og unghunder med HP og de fra åpen klasse med førstepremie. De som i vinnerklassen får cert og CK går videre til beste hannhund-/tispeklasse (BHK/BTK), og møter championer og veteraner med CK. Her plasseres inntil fem, og vinneren møter vinneren i det andre kjønnet for å kåre best i rasen. Får ingen CK, blir det ingen vinner heller.

Så NKK har andre regler da...? For mine har kun fått CK - og videre i konk. -aldri HP. Men så har ingen av våre hunder stilt i norge heller. Og ja - de har vært juniorer når de har fått sine CK...

Men der har du jo løsningen - vi snakker om de norske reglene, og i Sverige er reglene annerledes.

Der deles CK ut i alle klasser, hvis dommeren synes de er av slik kvalitet. I junior og unghund må altså dommeren ta standpunkt til om hunden skal ha hp, CK eller ingenting ved plassering. Dermed går kun de med CK videre, og de går rett til Beste hannhund-/tispeklasse. I Sverige plasserer de også åpen klasse med en gang. Slik får de jo mer oversiktlige konkurranseklasser, men om du bare får HP aner du ikke noe om hvordan din hund står i forhold til de andre som "bare" fikk HP eller de fra åpen klasse med "bare" rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...